Velkommen til Science and Technology

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Final take - Værdigrundlag Maj 2007
Advertisements

Aarhus Aros Rotary Det gode forsker- og studieliv.
Hold gejsten - det motiverende frivilligmiljø. Hvad skaber motivation for en aktivitet/opgave? En oplevet følelse af;  Kontrol og forudsigelighed  Indflydelse.
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge? Et akademisk bredt talentprogram med aktiviteter, der handler om både humaniora, business, teknik samt natur-,
Hvad står Region Sjælland for – og hvilke muligheder har yngre læger, hvis de bliver i regionen? Yngre Lægedag den 1. juni 2013 Sundhedsfaglig chef, overlæge.
REJS UD MED ERASMUS+ STUDIE- ELLER PRAKTIKOPHOLD INTERNATIONALT KONTOR 2015.
Aftale om bedre og mere attraktive erhvervsuddannelser Mål 1: Flere unge skal vælge en erhvervsuddannelse direkte efter 9. eller 10. klasse Resultatmål.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Forældreinfomødet mandag Skovvejens Skole Velkomst v/ distriktsskoleleder Gitte Graatang Aftenens emner: En fusioneret skole – første.
Velkommen til Nordregårdsskolen Informationsmøde for forældre til 5-6 årige børn.
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light AARHUS UNIVERSITET AU VELKOMMEN TIL SCIENCE AND TECHNOLOGY.
Det gode interview På jagt efter ny viden – altså noget, som du IKKE ved i forvejen…
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Lars Hvilsted Rasmussen
Præsentation af resultaterne fra
Social Mobilitet Er der et problem?.
Fordybelse i et projekt
”TOPKARAKTERER GIVER IKKE NØDVENDIGVIS DE BEDSTE LÆGER” - Allan Flyvbjerg & Charlotte ringsted på altinget.dk d Ny kvote 2 optagelse på medicin.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Lektion 1A Formålet med denne lektion er at give eleverne et billede af Netwerk for at forberede dem på forløbet og på, hvor lang tid det varer, samt at.
THY Business Breakfast.
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
DIT LIV Tænd for lyden og læn dig tilbage -.
Velkommen til Science and Technology
Velkommen.
Forberedelse til eksamen
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Velkommen til Science and Technology
Velkommen til Science and Technology
Det gode møde i folkeskolen
Hvad er AKADEMIET for Talentfulde Unge?
Skriv ansøgning 10 gode råd.
ÅRHUS AFDELING.
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Velkommen til Campus Herning Forum
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
Odense den 20/8 samt Århus den 28/8
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
MASTER I MUSIKPÆDAGOGISK PRAKSIS
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Velkommen til Science and Technology
RAR Sydjyllands indsatsområder Status på mangel og fordeling af arbejdskraftreserven Koordinationsforum Sydjylland – august 2018.
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
RAR Fyns indsatsområder Status på mangel og fordeling af arbejdskraftreserven Koordinationsforum Fyn – august 2018.
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Lektion 6 Formålet med denne lektion er at introducere eleverne til de fællesskabende aktiviteter, der i høj grad støtter op om skabelsen af et stærkt.
Vision 2050 er vejen til vækst
Region Midtjyllands opgave
Master i Projekt- og Innovationsledelse
Hvor kan jeg hente hjælp?
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Danmarks Vejlederforening
Hvad er meningen med dit liv?
Alle rettigheder forbeholdes
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
Alle rettigheder forbeholdes
professionsideal for lærere
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Velkommen til fakultetet Science and Technology
Præsentationens transcript:

Velkommen til Science and Technology Kære allesammen. Velkommen til Aarhus Universitet – Velkommen til Science and Technology. Det er altid en stor glæde at byde velkommen til nye studerende. Velkommen til en ny uddannelse, velkommen til nye oplevelser og udfordringer, og velkommen til forhåbentlig nogle af de bedste år af jeres liv.

