Skolepraktikinformation

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Projektdeltagere Næstved Kommune Silkeborg Kommune
SÆT MEDBORGERUNDERVISNING PÅ SKOLESKEMAET!
5 IT-didaktiske principper
Den Professionelle samtale Samtalen som redskab
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Undervisningsplanlægning
TEMA Undervisningspraksis med og i digitale medier
Arbejdspladsudvikling
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
Lærerprofessionen - en definition.
For vejledere i opgaver og projekter i 2g og 2hf Dynamokursus d
Kultur i organisationer
Mad, Måltider og Pædagogik
Krop og læring Karen Barfod,
Introduktion til vejledning i projektarbejde
At udforske sin egen praksis
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Oplæg for DH-Vallensbæk d. 25. februar Inklusion i grundskolen
Refleksionsmodel – hvad går det ud på?
Fællemødet 1. årgang januar Kl Velkomst v/ praktikkoordinator Thomas Thorning Kl Mødet med skolen set fra praktiklæreren? Praktiklærer.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
EUD-reformkonference 17 sep Talentarbejde i Praksis.
Niveauer for læring i organisationen
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
RØGFRIHED FOR ALLE Tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte Temadag om rekruttering og motivation af socialt udsatte til rygestopaktiviteter Rebild Bakker.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Rammesætning Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Fag Niveauer Mål Software Beskrivelse Dokumenter Lærer Projektoverblik Lærerplanlægning Eksempler og refleksioner Lærerressourcer Vurdering og standarder.
Søren Kierkegaard 2. Eksistentialisme.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Åbent dialogmøde Folkeskolereform 2014 Onsdag den 9. april 2014 kl – Hans Rømer Skolen Afdeling Aaker, festsalen.
Alt er på hjemmesiden nyfolkeskole.wordpress.com.
Digital Didaktisk Design
Oplæg om lektieintegreret undervisning Data og overvejelser.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
GODT I GANG MED TEGN PÅ LÆRING At evaluere læring.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Program for eftermiddagen 29/ Mindfulness (psykolog) og intro til Sokratisk Dialog (Vibeke) Kort Sokratisk Dialog i grupper.
LIVSPARAT. LIVSPARAT har 3 hovedformål NR 1 At give eleverne redskaber og læring, der hjælper dem i deres personlige udvikling, så det smitter positivt.
Styrk fagligheden som professionel praktikvejleder FOA inviterer til konference for praktikvejledere på den pædagogiske assistentuddannelse og social-
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Refleksiv Praksis Læring
”At lære sprog gennem chunks, leg og bevægelse”
Trivselsmålingens resultater på vores skole
HL, Uddannelsesforbundet og Danske Erhvervsskoler og – Gymnasier har udarbejdet denne præsentation til brug på erhvervsskolerne. Præsentationen går igennem.
Kurset i fase 1 er 2-delt:  I første del og som introduktion præsenteres du for definitionen af Flipped Learning. Og du præsenteres for en didaktisk skitse.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Observations-informeret lærersamarbejde og undervisningskvalitet
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Skolepraktikinformation Refleksion – Hvordan? Illustreret ved hjælp af LURE, Min Uddannelse og Forumspil v./ Uddannelsesansvarlige sygeplejersker Ruth Skriver og Anette Dippel Larsen

Dagens program Velkomst og præsentation af dagens tema Oplæg om en måde at forstå refleksion på ”LURE” og ”MIN UDDANNELSE” – Hvordan bruger vi dem i praktikken? Pause med kaffe og kage  Forumspil – Hvad er det, og hvad kan vi bruge det til? Kort nyt fra skole og praksis – Måske – Måske ikke

Refleksion For at tale meningsfyldt om fordele og ulemper ved noget, så er vi nødt til at afgrænse og bestemme hvad dette noget er, som vi taler om. Og det gælder selvsagt også, når dette noget er en refleksion Definition på refleksion kunne være: En bevidst omhyggelig og tidskrævende form for tænkning, der er karakteriseret ved en kritisk og konstruktiv spørgende og svarsøgende holdning Den er afhængig af tid, ressourcer, vilje og ambitionsniveau – Og kan på den vis være mere eller mindre grundig, dyb, frugtbar osv.

Når vi reflekterer, så tænker vi altid... På noget – Enhver refleksion har sit fokuspunkt, sin genstand, sin særlige tematik eller en særlig tematisering af en bestemt genstand eller problematik.

Fortsat... Når vi tænker på noget, så tænker vi altid med noget. Det vil sige, at vi tænker på noget med bestemte begreber, antagelser og med viden om bestemte forhold osv. Forgrundsbegreber – Det der eksplicit træder frem Baggrundsbegreber – Det der implicit er til stede i den reflekterende

Fortsat Ikke blot tænker vi på noget og med noget. Vi tænker også ud fra noget. Og det som vi tænker ud fra, er bestemte interesser, motivationer, målsætninger, værdier og så videre. Det vil sige at vi altid reflekterer eller tænker på noget ud fra noget

Fortsat ... Når vi tænker på noget, med noget og ud fra noget, så tænker vi også inden for noget, da vi tænker inden for rammerne af noget. F.eks. en bestemt kontekst. Det kan være en gruppe kollegaer, i venners lag, en bestemt stemning og så videre.

LURE LURE = Læring, udvikling, Refleksion og Evaluering En samling redskaber der kan fremme refleksion på noget, med noget, ud fra noget og inden for noget http://www.sosuranders.dk/media/1820/hele-lurebogen-samlet.pdf

MIN UDDANNELSE Min uddannelse er et pædagogisk redskab til refleksion og evaluering af elevens uddannelse, hvor følgende kompetencer sættes i spil Faglige kompetencer Personlige kompetencer Trivsel Stabilitet Behov for studiestøtte http://www.sosuranders.dk/media/1723/faelles-paedagogisk-redskab-til- kompetencevurdering-randers-social-og-sundhedsskole-og-luu-12-4-16.pdf

Forumspil som didaktisk redskab Forumspil er en dramametode, hvor deltagerne gennem mindre rollespil behandler en problematik En arbejdsform der inspirerer til læring med hele kroppen og ikke kun med hovedet

Definition En æstetisk læreproces kan forstås som en måde man kan lære og erkende noget på via sansemæssige oplevelser. og processen er kendetegnet ved, at den der skal lære noget, inddrages i processen som en der bidrager til at skabe ny betydning

Der er intet i forstanden der ikke først har været i sansningen Vise ord... Der er intet i forstanden der ikke først har været i sansningen