”Motivation er ikke bare noget man har eller ikke har”

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Advertisements

”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
SOFTWARE EVALUERING. HVORDAN KAN MAN EVALUERE PÅ SIT SPIL? Kvalitative metoder Kvantitative metoder Observation Data opsamling.
PRÆSENTATION AF LEKTIER ONLINE På forældremøde.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
UDDANNELSE ELEVERNE SKAL: LÆRE SÅ MEGET DE KAN I ALLE FAG OPLEVE ET UNDERVISNINGSMILJØ, DER GIVER LYST TIL FORDYBELSE OG ENGAGEMENT. VIDE, HVORDAN DE LÆRER.
Projektpræsentation Filmprojekt Stil skarpt – og se dig selv tydeligere Jørgen Dan Pedersen.
Hvad er jeres kerneopgaver? Institutionen? Hvordan oplever du, at kerneopgaven i din organisation har ændret sig de sidste 5 år – og hvordan vil den forandres.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Velkommen til workshop om. Introduktion Hvorfor bruge video i virtuel undervisning? 1.For at variere arbejdsformer. 2.For at anvende flere perceptuelle.
Hvad får man ud af at deltage i et talentforløb? Oplæg v. fuldmægtig Jeppe Winkel Pedersen Integrationsministeriets departement den 10. oktober 2008.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
handel, event og mediegrafik
STX Uddannelse.
Elever løser opgaver i fællesskab og er sammen om en aktivitet
Fordybelse i et projekt
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
THY Business Breakfast.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Motivationsdiagrammet
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Praksiseksempel fra Teater GROB
Ordpatruljen på Lyshøjskolen
Uddannelsesplanen.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Velkommen Robusthed basiskursus
Unge på kanten af fællesskabet
Elevernes evaluering af grundforløbet
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Anerkendende pædagogik
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Tro på dig selv - det gør vi
KLIK - webinar Arbejdsgange og opgaver
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Udvalgte resultater Januar 2016
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
EUD-elever, motivation og undervisning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Klasseven for nyankomne elever
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
1. kontaktmøde Velkommen til workshop om Kompetenceafklaring, CV og Netværk. Hils på hinanden, jeres networking starter nu
Nysgerrighed og indsats
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Skolebestyrelsens dialogmøde 2008 Kom og mød din skolebestyrelse
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Foreløbigt valg af uddannelsesønske
Fra kanten til ”så dygtig som muligt”
INDUSTRIENS LEAN-KØREKORT
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Præsentation af 7. kl. Skoleåret 2019/20.
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Personaletræf Brogården 2018
Lederen som rammesætter og drivkraft for engagement - Fortalt fra maskinrummet fra Danmarks Bedste Offentlige Arbejdsplads 2018 Ann-Christina Matzen Andreasen,
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Borgermøde.
Skole-hjemsamarbejde
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Vejlednings- netværksdag
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

”Motivation er ikke bare noget man har eller ikke har” Program for elevløft Vejlednings- og netværksdag Januar 2018 Januar 2018 Motivation

Formålet med workshoppen At få praksisnære redskaber til at arbejde med motivation, herunder mindsetbaseret undervisning. Januar 2018 Motivation

Viden Louise Klinge – Lærerens relationskompetence Mette Pless – Unges motivation i udskolingen Peter Videsen - Mindsetbaseret undervisning Januar 2018 Motivation

Vidensgrundlaget Januar 2018 Motivation Mette Pless- 5 motivationsorienteringer Louise Klinge – Tre psykologiske behov Peter Arnborg Videsen- Mindsetbaseret undervisning Vidensmotivation   Præstationsmotivation Ydre motivation- drivkraften er anerkendelse fra andre- kan dreje sig om at se godt ud. Relationsmotivation Samhørighed – at være en værdifuld del af et fællesskab Indre motivation- tryghed i klassen både til lærere og kammerater Mestringsmotivation Kompetence- opleve at kunne håndtere udfordringer Indre motivation- at blive udfordret på rette niveau Involveringsmotivation Selvbestemmelse- oplevelsen af meningsfuldhed Indre motivation- selvbestemmelse Januar 2018 Motivation

