Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Centralforeningen for Stampersonel

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Centralforeningen for Stampersonel"— Præsentationens transcript:

1 Centralforeningen for Stampersonel
Kursus : Introduktionskursus for nyvalgte Tillidsrepræsentanter og Suppleanter. Sted: Herning d februar 2018 Emne: Samarbejde i praksis.

2 Vi starter med et eksempel på godt samarbejde 
Samarbejde i praksis Vi starter med et eksempel på godt samarbejde 

3

4 Samarbejde i praksis Gruppearbejde (15 minutter):
Hvad forstår I ved at samarbejde? Hvad kan befordre et godt samarbejde? Hvilke faktorer kan gøre et samarbejde svært? Hvordan forestiller I jer, at det gode samarbejde kommer til at fungere bedst? Tag en snak i grupperne – og gør klar til drøftelse i plenum

5 Samarbejde i praksis Fortid – Nutid – Fremtid Hvad taler vi mest i?
Hvad giver bedst mening? Hvordan kan vi sikre, at vi taler om det der betyder noget? Giver det mening, når man siger, at man ikke kan vide hvor man skal hen, hvis man ikke ved hvor man kommer fra?

6 Samarbejde i praksis Samarbejdsudvalgets udfordringer
Hvad ser I som udfordringer for et godt samarbejde i SU? Er det kun på SU, at der skal samarbejdes? Hvordan bliver jeres SU mere konstruktivt? Giver det mening, når man siger, at man ikke kan vide hvor man skal hen, hvis man ikke ved hvor man kommer fra?

7 Komminuk…kommuinkatio…kommukato… kommunikation 
Samarbejde i praksis Komminuk…kommuinkatio…kommukato… kommunikation  Kan det være svært? JA! Hvad er det der er svært? Så er det jeres tur 

8 Hvad er det, der gør kommunikation så svært?
Samarbejde i praksis Jeg tror, du tror, du forstår, hvad det var, jeg mente, jeg sagde, men jeg er ikke sikker på, at du er klar over, at det du opfattede ikke var det, jeg mente jeg sagde! Hvad er det, der gør kommunikation så svært?

9 Samarbejde i praksis

10 Samarbejde i praksis

11 Samarbejde i praksis

12 Grundlæggende kan man sige:
Samarbejde i praksis Grundlæggende kan man sige: - Der ikke er to mennesker som lægger mærke til akkurat de samme ting eller fortolker alting ens!

13 5 måder at kommunikere på.
Samarbejde i praksis 5 måder at kommunikere på. 1. Den rigtige rækkefølge Fremlæg det materiale, du baserer din kritik på, før du kommer med selve kritikken. Prøv at undgå ordene ”altid”' og ”aldrig”. 2. Den rigtige adresse Henvend dig direkte til den person, der skal have kritikken, ikke til nogen anden. Giv kritikken straks, gør det på tomandshånd, og lad være med at sammenligne med, hvad andre har gjort. 3. Det rigtige fokus Kritisér aldrig personer, kun handlinger, og kritisér kun de ting, personen har mulighed for at ændre på. Brug ikke sarkasme, og vær ikke bedrevidende.

14 5 måder at kommunikere på.
Samarbejde i praksis 5 måder at kommunikere på. 4. Det rigtige perspektiv Nævn først tre positive ting, personen har gjort. Kom så med et forslag til forbedring af én ting, og slut med en generel anerkendelse. 5. Den rigtige modtagelse Hvis det er dig, der modtager kritikken, så lyt efter, hvad der bliver sagt, og lad være med at afbryde. Tak for kritikken, hvis den er ærlig og reel, og husk, at den hverken skader din selvrespekt, din karriere eller dine venskaber.

15 Og – nu bliver det rigtig praktisk:
Samarbejde i praksis Og – nu bliver det rigtig praktisk: ”THE OXYGEN STICK”


Download ppt "Centralforeningen for Stampersonel"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google