Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Januar 2014 / MG & RO AT-EKSAMENSOPGAVEN UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Vejledning om valg af emne og fag 6Arbejd selv.
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Metode i AT Religion.
AT efteråret 2013 / MG & RO. Overordnet emne Kampen for det gode liv.
Innovation i samfundsfag og AT
Det Internationale Område Studieområde 3/
Grundlæggende IT, niveau G
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2013 februar 2013 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres IntrolektionVejledning om valg af emne.
Almen studieforberedelse
Almen Studieforberedelse på RG efterår Almen Studieforberedelse Oplæg til AT-forløb med emnet: Sandt-Falsk.
En vigtig eksamen Tidsplan Valg af sag og fag Blanket Synopsis Pjece
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Fagdidaktisk kursus i religion
Karl Henrik Flyums model
Innovation i AT Dorte Gade og Henrik Rasmussen Egaa Gymnasium 2013.
Efteråret 2014 / MG & RO AT UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 35IntrolektionVejledning om valg af emne og fag 36Frist for valg af emne og.
AT - Viden i spil.
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Almen studieforberedelse Eksamen Tidsplan 28. januar: Offentliggørelse af ressourcerum og temaramme. 30. januar: Idétime for alle 3g’ere 8. februar:
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
S TUDIERETNINGSPROJEKTET ÅSG H VAD ER ET STUDIERETNINGSPROJEKT ? En skriftlig opgave i typisk to fag Du skal tage udgangspunkt i et studieretningsfag.
Studieretnings projektet ÅSG Studieretningsprojekt  En skriftlig opgave i typisk to fag  Du har 2 uger uden anden undervisning til opgaven  Der.
Hvordan kan oldtidskundskab være innovativt? Muligheder i forhold til innovationsvinklen i AT.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Opgavetyper og hjælp til informationssøgning, STX og HF
Innovation i AT/SO.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Almen studieforberedelse
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 29. januar 2013.
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
AT-EKSAMENSOPGAVEN 2012 februar 2012 / MG & RO. Tidsplan UgeMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag 5AT-opgaven udleveres Introlektion 6Vejledning om valg af.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Teori og metode i AT?. AT – læreplan – faglige mål De faglige mål med almen studieforberedelse er, at eleverne skal kunne: – tilegne sig viden om en sag.
Almen Studieforberedelse Orientering tirsdag den 27. januar 2015.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
1 FoU-projekt om studieretningsprojekt i de økonomiske fag 5. september 2007 Vejle Handelsskole.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SRO SKRIV!.
AT-eksamen 2017.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Almen sTudieforberedelse 2017
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
AT AT AT AT AT Tell me, I’ll forget Show me, I’ll remember
Udkast til justering af KS
Bedømmelse og karakterer
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
AT-eksamen 2018.
AT og innovation Hvorfor innovation? - eksempler
Studieretningsprojektet
Infomøde om synteseopgaven
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
AT-eksamen 2019.
HAVET- livgivende, dødbringende, legendeskabende AT-eksamen 2019
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
AT: Havet - livgivende, dødbringende, legendeskabende.
Præsentationens transcript:

Innovation i AT Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014 Kort oplæg på en halv time - Hav FG innovationstillæg fremme (elektronisk udgave er der ”hyperlink” til hjemmesider, f.eks. Eksempel på en innovations-synopsis) Frederiksborg Gymnasium og HF januar 2014

at udfordre elevernes kreative og innovative evner iNNOVATION UVM har sat fokus på AT formålet:  at udfordre elevernes kreative og innovative evner Til AT-opgaven 2014 er der to opgaver: A (alm.) opgave og en B (innovations)opgave – opgaverne er valgfrie Alle lærere ved Stx kan blive AT censorer – også på innovationsopgaver

I dag om AT-opgave med innovation Krav: kendetegn, definition, eksempel Faglige mål Synopsis Bedømmelse Andet: Råd og vink OBS: Kig i FGs lærertillæg til innovation

Hvad der kendetegner innovation (UVM) Autentiske problemer (altså virkelige problemer) Ofte inddrages ekstern partner (måske inddrage personer eller virksomheder) Krav om undersøgelse, innovativt løsningsforslag samt vurdering af løsningsforslaget

AT opgave med innovation - KRav Undersøgelse af en sag / udarbejdelse af en problemformulering Udarbejdelse af innovativt løsningsforslag Vurdering af løsningsforslaget Et innovativt løsningsforslag - UVM definition noget der har værdi for andre og tilfører den konkrete sammenhæng (kontekst) noget nyt. Forslaget behøver derfor ikke at være noget nyt i absolut forstand, men det bidrager med noget nyt i den konkrete sammenhæng. Tillæg s. 1

