SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Kristendom på stx og hf Christina Egholm og Helle Dreyer Møller.
Metode i AT Religion.
Økonomiske fag på handelsgymnasiet
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Det Internationale Område Studieområde 3/
Grundlæggende IT, niveau G
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
Studieretningsprojektet Styringsgruppen september 2007.
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Eksamen og eksamensbilag :
Karl Henrik Flyums model
Skriftlige opgaver. SSO og EP.
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Religion på B-niveau Christina Egholm.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Notat I et notat vil der normalt optræde følgende elementer: – en problemstilling og baggrunden herfor – forskellige løsningsforslag – en gennemført faglig.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Formalia ved opgaveskrivning
Eksamen.
Skriftlighed er bundet til arbejdet med: Genrer Formidling Læsning
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Værkstedsundervisning
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
SKABELON.
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
Studieretningsprojektet Anette Lind. Hhx-bekendtgørelsen § 22 Studieretningsprojektet skrives i 2 eller 3 fag med udgangspunkt i et studieretningsfag,
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Orientering om Større Skriftlig Opgave 2017
SRO SKRIV!.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Teoretisk pædagogikum
Teoretisk pædagogikum
SSO - Større skriftlig opgave
Velkommen til Metode i DIO.
Naturfag.
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Studieretningsprojektet
Kristendom – elevaktivering Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
SRO SKRIV!.
AT-eksamen 2019.
Større Skriftlig Opgave
Større Skriftlig Opgave
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus Teoretisk Pædagogikum 17-18 SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus

Større skriftlig opgave, HF Teoretisk Pædagogikum 17-18 Større skriftlig opgave, HF Minimum 1 fag på B-niveau, kan være flerfaglig Vejleder skriver opgaveformulering på baggrund af vejledningssamtaler med kursisten Omfang normalt 10-15 sider (præciseres i 2017 læreplan) Bedømmelse 2013: målene pkt 2 + punkt 9 Bedømmelse 2017: kun målene i punkt 2

Eksamensprojekt på HF Eksamensprojektet omfatter to fag og afsluttes med en individuel mundtlig prøve på baggrund af en synopsis. Kursisten skal udarbejde eksamensprojektet på det højeste faglige niveau, kursisten har eller har fulgt fagene. Kursisten formulerer selv opgaveformuleringen, som godkendes af vejleder. Eksamen: 30 minutter, kursistens fremlæggelse + spørgsmål fra vejleder og censor

Udfordringer for vejleder Kursister, der tilmelder sig, men aldrig dukker op til vejledning Ingen ideer hos kursisten: ’har du ikke et eller andet som er nemt at skrive om?’ Vage ideer hos kursisten: ’jeg vil gerne skrive noget om det der med dengang man gik over til kristendommen i Danmark og måske noget om de nordiske guder og sådan noget…’ Religiøst engagerede kursister, der ønsker at skrive om egen religion: erfaringsmæssigt svært at holde emnet ud i strakt arm og undgå den meget subjektive indefra-vinkel. Kursister, der ønsker at skrive om et perifert og eksotisk emne, vejleder ingen viden har om. Få timer til arbejdet..

Hvad kursister ofte har svært ved Præcisere emne Forstå taksonomi-krav At få alle fag i flerfaglige opgaver tilstrækkeligt med i opgaven At få tilstrækkelig anvendelse af de faglige metoder i spil i opgaven. Skrive analyserende, sammenhængende og med rød tråd i forhold til emnet Især EP: At opbygge en mundtlig fremstilling af et emne med anvendelse af synopsismodellen – ikke nødvendigvis kendt fra almindelig undervisning

Hvordan hjælper vi kursisterne til bedre opgaveskrivning? Målrettet fokus på skriftlighed i alle fag Opmærksomhed på taksonomi og faglige krav Anvendelse af synopsismetoden, også i fag hvor det ikke er et krav. Synopsis giver gode sidegevinster. Træning i materialesøgning – fælles skoleansvar https://sites.google.com/a/vucaarhus.dk/informationssoegning-sso/home Struktureret vejledningsfase; delafleveringer, deadlines, opfølgning.

Den gode opgaveformulering Er en sammenhængende eksplicit formulering med: en overordnet problemformulering (spidsformulering) øverst i opgaveformuleringen; dette signalerer sammenhængskraft og skærper fokus underspørgsmål med taksonomiske niveauer, der tilgodeser begge fag hvor flere fag indgår

Gode spørgeord: Redegør for … Analyser … Diskuter … Perspektiver til … Vurder … Sammenlign … Undersøg … Angiv og dokumenter … Karakteriser … Påvis … Opstil hypoteser … Anvend/opstil en model … Forklar … Hv-ord. Fx: Hvad kan der af materialet udledes om sammenhængen mellem…

Spørgeords taksonomi Redegør for Karakteriser Beskriv Analyser Laveste taksonomiske niveau Mellemste taksonomiske niveau Højeste niveau Redegør for Karakteriser Beskriv Analyser Undersøg Angiv og dokumenter Påvis Opstil hypoteser Anvend/opstil en model Forklar Hv-ord Diskuter Perspektiver Vurder Sammenlign

Råd Opgaverne skal være empirisk og teoretisk funderet. Der skal kunne anvendes religionsfaglig metode på materialet. Det er altså ikke nok blot at undersøge/analysere/… et fænomen/en kirke/en begivenhed/… Man skal altid gøre dette på et empirisk grundlag – altså med udgangspunkt i en eller flere kilder. Og dette bør fremgå af opgaveformuleringen. Formuler samlet fokus i indledende ‘spidsformulering’- Lav ikke for omfattende problemformulering og vær tydelig omkring kravene. Der bør vejledes i betydningen af spørgeordene – hvad forstås f.eks. ved ’diskussion’?

SSO opgaveformulering, eksempel Rel c + hist B: Hvordan har ægteskabet ændret sig gennem tiden? Beskriv kort ægteskabet som institution i dagens Danmark. Undersøg med inddragelse af vedlagte bilag hvordan opfattelsen af ægteskabet har ændret sig gennem historien. Diskuter fordele og ulemper ved hhv. religiøs og borgerlig vielse. Bilag 1: Løkke og Jacobsen Familieliv i Danmark s. 146 -48 Bilag 2: ’Præster vil fjerne vielsen fra folkekirken’, Politiken 22. sept. 2010

Eksempel, fortsat Rel B: Kan kristendommen siges at være årsag til vore dages klimakrise? I din besvarelse skal indgå: En redegørelse for tesen om, at kristendommen ligger til grund for den moderne naturudnyttelse. Analyse af 2-3 eksempler på hvordan et natursyn er blevet tolket ud fra bibeltekster eller andre centrale dele af den kristne tradition, herunder bilaget (Sally McFague ’Klimateologi’, Anis 2010, s. 77 – 86.En diskussion af hvorvidt kristendommen indeholder et bestemt natursyn, og om kristendommen er løsning eller årsag til klimakrisen.

Øvelse Hjælp SSO kursisten her med at få fokuseret sin opgaves emne, og vejled til videre læsning indenfor emnet. ’Jeg vil gerne skrive noget om det der med dengang man gik over til kristendommen i Danmark og måske noget om de nordiske guder og sådan noget…’ Overvej i hvilke situationer det kan blive nødvendigt at foreslå kursisten et andet emne eller at stille krav til fokusering.