Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Advertisements

Orientering om AT-eksamen Fredag d. 16/1 i 2. og 3. lektion.
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Metode i AT Religion.
Det Internationale Område Studieområde 3/
Prøveformer og evaluering af kompetencer i biologi
Almen studieforberedelse
3/1 – 15/1: Synopsis og AT-eksamen
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
AT Opgaven  Du skal ud fra de overordnede problemstillinger for emnet Videnskabelige gennembrud og teknologiske landvindinger udforme.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
Projekt i billedkunst Resten af tiden.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Eksamen og eksamensbilag :
Karl Henrik Flyums model
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Taksonomisk mindmap i religion
Faglige mål for AT – forskellige metoder til komplekse problemer
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Synopsis VIP3/2012.
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Vejlederens kommunikation
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Generel introduktion til EC
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
Katastrofen – årsager og konsekvenser
Formalia ved opgaveskrivning
Synopsis VIP13 HH3.
Eksamen psykologi synopsis synopsiseksamen 2013.
Det Internationale Område
Det Internationale Område DIO  En samling materialer – udarbejdet individuelt eller i gruppe -, der dokumenterer din læreproces, din faglige udvikling,
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Samarbejde, Læring og Projektstyring MM5: Projektdesign & Vejledning.
Mundtlig matematik eksamen
EKSAMEN OG PRØVER.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
Almen Studieforberedelse Orientering mandag den 31. januar 2011.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
Intern mundtlig prøve Skriveperiode (synopsis) Vejledning Område, opgave, fag Dansk, engelsk, fransk/tysk/spansk Sprog, kommunikation & kultur Samfundsfag,
AT at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
1 Efter Karl Henrik Flyums modeller At formulere spørgsmål - led 1- 7.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 4: Diskussion.
IT-eksamen i dansk Foreløbig evaluering af 1.forsøgssæt fra forsøgsklasser og –lærere.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Jeres produkt er i eksamenslokalet Din præsentation skal gemmes på j-drev + usb/papirudgave som ekstra sikkerhed Eksamenstiden er 30 minutter,
SRO SKRIV!.
Skriveperiode (synopsis)
Udkast til justering af KS
Møde om forberedelsesmaterialet i matematik A
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Teoretisk pædagogikum
Velkommen til Metode i DIO.
Naturfag.
AT-eksamen 2018.
Mindset og formativ evaluering i sprogfagene:
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
SSO og EP Helle Dreyer Møller, VUC Aarhus
Om prøveformen Filosofi C.
AT-eksamen 2019.
AT-EKSAMEN 2019 SSM 28. januar kl
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Eksamen på B-niveau Af Signe Elise Bro, formand for Religionslærerforeningen og medlem af ministeriets læreplansudvalg

Eksamen er stadig tvedelt I læreplanen står der (under 4.2 Prøveform): ”Der afholdes en mundtlig prøve på grundlag af eksaminandens projekt (…) og en opgave med et ukendt bilagsmateriale og spørgsmål til det udarbejdede projekt”. Denne ændring er foretaget for at sikre ensartethed mellem skolerne Det er blevet præciseret, at projektet (præsentation + diskussion) skal fylde/kun må fylde 10 min. Nu kan det forventes, at censor har læst rapporten … så eleven behøver ikke fremlægge alt (á la AT) Man skal ikke kunne forberede alt hjemmefra

Det, jeg vil sige noget om i dag: Projektrapporten Spørgsmålene til projektrapporten Eksamensteksterne (opgaverne)

1. Projektrapporten ”En rapport er noget helt andet end en "stil", "opgave" eller "artikel" - for ikke at tale om et "essay". En rapport er en faglig og saglig, systematisk samling af konkrete informationer på ét sted, kommenteret efter rapportens formål. Altså: faglig (dvs. relevant og ikke uvedkommende)” (Fra: Omatskriveopgave.dk) Der står med vilje ikke noget om krav til projektrapportens form i vejledningen. Man kunne til listen ovenfor tilføje, at det heller ikke er en synopsis.

1. Projektrapporten Mange bruger (vejledt af læreren eller ej) synopsens form med problemformulering + 3 underordnede problemstillinger (redegørende, analyserende, diskuterende/perspektiverende). Det kan være OK, men en god rapport kan også se ud på mange andre måder – og det kommer meget an på projektets karakter, hvilken idealform rapporten bør have. Dog skal der være en problemformulering.

1. Projektrapporten – problemformuleringen Kan formuleres på mange måder: Som et spørgsmål (”Hvordan kan det være…”) Som en hensigtserklæring (”Jeg vil i denne opgave…”) Med passiv (”Der ønskes…”) Igen er der frit valg, men træn dette med dine elever og diskuter gerne med dem, hvad de ser som godt og skidt ved de forskellige muligheder.

1. Projektrapporten Generelle råd: Træn skriftlighed (at formulere sig fagligt i religion) (Se Thomas Thomsens artikel med idéer) Træn rapportens delelementer (problemformulering, skriftlig analyse, konstruktiv perspektivering, skriftlig diskussion, m.v.) i timerne Lav en ‘prøveprojektrapport’ f.eks. op mod jul – og lad dem rette/kommentere hinandens Træn også fremlæggelsen, fx af prøveprojektrapporten og/eller delelementerne. Lad eleverne give hinanden feedback.

