Undervisning i kommunikation - på Pædagogisk assistent uddannelsen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Advertisements

Danehofskolens værdigrundlag
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Workshop almene boligdage
Informationsaften Aftenens program:
Unge Hjælper Unge. Projektmål Fastholde elever. Mindske frafaldet med 7,4%
Indhold Projekt legende innovation Teknologi til leg og læring
Voldsforebyggelse regionspsykiatrien Vest
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Mediepædagogik og didaktik
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Postkulturel kommunikation - fordi kultur ikke altid er vigtigst
Faglig kvalitet i socialpædagogisk arbejde
Kort om skolen 1  Udbyder 4 uddannelser:  Grundforløbet  Social- og sundhedshjælper  Social- og sundhedsassistent  Pædagogisk assistent  Kursus-
Klasseledelse og cooperativ learning
LUP. Social og sundhedsassistent uddannelsen
Social- og sundhedshjælper

Susan Tetler, DPU & MAH & Delagtighedens didaktik i relation til børn med cerebral parese.
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Vejlederens kommunikation
Praktikvejleder træf Tirsdag den 28/
’Jeg sætter ord på og udvikler mig’
Bevægelse i hverdagen. Navn Navnesen  1,6 mio. idrætsaktive  frivillige ledere, trænere og instruktører.  foreninger er organiseret i.
Lærerprofessionen.
Hva er god klasseledelse ?
Per Øhrgaard, Jette Eriksen, Sisse Oreskov
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
SPROG, KOMMUNIKATION OG PSYKOLOGI. TIDSFAKTOR 7 uger Avanceret Fordelt over ca. 10 gange Hele dage á 6 timer T1lægger op til praktikken i daginstitutionsområdet.
Udvikling af det mediepædagogiske håndværk 13. marts 2012.
- Understøtter den øvrige undervisning.
Overskrift Manchet Manchet Manchet Manchet Manchet Mellemrubrik
AKT på Dybbøl Skolen.
Præsentation af forårs-sfo
Læreprocesser i naturvidenskabelige fag - I erhvervsuddannelses-kontekster Ole Ravn Christensen Paola Valero Institut for Uddannelse, Læring og Filosofi.
FTF Kommunikation og Konflikthåndtering Vinterkonferencen 2013
Tak for invitationen Helle Merete Nordentoft, Århus Universitet Birgitte Ravn Olesen, Roskilde Universitet.
Mig som professionel I denne uge skal vi arbejde med kompetencemålet:
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
A) Professionens arbejdsområder og opgavefelt Hvad, hvorfor og hvordan: Hvad: Vi forventer den studerende får indblik i misbruger/ socialt udsatte, og.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale.
Dagsorden Oplæg kommunikation Opgave Oplæg aktiv lytning Opgave Inder/ydercirkel – hvad har jeg lært om kommunikation?
Indsæt nyt billede: Format: B25,4 x 19,05 cm Klik på billed-ikonet midt på slidet. Find dit nye billede, højreklik på billedet og placér det bagerst. Hvis.
LP på CPH WEST Læringsmiljø – og pædagogisk analyse Symposium for forskere og fagfolk Fastholdelseskaravanen Der er blandt undervisere på erhvervsskoler.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Velkommen I bedes sætte jer i par ved siden af én I ikke kender i forvejen. Tak Marieke Brinck Efterskolernes Sundhedskonference den 14. maj
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Målrettet kommunikation
Konflikter og kommunikation
AMiR 3 – 2015 Onsdag d. 21. september 2016
Læring gennem registrering og indberetning
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Stærkere kobling mellem skole og praktikvirksomhed
NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Oplæg infodag dec 2017 AKN.
Den pædagogiske læreplan
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Professionel elev ?.
Lær med Familien - et projekt om forældreinvolvering i folkeskolen
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Undervisning i kommunikation - på Pædagogisk assistent uddannelsen Oplæg til skolepraktik info møde d. 14 marts 2016. Maria Bjørn Mikkelsen

Hvorfor kommunikation som selvstændigt fag? Kommunikation som begreb er bindemiddel til de andre fag - Konkrete redskaber Sprog og fagsprog og professionel kommunikation Kropssprog – at kunne begå sig

Kommunikation - vores elever er meget forskellige…… Det elementære og nødvendige Det professionelle

Fagbogen

7 emner over hele uddannelsen - bogens opbyggelse Kommunikation i den pædagogiske praksis Professionel kommunikation Professionelle samtaler Dokumentation i den pædagogiske praksis Samarbejde Konflikter og konflikthåndtering Vold og voldsforebyggelse

Kommunikation i pædagogisk praksis Støj på linjen Kommunikationstrekanten Afsender – modtager og budskab Symmetrisk og asymmetrisk kommunikation Nonverbal kommunikation Impressiv og ekspressiv sprog ( - børns sproglige udvikling). Skriftlig, envejs og tovejskommunikation Kontekst Fælles tredje

Professionel kommunikation Hvad er empati – professionel empati Joharis´ vindue Anderkende kommunikation Aktiv lytning Transaktionsanalyse De tre P´er.

Dokumentation Fra Hvem er jeg sedlen på opslagstavlen, til børneintra, til billeddokumentation osv. Iagttagelser og observationer Meget svært at forholde sig til på 1. skoleperiode. – det er for abstrakt, det bliver mere konkret efter 1. praktik.

Samarbejde Hvad er et godt personale samarbejde? Eleverne bliver trænet i samarbejde på kryds og tværs i skolen, i projekter og fremlæggelser og i små hverdagsøvelser. Normer og gruppedynamikker Gruppe roller (socialpsykologi)

Konflikter og konflikthåndtering Til hverdag blandt børn og i personalegruppen.

Vold og voldsforebyggelse Hvorfor opstår vold? Vold i grupper Voldsforebyggelse i pædagogisk praksis Hvordan handler man i forhold til vold på arbejdspladsen.

Kommunikation i alle fag Aktiv lytning og walk and talk Kommunikation i alle fag Bruger Ipad, til observationer og dokumentation. Kommunikation som et praksisfag Vi prøver altid fagbegreber af i praksis på skolen MEN – det er i praktikken læringen sætter sig fast som erfaring og professionalitet. Grænser i nonverbal kommunikation - Rolle spil og øvelser Løse eller udarbejde cases Samarbejde – samarbejde og samarbejde

Spørgsmål

Spørgsmål fra læreren til jer Er der noget I savner eleverne ved eller kan noget om, når de kommer i praktik?