Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Vision 2050 er vejen til vækst

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Vision 2050 er vejen til vækst"— Præsentationens transcript:

1 Vision 2050 er vejen til vækst
Chef for transport og infrastruktur, Michael Svane

2 Hvorfor en vision 2050? Få infrastruktur med på vækstdagsorden
Bevar momentum (Fra Infrastruktur- kommission og transportaftaler) Fra enkeltprojekter til samlet plan, der giver retning Man kan spørge sig selv, hvorfor vi i DI har lavet en vision 2050. Det er der mindst tre gode grunde til: Den første er, at vi med visionen gerne vil bidrage til at få sat infrastruktur på vækstdagsordenen. Den anden er, at vi gerne vil bevare det transportpolitiske momentum. I de senere år har der været stor fokus på infrastruktur. Vi haft en infrastrukturkommission og i kølvandet herpå er der indgået en række transportpolitiske aftaler - det er aftaler for i alt 100 mia. kr. Den tredje er, at gerne vil flytte fokus fra enkeltprojekter til en samlet plan for vores infrastruktur. Det er et mindset som vi gerne vil se afspejlet i den mobilitetskommission, som vi forventer at transportministeren snart nedsætter.

3 En kort - og en lang

4 Infrastruktur er en vej til vækst

5 Der er sammenhæng mellem tilgængelighed og BNP

6 Transportforbindelser tiltrækker internationale investeringer

7 Metropoler, kritisk masse og vækst
Øresunds regionen Byregion Østjylland Hamborg regionen I alt Befolkning 3,7 mio. 1,2 mio. 4,3 mio. 9,2 mio. Studerende ved højere læreanstalter 40.000 50.000

8 … til centrum i en nordeuropæisk vækstregion
Hvis vi skal have væksten tilbage, har vi brug for en velfungerende infrastruktur. Det gælder internt i landet, men vi skal også have effektive transportforbindelser, der sikrer sammenhængskraften med andre regioner. Netop sammenhængskraft og samarbejde er helt afgørende, hvis man skal sikre gode rammer for vækst. Småt er godt i mange sammenhænge, men ikke når det gælder den internationale konkurrence om at tiltrække virksomheder, arbejdskraft etc. Her må man konstatere at ”size matters”, og at de regioner, der har meget at byde på i form af kompetencer og et aktivt erhvervsliv har lettere ved at tiltrække nye aktiviteter og investeringer. Stærke transportforbindelser mellem Øresundsregionen, Hamborg-regionen og det jyske er vejen til etablering af en samlet nordeuropæisk vækstregion. En god infrastruktur er nødvendig, hvis det skal være muligt at poole ressourcerne i disse regioner og trække på de forskelle, der er i styrkepositioner. Ambitionen må være, at man får en slagkraftig samlet region, der har den fornødne kritiske masse til at gøre sig gældende i den internationale konkurrence. Vi har brug for høj mobilitet - uanset om destinationen er Brande eller Beijing.

9 Vækst kræver international tilgængelighed og adgang til vækstmarkeder

10 Vejen til Beijing går over Brønshøj

11 Dansk infrastruktur taber terræn

12 Har vi råd til at investere?
I en tid, hvor de offentlige finanser er under pres, er det naturligt at spørge sig selv: Har vi råd til at investere? Her er svaret Ja. Infrastruktur er typisk noget, der koster mange mia. kr. Det er ikke noget nyt. I de seneste 20 år har vi investeret mange mia kr. (knap 1 pct. af BNP) i infrastruktur. Vi har også fået en del. Vi har fået mange km ny motorvej. Vi har fået faste forbindelser over Storebælt og Øresund og vi har fået metro i København. Hvis vi fremover har et mål om at investere 0,85 pct. af BNP i infrastruktur, vil vi have mia. kr. (i 2010-priser) at gøre godt med. For 600 mia. kan man få ret meget infrastruktur. Der vil være råd til både små lokale kommuneveje og til store spektakulære projekter.


Download ppt "Vision 2050 er vejen til vækst"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google