Faglige mål – de samme! Krav i problemformuleringen om spørgsmål, der skal være dækket ind (s. 5) Tilegne sig viden om en sag med anvendelse af relevante fag og faglige metoder Foretage valg, afgrænse og præcisering i arbejdet med sagen og på dette grundlag opstille og behandle en problemformulering samt selvstændigt fremlægge resultatet heraf Perspektivere sagen Vurdere de forskellige fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til den konkrete sag Demonstrere indsigt i videnskabelig tankegang og gøre sig elementære videnskabsteoretiske overvejelser i forhold til den konkrete sag Faglige mål de samme, men spørgsmål skal være dækket ind! Man skal kun vise sider: Man skal ikke vise det hele! (prioriteringen). Opgaven må ikke være sværere/tungere end en alm. AT-opgave. Se FG hæfte s. 5 for 3. kolonne i synopsisskabelon + prioritering. Bekendtgørelsen: Fagligheden på Stx er nært forbundet med sider af videnskabsfagene (s. 5) Se synopsis-skabelon s. 3

AT opgave med innovation - Eksempel Faglig fordybelse prioriteres Undersøgelse Løsningsforslag Vurdering (s. 3-4) Katastrofen – årsager og konsekvenser A. Du skal vælge en sag, hvor en bestemt katastrofe spiller en væsentlig rolle. Du skal udarbejde en problemformulering samt en synopsis, hvor den valgte katastrofe, dens årsager og/eller konsekvenser belyses. Som et led i din fremstilling af den valgte sag skal du gøre rede for din brug af begrebet katastrofe og begrunde dit valg af materiale. Du skal anvende viden og metoder fra to fag. Det ene fag skal være på mindst B-niveau. De to fag skal være fra hvert sit hovedområde. Katastrofen – årsager og konsekvenser B. Du skal vælge en sag, hvor en bestemt katastrofe spiller en væsentlig rolle. Du skal udarbejde en problemformulering samt en synopsis, hvor den valgte katastrofe og dens årsager eller konsekvenser belyses, og du skal udarbejde og vurdere konsekvenserne af et innovativt løsningsforslag, der kan forebygge lignende katastrofer i fremtiden eller begrænse katastrofens konsekvenser. Du skal anvende viden og metoder fra to fag. Det ene fag skal være på mindst B-niveau. De to fag skal være fra hvert sit hovedområde Tillæg s. 2

Synopsis – hvad er det nye? Problemformulering Hvilket konkret problem søges løst på en innovativ måde? Hvem eller hvad vedrører problemet? evt. ekstern partner? Konklusion Man svarer på problemformuleringen ved at ”samle” konklusionerne på underspørgsmålene og samtidig svare på følgende: Hvordan og i hvor høj grad er problemet løst gennem det innovative løsningsforslag? Tillæg s. 5-6 Så er der alt det imellem problemformulering og konklusion Hyperlink til eksempel på innovation. Dernæst: Præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med Diskussion af hvilke materialer, metoder og teorier, der er relevante i arbejdet med underspørgsmålene Konklusioner på arbejdet med de enkelte underspørgsmål Og andre krav i kan læse om med underspørgsmål, men lige angående prioriteringen er vigtig!

Prioritering Hvilke materialer samt hvilken faglig viden og faglige metoder er anvendt til at: undersøge problemet og udvikle løsningsforslaget og/eller vurdere løsningsforslaget (Eleven prioriterer anvendelse af faglig viden og metoder mellem disse dele af projektet. Elevens faglige prioritering fremgår af synopsen og af fremlæggelsen) Tillæg s. 5-6

Mundtlig fremlæggelse og dialog Foregår efter gældende læreplan, og er: - en præsentation med udgangspunkt i synopsen og en uddybende dialog Præsentationen indeholder en omtale af løsningsforslaget, og evt. kort fremvisning af produktet fx video eller dele heraf (10-12 min). Dialog om anvendelse af faglig viden og faglige metoder i undersøgelse af problemet, udvikling af løsningsforslaget og/eller vurderingen af løsningsforslaget

Bedømmelse 1: Tilegne sig viden om en sag med anvendelse af relevante fag og faglige metoder I en AT opgave med innovation bedømmes hvordan fagene og deres metoder er anvendt til at undersøge sagen, til at udarbejde løsningsforslag og/eller til at vurdere løsningsforslaget. Bedømmelsen skal være ud fra elevens prioritering af, hvor faglighed anvendes. 1 af 5 faglige pinde (se i tillægget for de næste fag-pinde eller download PPT, så er der ekstra-materiale) DET ER DE FAGLIGE MÅL DER GÆLDER!!! (Bemærk tilegne, IKKE anvendelse endnu!) Jysk gymnasium: Innovation kernefagligt - kernefagligt på en konkret sag/problem (i underspørgsmål) og slutteligt i vurderingen af fagenes muligheder og begrænsninger. OBS: I princippet må man gerne lave en dårlig innovationsløsning, bare man kan bruge fagene til at ”pege” på problemerne (kernefaglig brug af ens fag). Tillæg s. 3-4

