Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dansk Folkeoplysnings Samråd Folkeoplysningspolitik.
Advertisements

3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Velkommen.
Kan Netværkstedet drives som socialøkonomisk virksomhed?
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Evaluering af kommunalreformen og den nye nationale koordinationsstruktur Oplæg ved Torben Buse, Vicedirektør, Socialstyrelsen 8. Maj 2014.
Realkompetence i NVR - Kvalitet, status og initiativer
Styringsnetværk som middel til at skabe lokal og kommunal udvikling
Talentvejen, hvad? Før start på ungdomsuddannelsen – prioritere brobygning og introforløb endnu højere. Styrket samarbejde med UU og folkeskole. Undervejs.
Realkompetencevurdering i Danmark
med Jobprofil og virksomhedsprofil
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 6 26/
Date :31 1.
Motivation for forandring, læring og IKV/RKV
Bedste praksis i vandplanarbejdet Irene Wiborg Projektchef Det siger EU – Guideline nr. 8 om involvering.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Tillid Temadag for AMIR
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
RKV-arbejdsgruppens rapport om anerkendelse af realkompetencer DFS’ realkompetenceforum januar 2012/RJ.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Hvad er realkompetencevurdering?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Tematisk NGO evaluering -folkelig deltagelse og demokratisk udvikling Dansk støtte til civilsamfundet i udviklingslande kanaliseret gennem danske NGOer.
Videnskabsministeriets arbejde med åbne standarder Vicedirektør Mikkel Hemmingsen, Videnskabsministeriet
Planlægningsmodeller
Folkeskolereformen – Hvordan udnytter I mulighederne?
Statusmøde 16. August 2013 med Referencegruppen Fra Plan til Udvikling.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
FORSIDE FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. VELKOMMEN TEMADAG DEN 20 FEBRUAR. GOD KVALITET.
Certificeret arbejdsmiljøledelse i et læringsperspektiv Cerva Lise Granerud, juni 2010 Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
CMS I ELGPN og på nordisk
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Hovedpunkterne i en ny strategi
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Nye akkredieringskriterier Input fra EVA i forbindelse med Erhvervskolernes konference sidste i april Kriterierne er endnu ikke godkendte i UVM Eksisterende.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Green Network BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR Vurdering – seminar 3 INDLEDENDE STATUS PROJEKTPLAN MILJØREDEGØRELSE.
Den 3. februar 2011, Viborg ved /Annette Ernst Lauridsen, direktør AARHUS TECH og formand for National Dialogforum for Uddannelses- og Erhvervsvejledning.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Program: Oplæg Censorer på Pædagoguddannelsen 2015 Principperne i karakterbekendtgørelsen Læringsmål som udgangspunkt for bedømmelsen Hvad er kompetencer?
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.
Generalforsamling i IDA Vestjylland Aarhus University, 21. marts 2017.
Kvalitetsudvikling og forskningsmæssig forankring
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Frivillig Fredag 2013 Tema: - Tag livet ind
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Oplæg v. Malene Herbsleb og Lisbeth Damgaard
Mellem human kapital og social kapital Skismaer i det ufaglærte arbejdsliv og barrierer for udviklingen af læringsidentiteter Mads Peter Klindt, lektor,
MISSION Vores mission er, at:
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
(og lidt om Arbejdskendskab)
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Vejledning i validering
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer 20.9.2018 Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918

Bodil Husted Head of Programme for Validation of Prior Learning (NVR) VIA UC, DK bohu@via.dk 20.9.2018 Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918

Overordnede sigtepunkter for arbejdet med validering 20.9.2018 Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918

European Guidelines on Validation, 2014 med anbefalingerne European Councils Recommendation on the validation of non-formal and informal learning, 2012 – 2018 European Guidelines on Validation, 2014 med anbefalingerne At kortlægning, dokumentation, vurdering og anerkendelse er de fire grundlæggende trin i valideringsprocessen At vejledning indgår som en væsentlig del i valideringen – og forskelligt ift. de fire trin! Opbygning af nationale valideringssystemer, lovgivning og praksis Sikring af den brede anerkendelse af valideringssystemer, legitimitet og troværdighed Tilgængelighed i valideringsarrangementet Stakeholder samarbejde, tværsektorielt og tværinstitutionelt Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918 20.9.2018

Erfaringer med validerings-arbejdet 20.9.2018 Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918

