06/12/2018 Anvendelsesorienteret undervisning i faget videnskabsteori og vidensformer Rune Eriksson, lektor rune.eriksson@hum.ku.dk Camilla Moring, lektor.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Kandidatuddannelsen i Sygepleje
Evalueringskriterier for artikel
Undervisningsplanlægning
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Undervisning med Storyjumper
Situationelle Metoder til Digitale Studier
Ledelse i Praksis – 4. aften
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
Kreative metoder Henriette Lungholt
Kick off-seminar Billedkommunikationsprojektet
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Tanker om portfolie Den 21/10 Af Krea-gruppe.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Evaluering af EMU Juni 2010 Undervisningsministeriet / Niras (
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Æstetiske læreprocesser
Kulturteori og videns- og oplevelsessamfundets kulturinstitutioner Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Velkommen til Bacheloropgaven! Dagens korte program: 1.Valg af linjefag og linjefagsvejleder 2.Opgavens rammer og prøveform 3.Temaer v. plenumkonferencer.
Kort præsentation af principperne bag SOL (Samarbejde Om Læring)
Lis Suhr Klinisk lektor
Regionalmøder i dansk – sept Indhold:
Den teoretiske undervisning og teoriprøven
Adgang til lyd: om informationsadfærd i relation til radioarkiver Præsentation af frit modul på kandidatuddannelsen, forår 2013 Mette Skov Sådan ændres.
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering Sarah m. L. Krøtel
Vejlederens kommunikation
Generel introduktion til EC
Akademiuddannelse i Ledelse Februar 2010
Tidsplan for eksamen 40s umd
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
DUN-konferencen 2008, Hanne Nexø Jensen, IFS, 20. juni 2008 Dias 1 BA-projekt intro, 26. nov v/ HNJInstitut for StatskundskabInstitut for Statskundskab.
Introduktion til 6. semesters temakurser Ved Studievejledningen og undervisere Sådan ændres nummeret for det samlede antal dias i præsentationen: 1.Gå.
Det udvidet læringsrum En tentitativ beskrivelse af situeret læring i IDEATION som praxisfællesskab Martin Hesseldahl PBA Design & Business IDEATION 13.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Helhedsorientering & Tværfaglighed
2. sem. Valgkursus Formidling af faglig viden – om at forstå og formidle faglige tekster v./ Bo Gerner Nielsen & Martin Thellefsen.
6. sem. valgkursus Informationsvidenskabens teorier og metoder v./ Martin Thellefsen.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
EKSAMEN OG PRØVER.
Bypolitik, kulturplanlægning og design af kulturelle læreprocesser Præsentation d Underviser: Jan Graulund (og evt. NN)
Netværksledelse i den offentlige opgaveløsning
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
1 Undersøgelse blandt tekniske forvaltninger i kommunerne Dansk Energi oktober 2010.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Skriveperiode (synopsis)
Den naturvidenskabelige metode
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Hvad går det hele ud på?.
Naturfag.
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Mellemværender Litteratur for børn og unge midt i en medietid ved Ayoe Quist Henkel Lektor ved læreruddannelsen i Silkeborg, VIA UC og ph.d. fra Center.
Hvordan laver man gode aftaler omkring skriftelige opgaver og logbog?
Velkommen til fagligt samspil
Videnskabsteori og fagligt samspil Aarhus, januar 2018
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Tværgående vejledermøder Juni 2019
Præsentationens transcript:

06/12/2018 Anvendelsesorienteret undervisning i faget videnskabsteori og vidensformer Rune Eriksson, lektor rune.eriksson@hum.ku.dk Camilla Moring, lektor camilla.moring@hum.ku.dk Det Humanistiske fakultet/ Det Informationsvidenskabelige Akademi

Kompetencemål (i uddrag): 06/12/2018 BA i Informationsvidenskab og kulturformidling Videnskabsteori og vidensformer, 1. semester, 15 ECTS Kompetencemål (i uddrag): identificere og diskutere videnskabsteoretiske problemstillinger i informationsvidenskab og i kulturformidling analysere og diskutere centrale vidensformer i praksis viden om videnskabelig og akademisk praksis skrive akademisk

06/12/2018 ”Knowing that” (vide at) ”Knowing how” (vide hvordan) (Ryle, G, (1949). The Concept of Mind)

