Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

AMiR 3 – 2015 Onsdag d. 21. september 2016

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "AMiR 3 – 2015 Onsdag d. 21. september 2016"— Præsentationens transcript:

1 AMiR 3 – 2015 Onsdag d. 21. september 2016
Retorik og kommunikation Hvordan giver vi hinanden feedback Afvikling af oplæg, inkl. feedback fra kolleger og undervisere Træning i Repræsentanternes værktøjshjemmeside: Insite/dbio.dk, samt i Arbejdstilsynets hjemmeside, Regler om arbejdsmiljø Hvor finder AMiR de bedste argumenter til brug ved forhandling om arbejdsmiljø m.v

2 Retorik for AMiR Retorik:
Hvad er retorik og hvad er kommunikation? Hvad er formålet med at holde et oplæg / en tale? Hvad ønsker du dig, af dine tilhørere? Feedback Hvad betyder feedback for den, der holder et oplæg? Hvordan bliver man god til at modtage feedback? Retorik: at udtrykke sig sprogligt for at overbevise andre Formål og mål med retorikken Kommunikation – hvorfor og hvordan? Gode eksempler fra den ”virkelige verden” modtages med taknemmelighed, så I bare lige skal ”rode lidt i kramkisten Taler - juridisk tale, politisk tale, lejlighedstale Sproget - korrekt sprog, tydelighed, passende ordvalg, smukt sprog, kortfattethed Retorik-bilaget gennemgås og feedback-bilaget drøftes Hvordan tænke retorikken ind i AMiR’s hverdag? Hvordan bliver ny viden, til anvendelig viden? Retorik og fremlæggelse af eget oplæg …. Fremlæggelse af eget oplæg Oplæg afholdes enkeltvis – med feedback af en anden gruppe

3

4 Retorik, din egen tale Find dit emne Forberedelse af talen
Disponer dit stof Formulering af dit budskab Kan jeg huske, det jeg vil sige Fremførelsen Helene Dam’s papir om retorik gennemgås grundigt, så de føler vi har givet dem et godt grundlag at arbejder videre ud fra. Bilaget om retorik, din egen tale gennemgås grundigt; det er vigtigt at kursisterne får en klar fornemmelse af, hvor vigtigt det er at de fra starten af er grundige omkring alle elementerne, der ligger bag en tale. Vi kunne måske tage hver sin del af bilaget og gennemgå det?? – Find dit emne + Forberedelse af talen – Formulering af budskabet + Kan jeg huske det, jeg vil sige – Fremførelsen.

5 Kend din stemme – træn din vejrtrækning Små film-videoer på nettet.
Dorte Koch og Lene Kleinschmidt Dorte Koch Kend din stemme Hvad betyder vejrtrækning Vi bruger Lene Kleinschmidt og Dorte Koch.

6 Hvordan holder du holde oplæg for interesserede tilhørere?
Tøm dine lunger for luft, og bliv ved med at puste ud indtil der næsten ikke er mere luft, det giver en automatisk indånding og giver ro i kroppen. Gentag øvelsen et par gange. Mærk at fødderne er godt plantet i gulvet. Tænk positive tanker, dine tilhørere vil dig det bedste. Se dig omkring i lokalet, og få øjenkontakt med tilhørerne. Fortæl stille, roligt og men tydeligt, hvad du vil sige. Hold øje med om tilhørerne kan høre, hvad du siger. Husk, at det kun er dig, der ved, hvad du ikke får sagt; de andre savner det ikke. Afslut evt. med et kort resumé eller med en pointe. Mon ikke vi kan prøve at lave en lille øvelse, hvor kursisterne rejser sig og hver især mærker efter, hvordan de sammen med deres egen krop finder ro – tankerne fokuserer på at være positive – øjnene prøver at komme rudt i hele lokalet – og måske kan vi også lade dem sætte ”lyd på”, både til nærved tilhørere og til dem der sidder nede i den anden ende ? Det må vi snakke om også / HH

