Portfolioprojekt i 1b, NAG 2007-2008 - Overvejelser, erfaringer og udfordringer
1. moment: Klasserumskultur Udfordring: At skabe rum for at en 1.g med 31 elever kan understøtte hinanden i forhold til og samarbejde om at lære Nøgleord: Tillid og transparens! Vejen ad hvilken: Øvelse om klasserumsregler på individniveau, gruppeniveau, klasseniveau etablering af fælles grundlag
Klasserumsregler for 1b § 1. Vi skal respektere hinandens forskelligheder. § 2. Vi har et fælles ansvar for indlæring og at der er ro i timerne. § 3. Vi skal være forberedte og engagerede i timerne. § 4. Vi bør være åbne og vise interesse for vores klassekammerater. § 5. Vi skal vise tålmodighed over for hinanden. § 6. Godt sammenhold i klassen fås ved opbakning og støtte. Vedtaget i klassen torsdag d. 13.9.2007
2. moment: Modulreferat - respons Udfordring: At ramme balancen i referatet og at gøre responsen kritisk på en fremadrettet og reflekteret måde Et eksempel: ”Alt i alt blev der arbejdet rimelig seriøst, men der var også plads til lidt sjov” (fra modulreferat om en sekvens med gruppearbejde og fremlæggelse) elevkommentar nr. 1: ”Blev der arbejdet seriøst? Jeg synes fremlæggelserne var dårlige” elevkommentar nr. 2: ”Mange af grupperne – fx min – brugte ikke den tid vi havde” klassediskussion om den gode fremlæggelse
3. moment: Skriveprocessen Udfordring: At aflære forforståelsen af skrivning og at skabe et fælles fundament Veje ad hvilke: Regelmæssig anvendelse af procesværktøjer (mest mindmap og hurtigskrivning) Fællesskab om idégenerering (coachinggrupper) Fællesskab om omformning (responsgrupper)
4. moment: Evalueringskriterier Udfordring: Samarbejde om evaluering og refleksion forudsætter præcise og vedvarende drøftelser af kvalitet i forhold til opgaveløsninger Mulig vej: Klassedrøftelse af fx ”den gode redegørelse” – på baggrund af a. fælles gennemgang af afsnit i ”Skrivehåndbogen” og b. egne erfaringer med at skrive en redegørelse
1b’s bud for den gode redegørelse Den gode redegørelse får de vigtigste pointer i teksten med Den gode redegørelse borer i det væsentligste Den gode redegørelse er fair og objektiv Den gode redegørelse viser at teksten er fordøjet og formidlet Den gode redegørelse er skrevet i et andet sprog end teksten
5. moment: Evaluering for at lære Udfordring: Realistisk selvforståelse og evne til konstruktiv kammeratevaluering Veje ad hvilke: Hurtigskrivning 1: Min personlige profil som elev Hurtigskrivning 2: Mine erfaringer med dansk stil Brug af responsgrupper: Respons på udkast skrivning af ny version
5. moment: Evaluering for at lære d. Brug af selvevaluering: Overvejelser om kvaliteten af eget produkt e. Brug af evalueringsgrupper: Eleverne evaluerer hinandens færdige produkter f. Brug af elevreferat: Den enkelte elev tager et referat af kammeratevalueringen g. Brug af doseret lærerkommentar: Eleverne får kommenteret de elementer, eleven selv ønsker at få kommenteret a.-g. dokumenteres i den personlige portfolio!