Trafikale og miljømæssige effekter

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skal forbrugernes adfærd eller luftfartens regulering ændres? Jacob Sørensen, NOAH Bæredygtighed DGI-byen, 23. november 2011.
Advertisements

Hvordan bliver toget bedre end sit rygte?
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Finansieringsmekanismer på det specialiserede socialområde
Økonomiske styringsmidler i forhold til regulering af landbrugets tab af fosfor og kvælstof Konference om slutevaluering af Vandmiljøplan II og det faglige.
Brudstykker af Trafikplanlægningens udvikling Bilen og Byen
Supported by Ændring af borgernes transportvaner.
Esbjerg Trafik- & Mobilitetsplan
Strategiplanen er fundament og retning.
TRÆNGSELSAFGIFTER Drawing by Ruairi O Brien TRÆNGSELSAFGIFTER.
Bornholms Passagerforening
Undervisningsdag 2014 Undervisningsdag den 18. juni og 3. september 2014.
BA 3Harry Lahrmannseptember 2010 Vej- og trafikteknik Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning –Parkeringsrestriktioner.
Mobility Management konference marts 2010 Side1 Derfor kan vi lave et Mobility Management projekt i Gate 21 Jakob Høj, Tetraplan A/S Partner i Gate.
Verden omkring HTH Kunder x Konkurrenter Leverandører Finanskrisen
Teknologi, erfaring og EU rammer Søren Rasmussen, Sund & Bælt Senior Specialist Toll systems Høringsseminar om trængsel og kørselsafgifter,
Er mere motorvej løsningen?
Christian Ege, formand Transport og klima Slut med free rider plads Transporten får snart medansvar for klimabeskyttelsen DI-transport Det Økologiske.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Danmark som produktionsland Direktør Tine Roed 28.maj 13 En registreringsafgift i tiden Direktør Tine Roed.
SF Ungdom Ved..
FAIR FORANDRING Orientering om S-SF’s skattepolitik
Opfølgende analyser af Hærvejsmotorvej
En national godstrafikmodel – klarlæggelse af behov Mogens Fosgerau.
Mobility on Demand Environmentally responsible, cost efficient and brand building mobility.
En fast Kattegatforbindelse
KeyResearch Fakta och resultat från Stockholmförsöket Jens Peder Kristensen KeyResearch.
VT5Harry Lahrmann3. oktober 2004Trafikplanlægning og trafikmiljø Kommunal trafikplanlægning Historik Del af byplanlægningen Før 1973: –Vejudbygningsplanlægning.
Kørselsafgifter i København - Samfundsøkonomisk metode og resultater Uffe Nielsen, Seniorøkonom, Institut for Miljøvurdering, Otto Anker Nielsen, Professor,
Mindre CO 2 fra transporten Et V-oplæg om reduktion af CO 2 udledningen fra transport – med omtanke.
Mobilitetsplanlægning i en dansk sammenhæng Johan Nielsen Danske Regioner GATE marts 2010.
Trafikdage på Aalborg Universitet 28. august 2006 Velfærdsgevinster ved differentiering af kørselsafgifter for lastbiler Ole Kveiborg, Ninette Pilegaard.
Placering af dagligvarebutik i Kvistgaard ‏ Kvistgård-Nyrup borgerforening 19. November 2014.
Hvad er trængslens karakter i dag? Otto Anker Nielsen, Professor
Omlægning af bilafgifterne: Hvad sker hvornår?
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
Cyklister i gågader Bjørn Weitemeyer
Rambøll Nyvig as – helhedsorienteret trafik- og byplanlægning Trafikken i Hovedstadsområdet sammenlignet med andre europæiske byer  Dataindsamlingen 
Trafikdage Storbytrafik. Vækst i BNP og Trafikarbejdet.
Globalisering, side
Trafikdage Kørselsafgifter i Norden Erling Hvid COWI.
Køn, arbejde og økonomiske muligheder Landstingssalen 8. marts, 2010 Bent Greve Roskilde Universitet.
Midttrafik Forsøg med nye takst initiativer Projektet omfatter 3 initiativer. Formål: Afprøve en mere markeds- og tilbudsorienteret takstpolitik. Flere.
Elbiler – Planer og erfaringer - hvordan Distribution arbejder på at styrke Post Danmarks grønne profil Marts 2014.
Rejsekort Rejsekort undersøgelse blandt brugere af rejsekort 8. december 2015.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
KØBENHAVNS KOMMUNE Økonomiforvaltningen Master titel: Gill Sans Regular 40pt (ALL CAPS) Gill Sans Light 40pt (ALL CAPS) Brug under titel.
Reklametryksagens betydning for de danske forbrugere.
1. KBH Udfordringen »Fra 0 % til 100 % på 15 år »Fra 0 % til 20 % på 5 år »Fra 20 % til 100 % på 10 år »Fokus på de smarte og væsentligste energi-
Tværforbindelsen - vejen til vækst på Sjælland Bent Rasmussen Havnedirektør, Kalundborg Havn Fremtidens trafikale infrastruktur i Region Sjælland Sørup.
Ekstraordinær generalforsamling AB Sønderhus Altaner Alle priser og beløb er anslået og der tages generelt forbehold for fejl og mangler.
Rejsekort Undersøgelse om rejsekort i den danske befolkningen, der bruger offentlig transport mindst 1 gang i kvartalet 8. dec 2015.
Hvordan løser vi klimaproblemet
Parametermix - distribution
MEGATENDENSER OG FREMTIDENS TRANSPORT
Hvordan løser vi klimaknuden og hvad kan forbrugerne gøre?
Hvad er prisen for de næste tons kvælstof i vandplanerne ?
KLIMASPIL AARHUS Præsenter programmet:
Hvor og hvordan sker ulykken?
Hvor og hvordan sker ulykken?
Deleøkonomiens betydning for statsvejnettet
Bilbranchens generalforsamling 2009
Forslag til masterplan for infrastruktur
Hvad ved vi egentlig om trafik?
Hvor og hvordan sker ulykken?
Præsentation af resultater fra visionsmåling
Jeppe Rich Professor, Trafikmodeller Otto Anker Nielsen
Budgetter og priser 2018 HOFOR Vand Vallensbæk A/S
Præsentationens transcript:

