PROGRAM mandag den Kl.9:30-10:00

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
Deltagere Cirkelledere Cirkel I – målgruppe: normalklasser
Netværksgrupper for 7.–9. kl. i UU Skive •Den politiske målsætning er at 95% af en ungdomsårgang gennemfører en ungdomsuddannelse. •De unges muligheder.
Reservatet Kapitel 1: Reservatet - Virksomheden som et reservat
Bytte   PowerPoint  .
Innovation og iværksætteri
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Forældremøde 7. klasse.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Fælleskommunal arbejdsgruppe nedsat af UUVs styregruppe 4 møder i alt = beskrivelse af indhold og forslag til organisation UUVs styregruppe tager den endelige.
Velkommen til forældremøde
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Forældremøde 8. klasse Orientering om Vejledning & UEA-undervisning.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Sådan bruger du præsentationen
7. klasse.
Sammenhænge og dilemmaer i en reform tid… UU DK´s årskonference 2015 Overskrift.
Status på implementeringen af vejledningsreformen
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
Skabelon til udarbejdelse af YoungCRM Årshjul
Når det perfekte bliver det normale Niels Ulrik Sørensen Brandbjerg Højskole 18. marts 2016.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Vejledning og undervisning i Uddannelse og Job, samt arbejdet med UPV - et samarbejde.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
De syv skolehistorier- hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi? Hvis integreret vejledning er svaret, hvad er så spørgsmålet? Integreret vejledning:
Forside uden yderligere tekst. Du kan vælge andre forsider ved at højreklikke på slidet og vælge ”Formatér baggrund”. I boksen, der dukker op, vælger du.
UU-Vestegnen Kongsholmcentret Vognporten Albertslund Tlf Facebook Albertslund * Ballerup * Glostrup * Høje-Taastrup.
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Video i Undervisningen Hvorfor anbefales dette supplement til undervisningen / uddannelsen ??
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Stxstudentereksamen.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Ungdommens Folkemøde
Program Kl. 9:15-10:30 Kl. 10:30-10:45 Kl. 10:45-12:00
Karrierelæring på egen krop
Forældremøde i 9. klasse
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Vejledning i samspil Evaluering og dokumentation, 2011: Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Hvorfor valgte jeg SOSU skolen?
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
99 ud af 100 trafikulykker skyldes vores adfærd i trafikken
Velkommen til Introdag med skills-aktiviteter!
At gøre karriere.
Bilag 4 Unge og mentorroller.
Begynd med at åbne
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Unges uddannelsesvalg
Og valg i det hele taget... Lær HVAD-modellen at kende.
Forældremøde UU Faaborg-Midtfyn.
Rita Buhl 22. september 2018.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Lektion 5 Formålet med denne lektion er at følge op på, hvordan det går med fællesskabet og klassekulturen samt at afrunde makkerskaberne. Alle rettigheder.
Velkommen til 2. og 3. Introdag Copenhagen Loud Festival
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
UDVEKSLING projekter ang. studievalgsportfolio
Fra anledning til udvikling
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Præsentationens transcript:

PROGRAM mandag den 30.10.2017 Kl.9:30-10:00 Karrierelæring; fra valgfokus til læringsfokus Kl. 10:00-11:45 Hands-on Game ved - Sigrid Wilbeck, konsulent i DI - Esben Erik Friis, Hands-on-ambassadør og industriteknikerlærling på Vp Maskinfabrik A/S i Horsens - Sine Neuchs Thomsen, kommunikationskonsulent i Industriens Uddannelser Kl. 10:30-10:45 Elever og lærere holder fælles pause Kl. 11:45 Opsamling

Karrierelæring At træffe valg er noget mennesker må lære på lige fod med at lære at læse, skrive og regne (Bill Law, karrierelæringsteoretiker) ”Det kan sammenlignes med, hvis man beder en elev om at skrive en stil uden først at have lært om bogstaver og sætninger. Det er det der sker når vi beder eleverne om at træffe et valg - uden der har fundet karrierelæring sted” (Rita Buhl)

Karrierelæring Når mennesker lærer at træffe valg og tage vare på livet og en karriere. At anerkende det at træffe valg er noget, der må læres, og derfor bliver karrierelæring et grundlag for det gode valg. X Karriere handler IKKE om at starte fra gulvet og arbejde sig op i direktørstolen. Alle har en karriere, for alle har et liv. Karrierelæring handler om måder at leve sit liv på…. (Rita Buhl)

Undgå fokus på valget Undgå: ”Kunne det så være noget for dig?” (Efter praktik, brobygning/introkurser, virksomhedsbesøg) ”Som professionel skal man huske ikke straks at bede den unge om at vurdere sin oplevelse, men i stedet spørge ind til den.” ”Vi forsøger at installere en lille pause før valgrefleksen og vurderingsrefleksen kommer.” Bo Klindt Poulsen Spørg ikke, om eleven Vil du så vælge den vej? Kunne det være noget for dig? Sæt fokus på hvad eleven har lært, opdaget, set, blevet optaget af   Vurderingen som spørgsmålet beder om og som kan ende med et ja eller nej, kan stå i vejen for en bredere læring

