Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer 20.9.2018 Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918
Bodil Husted Head of Programme for Validation of Prior Learning (NVR) VIA UC, DK bohu@via.dk 20.9.2018 Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918
Overordnede sigtepunkter for arbejdet med validering 20.9.2018 Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918
European Guidelines on Validation, 2014 med anbefalingerne European Councils Recommendation on the validation of non-formal and informal learning, 2012 – 2018 European Guidelines on Validation, 2014 med anbefalingerne At kortlægning, dokumentation, vurdering og anerkendelse er de fire grundlæggende trin i valideringsprocessen At vejledning indgår som en væsentlig del i valideringen – og forskelligt ift. de fire trin! Opbygning af nationale valideringssystemer, lovgivning og praksis Sikring af den brede anerkendelse af valideringssystemer, legitimitet og troværdighed Tilgængelighed i valideringsarrangementet Stakeholder samarbejde, tværsektorielt og tværinstitutionelt Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918 20.9.2018
Erfaringer med validerings-arbejdet 20.9.2018 Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918
Erfaringer og resultater Systemer er opbygget / på vej Betydningen af validering som en vigtig byggesten for karriere, uddannelse og job er bredt anerkendt Nationale lovgivninger giver forskellige muligheder for samarbejde omkring validering Stærkt fokus på vejledning i valideringen Stærkt fokus på kvalitet i bred forstand Aktuelt stærkt fokus på arbejdslivets øgede involvering Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918 20.9.2018
Resultater i Valideringsnetværket Roadmap 2018 Den nordiske Kvalitetsmodel Kompetenceprofiler ValiGuide Kvalitet i valideringen (erfaringer med Den nordiske kvalitetsmodel i valideringen Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918 20.9.2018
Udfordringer i validerings-arbejdet 20.9.2018 Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918
Er arbejdslivet involveret? Motiverer den nationale valideringslovgivning til samarbejde på tværs af sektorer? Bred anerkendelse af valideringens betydning – er denne forankret / motiveret af lovgivning og praksis? Tilgængelighed til validering handler om finansiering, transparens og fleksibilitet i uddannelsessystemerne. Er disse kriterier opfyldt? Kvalitet handler også om vejledning og kompetencer og vilje (blandt stakeholders); Er kvaliteten tilstrækkelig målt på disse parametre? Er arbejdslivet involveret? Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918 20.9.2018
To vigtige rapporter samt et nyt netværk Et arbejdsliv i forandring – ændringer i kompetencekrav udfordringer og anbefalinger To vigtige rapporter samt et nyt netværk Kompetence fra et arbejdslivsperspektiv – NVL netværk, 2014-17 ”Bæredygtig konkurrence og velfærd i Norden kræver de rette kompetencer hos individer og virksomheder. Systemer for uddannelse og kompetenceudvikling skal derfor fungere – ud fra arbejdslivets perspektiv” . (Ingerd Green og Tormod Skjerve) Arbejdsliv i Norden, Udfordringer og anbefalinger (Poul Nielson rapporten, 2016) På opdrag fra Nordisk Ministerråd for Arbejdsliv (MR-A) Med udgangspunkt i Den Nordiske Model er der foretaget en omfattende undersøgelse af udfordringer og muligheder for at identificere nye ideer, der kan styrke samarbejdet i Norden på arbejdslivsområdet. Kompetenceudvikling i og for arbejdslivet, nyt NVL netværk Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918 20.9.2018
Udfordringer for at kompetenceudvikling for arbejdslivet skal kunne fungere er: At definitioner på, hvad der er grundlæggende færdigheder og kundskaber, må revurderes i overensstemmelse med ændrede behov i arbejdslivet At det formelle uddannelsessystem organiserer læring efter emner og ikke efter kompetencer At skolen organiserer læring på en sådan måde, at ikke alle individets reelle kompetencer og talenter tilgodeses At den læring, der sker i skolen har for ringe relevans for arbejdslivet At individets reelle kompetence skal synliggøres, dokumenteres og anerkendes gennem validering og certificering i kraft af valideringsmodeller, som har stor legitimitet på arbejdsmarkedet At der fortsat er for stærkt og ensidigt fokus på det formelle uddannelsessystem, når vi diskuterer og tænker ‘kompetenceudvikling i arbejdslivet’ At der savnes rationelle standarder, kriterier og retningslinjer for kvalitetssikring i validering af arbejdslivs- og erhvervsmæssige kompetencer (se rapporten, Kompetens ur ett arbetslivsperspektiv, side 34-35); https://nvl.org/Content/Kompetens-ur-ett-arbetslivsperspektiv Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918 20.9.2018
Valideringsfestival Bruxelles, Juni 2018 Statements 20.9.2018 Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918
Statements Hvis livslang og livsbred læring skal blive en realitet, så er validering essentiel! Tættere involvering af beskæftigelse! Ingen validering uden vejledning! Tillid og troværdighed i validering skabes gennem commitment og aktiv deltagelse fra start (alle stakeholders, integrerede systemer på tværs af landene, netværk, samarbejde, fælles kvalitetsstandarder…. Sæt validering af generiske kompetencer øverst på dagsorden! Budskab til politikere og praktikere: Tænk stort – ikke småt! Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918 20.9.2018
Tak. Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918 20.9.2018