7 Aktiv lytning Bliv en bedre lytter:
Tænk på talerens emne som anvendelig information Fasthold opmærksomheden hele tiden Forsøg at sætte dig i den talendes sted Indstil dig på at lytte Lad dit kropssprog vise interesse Hav øjenkontakt med taleren, samt nikke Læg afstand til dit eget verdensbillede lyt

8 Aktive lyttere og feedback-givere
Forbered jer til mødet, så I kan være parate til at modtage: Alle lytter opmærksomt både til indhold og aflevering af oplægget; notér hver især jeres iagttagelser. Gruppen der skal give feedback fokuserer på, hvordan den bør afleveres (ros, ris, ros) - kun for at hjælpe dig, der har oplægget. Underviserne giver også feedback. HUSK – alle oplæg bør vises samme opmærksomhed, også selvom vi er 17 kursister, og ”ting ta’r tid”. Her gennemgår vi også bilaget med feedback, så vi fornemmer at alle har forstået betydningen af at alle er oppe på mærkerne – og parate til at give en kvalificeret feedback. Husk også på at der kan været noget, som du ikke skal sige (hvis det er ren ris)!! Tænk på formålet med at sige det du siger. Vi gennemgår også bilaget om Aktive lyttere og mødedeltagere. Vigtigt at de selv er opmærksomme på hvad det giver, at der er aktive deltagere og ligeså at der bliver lyttet til det sagte (kom op på tømmerflåden).

9 Praktisk arbejdsmiljøarbejde
Repræsentanternes værktøjshjemmeside: Insite/dbio.dk Muligheder og mangler i Insite Praktiske øvelser ud fra undervisernes og kursisternes problemstillinger Hvor finder AMiR de bedste argumenter til brug ved forhandling om arbejdsmiljø m.v. Som dokumentation til evt. ansøgning om midler til forbedringer osv. Som understøttelse til arbejdet i MED-udvalg o.a.

10 Arbejdstilsynets vejledninger
Hvilke er interessante for hhv. regionalt/ statsligt/privat ansatte? Hvordan kan AMiR argumentere for den mest optimale repræsentation? Hvilke erfaringer har kursisterne nu gjort sig? Den årlige arbejdsmiljødrøftelse, indhold m.v. og fremgangsmåde Hvordan ser det ud med AMiR’s synlighed og tilstedeværelse i fx vagtperioden? Inddrages AMO inden arbejdsgiver inddrager rådgiver? Arbejdsgivers tilbagemelding, hvis det gode råd fra AMO ikke bliver fulgt? Kompetenceplaner, får I indflydelse på dem? Det årlige tilbud/ønske om supplerende uddannelse til AMiG (kompetenceplaner) Vi finder relevante steder frem fra div. materiale fra AT, så vi kan tage diskussionen op med kursisterne. De skal gerne have helt styr, på det system der er i spil nu.

11 dbio’s TR/AMiR - Insite
Formål med værktøjet Opbygningen af siden Hvordan kan I bruge siden Udvikling af Insite Et værktøj udviklet specielt til bioanalytikere og med hjælp fra organisatorisk udvalg. Med mange fælles sider for AMiR og TR – og færre, der henvender sig enten til AMiR eller til TR (bl.a. i MED-sammenhæng er det vigtigt) Kursisterne løser problemstillinger, hvor løsninger bl.a. kan findes via Insite Sker ved hjælp af brugerne, der giver tilbagemeldinger til sekretariatet (Hedvig) og fortæller om de nye ting, der dukker op og de mangler, de opdager. Har I manglet noget? Vi skal gerne finde nogle gode spørgsmål – nogle gode opgaver, hvor de kan prøve at blive trygge ved at bruge værktøjet – og gerne også bruge de dialogfora, der ligger her. / HH

12 Middag og hygge i kantinen
Tak for en forhåbentlig udbytterig dag Se diverse små ”hyggeting” i Hedvigs mappe!!


Download ppt "AMiR 3 – 2015 Onsdag d. 21. september 2016"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google