Erfaringer og resultater Systemer er opbygget / på vej Betydningen af validering som en vigtig byggesten for karriere, uddannelse og job er bredt anerkendt Nationale lovgivninger giver forskellige muligheder for samarbejde omkring validering Stærkt fokus på vejledning i valideringen Stærkt fokus på kvalitet i bred forstand Aktuelt stærkt fokus på arbejdslivets øgede involvering Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918 20.9.2018

Resultater i Valideringsnetværket Roadmap 2018 Den nordiske Kvalitetsmodel Kompetenceprofiler ValiGuide Kvalitet i valideringen (erfaringer med Den nordiske kvalitetsmodel i valideringen Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918 20.9.2018

Udfordringer i validerings-arbejdet 20.9.2018 Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918

Er arbejdslivet involveret? Motiverer den nationale valideringslovgivning til samarbejde på tværs af sektorer? Bred anerkendelse af valideringens betydning – er denne forankret / motiveret af lovgivning og praksis? Tilgængelighed til validering handler om finansiering, transparens og fleksibilitet i uddannelsessystemerne. Er disse kriterier opfyldt? Kvalitet handler også om vejledning og kompetencer og vilje (blandt stakeholders); Er kvaliteten tilstrækkelig målt på disse parametre? Er arbejdslivet involveret? Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918 20.9.2018

To vigtige rapporter samt et nyt netværk Et arbejdsliv i forandring – ændringer i kompetencekrav udfordringer og anbefalinger To vigtige rapporter samt et nyt netværk Kompetence fra et arbejdslivsperspektiv – NVL netværk, 2014-17 ”Bæredygtig konkurrence og velfærd i Norden kræver de rette kompetencer hos individer og virksomheder. Systemer for uddannelse og kompetenceudvikling skal derfor fungere – ud fra arbejdslivets perspektiv” . (Ingerd Green og Tormod Skjerve) Arbejdsliv i Norden, Udfordringer og anbefalinger (Poul Nielson rapporten, 2016) På opdrag fra Nordisk Ministerråd for Arbejdsliv (MR-A) Med udgangspunkt i Den Nordiske Model er der foretaget en omfattende undersøgelse af udfordringer og muligheder for at identificere nye ideer, der kan styrke samarbejdet i Norden på arbejdslivsområdet. Kompetenceudvikling i og for arbejdslivet, nyt NVL netværk Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918 20.9.2018

Udfordringer for at kompetenceudvikling for arbejdslivet skal kunne fungere er: At definitioner på, hvad der er grundlæggende færdigheder og kundskaber, må revurderes i overensstemmelse med ændrede behov i arbejdslivet At det formelle uddannelsessystem organiserer læring efter emner og ikke efter kompetencer At skolen organiserer læring på en sådan måde, at ikke alle individets reelle kompetencer og talenter tilgodeses At den læring, der sker i skolen har for ringe relevans for arbejdslivet At individets reelle kompetence skal synliggøres, dokumenteres og anerkendes gennem validering og certificering i kraft af valideringsmodeller, som har stor legitimitet på arbejdsmarkedet At der fortsat er for stærkt og ensidigt fokus på det formelle uddannelsessystem, når vi diskuterer og tænker ‘kompetenceudvikling i arbejdslivet’ At der savnes rationelle standarder, kriterier og retningslinjer for kvalitetssikring i validering af arbejdslivs- og erhvervsmæssige kompetencer (se rapporten, Kompetens ur ett arbetslivsperspektiv, side 34-35); https://nvl.org/Content/Kompetens-ur-ett-arbetslivsperspektiv Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918 20.9.2018

Valideringsfestival Bruxelles, Juni 2018 Statements 20.9.2018 Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918

Statements Hvis livslang og livsbred læring skal blive en realitet, så er validering essentiel! Tættere involvering af beskæftigelse! Ingen validering uden vejledning! Tillid og troværdighed i validering skabes gennem commitment og aktiv deltagelse fra start (alle stakeholders, integrerede systemer på tværs af landene, netværk, samarbejde, fælles kvalitetsstandarder…. Sæt validering af generiske kompetencer øverst på dagsorden! Budskab til politikere og praktikere: Tænk stort – ikke småt! Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918 20.9.2018

Tak. Seminar om validering og vejledning, Tórshavn, 200918 20.9.2018