Hvem er jeg Niels Chr. Nielsen Dekan på fakultetet Science and Technology Uddannet kemiker fra AU Helt kort om mig, så I ved, hvem der står her og byder jer velkommen! En dekan er lederen af fakultetet.

velkommen I står ved starten af en vigtig epoke i jeres liv. Fagligt, personligt og socialt vil studietiden præge jer resten af livet. Samfundet har brug for jer til at bidrage til vækst og velfærd, samt de globale samfundsudfordringer og –muligheder vi står over for. Beskæftigelsesmulighederne er gode. Nogle gode år venter jer. Studietiden er unik og vil præge jer resten af livet.

Aarhus universitet 45.000 studerende 11.500 ansatte 117 bacheloruddannelser Undervisning i Aarhus, Foulum, Herning og Emdrup Uddannelse Forskning Rådgivning Velkommen til et universitet i verdensklasse. Aarhus Universitetet er stort. Som I kan se på tallene, svarer det til, at ca. 1% af Danmarks befolkning har deres daglige gang på universitetet. Det samlede antal studerende og medarbejdere på AU svarer til befolkningen i Horsens, ca. 55.000 ifølge Danmarks statistik. Men universitetet er også stort på andre måder. Ca. 25% af al offentlig forskning i Danmark foregår på Aarhus Universitet og varetages af vores forskere. Det er vigtigt for Danmark, og det forpligter til, at vi altid gør vores yderste for at levere kvalitet – hver gang. Og heldigvis er vi ret gode til det. Det er anerkendt i hele verden. AU ligger i top 100 på de fleste internationale ranglister – ud af over 20.000 universiteter over hele verden.

Science and technology Dækker naturvidenskab, jordbrugsvidenskab, miljøvidenskab og ingeniørvidenskab. ca. 7.200 bachelor-, diplomingeniør- og kandidatstuderende ca. 750 ph.d.-studerende ca. 3.100 ansatte Omsætning ca. 2,7 mia. kr. Science and Technology laver forskning i verdensklasse og uddannelse på det højeste niveau, og ST er ministeriernes og myndighedernes rådgivningspartner – særligt inden for klima, miljø, landbrug og fødevarer. Vi har fokus på fagligheden! ST er organiseret i 12 institutter, tre skoler og fire interdisciplinære centre. Vi er desuden hjemsted for to nationale centre for Fødevarer of Jordbrug samt Miljø og Energi. Fakultetet udbyder 13 bacheloruddannelser, 11 diplomingeniøruddannelser og 30 kandidatuddannelser – cand.scient. og civilingeniør. Derudover er der nye ingeniøruddannelser på vej. Vi har ca. 7.200 studerende indskrevet på diplomingeniør-, bachelor- og kandidatuddannelserne.

Det forventer vi af dig At du tager ansvar for egen læring, så du får bedst udbytte af din uddannelse - det er din fremtid det handler om. At du studerer på fuld tid. At du deltager aktivt i undervisningen og møder forberedt op fra starten. At du sætter dig ind i hvilke krav, der er til uddannelsen og de enkelte kurser. At du søger hjælp, hvis du begynder at komme bagud, dumpe eksamener eller noget forhindrer dig i at læse på fuld tid. Brug dine studiekammerater. Husk, at det er nyt for jer alle. Hvad indebærer det nye liv som studerende? I kan se frem til at læse på en uddannelse hvor fagligheden er i centrum. I vil løbende blive udfordret og skal optage ny viden. Da niveauet er højt og der er meget at lære, er disciplin og arbejdsomhed nødvendigt allerede fra starten. I vil opleve at undervisningen går stærkt, så det kræver en løbende indsats at følge trit. Som universitetsstuderende har man selv ansvaret for at få lært sit stof, men hvis du deltager aktivt i undervisningen, får både du og dine studiekammerater det største udbytte. Da der er mange undervisningstimer, har du gode rammer for at tilegne dig den viden, der kræves til eksamen. At være studerende er et fuldtidsarbejde, men et arbejde, hvor I får mulighed for at fordybe jer i det fagområder, I finder allermest interessant. Det er naturligvis ikke sikkert, at du kommer til at finde alle fag lige interessante. I den første tid vil der bl.a. være en del obligatoriske støttefag. Disse er der for at sikre, at I alle har de fornødne redskaber for senere at kunne fordybe jer i jeres eget fagområde. I vil løbende opleve glæden ved at mestre nye færdigheder. Jeg vil opfordre jer alle til at komme godt i gang og huske at bruge hinanden. Studielivet er nyt for jer alle, så I kan i høj grad få glæde af hinanden i arbejdet. Du vil sjældent være alene, for der er sikkert andre i samme situation som dig.

