Undervisning i kommunikation - på Pædagogisk assistent uddannelsen Oplæg til skolepraktik info møde d. 14 marts 2016. Maria Bjørn Mikkelsen
Hvorfor kommunikation som selvstændigt fag? Kommunikation som begreb er bindemiddel til de andre fag - Konkrete redskaber Sprog og fagsprog og professionel kommunikation Kropssprog – at kunne begå sig
Kommunikation - vores elever er meget forskellige…… Det elementære og nødvendige Det professionelle
Fagbogen
7 emner over hele uddannelsen - bogens opbyggelse Kommunikation i den pædagogiske praksis Professionel kommunikation Professionelle samtaler Dokumentation i den pædagogiske praksis Samarbejde Konflikter og konflikthåndtering Vold og voldsforebyggelse
Kommunikation i pædagogisk praksis Støj på linjen Kommunikationstrekanten Afsender – modtager og budskab Symmetrisk og asymmetrisk kommunikation Nonverbal kommunikation Impressiv og ekspressiv sprog ( - børns sproglige udvikling). Skriftlig, envejs og tovejskommunikation Kontekst Fælles tredje
Professionel kommunikation Hvad er empati – professionel empati Joharis´ vindue Anderkende kommunikation Aktiv lytning Transaktionsanalyse De tre P´er.
Dokumentation Fra Hvem er jeg sedlen på opslagstavlen, til børneintra, til billeddokumentation osv. Iagttagelser og observationer Meget svært at forholde sig til på 1. skoleperiode. – det er for abstrakt, det bliver mere konkret efter 1. praktik.
Samarbejde Hvad er et godt personale samarbejde? Eleverne bliver trænet i samarbejde på kryds og tværs i skolen, i projekter og fremlæggelser og i små hverdagsøvelser. Normer og gruppedynamikker Gruppe roller (socialpsykologi)
Konflikter og konflikthåndtering Til hverdag blandt børn og i personalegruppen.
Vold og voldsforebyggelse Hvorfor opstår vold? Vold i grupper Voldsforebyggelse i pædagogisk praksis Hvordan handler man i forhold til vold på arbejdspladsen.
Kommunikation i alle fag Aktiv lytning og walk and talk Kommunikation i alle fag Bruger Ipad, til observationer og dokumentation. Kommunikation som et praksisfag Vi prøver altid fagbegreber af i praksis på skolen MEN – det er i praktikken læringen sætter sig fast som erfaring og professionalitet. Grænser i nonverbal kommunikation - Rolle spil og øvelser Løse eller udarbejde cases Samarbejde – samarbejde og samarbejde
Spørgsmål
Spørgsmål fra læreren til jer Er der noget I savner eleverne ved eller kan noget om, når de kommer i praktik?