Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afChristina Krog Redigeret for ca. et år siden
1
KØBENHAVNS KOMMUNE Økonomiforvaltningen www.kk.dkSide Master titel: Gill Sans Regular 40pt (ALL CAPS) Gill Sans Light 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans Regular 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans Regular 15pt) Dato: Editer dato via Vis Sidehoved/Sidefod Trængselsafgifter i hovedstadsområdet v/ Mads Monrad Hansen Jarl Zinn Center for Byudvikling
2
Den politiske målsætning Bæredygtig vækst: overordnet målsætning for Københavns fremtidige udvikling Vækst i BNP Vækst i arbejdsstyrken/beskæftigelse Reduktion i CO2-udledningen
3
Langsigtet trafikpolitisk målsætning 1/3 CYKLER 1/3 KOLLEKTIV TRAFIK1/3 BILER
4
Københavns trafikpolitiske nøgleelementer - Plads til både biler, cykler og busser - Parkering Kollektiv trafik – Metro og bus
5
Statens rolle S- og Regional-tog Vejkapacitet til biler
6
100 % CYKEL & GANG CYKEL & GANG BUS & TOG BUS & TOG BUS & TOG BIL TURE I ALT TIL OG FRA KØBENHAVN TURE I KØBENHAVN Trods anlæg af Cityringen, opfyldes målsætning om mindst 1/3 kollektiv trafik ikke Mange pendler fortsat ind til og ud af København i bil. Mere metro, flere S- tog og flere regionatog samt afgifter på biltrafikken kan være nødvendige Kan København nå målet om 3 x 1/3?
7
2007 Etablering af Kommuneforum
8
2011 - Regeringens ønske om trængselsafgifter Trængselsafgiften skal mindske antallet af biler på vejene i Hovedstadsområdet Det vil medføre forbedringer for: – Fremkommeligheden på vejene – Luftforurening – Trafikstøj – CO2 – Bymiljøt – Den kollektive trafik – Miljøundersøgelserne afklarer en række af disse forhold nærmere
9
Der er overordnet tre forskellige placeringer: – Langs Ring 2 og ringbanen, dvs. indeni Københavns Kommune – Langs Københavns kommunegrænse – Langs indersiden af Motorring 3 Der er undersøgt en række mulige varianter for hver af disse tre udgangspunkter Ringens placering og effekt
10
Placering i kommunegrænsen + Amager
11
Oversigt – centrale parametre og effekter
12
Takststruktur 25 kr. i myldretiden (kl. 5-9 og 15-18) 15 kr. midt pa dagen (kl. 9-15) 10 kr. om aftenen (kl. 18-21) 10 kr. i weekenden i dagtimerne Gratis om natten Herudover en ekstra afgift på lastbiler i myldretiden på 25 kr.
13
Vigtige parametre Takststrukturen skal udformes med fokus på at forbedre miljøet og begrænse trængslen Glidende overgange mellem forskellige takster kan forhindre uhensigtsmæssige trafikmønstre omkring ”skiftetider” Undtagelser for betaling kan overvejes, men enhver undtagelse vil betyde større administrationsomkostninger og mindre provenu til investeringer i den kollektive trafik En ændring af taksten eller takststrukturen kan betyde en reduktion af provenuet fra ringen på op mod 500 mio. kr. årligt
14
Den videre proces Der foretages grundige miljøundersøgelser, der blandt andet belyser ændringer i: – Støjemissioner fra vejnettet – Luftforurening (herunder NOx og partikler) – Klima (CO2) – Sundhedsmæssige konsekvenser (kvalitative vurderinger) Miljøredegørelsen sendes i høring i januar 2012 Et lovforslag om trængselsfgiften vil blive sendt i høring i løbet af januar 2012 Regeringen vil fremsætte lovforslaget i foråret 2012 Med en vedtagelse af en lov om trængselsafgiften inden sommerferien 2012, kan ringen være klar i midten af 2014
15
Kapacitet i den kollektive trafik Trængselsafgifter vil give 13-15.000 (ca. 1,5 %) flere ture i den kollektive trafik i Hovedstadsområdet pr hverdagsdøgn i 2016. Det skal den kollektive trafik kunne klare – ellers bliver trængselsafgifter ikke en succes. Transportministeriet undersøger kapacitetsmulighederne for de forskellige kollektive transportformer. Til sammenligning bliver der omkring 20.000 flere daglige cykelture og 10.000 flere gangture i 2016 med trængselsafgifter.