Trafikale og miljømæssige effekter Susanne Krawack TetraPlan A/S 18. september 2018

18. september 2018

18. september 2018

Modeller i København I alt 13 modeller er vurderet : Betalingsring Stor og lille En eller flere Områdeafgift I et lille område Km-baseret afgift Tre takstniveauer i hele regionen Zone system 13 zoner i hele regionen 18. september 2018

De 13 modeller viser Taksternes størrelse Ringens placering Halv takst giver mere end halv effekt Ringens placering Jo mindre ring jo mere trafik kører udenom Alle ring- og zonesystemer giver omvejskørsel. Kun km baseret afgift gør ikke Vejnettet lige udenfor ringen er vigtigt for effekten Den trafikale effekt ses primært i nærområdet Tidsdifferentiering Den største trafikale effekt fås ved en fast høj takst hele dagen Trafikal effekt Lille ring 40-50% reduktion af biltrafik over ringen Store ring 25-35% reduktion af biltrafikken over ringen Halvdelen falder væk, ca. ¼ bliver henh. cykel og kollektiv Kollektiv trafik stiger ca. 5% 18. september 2018

3 modeller Lille ring Store ring Km afgift 25 kr. per passage 7.00 – 9.00 og 15.00-17.00 og 10 kr. resten af døgnet. Der betales kun på hverdage. Alle motorkøretøjer betaler samme takst – gratis for rutebusser og taxa… Store ring Km afgift Taksten varierer efter zone, 1 kr./km i yderste til 5 kr./km inderste zone. Halv takst udenfor myldretiden 18. september 2018

