Stresshåndteringsgruppe

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Advertisements

Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
”Det lange seje træk” Redskaber i ”håndholdt” virksomhedsrettet indsats. Matchgruppe 4 og 5.
Randers Kommune Forelskelse Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Fag-mål 5 i ”Sundhedspædagogik og kommunikation.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Oplæg om indre og ydre motivation Selvreflektionsopgave Torben Keller opgave E-laerning program omhandlende Maslows behovspyramide Foredrag Torben Keller.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Løsningsfokuseret samtale - Pause, tilbagemelding og opgaver Undervisning PKR 5. nov Psykolog Morten Halberg.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Kommunikationskursus
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
S1.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Relationer på arbejdet.
Ordenes betydning Alkoholiker
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Anerkendende pædagogik
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Skriv ansøgning 10 gode råd.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Centralforeningen for Stampersonel
Historien om Ib Madsen er skrevet af: Mette Eike Neerlin
Konflikttrappen 5. Fjendebilleder opstår Opsplitning i ”dem” og ”os”
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Stresshåndteringsgruppe
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Stresshåndteringsgruppe
Livets Ord “Tag med sagtmodighed imod det ord, som er indplantet i jer, og som kan frelse jeres sjæle” September 2018.
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Kommunikation - trykstil
Stresshåndteringsgruppe
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Personlighed og Kompetencer
Sådan bruger du præsentationen
MUNDTLIG FREMSTILLING
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
Vi hører altid om kvinders “regler”, her er så mændenes regler.
Hab.2.1-2: v1 Jeg vil stå på min post, jeg vil stille mig på vagt og spejde for at se, hvad han vil sige til mig, hvad jeg får som svar på min klage. v2.
Personaletræf Brogården 2018
Stress 2019.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
AF Mads Korsgaard Poulsen
Værktøj 5: Lederens opgaver med stress - stressforebyggende lederstil
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Præsentationens transcript:

Stresshåndteringsgruppe - Session 6

Kort åndedrætsmeditation

Plan for session 6 Opfølgning på hjemmearbejde Tænkning og kommunikation Tanker er ikke fakta Kommunikationsteknikker Håndtering af vanskelig dialog som rollespil. Hjemmearbejde til næste gang

Opfølgning på hjemmearbejde - Situationsregistrering og stress skalering Pusterumsøvelsen 2x dagligt Lang siddende meditation 3x ugentligt

Hensigtsmæssig kommunikation … … handler om at stå ved sig selv og sine synspunkter på en måde, så man både respekterer sig selv og den anden ”Ikke al kommunikation kan blive god, men meget kommunikation kan blive bedre”

Vejspærringer i kommunikation Hvis man ser kommunikation som en vej, hvor de to kommunikatører kører mod hinanden fra hver deres spor…. Nogle gange kan der ligge noget i vejen for, at man mødes og når til enighed.

Den kognitive grundmodel Tanker Adfærd og kommunikation Følelser Fysiske fornemmelser 7 7

Automatiske tanker, leveregler og kommunikation Tanker og billeder, som vi støder på, igen og igen, giver os en idé om, hvad der foregår dybere nede i vores sind – i vores leveregler. Ved at blive bekendt med vore automatiske tanker, kan vi nemmere blive opmærksomme på og ændre de ufleksible leveregler, der ellers kunne lede os ud i en stemningsmæssig nedadgående spiral, og som kan udvikle stress. Nævn eksempel her på……..udfra eksemplet med Helle… Stress, angst eller depression.

Eksempler på automatiske tanker ”Det er sikkert åndssvagt at stille det her spørgsmål” ”Det kan jeg simpelthen ikke være bekendt at sige/gøre/sige nej til….” ”Folk gider ikke høre på mig, hvis jeg altid brokker mig”. ”Min leder får alligevel altid gennemtrumfet sin beslutning”. ”Jeg skal bare tage mig sammen og ikke hænge mig i det”. ”Jeg er altid så dårlig til at formulere mig”.

Automatiske tanker på spil i kommunikation Min kollega har næsten ikke talt til mig i dag. ”Hun er nok træt af mig. Der må være noget i vejen med mig” (personalisering)   ”Jeg må have såret hende forfærdeligt med den bemærkning” (forstørrelse)  Adfærd: Man siger ikke noget  Rumination øges. I stedet for at følge sin første antagelse (min kollega er træt af mig) kunne man udfordre sin automatiske tanke  Adfærd: ved at spørge kollegaen om hvorfor hun er mere stille  Sandsynlighed for rumination mindskes.  

