Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den Danske Kvalitetsmodel
Advertisements

Fortsat kvalitetsudvikling indenfor sundhedsvæsenet
Egenkontrol.
Gå-hjem-møde om hygiejnestandarder
EU og det danske sundhedsvæsen
Sundhed på tværs - og relationel koordinering
Date :31 1.
Klare mål og ansvar for resultater - Et praktisk eksempel.
Sundhedsaftale om det regionale samarbejde om infektionshygiejne, herunder MRSA Regionssundhedsplejerske Anita Fogh, og formand for arbejdsgruppen.
Kliniske retningslinjer!
Den Danske Kvalitetsmodel og relationen til øvrigt kvalitetsarbejde Præsentation ved cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef.
Den Danske Kvalitetsmodel
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Afdelingsleder Morten Freil
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Quality Management Systems
LiF Temadag 2014 Kvalitetssikring og – udvikling - et ledelsesværktøj?
Mangel på sammenhæng i sundhedsvæsenet En udfordring, der rammer ældre medicinske patienter Præsentation af Lars Engberg, formand for Danske Patienter.
Intro til TAK Aulum den 26. august Hvad er TAK? IT-system der understøtter den: Tværgående Akkreditering og Kvalitetsudvikling i sundhedssektoren.
Koncern Plan & Udvikling Sundhedsaftale V/ Torben Hyllegaard, Region Hovedstaden Oplæg til møde i Regionsældrerådet den 9. marts 2011.
sammen om sundhed Sundhedsforum
Etablering af regional MRSA-enhed cheflæge Hans Peder Graversen, afdelingschef Kvalitet og Sundhedsdata.
Århus Universitetshospital, Skejby
1 Sigtelinjer for arbejdet På baggrund af budgetmaterialet (inkl. bagvedliggende notater og viden i øvrigt): Udarbejde formuleringer til sigtelinjer for.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet marts 2015 Den Danske Kvalitetsmodel Midtvejsbesøg Hospitalsenhed Vest, Herning.
”Det Nære Sundhedsvæsen” Jan Trøjborg KKR Syddanmark, Januar 2012.
Den Danske Kvalitetsmodel
Udkast til nye tekniske bestemmelser for BVT´s kontrolordning.
Den Danske Kvalitetsmodel
D OKUMENTERER VI NOK ? V. K VALITETSKONSULENT T OVE S ALTING S YGEHUS S ØNDERJYLLAND.
Akkreditering i speciallægepraksis v/ Repræsentant fra FAPS bestyrelse.
Socialtilsyn Nords årsrapport En vurdering af tilbuddenes kvalitet
Kvalitet og Udvikling Velkommen til patientens hospital.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet september 2016 Den Danske Kvalitetsmodel Speciallægepraksis.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Kvalitetsarbejdet i speciallægepraksis - Hvorfor du’r DDKM? FAS Årsmøde Munkebjerg
Rapportering, afslutning og opfølgning Indhold: Evaluering af det objektive bevis Afslutningsmødet Rapportering og opfølgning Lektion 8.
Konkrete erfaringer fra KVIS 22. september 2009 Henrik Jørgensen Kliniske Retningslinier.
Akkreditering i speciallægepraksis Introduktionsmøde 1. juni 2016 Introduktionsmøde.
Kommunernes udfordringer - lægernes opgaver De sundhedsfaglige opgaver på det kommunale område FAKL 2. maj 2013 Mads Koch Hansen.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel Indhold: Formål Omfang og temaer Opbygning af standarder Sammenhæng til PDSA og processer Lektion 5.
Ledende oversygeplejerske Arne Brehm Høj Afdeling for Operation og Anæstesiologi Sydvestjysk Sygehus.
Dokumentstyringssystem Dokument formalia Håndtering af dokumenter Peter Jezek.
Forskning i Kvalitet og Patientsikkerhed Birgit Viskum Formand Forskningsnetværk for Patientsikkerhed og Kvalitet i Sundhedsvæsenet
Kvalitetsudvikling og forskningsmæssig forankring
Kvalitetssikring i speciallægepraksis
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Akkreditering i speciallægepraksis
Kvalitetsenheden for Almen Praksis i Region Nordjylland
Kvalitetsudvikling hvordan
DDKM & Dokumenthåndtering
Grundliggende principper
Kvalitet i plejen.
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Ny kvalitetsdagsorden og pakkeforløb
Den danske kvalitetsmodel og kliniske retningslinier
Den Danske Kvalitetsmodel
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Hospitalsinfektioner – det fagprofessionelle perspektiv
Program d. 19. aug Audit som metode til kvalitetsudvikling v. Lars Oberländer Kaffe – Planlægning,
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Konference Rådet for bedre Hygiejne september 2019
Præsentationens transcript:

Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet 18. september 2018 Viden indbygget i hverdagen - arbejdet med standarder og kvalitet Temadag i Rådet for bedre hygiejne 24.sept. 2013 Anne Mette Villadsen Afdelingsleder, IKAS Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018 Copyright © IKAS

Debatten om hygiejne er ikke ny – men yderst aktuel 18. september 2018 Debatten om hygiejne er ikke ny – men yderst aktuel Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018 Copyright © IKAS

18. september 2018 Avisoverskrifter 2013 ”100.000 patienter bliver syge af dårlig hygiejne” ”Dårlig hygiejne koster liv” ”Hospitalsafdeling lagt ned grundet infektion” ”Mangelfuld hygiejne koster hvert år samfundet op mod fire milliarder kroner, blandt andet på grund af mange sygedage” ”Der er møgbeskidt på flere af landets sygehuse” ”Ældre får ikke længere gjort rent” ” Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018 Copyright © IKAS

Spiller viden, standarder og kvalitet sammen i relation til hygiejne? 18. september 2018 Spiller viden, standarder og kvalitet sammen i relation til hygiejne? Viden Standard Kvalitet Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018 Copyright © IKAS

18. september 2018 Om DDKM? IKKE et nyt kontrolsystem – tilsyn ligger hos Sundhedsstyrelsen IKKE et nyt sæt ”regler til overholdelse” – regler udsendes af Sundhedsstyrelsen m.fl. MEN En model, der skal understøtte kvalitetsudvikling i det samlede sundhedsvæsen ud fra Fælles kvalitetsmål Fælles tilgang til kvalitetsudvikling DDKM er en generisk kvalitetsudviklings model Et ledelsesværktøj DDKM er en akkrediteringsmodel Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018 Copyright © IKAS

DDKM understøtter implementering af kendt viden 18. september 2018 DDKM understøtter implementering af kendt viden DDKM kan medvirke til at skærpe ledelsens opmærksomhed DDKM kan medvirke til at gøre personalet opmærksom på bestemte arbejdsgange Henter fagligt indhold fra ”anerkendte kilder” Anvender konkrete mål baseret på nationale mål og institutionens egne prioriteringer Målene bør ideelt set styre overvågningen, hvor institutionen har metodefrihed Referencer Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018 Copyright © IKAS

Kvalitet = de samlede egenskaber ved en ydelse eller et produkt, der betinger ydelsen eller produktets evne til at opfylde specificerede eller alment underforståede behov og forventninger (DSKS) Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018

Hvad forstår vi ved kvalitet? 18. september 2018 Hvad forstår vi ved kvalitet? Effektivitet – ”gør vi det, vi ved virker?” Patientsikkerhed – ”skader vi patienten?” Patientfokus – ”får jeg det, jeg behøver, på den måde, der svarer til mit behov?” Rettidighed Lighed Omkostningseffektivitet Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018 Copyright © IKAS

18. september 2018 Hvorfor en standard? Standarder sikrer at hygiejne kommer på ledelsesdagsordenen For at sikre patienterne og personale mod infektioner Frontlinjepersonalet skal kunne hente viden om hvordan de skal agere For at sikre, at metoder og behandling bygger på sidst ny viden For at undgå tilfældigheder Standarder kan medvirke til at synligøre indsatsen for omverdenen Skal medvirke til at sætte hygiejne på ledelsens dagsorden, få dem til at efterspørge data og til at agere på resultatet af disse . Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018 Copyright © IKAS

DDKM og krav til hygiejne 18. september 2018 DDKM og krav til hygiejne Krav om en formaliseret ledelsesforankret ramme Konkrete retningslinjer skal være beskrevet ex.: Identificering og forholdsregler for særlige risikoområder ex. MRSA Håndtering af udbrud af smitsomme sygdomme Rengøring af apparatur Rapportering af UTH i forbindelse med infektionshygiejne Forebyggelse og overvågning af nosokomielle infektioner Rengøring Hånd og uniformshygiejne Der skal fastsættes mål for kvaliteten, hvor denne overvåges og der skal gennemføres tiltag til forbedring hvor målene ikke nås Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018 Copyright © IKAS

18. september 2018 DDKM og kommunerne DDKM bibringer til en fælles forståelsesramme, hvor kommunen i stor udstrækning selv bestemmer indhold og metode DDKM medvirker til at synliggøre kvaliteten DDKM bibringer systematik og stringens DDKM som ledelsesværktøj Kommunen som aktør i et samlet sundhedsvæsen Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018 Copyright © IKAS

Hygiejne – en væsentlig del af DDKM 18. september 2018 Hygiejne – en væsentlig del af DDKM Hygiejne er et tema der behandles i alle DDKM standardsæt Der er mange standarder der relaterer til hygiejne bla.: Infektionshygiejne (kom) Håndtering af smittekilder og farlige stoffer (præ) Der skal foreligge planer for rengøring af bygninger, lokaler og inventar (1.5.6) Sygehuset skal løbende overvåge og dokumentere kvaliteten af rengøringen (1.5.6) Rengøring af apparatur til klinisk brug – 1.7.2 Bygningers og lokalers egnethed – 1.8.2 Affaldshåndtering (klinisk risikoaffald) – 1.8.3 Mikrobiologisk kontrol af brugsvand (Legionella) – 1.8.4 Opbevaring af lægemidler – 2.9.5 Sikker kirurgi – WHO-checklisten skal sikre rettidig antibiotikaprofylakse – 2.11.5 Introduktion og kompetenceudvikling – 1.4.3 og 1.4.5 Genbehandling af medicinsk udstyr og tekstiler (1.5.4) Hånd- og uniformshygiejne (1.5.5) Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018 Copyright © IKAS

18. september 2018 Der er hygiejne relevante krav i andre standarder end hygiejnestandarderne Rengøring af apparatur til klinisk brug – 1.7.2 Bygningers og lokalers egnethed – 1.8.2 Affaldshåndtering (klinisk risikoaffald) – 1.8.3 Mikrobiologisk kontrol af brugsvand (Legionella) – 1.8.4 Opbevaring af lægemidler – 2.9.5 Sikker kirurgi – WHO-checklisten skal sikre rettidig antibiotikaprofylakse – 2.11.5 Introduktion og kompetenceudvikling – 1.4.3 og 1.4.5 Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018 Copyright © IKAS

Hvad skal til for at viden, standarder og kvalitet spiller sammen ? 18. september 2018 Hvad skal til for at viden, standarder og kvalitet spiller sammen ? At der anvendes en systematisk tilgang for at sikre, at personalet har de rette kompetencer At der anvender en systematisk tilgang for at sikre, at patienter behandles med udgangspunkt i evidensbaserede retningslinjer Sikre at arbejdsgange er implementeret At man kender kvaliteten af sine ydelser og handler på de indsamlede data og andre former for information Hvis man har en systematisk tilgang til risikostyring samt har en tydelig ledelse Så øges sandsynligheden for, at fremtidige patienter vil opleve en god og stigende kvalitet også indenfor hygiejneområdet. Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018 Copyright © IKAS

Spiller viden, standarder og kvalitet sammen? 18. september 2018 Spiller viden, standarder og kvalitet sammen? Viden Standard Kvalitet Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018 Copyright © IKAS

Tak for jeres opmærksomhed Læs mere om DDKM på www.ikas.dk Institut for Kvalitet og Akkreditering i Sundhedsvæsenet 18. september 2018