SUMO - analyse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Tema A – et fagligt løft af folkeskolen. Formål Udarbejde konkrete modeller for hvordan skoledagens rammer bliver for eleverne og medarbejderne efter.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
S perleder Sammen om sport Et 3-årigt projekt støttet af Ministeriet for Børn, Ligestilling, Integration og Sociale Forhold ʊ.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
DBU Sjælland En ny destination og rejse for DBU Sjælland.
Kampagne 3 Tiltrække og anerkende frivillige Navn Navnesen.
Udfold talenterne! - og vind ekstra ressourcer Et dialogværktøj til ledelsesgruppen.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Diagnosen & MENNESKET – et liv i kaos?
Afsluttende opgave ”Digitalisering”
Præsentation af metodehåndbog for virksomhedsservice
Hjerteforeningens interessevaretagelse
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Hovedfunn fra evaluering af VAM programmet
Frivilligheden i Vordingborg
Velkommen.
1. Arbejdskraftreserven
Den gode læge Yngre Lægers politik
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Adjunkt Hanne-Lene Hvid Dreesen
Projektbeskrivelse: Udarbejdet i af
- Spot på snusepraktikker
Anerkendende pædagogik
9 gode råd til et styrket samarbejde med pårørende på hjerneskadeområdet
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
It i undervisning og læring
BADMINTON.
BADMINTON.
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Walt Disneys kreativitetsmodel
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Netværksmøder - Drejebog
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Hvad lærte vi af projektet?
Styrket sammenhæng mellem teori og praksis
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
[klik og indsæt kommunenavn]
Velkommen.
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
[klik og indsæt kommunenavn]
Salgsstyrketjek på 24 timer DON´T STOP THINKING ABOUT TOMORROW
Dialogen med klubben SPØRGEGUIDE UNDERVISNINGSMETODER
Hvad er meningen med dit liv?
Kommunikere dårlige nyheder
Arbejdsglæde & samarbejde
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Velkommen til ROADSHOW i GeoDanmark!
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
We Are ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Kulturproces step 1 Før måling Efter måling
MENSTRUATION OG TRÆNING
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Lektion 1-2 i Blok 8 Teknologiforståelse som fag - Mellemtrin
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
s V T P H Tværgående temaer Her noteres udvalgets politikker
Præsentationens transcript:

SUMO - analyse

Hvad er SUMO Mulighed for at lave en temperaturmåling af klubben. SUMO kan bruges overordnet på bestyrelsesniveau men også på enkelte aktiviteter. Analysen kan bruges individuelt og den kan bruges i et team/gruppe. 25-12-2018

OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER Hvorfor SUMO? STYRKER UDVIKLINGPOTENTIALE MULIGHEDER OPMÆRKSOMHEDSPUNKTER 25-12-2018

Erfaringer Drøft i mindre grupper 2-2 eller 3-3. Hvilke erfaringer har du med SWOT, SUMO eller andre metoder til refleksion over egen praksis i foreningen. (5 min) 25-12-2018

Hvorfor ikke bare den klassiske SWOT? SWOT kigger på svagheder, forhindringer og trusler. Udgangspunktet er, at det I er mindre gode til i teamet ikke skal opfattes som svagheder. I stedet skal I se det som et stort uudnyttet potentiale, som I kan vælge at dyrke og derved stå stærkere og nå bedre resultater. 25-12-2018

Hvad kan vi bruge den til i udviklingsforløbene SUMO-analysen bruges til at se på teamets eller organisationens styrker, udviklingspotentiale, muligheder og opmærksomhedspunkter med henblik på en udviklingsproces eller visionsproces. Den kan bruges som analysemodel i Fase 1 i forløbene og ligge til grund for fase 2 – mål og handleplan. Den kan belyse hvor foreningens udviklingspotentiale og muligheder er. NB! SUMO-analysen er også anvendelig i arbejdet med en eksisterende vision og handlingsplan. SUMO'en kan hjælpe til at identificere og prioritere hvad der skal være fokus i den kommende tid for at have fokus på visionen og nå fastsatte mål. Det vil sige, at den kan bruges til et statusmøde undervejs i forløbet. 25-12-2018

