Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Aktuelt fra MBUL Lisbeth Bang Thorsen Hanne Woller

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Aktuelt fra MBUL Lisbeth Bang Thorsen Hanne Woller"— Præsentationens transcript:

1 Aktuelt fra MBUL Lisbeth Bang Thorsen Hanne Woller
Kontor for Voksenuddannelse og overgange Efterskolerne den 20. september 2016 Titeldias Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

2 Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

3 Kontorets opgaver Voksen- og efteruddannelser Vejledning
Ungdommens Uddannelsesvejledning VEU-centre Overgangstilbud mellem folkeskole og ungdomsuddannelse Produktionsskoler Kombineret ungdomsuddannelse (KUU) Erhvervsfaglig grunduddannelsesamt (EGU) Særligt tilrettelagt ungdomsuddannelse (STU) Almen og erhvervsrettet voksen og efteruddannelse Arbejdsmarkedsuddannelser (AMU) Almen voksenuddannelse (AVU) Forberedende Voksenuddannelse (FVU) Ordblindeundervisning (OBU)

4 Kontoret for Voksenuddannelse og overgange
Hovedopgaver p.t. Vejledning Udvikling Drift P.t. fylder: Implementering af EUD-reform Forberedelse af gymnasie reform AMU Udvikling Drift Tilsyn P.t. fylder: Udmøntning af initiativer aftalt i trepart Bidrag til ekspert gruppe VUC AVU Ordblinde FVU Udvikling Drift Tilsyn P.t. fylder: Ny styrings- model mellem VUC og Dop Produktions- skoler KUU m.v. STU EGU Tværgående opgaver Udvikling Drift Tilsyn P.t. fylder: Vejledning Ekspertudvalgets arbejde.

5 Aktuelt Brugerundersøgelsen af vejledningen på efterskolerne
Forslag til lov om de gymnasiale uddannelser Trepartsaftale Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

6 Brugerundersøgelse – efterskolernes vejledning
Svar fra 144 efterskoler ud af 249 – svarprocent 27 pct. Svar fra 7791 elever ud af elever – svarprocent 37 pct. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

7 Elevernes udbytte af vejledningen
Efterskoler UU 58 pct. meget eller noget Variation: 18 pct. til 86 pct. 9. kl. Åbent hus Erhvervspraktik gruppevejledning 10. kl. Individuel vejledning Lavet uddannelsesplan med en vejleder 60 pct. meget eller noget Variation: 51 pct. til 65 pct. 9. kl. Åbent hus Erhvervspraktik Individuel vejledning 10. kl. OSO Brobygning Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

8 Forslag til lov om de gymnasiale uddannelser
Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

9 Hovedpunkter Målrettet indgang – nye krav til adgangsforudsætninger
Styrket almendannelse Bedre og kortere grundforløb Ligeværdige uddannelser med målrettede profiler Fokuserede studieretninger Styrket faglighed Forenkling og fornyelse af prøver og forebyggelse af snyd Moderne hf med en klar profil Styrket digitalisering i undervisningen Retningsgivende mål og styrket kvalitetsudvikling Implementering Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

10 Aftalens indhold med særlig betydning for vejledningen
Adgangskrav til gymnasiet og hf Skærpede krav til uddannelsesparathed til de gymnasiale uddannelser Folkeskolens afgangseksamen Adgangskrav til eud Studievalgsportfolio Hf med klar profil og målrettet erhvervsakademi- og professionsbachelorudd. Overgang fra 9. klasse til hf Ingen forhåndstilkendegivelse af studieretning GSK skal indregnes i gennemsnittet, men ikke hæve gennemsnittet Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

11 UPV til gymnasiale uddannelser
Elever i og 10. klasse opfylder de faglige forudsætninger for at være uddannelsesparat til en 3-årig gymnasial uddannelse, hvis eleven har mindst 5,0 i de afsluttende standpunktskarakterer Derudover skal eleven opfylde de personlige og sociale forudsætninger For elever, som i 8., 9. eller 10. klasse søger toårigt hf, er kravet mindst 4,0 i de afsluttende standpunktskarakterer. Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

