De pårørende i beslutningsrummet

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Resultater og opfølgningsmuligheder for LUP 2009 – kommunikation og patientinddragelse Specialkonsulent Trine Østerbye Web- og kommunikationsmedarbejder.
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
3-timersmødet 2013 TEMA: Samarbejde i teams og om patientforløb • Tankegangen bag den forløbsorienterede organisationen (FLO) er, at patienten og patientforløbet.
Når du har været udsat for en fejl Patientsikkerhed for patienter.
Evaluering af forløbsprogrammer og patientuddannelser
Tværsektoriel ledelse: Hvorfor, hvordan, hvorhen?
©Jenny Bohr – Til underviserne At arbejde med mål kan være udfordrende for voksne med ADHD, og selvom du tilrettelægger arbejdet med vægt.
Arbejdspladsudvikling
Præsentation af Patientens bog
Brugerinddragelse i et uddannelsesperspektiv
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Session 13: Advarselssignaler på depression og blandingstilstand Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
ORIENTERING OM LEDELSESEVALUERING – til medarbejdere
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
’I patientens fodspor’ - test af en app. Hvad går det ud på? ●’I patientens fodspor’ består af to muligheder: ●At gå fysisk i en patients fodspor ●At.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Intern kommunikation PR og presse
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Refleksioner og opsamling ift. i går
Velkommen til Konference om rammeforsøgene: Studietid, Timepuljer og Studiefællesskaber 26. Februar 2013 Konference om rammeforsøg 26. februar
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
De første erfaringer – og udfordringer?. De første erfaringer – og udfordringer?
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
brugerinddragelse i Danmark
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Workshop om evaluering 19. januar FORMÅL OG PROGRAM Blive klædt lidt bedre på til at planlægge og gennemføre evalueringer Udgangspunkt i akkrediteringskravene,
1 Sygehuset som en helhed I formiddagens program har der været fokus på fælles akut- modtagelser (FAM). Det, at der ændres på, hvordan de akutte patienter.
Den gode overlevering og samarbejde på tværs
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Afsluttende behandling i eget hjem af terminale patienter
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Oplæg for personale Udskrivningsguiden TITEL – DATO - STED
3-timersmødet 2017.
Hvad er vigtigt for dig?-dag
Hvad er vigtigt for dig?-dag
SUF - gevinstrealisering
Velkommen til Introdag med skills-aktiviteter!
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Instruktion til mødeledere
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
v./ direktør Judith Mølgaard
E-læring på patientens præmisser
Hvorfor brugerinddragelse ? Hvad og hvordan ?
E-læring på patientens præmisser
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
3-timersmødet 2017.
"De er jo så søde alle sammen"
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Metoden brugerstyret behandling
Formål med konferencen
Bydækkende netværk for kliniske vejledere
Det nationale PRO-arbejde Fagligt Selskab for Lunge- og Allergi sygeplejersker d. 15. marts 2018 Sanne Jensen.
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
3-timersmødet 2018.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Præsentationens transcript:

De pårørende i beslutningsrummet Workshop 6 Patientsikkerhedskonferencen 2016 Velkommen og tak fordi I er kommet. Pårørende har aldrig været mere velkomne, end de er på sygehuse i dag. Der er rigtig mange initiativer i gang rundt omkring i sundhedsvæsenet - mange steder inviteres de med ind i beslutningsrummet – efter aftale med patienten – og mange steder bliver besøgstiderne afskaffet. Det er en meget positiv udvikling for pårørende har ofte stor indsigt i patientens forløb og behov – og et godt samarbejde med de pårørende så de kan bidrage med deres viden bidrage – kan kvalificere behandlingen. Men samtidig er pårørendeinvolvering et af de områder, hvor både pt og pårørende ser det største potentiale for forbedring. Det har vi bla hørt fra en række undersøgelser i går. Det ER komplekst for der kan bestemt være udfordringer forbundet med det. Men det behøver ikke være svært. Det arbejder vi med i dag for at være sammen med os i dag til en spændende dag, hvor vi skal høre om og drøfte arbejdet med at skabe en højere grad af samarbejde med pårørende Men hvordan kan de sundhedsprofessionelle konkret samarbejde med de pårørende, så patienterne får den bedste pleje og behandling? ”Vi skal i dag høre om hvad påindr er, hvorfor vi skal arbejde med det og hvordan det kan gøres i praksis, dvs hvad skal der til for at arbejde endnu bedre og endnu mere med inddragelse af pårørende?   Spørgsmålet: hvordan kommer vi videre med at arbejde med pårørendeinddragelse, også når I kommer hjem igen 18.09.2018

Konferencens hashtag: #patient16 Følg os på Twitter: @patientsikker Læs mere: konference.patientsikkerhed.dk Husk at Twitte, så vi kan dele læring og viden om aktuelle udfordringer indenfor patientsikkerhed og kvalitet.

Hvorfor er vi her i dag? Få eksempler på hvordan inddragelse af pårørende kan planlægges og systematiseres Få inspiration til enkle redskaber, der kan fremme samarbejdet med de pårørende Få drøftet, hvordan barrierer kan overkommes så de ønskede forandringer kan implementeres i dagligdagen 18.09.2018

Patienten ”Når du ligger og er syg, så kan du ikke holde øje med det hele. Så fortæller de en hel masse tekniske data, og når du går derfra, så har du glemt det halve. Der er det rart at have en med, for du forstår ikke, hvad de siger, når du ligger der med en alvorlig sygdom.” Vi har her indsat i alt 4 slides med citater – fra henholdsvis patient (Knud Lynge Pedersen, kræftpatient), pårørende (Randi Nordahl, pårørende til kræftpatient), sygeplejerske (sygeplejerske Anne-Grethe Kaas-Claesson) og læge (overlæge Pernille Sarto). Disse slides er blot tænkt som appetitvækkere, og kan jo forbigås hurtigt eller eventuelt helt udelades.

Den pårørende ”Nogen gange går han i sort, når vi taler med lægerne. Så tager jeg over. Jeg kan bevare hovedet klart i nogle situationer. Jeg spørger ind til tingene. Spørger til det, der er forvirrende. Det gør han ikke så meget.”

Velkommen til vores oplægsholdere Kamille Samson Rapin Evalueringskonsulent, Enhed for Evaluering og Brugerinddragelse Morten Trebbien Kundedirektør Falcon Invest og pårørende Anette Nissen Sørensen Klinikleder hjertemedicinsk klinik, Sygehus Sønderjylland Tove Lindhardt Senior forsker, medicinsk afdeling, Herlev Hospital Louise Vindslev Nielsen Evalueringskonsulent, Enhed for Evaluering og Brugerinddragelse

Dagens program formiddag Kl 9.15 Velkommen og introduktion Kl 9.30 Rammesætning af temaet Kl 10.30 Pause Kl 11.00 Rammesætning af temaet: Erfaringer fra en pårørende Kl 11.20 Pårørendepolitik og paradigmeskift Kl 11.50 Når patienter, pårørende og personale ikke vil det samme Tak til EEB for at I stiller jeres viden og erfaring til rådighed om hvordan vi involverer de pårørende endnu mere Sessionen giver et indblik i konkret erfaringer med inddragelse af pårørende. Hvad er pårørendeinddragelse? Hvorfor er det nødvendigt med særligt fokus på inddragelse af pårørende? Eksempel og resultater fra Sygehus Sønderjylland på 1) hvordan pårørende har bidraget til at definere en ny pårørendepolitik og 2) hvordan politikken er implementeret Tre dilemmaer fra dagligdagen på medicinsk afdeling, Herlev sygehus Præsentation af de fire inddelinger i idékataloget og udvalgte cases/eksempler Workshop: spørgsmålet er hvordan kommer vi videre med at arbejde med pårørendeinddragelse, også når I kommer hjem igen Grupperne fortæller hvad de har talt om/præsenterer handleplan. Hvad vil i gå hjem og gøre i morgen?

Dagens program eftermiddag Kl 12.30 Frokost Kl 13.30 Idékatalog: Fra gode intentioner til praktiske handlinger Kl 14.00 Workshop: Hvordan kommer vi videre? Kl 15.00 Pause Kl 15.15 Workshop: Opsamling Kl 15.45 Afrunding

Station 1: Patienters behandlingsforløb 18.09.2018

Station 2: Pårørendes behov 18.09.2018

Station 3: Udvikling af personalet 18.09.2018

Station 4: Organisatoriske ændringer 18.09.2018

Godtduerder.dk #godtduerder @patientsikker +45 4119 1556 hb@patiensikker.dk Helene Holm Burén Specialkonsulent