Fælles CASE: Bevæg dig for livet konsulentseminarer Styrker: Fælles drøm Fælles afsæt Fælles sprog Faglighed Det gode budskab med flere idrætsaktive Netværk og erfaringsudveksling … Udviklingspotentiale Fælles digital platform og systemer Øge forståelse for hinanden … Opmærksomhedspunkter Økonomi Fordelingsnøgle Konsulentaftaler Nye politiske vinde … Muligheder Fælles aps Fælles kurser/uddannelse … 25-12-2018

Styrker Her ser I på de styrker og succeser, der allerede nu findes i teamet, og som I vil bygge jeres fremtid på. Særlige faglige, personlige og relationelle styrker og kompetencer. Det som teamet/organisationen er god til allerede og gerne vil bygge videre på. Hvilke styrker har teamet/organisationen og hvilke styrker kommunikeres til andre? Hvad er du/I mest stolt af? Hvad kendetegner det gode samarbejde? 25-12-2018

Udviklingspotentiale Her ser I på de områder i teamet, som fungerer i et vist omfang, og som kan udvikle sig til noget endnu bedre. De områder kan I med fordel bruge jeres styrker til at udvikle og forbedre. Det som fungerer eller eksisterende kompetencer, som man med fordel kan udvikle yderligere. Det uudnyttede potentiale. F. eks. egenskaber som teamet/organisationen har, men mangler at opøve. Hvilke kompetencer kan der med fordel sættes mere fokus på at udvikle. Hvad vil teamet/organisationen gerne kunne? Eller hvad savnes i samarbejdet? Hvad kan gøres endnu bedre? 25-12-2018

Muligheder Her ser I på de mange muligheder i- og udenfor jeres team. Det er de muligheder, jeres fremtid består af, og som I skal finde ud af at bruge optimalt for at skabe det team og den fremtid, I drømmer om. Muligheder for at udvikle teamet/organisationen. Hvilke muligheder kommer der ud af at arbejde sammen i teamet? Er der noget i fremtiden, som kan blive en styrke? Hvor vil I være om 1, 2 eller 5år? Hvis nuværende begrænsninger ikke var til stede mere – hvad ser I så for jer af muligheder? Hvad er jeres/dit største ønske for organisationen/teamet? 25-12-2018

Opmærksomhedspunkter Her ser I på de vilkår i teamet eller i omgivelserne, som I skal være opmærksomme på kan påvirke teamets fremtid, når I skal lægge jer fast på teamets mål og strategi. Det er de interne og eksterne faktorer, som I umiddelbart ikke mener at kunne påvirke. Men som ved nærmere udforskning måske alligevel kan påvirkes og vendes til muligheder - afhængigt af jeres tilgang og adgang til dem. Særlige opmærksomhedspunkter. Hvad skal I være særligt opmærksomme på at blive ved med at gøre? Er der noget særligt I skal være opmærksom på i fremtiden - organisatorisk, kulturelt eller ”markedsmæssigt”? Er der nogle udefra kommende vilkår at være opmærksom på eller som giver særlige udfordringer? Er der forhold i fremtiden, som er en mulig styrke for jeres samarbejde? 25-12-2018

Case Tænk på en forening, du kender godt (eller digt en forening/case). Du er nu bestyrelsesmedlem i den forening. Notér på post-it´s alle foreningens styrker Vis dem til hinanden, gå i dialog, kategorisér, og prioritér Det samme med udviklingspotentialerne - områder, som fungerer godt men som kan udvikles til noget endnu bedre. Kig på mulighederne i – og udenfor teamet Til slut ser I på, hvilke faktorer og vilkår i teamet eller i omgivelserne, I skal være særlige opmærksomme på. De prioriterede faktorer kan visuelt sammenfattes i en skabelon og bruges som afsæt til videre arbejde med teamets mål, strategi og indsatsområder. 25-12-2018

What´s next? Refleksioner Hvilke opdagelser, bekræftelser eller erkendelser giver det at se SUMO’en? Hvad viser SUMO’en med henblik på den konkrete kontekst eller udfordring? Hvilke konkrete handlinger kalder det på? 25-12-2018