Tanker er ikke fakta Tanker er mentale konstruktioner De er ikke nødvendigvis sande - bare fordi vi har tænkt dem mange gange. Tankerne påvirker vores følelsesmæssige tilstand og handlinger, og de opstår for det meste automatisk i sindet. Det er ikke meningen, at tankerne skal stoppe, men måden vi forholder os til tankerne på kan være mere eller mindre hensigtsmæssigt. Det kan vi undersøge igen og igen i meditationerne ved at betragte tankernes mønstre. At skabe en distance til tankerne, og derefter lade dem passere .. Som en sky på himlen eller et og der kører forbi en på perronen - altså lade dem passere alt imens vi vender opmærksomheden mod åndedrættet og øjeblikket.

Tanker er ikke fakta Det giver frihed at kunne spotte et mønster i dine automatiske tanker. Derved kan du nemlig give dig selv lov til at se på tingene fra et andet perspektiv og måske handle anderledes, end du ellers ville gøre. Træn dig i denne færdighed via den lange siddende meditationsøvelse. Hvis man betragter tankernes diktat som sandheden, kommer man måske til at halse rundt og bilde sig selv ind, at man for alt i verden skal nå det hele! At befri sig selv fra det tænkendes sinds tyranni er et direkte resultat af meditationstræningen og arbejdet med at ændre sine leveregler.

PAUSE

Mindfulness og kommunikation Overvejelser om kommunikation forudsætter bevidsthed og nærvær. Hvad foregår der her? Hvad handler denne her samtale egentligt om? Hvilke stemninger oplever jeg? Hvad mon der sker i den anden..? Tid, ro og tålmodighed skaber et bedre rum for kommunikation. Endnu en fordel ved at vedligeholde sin mindfulness praksis  Helt konkret kan vi starte med vores verdensbilleder. Uden mindfulness ville vi ikke kunne lægge mærke til, at vi kan have forskellige verdensbilleder…

Kommunikation – når to verdner mødes Her kunne billedet med to personer, der bliver uenige om det er et 6 tal eller 9 tal afhængig af hvilket perspektiv de ser det ud fra – være relevant. HUSK – blot fordi du føler noget stærkt, så kan du ikke regne med, at andre kan regne ud hvad du tænker/føler, med mindre du siger det højt og tydeligt. Eget synspunkt / Verdensbillede Andres synspunkt / Verdensbillede

Lyt, vis at du har hørt, og spørg ind … Lyt åbent til modpartens indvendinger og vis at du har forstået meningen med dem Det kan nogle gange hjælpe at gentage (~spejle) det, den anden siger: ”Har jeg forstået dig rigtigt? Det du siger er at …”. Hvis du gerne vil vide det, kan du spørge ind til hvad der er baggrunden for den andens synspunkt Hold derefter gerne fast i dit eget synspunkt OBS: Taler I ud fra forskellige ”verdensbilleder”? Sæt evt. ord på denne grundlæggende forskellighed i udgangspunkt

Forhold i kommunikation: (Ad modum Benedicte Madsen) Indhold / ”Bolden” Der er altid et forhold også i kommunikation – tonen, stemmen, gestikken – alt det non-verbale fylder faktisk langt størstedelen af det, vi kommunikerer til hinanden. Vi aflæser og tilpasser os en bestemt situation og en bestemt rolle. Indholdet lader sig naturligvis sjældent adskille fra forholdet, men det kan være godt for sin egen skyld at gøre sig nogle overvejelser om, hvad det er, der er på spil i en konkret situation. Kritik er et af de punkter, der er meget følsomt ifm. med kommunikation, der er kildent og som tit giver anledning til vanskeligheder. Kritik forveksles af mange med afvisning (overgeneralisering) og total tilintetgørelse (”Skæld ud” – person fremfor adfærd) Forhold / ”Dig og mig”