Det tilbyder vi dig Undervisning på højt fagligt niveau Engagerede undervisere og spændende læringsmiljø Balance mellem teori og praksis Praktik på 5. semester Gode rammer for dit studieliv Gode muligheder for udlandsophold Bredt udbud af civilingeniøruddannelser Rådgivning og vejledning En studietid med masser af udviklingsmuligheder både fagligt og personligt Vi har gjort vores bedste for at tilbyde jer en spændende tid som studerende på ST. I vil blive undervist af aktive forskere, så fagligheden er i top. Vi kan tilbyde jer rigtig mange undervisningstimer og forskellige undervisningsformer. Som førsteårsstuderende vil du i gennemsnit have ca. 20 undervisningstimer pr uge. I har hver især valgt jeres uddannelse, fordi I ønsker at dygtiggøre jer inden for netop dette felt. Det har I nu en enestående mulighed for at gøre. Studietiden er dog mere end det faglige. Der er også rig mulighed for sociale aktiviteter – både på de enkelte uddannelser og på tværs af uddannelserne i festforeninger, sportsforeninger osv.

Vi står klar til at hjælpe dig Tutorerne: Spørg bare løs – de er her for at give dig en god studiestart. Du kan også hente hjælp hos: Medstuderende Instruktorer / undervisere Studievejledningen Studieservice Læg selv en indsats i at komme godt i gang på studiet. Når man er ny, er det naturligt at have spørgsmål. Dem vil vi gøre vores bedste for at besvare. Der er mange personer, som står til rådighed for jer. I den første tid vil du især møde dine tutorer. Brug dem endelig til at få svar på dine spørgsmål om studiet. De vil også gerne fortælle om deres egne erfaringer. Du skal naturligvis gøre tingene på din egen måde, men det kan være nyttigt at høre, hvad ældre studerende har gjort tidligere. Hvis du har spørgsmål til det faglige, kan du især benytte dig af dine medstuderende og de instruktorer og undervisere du møder. Hvis du har spørgsmål eller er tvivl om noget, er du også altid velkommen til at kontakte studievejledningen eller medarbejderne i studieservice. De er ansat til netop at hjælpe jer studerende. Men først og fremmest forudsætter et godt studieliv, at du selv engagerer dig for at få etableret et netværk og gode arbejdsvaner.

Tak til tutorerne Jeres tutorer er frivillige. De har brugt flere måneder på at forberede introdag og hyttetur. De vil gøre deres bedste for at I kommer godt i gang på studiet – brug dem! En stor tak til dem! I har allerede mødt jeres tutorer. De er alle frivillige og har meldt sig til at være tutorer, fordi de ønsker at give jer en god introduktion til jeres nye liv som studerende. Forud for i dag har de lavet en stor indsats for at forberede jeres studiestart. Tutorerne kan svare på mange af jeres spørgsmål, og hvis de ikke selv kan svare, kan de hjælpe dig med at finde svar på dit spørgsmål. Stor tak for jer tutorer – I laver en stor og vigtig indsats.

Held og lykke med studiet I er kommet til det universitet - og fakultet - hvor regnbuen ender. Og som I ved, er det dér, man finder guldet.