Hvad nu? - og råd og vink Eleverne Undervisere AT-innovationscafé (SK/Ussing) Opfordr kun elever med ”særlige kompetencer” til at vælge AT-innovation Elever skal ”tilvælge” AT med innovation på blanket FGs elevtillæg til AT SK Fagkonsulenters dokument – typiske områder ens fag kan bidrage med innovation FGs lærertillæg til AT + Innovations-synopsis-skabelon EMU UVM Videnskab.dk SK

AT-FORLØBET for eleverNE Mandag d. 27. januar: 1. modul med fælles introduktion i Festsalen fra 8.30 til 9.45. Introduktion til ressourcerum, eksamensvideo og mulighed for spørgsmål. 2. til 4. modul: Et modul fra hvert fakultet (hum., samf. og nat.). Hvert fakultet præsenterer vinkler på ressourcerummet og der laves metode/teori-opfriskning. Vejledningscafé i uge 6: Enten tirsdag d. 4. eller onsdag d. 5. februar. Torsdag d. 20. februar: Afleveres forsideblanket med fag samt angivelse af egne lærere i valgte fag Mandag d. 24. februar eller tirsdag d. 25. februar: 1. møde med vejledere Mandag d. 3. marts: Udkast til synopsis afleveret til vejledere Torsdag d. 6. marts eller fredag d. 7. marts: 2. møde med vejledere Fredag d. 4. april kl. 8.10: Aflevering af synopsis i 4 eksemplarer i adm 2.

Opgave I skal diskutere og nå følgende i faggruppen/gruppen: 1)Hvilke mulige emner ser I i årets AT-ressourcerum i forhold til jeres fag? 2)Hvilke faldgruber ser I i årets AT-ressourcerum i forhold til jeres fag? 3)Hvilke fagsamarbejde(r) ser I som muligheder? (hvorfor?) 4)Er der særlige emner, der kunne bruges i innovation (dette område skal ikke fylde for meget af jeres tid)? 5)Evt. andre pointer, der vil være væsentlige for lærerkollegiet Husk: Referat, der sendes til STX-konferencen + oplæg for lærerne

Bøger og links UVM mf. forsøg med innovation i almen studieforberedelse Stx, Fag, AT EMU, AT herunder alle AT konferencer www.egaa-gym.dk, Innovation Bøger om innovation Videnskab.dk om AT Forsker Michael Paulsen om innovation i gymnasiet Studiecenteret har indkøbt bøger om innovation

Faglig prioriteringseksempel, synopsis, bedømmelse RESTER Faglig prioriteringseksempel, synopsis, bedømmelse

Ingen ny læreplan – men ny vejledning Afsnittet om AT og innovation er nyt (s. 13-17) Nye krav til opgaveformulering Nye præciseringer til synopsis Mundtlig fremlæggelse og dialog – nyt indhold og prioritering Bedømmelse ud fra de faglige mål – nye ting at vurdere

Faglig prioritering - Eksempler Eksempel 1: fagene anvendes til en grundig undersøgelse af problemet mulige løsningsforslag præsenteres kort vurderingen består af en kortfattet vægtning og begrundet udvælgelse af det bedste løsningsforslag Eksempel 2: elevens udgangspunkt er en god idé der redegøres kortfattet for det problem der søges løst fagene anvendes til at vurdere, om idéen løser problemet – fx en samfundsmæssig, etisk, æstetisk eller miljømæssig vurdering Eksempel 3: der gøres kort rede for problemet fagene anvendes til udvikling og udvælgelse fra de første idéer til løsning, gennem afprøvning og vurdering, frem til et færdigt forslag vurderingen er integreret i udvikling af løsningsforslaget Elevens prioritering bestemmer, hvad der skal lægges vægt på ved bedømmelsen.

Synopsis: Problemformulering eksempler Eksempel 1: Branding Hvordan løser vi problemet med at brande borgmester Steen Hasselriis bedre? Steen Hasselriis spindoktor deltager som ekstern partner. Eksempel 2: Fremtidens by Hvordan kan man på en innovativ måde optimere standarden på cykel-infrastrukturen i Nordvest i forhold til at skulle løse problemer omkring myldretidstrafikken?