2. Spørgsmålene til rapporten Hovedformål: At udpege et fokus, så det bliver overkommeligt at fremlægge projektet (særligt vigtigt, hvis flere har skrevet sammen). Spørgsmålene udleveres sammen med den ukendte eksamenstekst (opgave) på selve eksamensdagen. De skal med andre ord være skriftlige – og let forståelige for eleven, da de sidder alene i forberedelsen med disse spørgsmål uden mulighed for vejledning.

2. Spørgsmålene til rapporten – Råd nr. 1 Du må stille 1-3 spørgsmål. Råd nr. 1 er: Hellere ét, klart fokuseret spørgsmål end tre, der peger i hver sin retning. Hvis du stille mere end et spørgsmål, så prøv at gøre spørgsmål 2 og 3 til underspørgsmål til nr. 1. Spørgsmålenes formål er at udpege et fokus for eleven, så alt ikke skal fremlægges. Det nytter derfor ikke noget, hvis vi ’skyder med spredehagl’, når vi stiller spørgsmål.

2. Spørgsmålene til rapporten – Råd nr. 2 Vær konkret. Hvilken side skal eleven tage fat i? Hvilken teori? Hvilken del af analysen? Projekter kan være meget forskellige, så det kan være svært at formulere dette råd klarere, men tænk over, at det skal stå klart for eleven, når han/hun sidder alene til forberedelsen, hvad det faktisk er, du ønsker, der kommer fokus på.

2. Spørgsmålene til rapporten – Råd nr. 3 Tænk taksonomier ind. Der er sikkert redegjort for noget i rapporten, og denne baggrundsviden bør fremlæggelsen og diskussionen bygge oven på (alle har jo læst rapporten). Så undgå som hovedregel at stille redegørende spørgsmål her.

2. Spørgsmålene til rapporten – Kommentar til råd nr. 3 Der kan naturligvis være svage rapporter, der f.eks. ikke har det teoretiske niveau med. Her kan man med fordel bede om en redegørelse for en relevant teori, der er gennemgået i undervisningen, og så bede eleven om at applicere den på det bearbejdede materiale. Dette bør dog kun gøres, hvis der er vitale mangler. Ellers bør man respektere elevens valg og fravalg og fokusere på det, der er i rapporten. (Undgå lærerens egne kæpheste)

2. Spørgsmålene til rapporten – Råd nr. 4 Fokuser ikke på fejl og mangler i rapporten, men på styrker, der med fordel kunne uddybes og underbygges. Hvis der er fejl og mangler, kan dette tages op i den efterfølgende diskussion af rapporten. En elev skal ikke sidde i fortvivlelse under forberedelsen, fordi man er blevet bedt om at fremlægge noget, man har lavet forkert eller som mangler.

2. Spørgsmålene til projektrapporten – inspiration Bed ikke om en redegørelse – spørg i stedet ind til noget, der kunne være interessant at få uddybet og diskuteret i analyse, metodevalget, teorien eller rapportens diskussionsdel. Som med problemformuleringer, er der mange måder at formulere sine spørgsmål på: Som spørgsmål (”Hvordan kan man bruge x-teori til at forstå…”) Som ordrer (”Definer …”)  Med passiv (”Der ønskes…”) Forlang ikke metodekritik/teorikritik, men bed gerne eleverne være kritiske overfor deres metodiske og teoretiske valg. MEN pas på ikke at fjerne fokus fra selve rapporten Spørgsmålene skal hjælpe eleven til et fokus i rapporten – ikke pege ud over den og forlange noget yderligere (det kan komme i den efterfølgende diskussion)

3. Eksamenstekster (opgaver) Læreplanen siger: 1-3 materialer (tekster) – max 2 sider Kan de være de samme, som dem vi bruger på C-niveau? Jeps  (og dog…) Kan det være en ‘ren’ teoritekst? Njaaarj – man skal kunne analysere den og ikke med den. Kan det være et videoklip? Ja tak  Den gode eksamenstekst (på begge niveauer): Er hverken for smal eller for bred Passer ind i pensum, så der kan perspektiveres (uden at passe for god ind) Er en teksttype/genre, eleverne er fortrolige med (har de ikke analyseret læserbreve før, der det fx ikke smart at bede dem om det nu)

Gruppearbejde Padlet: goo.gl/8mWmfQ goo.gl/TxV6Gm Copy short URL Gruppearbejde OBS: Ubestemt form ;-) Hent projektrapporter i kopi eller her: Religionslærerforening.dk  Kurser  FIP 2018 Karakteriser opgaverne (styrker/svagheder) Lav fokus-spørgsmål til dem (foreslå gerne flere forskellige) Skriv forslagene ind i Padletten – husk at skrive hvilken rapport, I har arbejdet ud fra. Padlet: goo.gl/8mWmfQ