Projekt i Grontmij | Carl Bros VVS-afdeling (35 medarbejdere) Viden og stress Projekt i Grontmij | Carl Bros VVS-afdeling (35 medarbejdere)
Viden og stress To fokusområder: Forstyrrelser Arbejdets planlægning
Viden og stress Det første fokusområde: de uønskede, negative forstyrrelser Støj (maskiner, telefoner) Uvedkommende snak Afbrydelser (i arbejdet, i tankerækker)
Viden og stress Vi har også tænkt på de ønskede, positive forstyrrelser: Den sociale interaktion ”Ping-pong” samarbejdet Det at kunne spørge hinanden til råds Her og nu problemløsning Videndeling
Viden og stress Umiddelbart lyder det som et dilemma, men vi vil finde balancen: Styrke det sociale aspekt > anerkendelse af og respekt for hinanden Få, fælles spilleregler Værdsætte at forstyrrelser / afbrydelser også kan føre til nye ideer, kreativitet, innovation m.m. Men også erkende at nogle har det bedre i ”osteklokken” Den enkelte må tage medansvar
Viden og stress Undgå laveste fællesnævner Db(A) Ideelt lydniveau Medar-bejdere
Viden og stress Det ideelle lydniveau / balancen mellem positive og negative forstyrrelser: En vis grad af ”summen” skal der til, for at der er liv og kreativitet Den der føler sig generet, har nu en vifte af tilbud, som kan bruges efter behov Mødelokale til længere samtaler og arbejde der kræver fordybelse, lavere lydstyrke på telefoner, vil-ikke-forstyrres kort
Viden og stress Vores andet fokusområde – arbejdets planlægning 3 aktører: medarbejderne, projektlederne og afdelingschefen 3 tiltag: * Tjekliste mellem medarbejder og projektleder, som skal afstemme forventninger og indsats * Kompetenceoversigt, som skal lette afdelingschefens bemanding af de enkelte projekter og dermed fordele opgaverne bedre * Ugentlige bemandingsmøder mellem projektledere og afdelingschef, der skal fordele ugens personaleressourcer jævnt, især i forhold til tekniske assistenter
Viden og stress Implementeringsproblemer Enkelte medarbejdere har en ”ekstrem adfærd” og kan ikke se at de er årsag til problemer Implementeringsfremstød er især sket på afdelingsmøder, hvor ikke alle har været til stede De forskellige tiltag er som et fad med forskellige delikatesser: man tager de ting man kan lide og lader resten ligge. Det vi sige at der er forskelle blandt medarbejderne hvad de synes er problemer og relevante løsninger Ikke let at lave om på vaner – men vi har set forbedringer
Viden og stress Ekstra fordele i projektet: et ”anti-dilemma” på vej Bedre kommunikation og mindre usikkerhed på projekterne Afstemte forventninger, klarhed over roller Bedre videndeling? Bedre kendskab til hinandens kompetencer, især på tværs af de 2 grupper af medarbejdere: * Medarbejdere med mange års erfaring og mange års anciennitet * Nye og unge medarbejdere En mere social afdeling
Balance mellem begejstring og belastning ! Viden og stress Balance mellem begejstring og belastning !