Forholdet frem for sagen Ind imellem kan det være en fordel at træde et skridt tilbage i kommunikationen og tale om forholdet – og ikke om sagen. ”Jeg ved ikke, om det har noget med det at gøre, men jeg får en fornemmelse af, at vi i virkeligheden taler om noget andet – har det at gøre med vores uenighed på sidste møde, for det vil jeg gerne vende igen, hvis det kunne gøre en forskel” At italesætte forholdets ”uro” kan virke meget stærkt. Man kan også ”indrømme” at man lige nu har svært ved at være ”saglig”, fordi man måske føler sig såret eller vred over et eller andet…

Teknikker … Læg masken: Giv udtryk for dine følelser i situationen. F.eks.: ”Jeg er nervøs over at skulle sige dette..” Det kan have en beroligende effekt på dig selv og modparten ved, hvor han eller hun har dig

Teknikker … Vinde tid: Giv dig selv mulighed for at tænke og mærke efter, før du reagerer på en andens udspil/tilbud. Sig f.eks. ”Jeg har brug for et par minutter/en time/en dag til at beslutte mig.” Dette vil som hovedregel blive modtaget med respekt og opfattet som seriøst.

Teknikker … Holde fast og gentage: Hvis du har en tendens til at føle dig overhørt eller har svært ved at sige fra/til, kan du benytte dig af denne teknik. Sig f.eks.: ”Jeg kan godt se det fra din side, men jeg vil ikke/kan ikke…” Evt. stil den anden spørgsmålet…så hvad er det egentligt, du hører, at jeg siger..? Og hvad skal jeg og du gøre for, at vi kan komme videre herfra..? 21

Teknikker … Overvej mulige kompromisser på forhånd: Kommunikation handler ikke om at vinde men om gensidig respekt. Forbered derfor om muligt et evt. kompromis forud for en vanskelig samtale. Når det så alligevel kan være svært at bruge teknikkerne, kan det være fordi, at der er nogle negative automatiske tanker i spil, som skal mødes med modtanker… (Se evt. i session 3 slide 18 vedr. NAT/modtanker).

Eksempler på modtanker i samværet med andre: Du har ret til at være, som du er. Du behøver ikke at undskylde din opførsel overfor andre. Du har ret til at begå fejl. Du har ret til at skifte mening. Husk, at der ikke noget sted står skrevet: at du skal, bør eller må gøre det ene eller det andet. Du har ret til at sige: ”Det ved jeg ikke”, ”det forstår jeg ikke” eller ”det interesserer mig ikke”. Automatiske negative tanker på spil i samværet på andre (kvinder/mænd, jantelov, vestjysk mentalitet, osv)

Eksempler på modtanker i samværet med andre… (fortsat) Du har ret til selv at træffe din beslutning uden at retfærdiggøre den overfor andre. Du har ret til at sige nej – uden at forklare eller føle skyld. Du har ret til at give udtryk for, hvad du selv tror, føler eller mener – uanset hvad andre tænker herom. Og husk, at andre har de samme rettigheder, og at det ikke er en katastrofe at få et nej.

PAUSE

Rollespil Den aktive gruppedeltager skal spille en opdigtet stressramt i en vanskelig dialog med en rådgiver fra Jobcenteret. Før rollespillet starter analyseres situationen ud fra arket ”Registrering og håndtering af vanskelig kommunikation” (Se Ark: Session 6 – Gruppearbejde) Overvej diverse teknikker: At lægge masken, vinde tid, hvis er problemet?, hold fast og gentag, på ”Bolden eller sagen”. Opgave for tilhørerne: Hvad så du? Hvad gjorde den, som var ”på” godt? Hvad vil du gerne se mere af i næste gennemspilning? Rollespillet spilles evt. igennem flere gange, for at opnå god tilvænning til nye kommunikations-værktøjer. Udlever verdensbillede 1 og 2 kort til dem, der skal deltage i rollespillet. Evt. tages en situation på tavlen og den diskuteres. Hvilke teknikker kan bruges. Forslag til hvordan kommunikationen skal gribes an. Undlade rollespil, hvis det føles ubehageligt.

Hjemmearbejde til næste gang Hold fokus på situationer, hvor du gerne ville kommunikere anderledes. Evt. prøv nogle kommunikationsteknikker af eller tænk over, hvilke kommunikationsteknikker du med fordel kunne have brugt. Lang siddende meditationsøvelse 33 minutter 5x ugentligt. Tag evt. udgangspunkt i et problem med vanskelig kommunikation.

Spørgsmål…?