Trafikale effekter - Lille Ring Biltrafikken over Lille Ring reduceres med 46 % Trafikken på Jagtvej stiger med 16% Trængsel i myldretiden i regionen falder med 1 % 18. september 2018

Trafikale effekter - Store Ring Biltrafikken over Store Ring reduceres med 30 % Biltrafikken over Lille Ring reduceres med 11 % Trængsel i myldretiden i regionen reduceres med 15 % 18. september 2018

Trafikale effekter - Km baseret afgift Biltrafikken over Store Ring reduceres med 18 % Biltrafikken over Lille Ring reduceres med 25 % Trængsel i myldretiden i regionen reduceres med 23 % 18. september 2018

Lille Ring 18. september 2018

Provenuet Nettoprovenu over 10 år Lille Ring 8 mia. Store Ring 15 mia. Km baseret 38 mia. Hvis provenuet anvendes til trafikinvesteringer er der større accept af kørselsafgifter. De fordelingsmæssige aspekter knytter sig primært til anvendelse af provenuet 18. september 2018

Rabat til beboerne Beboerrabatter I London betaler beboerne 10%, I de norske byer er der en maksimal afgift per dag Københavnerne kører 65 % af bilturene i København En rabat på 80 % på Lille Ring vil betyde at trafikken falder 2 % mindre end ellers og provenuet bliver 12% lavere En rabat på 60 % på Store Ring betyder at trafikken falder 4 % mindre end ellers og provenuet bliver 25 % lavere 18. september 2018

Erhvervslivet Leverancer af varer Kunder til butikker 10 eller 25 kr. vil næppe betyde noget i forhold til varernes pris. Reduceret trængsel vil betyde større fordele Kunder til butikker Flere vil vælge at købe ind andre steder – med mindre København er så attraktiv at det opvejer de 10/25 kr. Erfaringer fra London og Norske byer viser meget lille effekt på detailhandlen. Færre indkøbsture og større køb per gang Serviceerhverv og håndværk Omkostningen vil betales af kunden – oftest uden betydning i forhold til den samlede pris Mulighed for at effektivisere og flytte transporter udenfor myldretid er begrænsede 18. september 2018

Miljø Støjbelastning Luftforurening Bymiljø Der skal store ændringer i personbiltrafikken før støjbelastningen ænders væsentligt Lille Ring fører til reduktioner på 2-3 dBA på få veje Luftforurening Partikler og NOx kommer primært fra den tunge trafik som ikke påvirkes Derfor ringe effekt på luftkvalitet Bymiljø Generelt færre biler vil fredeliggøre byen 18. september 2018

Kørselsafgifter til regulering af trafikken Vanskeligt at se effektive alternativer Udbygge kollektiv trafik Skrappere parkeringsordninger Effektive trafiksaneringer Kommunalpolitisk tilslutning kræver Retfærdighed i systemet Forståelse for systemet hos borgere og erhvervsliv Statsligt medspil Skattestop Lovgivning Den høje danske registreringsafgift Kan være en ”dåseåbner” En national km afgift til erstatning af registreringsafgiften Men skattestoppet gør det vanskeligt at agere 18. september 2018

Kørselsafgifter til regulering af trafikken Kørselsafgifter virker Personbiltrafikken reduceres Mindre effekt på den tunge trafik Et step videre i den aktuelle reguleringsstrategi Problemerne i København er stadigt begrænsede Bilejerskabet stiger voldsomt – Københavnerne: 45% flere biler på 10 år Byen udvider på centralt beliggende områder - Nordhavn, Sydhavn, Refshaleøen Kan man handle FØR byen er kvalt i trafik ? Vanskeligt hvis man begrunder reguleringen alene med trængsel Oftest er der modstand indtil systemet fungerer 18. september 2018