Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Jeppe Rich Professor, Trafikmodeller Otto Anker Nielsen

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Jeppe Rich Professor, Trafikmodeller Otto Anker Nielsen"— Præsentationens transcript:

1 Jeppe Rich Professor, Trafikmodeller Otto Anker Nielsen
Landstrafikmodellen Jeppe Rich Professor, Trafikmodeller Otto Anker Nielsen

2 Indhold Baggrund for landstrafikmodellen Udviklingsfaser
Overblik over modellen Hvad regner modellen på Er modellen god? Udfordringer fremadrettet

3 Baggrund for landstrafikmodellen
Anbefaling fra en nedsat arbejdsgruppe Grundlaget for trafikpolitiske beslutninger skal forstærkes ved at udvikle et nationalt trafikmodelsystem som kan understøtte beslutninger vedrørende alle transportmidler og deres indbyrdes afhængighed Modellen skal understøtte økonomiske evalueringer og styrke prioriteringen indenfor transportsektoren

4 Udviklingsfaser LTM LTM 1.1: Første offentlige model, men med visse kendte mangler LTM 1.2: En opdatering af prognoserne på basis af en fremskrivningsøvelse til 2015 LTM 2.0: En større opdatering af modellen som pt. pågår og er i en sidste fase Modellen bruges allerede i dag på forskellige måder (VVM, cost-benefit, transport fremskrivninger, matricer,…) LTM 3.0: ?

5 Seneste opgradering til LTM 2.0
Forbedret vejrutevalg Tidsbåndopdelt for Danmark og omkringliggende lande Bedre krydsmodellering (bedre trængselsmodellering) Flere og bedre modeller for den internationale trafik Forbedret modellering af flytrafik Udvidelser og forbedringer af model for befolkningsprognoser En række softwareopdateringer og væsentligt forbedret regnetid samt brugergrænseflade …og mange andre ting…

6 Oversigt LTM Model antagelser (population, infrastruktur og firmaer)
Det komplette model system består af en række forskellige komponenter Model antagelser (population, infrastruktur og firmaer) Populations syntese bilejerskab Handelsmodel Transport efterspørgsel Assignment model (vej, fly, kollektiv, cykel og gang) Logistik model

7 LTM – Et ligevægtssystem
Det komplette model system består af en række forskellige komponenter Model antagelser (population, infrastruktur og firmaer) Populations syntese bilejerskab Handelsmodel Transport efterspørgsel Assignment model (vej, fly, kollektiv, cykel og gang) Logistik model

8 LTM – Et ligevægtssystem
Det komplette model system består af en række forskellige komponenter Model antagelser (population, infrastruktur og firmaer) Populations syntese bilejerskab Handelsmodel Transport efterspørgsel Rutevalgsmodeller (vej, fly, kollektiv, cykel og gang) Logistik model

9 Model overblik Fremskrivning af den fremtidige befolkning ned på små zoner og med en meget detaljerede socio-økonomisk detaljering Modellering af efterspørgsel efter rejseaktivitet som funktion af Socio-økonomi, rejsetid og rejseomkostninger Kalibrering af model til basis netværk i 2010 Tidsopdelt (10 tidsbånd) rutevalg for flere transportmidler og samspil med efterspørgselsmodellerne Bedre modellering af trængsel

10 LTM skal håndterer mange komplekse problemstillinger
Vurdering af ny infrastruktur, veje, broer, lufthavne,… Vejafgifter og bompengesystemer Benzinafgifter og andre afgifter Hastighedsændringer Bilbestanden og bilafgifter Kollektive billetpriser og køreplaner Effekter af ændret urbanisering (større pres når folk flytter mod byerne) Effekt af højere indkomster

11 En model for alle danskere
I modellen regner vi efterspørgslen for 5.5 Million Danskere Alle individer er detaljeret beskrevet Individer er grupperet i ca. 2.6 millioner husstande Er koblet til overordnede kommunale fremskrivninger (DST), Konvergensprogram, mm. Dette giver en række udfordringer når man skal fremskrive transporten Man skal konstruere et ”billede” af befolkningen i eksempelvis 2035 Definere alle vejnet, kollektive net, arbejdspladser,…

12 Hvad regner modellen på?
Alle danskeres transport på en hverdag indenfor Danmark Opdeling på 8 forskellige turformål og 10 transportmidler Efterfølgende opregnes til år Regional Øresundstrafik mellem Danmark og til Skåne Både Danskere og svenskere modelleres så der kan regnes på infrastruktur over Øresund Langdistance trafik mellem Danmark og Skandinavien Begge veje og inklusiv fly Regional transport mellem Tyskland og Danmark Femern og Grønne grænse Langdistance trafik mellem Danmark og Kontinentet Langdistance trafik mellem Danmark og oversøiske destinationer

13 Er modellen god? Modellen er bygget som en national taktisk transport model og har til formål at svare overordnede langsigtede spørgsmål. Og det er den faktisk god til! Modellen er blevet valideret ud-fra ”back-casting” og fremskrivningsøvelser fra 2010->2002 (back-casting) og fra (fremskrivning med kendt observeret 2015)

14 Danish road network 2010-2015 (relative changes)

15 Danske vejnetværk 2010-2015 (relative ændringer i køretøjskilometer per gennemsnitlige hverdag)

16 Fremskrivninger vs observationer for udvalgte vejstrækninger i Denmark (2010-2015)

17 Storebælt fremskrivninger (relativ vækst)

18 En primær udfordring er kvaliteten af input data…
Dette er til en vis grad ud af vores hænder fordi vi anvender officielle prognoser som oftest ikke er specielt præcise

19 Fremtidige udfordringer som pt
Fremtidige udfordringer som pt. ikke håndteres i modellen (…men som DTU forsker intensivt i) Automatiske biler (relevant for langsigtede prognoser) Effekterne på vejnettet (bedre og mere effektiv afvikling) Effekterne på efterspørgslen (mere komfort -> flere biler og flere kilometer) Også vigtigt indenfor godstransport (platooning, land-droner,…)! Andre “smart-mobility” løsninger som delebiler og bybiler (DriveNow, GreenMobility, Gomore,…) Alternativer til “first-last mile” transport for den kollektive transport (eksempelvis Olli eller lignende) Ændringer af præferencer i befolkningen Herunder samspillet til automatiske biler Ændring af kollektivt rutevalg (kombineret frekvens og køreplan)


Download ppt "Jeppe Rich Professor, Trafikmodeller Otto Anker Nielsen"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google