Fra valgfokus til læringsfokus Undgå fokus på valg og vurdering, fx: ”I skal ud at finde ud af om det er noget for jer” Sæt fokus på læring, fx: ”I skal ud at lære noget om uddannelse og job, om jer selv og det samfund, I skal ud at fungere i” Det er jo ikke valget, man foretager der nødvendigvis er så afgørende for ens fremtid. Det der er afgørende, det er hvad du lærer – og hvordan den læring får lov at indvirke på det, du foretager dig (Rie Thomsen) Typisk hvis en elev ikke kan se sig selv på den uddannelse som er i spil, kan eleven ikke se formålet med et besøg på skole; hvis jeg ikke kan se mig selv som sosu-assistent, hvad skal jeg så lave der? Ærgerligt for der er stadig noget at lære og opdage. Hvis vi bliver ved med at sige: I skal ud at se om det er noget for jer, så giver det ikke mening for eleven hvis han ikke kan se sig på den givne ungdomsuddannelse. Hvis vi siger, I skal ud at lære noget om uddannelse og job, om jer selv og det samfund I skal ud at fungere i, så bliver fokus et andet. Ved at skifte fokus fra valg til læring skal eleverne gerne opnå en kvalificering i på sigt at træffe et valg

Lærers oplevelse af brobygning og praktik ”Nej, vi taler ikke med dem om deres oplevelser i praktik eller brobygning, det er mere sådan: ”Nå nu er I tilbage, nu skal vi have tysk” ”Vores kolleger er lidt trætte af brobygning, praktik, og alt det der – det forstyrrer deres hverdag, siger de. Men vi er nok sådan nogle ildsjæle, som brænder for at vores elever kommer godt videre i livet.” Udsyn i Udskolinger er et forsknings- og udviklingsprojekt. Bog udgivet herom i 2016 Lærere (Udsyn i Udskolingen)

MinUddannelse: Ideer til aktiviteter Forløbsoversigt (UJ 7.-10. klasse) - Praktik (8., 9., 10. klasse) - Skills-dagen (8. klasse) - Introduktionskurser (8. klasse) - Uddannelsesmessen - Med Åbne Øjne (7. klasse)

Brobygning, praktik, virksomhedsbesøg ”At udnytte potentialerne i de aktiviteter, der foregår” artikel af Randi Boelskifte Skovhus Video om karrierelæring (4 minutter) https://vimeo.com/183442754

Karl Tomms model for spørgsmålstyper

Efterbehandling - eksempler på spørgsmål Fra ”Udsyn i Udskolingen”, film for lærere

På opdagelse i en virksomhed Spørgsmål man kan stille under praktik eller på virksomhedsbesøg   Hvilke arbejdsfunktioner skal udfyldes for, at virksomheden fungerer? Hvilke uddannelsesbaggrunde har de ansatte i virksomheden? Når I ansætter nye folk, hvilke kompetencer og egenskaber vægter I så? Hvor mange ansatte er I? Hvad er jeres vigtigste opgave? Hvordan finder I jeres kunder? Hvordan startede virksomheden? Fra ide til i dag? Hvilke opgaver løser du? Hvilke opgaver bruger du mest tid på? Hvad laver du om formiddagen? Hvad laver du lige inden du går hjem? Laver du det samme hver dag? Kan du selv bestemme hvad du skal lave? Skal du mest løbe, sidde, gå eller stå? Er du mest ude eller inde? Hvad er hårdt ved dit arbejde? Hvad er spændende ved dit arbejde? Hvad skal du være god til i dit arbejde? Er der andre slags arbejde i denne virksomhed? Hvad lavede du, da du blev færdig med skolen? Har du gået i andre skoler end folkeskolen? 

Udsyn i udskolingen Et forskning og udviklingsprojekt i udskolingen med det formål at lære de unge i 7.-9.klasse at træffe bedre og mere kvalificerede valg. Bogen kan downloades: http://vpt.dk/folkeskole/download-bog-om-udsyn-i-udskolingen Hvordan skabe aktiviteter, hvor eleverne får udsyn mod livet. Det handler om at udvide deres perspektiver på uddannelse, udforske arbejdslivet og vigtigst af alt sig selv i forskellige situationer. Projekt Udsyn i Udskolingen, hvor 15 skoler (7-9. klasse) har deltaget har haft til formål at lære de unge i 7.-9.klasse at træffe bedre og mere kvalificerede valg. Baggrunden for projektet er, at uddannelsesvejledning med reformerne i højere grad blev skolens og familiens eget ansvar, idet det kun var den andel af de unge som bliver vurderet ikke udd.parate, som får individuel vejledning af UU.