Vidensformer på museer: et e-bogsprojekt 06/12/2018 Vidensformer på museer: et e-bogsprojekt To hold, hver med seks studiegrupper à 5-7 studerende Rundvisning på to museer: Medicinsk Museion og M/S Museet for Søfart Hver gruppe arbejder med en bestemt vidensform

Vidensformer Videnskabelig viden – og herunder videnskabsteori 06/12/2018 Vidensformer Videnskabelig viden – og herunder videnskabsteori Praktisk-produktiv viden Praktisk-etisk/politisk viden Æstetisk viden

06/12/2018 Opgave og produkt Identificér den tildelte vidensform (evt. i samspil med andre vidensformer) i den pågældende udstilling Tag et antal fotografier, der illustrerer vidensformen Udarbejd en slide med ét foto samt medfølgende tekst (max 150 ord) der præcist forklarer, hvordan den valgte vidensform kommer til udtryk på billedet (og i udstillingen) Den færdige slide sendes til underviserne Underviserne samler alle slides i en e-bog (fælles for begge hold), i alt 12 slides eller 24 ”sider”

Hold 4, Studiegruppe 2. Techne Sekstanten – Sømandens vejviser Sekstanten er et instrument der, ved hjælp af målinger af himmellegemer, kan bestemme skibets position i længde- og breddegrader. For at bruge sekstanten bliver man nødt til at have de nødvendige kompetencer. Hvis man ikke kan betjene den korrekt, vil man aldrig komme frem til et brugbart resultat. Evnen til at bruge en sekstant er en af mange vigtige tekniske kundskaber en sømand må have for at kunne klare sig til søs. Sekstanten repræsenterer en form for techne, der er nødvendig for livet på havet. Sekstanten kan dog også repræsentere episteme, da den er konstrueret på baggrund af videnskabelige teorier og opdagelser. Uden disse videnskabelige opdagelser ville man slet ikke kunne udvikle et sådant instrument. Sekstanten illustrerer derfor også, hvordan episteme og teoretisk viden kan føres over i det daglige liv og være til gavn i praksis.

Hold 3, studiegruppe 4 Æstetisk viden 06/12/2018 Hold 3, studiegruppe 4 Æstetisk viden Det indsamlede menneske – Martha og Marie ”Æstetik er en sanselig symbolsk form, der rummer en fortolkning af os selv og verden, og som kan kommunikere fra, til og om følelser.” - Austring og Sørensen Austring og Sørensens beskrivelse af æstetik gør sig gældende i udstillingen gennem deres brug af virkemidler. Det kommer eksempelvis til udtryk ved udstillingsrummets bagvæg, hvor lyssætningen virkede varm. Det dunkle og varme lys sammen med den røde baggrund vækker vores empati for de sørgelige skæbner. I en mindre montre ses de 12 dage gamle tvillingebørn Martha og Marie. Man kan forestille sig, at de er placeret i en montre for sig, da deres fortælling adskiller sig fra de andre fostres, hvorom vi ikke ved meget. Martha og Marie blev delt op i skelet, organer og hud af de selv samme læger, der havde passet dem indtil deres død. Man kan forestille sig, at det har været en voldsom opgave for disse læger, der kort forinden har fået de to piger døbt, og påført sig ansvaret for at opfostre dem. Måske er det denne dedikation, der har fået dem til at vælge pigerne som middel til fremtidig forskning.

Fællesarrangement (2 timer) 06/12/2018 Fællesarrangement (2 timer) På tværs af hold sættes studiegrupperne sammen to og to efter hvilken vidensform de har arbejdet med Grupperne præsenterer deres produktion for hinanden Efterfølgende giver grupperne hinanden peer feedback på deres produkter. Underviserne har udarbejdet støttespørgsmål hertil Grupperne planlægger en fælles præsentation af deres billeder/tekster for de øvrige studerende Fælles præsentation af alle gruppers produktioner

Læringsniveauer: en opsummering 06/12/2018 Læringsniveauer: en opsummering Teoretisk viden om vidensformer og videnskabsteori Observation og identifikation af vidensformer i praksis Skriftlig og visuel formidling af eget emne Mundtlig uddybning og argumentation for samme Give peer feedback (refleksion over andres produkt) Modtage peer feedback (refleksion over eget produkt) Fælles mundtlig og visuel præsentation af bidrag til e- bog E-bog som kan præsenteres for andre