Mestringsmotivation: Vidensmotivation:  Eleven har interesse for faget og vil gerne vide mere om det.   Mestringsmotivation:  Eleven oplever at kunne løse opgaverne og får lyst til at lave/lære mere.  Involveringsmotivation:  Eleven er med til at bestemme emner i undervisningen for eksempel gennem åbne læreprocesser som projektopgaver. Det giver ejerskab og lyst til at arbejde med stoffet. Præstationsmotivation:  Eleven oplever, at en ekstra indsats giver pote i form af ros eller højere karakterer og får lyst til at præstere mere.   Relationsmotivation:  Eleven føler sig som en del af fællesskabet i klassen og føler, at læreren ser og hører ham. Det giver motivation til at deltage i undervisningen. Januar 2018 Motivation

De fem motivationsorienteringer – Mette Pless Januar 2018 Motivation

Motivationsorienteringerne målrettet eleverne i Elevløftprogrammet November 2017 Motivation

Edderkoppen til læreren/teamet Januar 2018 Motivation

Vi tager et skridt nærmere på praksis Januar 2018 Motivation

Snaplogs Januar 2018 Motivation

I arbejdstøjet Bordet rundt –præsentation af snaplog Hvad fortæller snaplogen om elevens motivation og deltagelse? Hvordan kan snaplogen bruges? Januar 2018 Motivation

Edderkoppen til eleven Januar 2018 Motivation

Elev-edderkoppen i praksis Gruppediskussion: Hvordan kan edderkoppen bruges som redskab i dialogen med eleven? Vi hører et opmærksomhedspunkt fra hver gruppe. Januar 2018 Motivation

Redskaber til mindsetbaseret undervisning De fem grundelementer ”Den lille pakke” Spørgeskema Diamanten Januar 2018 Motivation

Grundelementerne Januar 2018 Motivation

”Den lille pakke”(1) Gruppediskussion: Vil du se god ud, eller vil du blive bedre? Januar 2018 Motivation

”Den lille pakke” (2) Diskuter sandhedsværdien i følgende udsagn: ”Den, der opgiver at blive bedre, ophører med at være god” Januar 2018 Motivation

”Den lille pakke” (3) Fortæl om en personlig succesoplevelse (stor som lille), der skyldtes en ihærdig indsats. Januar 2018 Motivation

”Den lille pakke” I har nu selv prøvet elementer fra ”Den lille Pakke” Hvordan kan det bruges i jeres egen praksis? Hvilke udfordringer ser I i at arbejde mindsetbaseret i undervisningen? Januar 2018 Motivation

Case Søren er klassens utilpassede ballademager. I hvert fald siger eller gør han ofte noget dumt i klassen for med vilje at dreje fokus væk fra det faglige arbejde. Hans faglige niveau er lavt. Han kan ikke koncentrere sig, siger han, og reelt har han det så svært rent fagligt, at han er ved at opgive at lære noget. Men hans væremåde giver ham en vis status i i klassen. Desværre er han i løbet af 8. klasse også begyndt at blive væk fra skole eller gå hjem midt på dagen. Hans undervisere tvivler stærkt på, at han vil bestå afgangsprøven. Januar 2018 Motivation

Spørgeskema Januar 2018 Motivation

Diamanten Januar 2018 Motivation

Sørens ”diamant” Januar 2018 Motivation

Opfølgning og Sørens målsætning Hvordan kan Søren og læreren samarbejde om udviklingen af et udviklende mindset? Snaplog Edderkop Lærerens undervisning Januar 2018 Motivation

Til næste gang… Til næste gang skal I afprøve: Anvende elevedderkoppen på udvalgte elever Anvende dele af ”Den lille pakke” Eventuelt anvende spørgeskema og diamant Januar 2018 Motivation

Hvad tager jeg med fra dagens workshop? Hvad tager du med dig hjem? Hvad skal være anderledes næste gang? Hvad skal der være mere af? Januar 2018 Motivation

Tak for i dag Januar 2018 Motivation