12 Folkeskolens afgangseksamen
Folkeskolens afgangseksamen skal bestås med et gennemsnit på mindst 2,0 i de obligatoriske prøver til 9. klasseprøven Skriftlig dansk Mundtlig dansk Skriftlig matematik Mundtlig engelsk Praktisk/mundtlig fælles prøve i fysik/kemi, biologi og geografi Prøve fra humanistisk blok (udtræksfag) Prøve fra naturfaglig blok (udtræksfag) Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

13 Karakterkrav ved uddannelsesparat til gym.
Skal bekræfte det faglige niveau fra uddannelsesparathedsvurderingen eller have et karaktergennemsnit på mindst 3,0 i de lovbundne prøver Elever som har opnået et karaktergennemsnit på mellem 2,0 og 3,0 har krav på optagelse, hvis de gennemfører en vejledningssamtale med lederen på den ansøgte institution Elever, som ikke opnår et karaktergennemsnit på 2,0 kan optages via en konkret vurdering. Ved vurderingen skal institutionen anvende en centralt stillet optagelsesprøve efterfulgt af en samtale Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

14 Ikke-uddannelsesparate elever som søger treårige gymnasiale uddannelser
Opfylder ansøgeren de øvrige betingelser for at blive optaget og får 6 eller derover i karaktergennemsnit fra de lovbundne prøver, har ansøger krav om optagelse Ikke-uddannelsesparate elever kan optages via en optages via en konkret vurdering. Ved vurderingen skal institutionen anvende en centralt stillet optagelsesprøve efterfulgt af en samtale Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

15 Karakterkrav til hf efter 9. klasse
Eleven er uddannelsesparat til hf, hvis eleven opnår 4 i gennemsnit af de afsluttende standpunktskarakterer Elever som søger hf efter 9. klasse skal opfylde de sammen karakterkrav og have bestået folkeskolens afgangsprøve som til de treårige gymnasiale uddannelser. Elever som er vurderet ikke-uddannelsesparat har krav på optagelse, hvis han/hun opnår mindst 6,0 i karaktergennemsnit Der er IKKE mulighed for optagelse via konkret vurdering Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

16 Karakterkrav til hf efter 10. klasse
Uddannelsesparate elever skal opnå mindst 02 i henholdsvis dansk og matematik i 10. klasseprøverne Ikke-uddannelsesparate elever har krav på optagelse hvis han/hun opnår mindst 6 i karaktergennemsnit fra de lovbundne prøver fra folkeskolens afgangseksamen. Ikke-uddannelsesparate elever kan optages via en helhedsvurdering, bestående af en centralt stillet prøve og efterfølgende samtale Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

17 Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

18 Optagelseskrav til eud
Vurderet uddannelsesparat Opnået et gennemsnit på mindst 2 i henholdsvis dansk og matematik ved 9. eller 10. klasseprøverne – eller kan dokumentere et tilsvarende resultat fra en tilsvarende prøve Bestået folkeskolens afgangseksamen Kravet stilles i en modificeret form dvs Elever, som ikke har bestået afgangseksamen men som opfylder 2-kravet kan optages uden optagelsesprøve Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

19 Lovudkast - studievalgportfolio
Eleven skal i udskolingen arbejde systematisk med afklaringsaktiviteter på både det erhvervsfaglige og det gymnasiale område, hvor de er blevet udfordret på deres valg af ungdomsuddannelse. Dette arbejde skal dokumenteres i en studievalgportfolio, som eleven selv arbejder med løbende Studievalgportfolioen vedhæftes uddannelsesplanen ved tilmelding til ungdomsuddannelserne Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod

20 Trepartsaftale - udskoling
Fleksibel brobygning i 9. klasse En samlet indgang til inspirations- og vejledningsmateriale vedrørende udskoling på EMU:dk Fremrykning af erhvervspraktikken i folkeskolen så den kan tilbydes i 6. og 7. klasse Indsæt note og kildehenvisning via Sidehoved og sidefod


Download ppt "Aktuelt fra MBUL Lisbeth Bang Thorsen Hanne Woller"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google