Synopsis – hvad er det nye? Præsentation af de underspørgsmål, der er arbejdet med Diskussion af hvilke materialer, metoder og teorier, der er relevante i arbejdet med underspørgsmålene Konklusioner på arbejdet med de enkelte underspørgsmål Se tillæg

Synopsis – hjælpespørgsmål Hvad er problemets årsager, omfang og konsekvenser? (Kan være det underspørgsmål, som driver undersøgelsen frem) Hvilke materialer samt hvilken faglig viden og faglige metoder er anvendt til at: undersøge problemet udvikle løsningsforslaget vurdere løsningsforslaget (Eleven prioriterer anvendelse af faglig viden og metoder mellem disse dele af projektet. Elevens faglige prioritering fremgår af synopsen og af fremlæggelsen) Hvilket innovativt løsningsforslag inkl. evt. produkt udarbejdes? (Kan være det underspørgsmål, der driver præsentation af løsningsforslag inkl. omtale og illustration af evt. produkt frem i synopsen)

Synopsis – hjælpespørgsmål Hvordan er løsningsforslaget inkl. evt. produkt en løsning af problemet og hvilke konsekvenser har løsningsforslaget i øvrigt? (Kan være det underspørgsmål, som driver vurdering af forslagets relevans frem - evt. gennem eksperimenter, scenarier eller fremlæggelse eksternt samt vurdering af forslagets konsekvenser fx ud fra samfundsmæssige, etiske, æstetiske eller miljømæssige kriterier) Hvordan vurderes fagenes og de faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til ovennævnte? (Kan være et underspørgsmål, til direkte opfyldelse af det pågældende mål)

Synopsis – hjælpespørgsmål Konklusion Man svarer på problemformuleringen ved at ”samle” konklusionerne på underspørgsmålene og samtidig svare på følgende: Hvordan og i hvor høj grad er problemet løst gennem det innovative løsningsforslag? Ud

Bedømmelse 1: Tilegne sig viden om en sag med anvendelse af relevante fag og faglige metoder I en AT opgave med innovation bedømmes hvordan fagene og deres metoder er anvendt til at undersøge sagen, til at udarbejde løsningsforslag og/eller til at vurdere løsningsforslaget. Bedømmelsen skal være ud fra elevens prioritering af, hvor faglighed anvendes.

Udgangspunktet er at finde en innovativ løsning på Bedømmelse 2: Foretage valg, afgrænsning og præcisering i arbejdet med sagen, opstille og behandle en problemformulering, selvstændigt fremlægge resultatet heraf. Emne – Sag – Problemformulering – Behandling - Fremlæggelse Udgangspunktet er at finde en innovativ løsning på et konkret (autentisk) problem ”at behandle en problemformulering” betyder tre ting: Eleven skal undersøge et problem. Eleven skal udarbejde et innovativt løsningsforslag. Eleven skal vurdere løsningsforslaget Emne – Sag – Problemformulering – behandling - fremlæggelse

Bedømmelse 2, fortsat: Afgrænsning, opstilling og behandling af problemformulering. I hvor høj grad opfylder eleven dette? Elevens evne til at afgrænse, undersøge/diskutere et problem vurderes i traditionel forstand. Bedømmelse af elevens kompetence til at udarbejde et innovativt løsningsforslag sker på baggrund af elevens begrundelse for forslagets værdi for andre og elevens argumentation for hvordan det tilfører den konkrete sammenhæng (konteksten) noget nyt. Bedømmelsen af elevens evne til at vurdere løsningsforslaget tager udgangspunkt i elevens begrundelse for forslagets relevans og konsekvenser

Bedømmelse 3: Perspektivering Man bedømmer hvor god en perspektivering der er til studierapporten og evt. til andre sammenhænge eller mulige løsningsforslag.

Bedømmelse 4: Vurdere fags og faglige metoders muligheder og begrænsninger i forhold til den konkrete sag Eleven kan igen have fokus på undersøgelsen, løsningen, eller vurderingen.   Faglige metoder kan både være metoder, der undersøger underspørgsmål, metoder der er relateret til praktisk anvendelse af faget, f.eks. til produktfremstilling, eller iværksættelse og formidling af løsningen

Bedømmelse 5: Demonstrere indsigt i videnskabelig tankegang og gøre sig elementære videnskabsteoretiske overvejelser i forhold til den konkrete sag Målet opfyldes ved at eleven: demonstrere videnskabelige tankegange i behandlingen af problemet og/eller knytter videnskabsteoretiske begreber til sin vurdering af fagenes og de faglige metoders muligheder og begrænsninger. Begreberne kan fx være: kvantitativ/kvalitativ, induktiv/deduktiv eller kausal/intentionel.

slUT