16
Erfaringerne fra Stockholm 2005 – lov om trængselsskat 2006 – forsøgsordning 2007 – permanent trængselsskat 10-20 SEK per passage, varierar över dagen (6.30-18.30) Ingen avgift helger (eller i juli) Bussar, handikappade undantagna AVSKAFFAT: Miljöbilar, taxi undantagna NYTT: avgifter för arbetsresor kan vara avdragsgilla Särskilt Lidingöundantag Max 60 SEK/dag
17
Erfaringerne fra Stockholm
18
Mål om 20% reduceret trafikarbejde indenfor ring lykkedes. Trafikken er sænket med 1,5 % i hele Länet. Trafikanterne – hvad gjorde de? Mycket svårt att veta…de vet nog inte själva… Så här tror vi: Hälften bytte till kollektivtrafik - I huvudsak arbets- och skolresor Andra hälften är svåra att spåra - Färre resor? Samordning av ärenden?, andra målpunkter? Vi letade, men hittade dem inte : Ingen ökning av: Samåkning, hemarbete, resor utanför avgiftstid, mycket liten ökning av trafiken på ”förbifarten” Essingeleden Stockholm – forventede og realiserede effekter
19
Stockholm - opinion Andelen Mycket negativa minskade Andelen Mycket positiva nästan konstant
20
Mindske trængsel i det central Göteborg (10%) og Göteborgsregionen (3%) Bidrage til investeringer i det Västsvenska paketet (14 mia. Sek) Göteborg er på vej (2013)
21
Stockholm og Göteborg StockholmGöteborg Investering i betalsystem Ca 1,7 mdrCa 1,0 mdr Total driftskostnad per passage 2,60 kr (2009) 2,60 kr (2013) Samhällsekonomi, årligt överskott ca 700 mkr (beräknat 2006) ca 140 mkr (beräknat 2010) Vad skapar överskottet Främst restidseffekterLika delar restids, trafiksäkerhets och miljöeffekter Skatteintäkter/årCa 800 mkr (2011)Ca 925 mkr (2013) Intäkternas tänkta användning Trafiklösning Stockholm Västsvenska Paketet
22
Erhvervslivet Erhvervslivet ønsker – Mobilitet på arbejdsmarkedet – Uændrede eller mindre transportomkostninger og mere tid Erfaringerne fra Stockholm peger ikke på negative effekter for erhvervslivet – Butikker ”bytter” kunder, men ikke målbar nedgang indenfor ringen eller udenfor. – Håndværkerens trængselsafgift er tjent hjem, når der er sparet 10 min. i trafikken om dagen
23
Boligmarkedet Iflg. Syddansk Universitet kan ejendomsmarkedet blive påvirket af trængselsafgifter. o +100.000 indenfor ringen o -100.000 udenfor ringen o Størst påvirkning i forbindelse med implementering af systemet - herefter aftagende.
24
Set fra Københavns kommune Overordnet placering i Kommunegrænsen – Gode trafikale effekter – Undgår deling af bydele og skoledistrikter – Reduktion i luftforurening – Begrænset omvejskørsel – God trafikal dækning Anvendelse af provenuet til nye infrastrukturinvesteringer i og omkring København
25
Tak for opmærksomheden Trængselsafgifter i hovedstadsområdet
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.