Workshop 1: ”Elevrettet formidling af praktikpladser samt coaching og vejledning om praktikpladssøgning”. Indsatsarbejde på Grundforløb 1.
Hvem er vi: Lars Toftlund: Grundskolelærer, underviser på GF1 på TEC Vibeke Lynnerup: Vejleder i Vejledning og Rådgivning på TEC
Hvad vil vi med Workshoppen? Oplæg vedrørende de obligatoriske Erhvervsfag som gennemførselsvejledningen understøtter. I denne workshop er der fokus på, hvordan man på TECs adresse i Hvidovre arbejder helhedsorienteret og progressivt med praktikpladssøgning på Grundforløb 1. Introducere praktisk til nogle af de værktøjer, eleverne arbejder med i hverdagen. Workshoppen afsluttes med drøftelse i plenum af: oplægget, de praktiske værktøjer og jer deltageres egne erfaringer.
Tidsplan: Rammesætning 5 minutter Oplæg 15 minutter Øvelse 15 minutter Diskussion/erfa-udveksling i plenum 10 minutter
Uddannelsesforløb GF1 TEC Hvidovre: GRUNDFAG ARTIKLER INTERVIEW KARTELLET CV/ANSØGNING GF-PRØVE 1 5 10 15 20 E-FAG 1, 2, 3 INTRO EF1 BRUTTO-CV VFU1 ELEVATORSAMTALER VFU2 ANSÆT.SAMTALE GF2-VALG
Hvilke elementer af erhvervsfagene arbejder vi med: Erhvervsfag 1: Erhvervsintroduktion Erhvervsfag 2: Arbejdspladskultur, Praktikpladssøgning samt Samfund og Sundhed Erhvervsfag 3: Arbejdsplanlægning og samarbejde, Faglig Kommunikation
Hvordan arbejder vi med grundfaget dansk: Artikler (Sagprosa) Læsning af forskellige artikler med problematikker som: Alkoholpolitik, punktlighed og arbejdsmoral. Erfaringsudveksling. Interview af medarbejder i virksomhed, som mundede ud i fælles artikelserie for grundfagsholdet. Filmanalyse (Fiktion) Vi har set ”Kartellet” af Charlotte Sachs Bostrup. Diskussion om etik og moral samt lovgivning. Erfaringsudveksling fra fritidsjob m. v. Produktion af filmanalyse. CV/ansøgning (Faglig læsning) Analyse af diverse jobannoncer. Diskussion omkring forskellige begreber som eks.: Kvalifikationer, kompetencer, straffeattest, mødestabilitet. Produktion af personligt CV og praktikpladsansøgning.
Hvordan arbejder vi med gennemførselsvejledning: Metode: Undervisningsbaseret vejledning Aktiviteter: Brutto-CV: Eleverne arbejder i grupper af tre: En referent, en interviewer og en fokusperson og der roteres mellem rollerne. Dokument udfyldes med: joberfaringer, kompetencer og kvalifikationer, og bruges til det efterfølgende arbejde med at CV og praktikpladsansøgning. Elevatortale: Eleverne skal blive fortrolige med at ”sælge sig selv”, det er en proces, hvorfor det er en øvelse der gentages. Ansættelsessamtalen: Virksomhedsspil. Eleverne arbejder i grupper og i sidste led i virksomhedsspillet udvælger kandidater til et fiktivt job alene ud fra billeder. Billederne er af forskellige ‘typer’ mennesker. Reflektion over egen fremtoning og forberedelse til samtale om optagelse i praktikcenter eller praktikplads.
En praktisk øvelse: Der skal laves grupper af tre personer Det aftales hvem der skal være fokusperson, referent og interviewer. Øvelsen går i gang, interviewer begynder at interviewe fokuspersonen ud fra skemaet. Referenten noterer svarene i skemaet. Når der ikke er flere spørgsmål/svar roteres der i gruppen, således at alle afprøver alle funktioner.
Hvilke udfordringer har vi i hverdagen: Elev: Fagligt niveau er oftest lavt, motivationen mangler, svært at samarbejde – nye rammer, manglende fremmøde. Underviser/vejleder: Dataindsamling, andre planlagte opgaver, ad hoc-arbejdsopgaver, sygdom.
Diskussion og erfaringsudveksling: