Tilsynserklæring Aabenraa Friskole 2016
Tilsynserklæring Elevernes standpunkt i dansk, matematik og engelsk og historie Helhedsvurdering af om undervisningen står mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen Skolen skal forberede eleverne til at være borgere i et demokratisk samfund
Anderledes faguge – Luft til læring Målsætning for ugen Øget begejstring hos børn og voksne Benytte andre vinkler så nogle ting ikke er, som de plejer at være Børnene skal overraskes og overraske Styrke børnenes lyst til at udforske og iværksætte
Morgensamling den 8/2-2016 Bevægelse Indskoling-mellemtrin Ståtrold (fælles besked, aktivitet og glade børn) Vaskehal (kropslig udfordring - accept, trivsel og fællesskab) Overbygning Gåtur i silende regn – ingen højlydte indvendinger
Rollespil – 8.og 9. klasse Flystyrt og overlevelse Boarding pass – optakt forventninger og rammer Flystyrt – overleve ved at samle point (indhente og bruge faglig viden, træffe valg, teamsamarbejde – alle i mål) Fagene: biologi, fysik og geografi m.m.
Træffe valg – kreativ tænkning- videndeling – bruge hinandens kompetencer
Matematik, 3.-4.-5. klasse Omdrejningspunkt: Elev lærer elev Planlægge og forberede en formidlingssituation – undervise hinanden (ex. primtal, plusstykker, gangestykker) Filmproduktioner -2 min. Løbende evaluering
Samtale med skolens leder Anderledes faguge - anderledes tænkning i forhold til læring. Skal indeholde kreativitet og innovation Tværfagligheden skal øges Fagteams skaber fagliget løft -videndeling Fokus på børns forskellige læringsmetoder og kompetencer (Hvad er vi gode til) Skolereform – mere undervisning. Kan også være kor, som tilbydes på skolen Trivsel er stadig forudsætning for læring Mere bevægelse i undervisningen
Morgensamling den 9/2-2016 Fællessang Oplæg om ”Kunsten på Christiansborg” – vandrehallen med blomsterfrise på 268 m og billedlige kommentarer og politiske spydigheder af kunstneren Rasmus Larsen Aldersintegreret undervisning, sidde stille og lytte i en større forsamling
8 problemstillinger fra skolens hverdag 6. og 7. klasse Udgangspunkt: test med ”de forskellige intelligenser” – gruppedannelser med baggrund heri. Opgaven tages alvorligt, reelt problem skal løses: Hvordan holdes frugten frisk?, boldrør, kurve til opbevaring,”futter” m.m. Mange hjælpemidler, anderledes tænkning i forhold til problemløsning
Bud på løsning af problemstillinger Mange hjælpemidler tages i brug og der diskuteres….
O. Klasse Universet Fremstilling af UFO Materialer: paptallerkner, farver, kulørt papir, perler, kugler m.m. Limpistol og kødannelse Elever åbne og meddelsomme Sidste time, praktisk arbejde – elever er fyldt op
Demokrati – besøg fra 10.Aabenraa Projekt i samarbejde med Aabenraa bibliotek Spørgsmål til debat: For og imod åbne grænser. For eller imod indholdet i en længere skoledag – ekstra faglighed og bevægelse eller andet Oplæg og paneldiskussion
Mere demokrati……. 6. og 7. klasse får medbestemmelse og del i løsning af hverdagsproblemer Særligt fag ”aktuelt”- 6. og 7. klasse Aktivt elevråd Børnemøder 8 gange om året i Bakketoppen Elever fra 9. klasse med i Ungdomsparlament i Folketinget
Engelsk – 3. klasse Engelske sange med mange gloser Måneder, ugedage og datoer – samtale Billedkort – genstand og farver (dyr, blomster m.m.). Elever bytter kort og øver gloser Stor motivation, hos elever og afvekslende aktiviteter.
Konklusion ”Skolen lever op til de krav, der almindeligvis kræves i folkeskolen” Fagugen lykkedes i forhold til dens målsætning om anderledes tænkning og nye vinkler på undervisning Tak for denne gang!