Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dialog om voldsforebyggelse Spørgsmål til medarbejdere og ledere  4 spørgsmål til vores forebyggelse  4 spørgsmål til vores proces etsundtarbejdsliv.dk.
Advertisements

Skoleforhold og Læring. Barnet som social aktør Barnets deltagelse i sociale sammenhænge Barnets sociale kompetencer Kontekstens betydning for trivsel.
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Brugerinddragelse i sundhedsvæsenet HVAD SKAL VI MED ET BRUGERRÅD? Alexandra B. R. Jønsson Videnscenter for Brugerinddragelse i Sundhedsvæsenet.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Borgerinddragelse, motivation og progression, når borgeren har en psykisk lidelse Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden Psykiatrisk.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn A developing and research project of Nordic/Baltic and European dimensions.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Sundhedspædagogik og kommunikation. Mestring. Fag mål 3 sundhedspædagogik og kommunikation.  Eleven kan forklare hvordan borgere/patienter og pårørende.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge Konflikthåndtering og forebyggelse på institutioner - håndtering Målgrupper: Alle anbringelsessteder Private opholdssteder.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Kultur og dialog som redskab til konfliktnedtrapning Alle plejefamilier.
Forslag fra arbejdsgrupperne
Respekt for Grænser Fakta
Løsningsfokuseret Ledelse
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Antal besvarelser: 52.
- for samarbejdspartnere
Alle rettigheder forbeholdes
Børnebakkens Indsatser
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Læring gennem registrering og indberetning
Hvorfor resultatløn?.
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Stinne Aaløkke Ballegaard Seniorprojektleder, antropolog
Inklusion i Folkeskolen
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Sund Mund til Byens børn
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
Modul M1 Konflikthåndtering og kommunikation
Perspektivskifte Arbejdsmiljøloven Op
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Lars Geer Hammershøj Ph.d. og lektor DPU, Aarhus Universitet
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Socialtilsyn Nord - Årsrapport 2018.
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
for sociale tilbud på psykiatri- og misbrugsområdet 13. maj 2019
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner Voksenansvar for anbragte børn og unge Konflikthåndtering og forebyggelse på institutioner - Identifikation Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner

Formål At fagpersoner får kendskab til tilgange og metoder, der kan identificere og forebygge konflikter og magtanvendelser, herunder brug af systematisk opfølgning og risikovurderinger Konflikthåndtering og forebyggelse - Identifikation

Konflikthåndtering og forebyggelse – Identifikation Indhold Dette modul indeholder: Tilgange og inspiration til systematisk opfølgning og refleksion på konflikter og magtanvendelser Introduktion til risikovurderinger De andre moduler indeholder blandt andet: Indberetninger Opfølgning på magtanvendelser Kultur og rammer Konflikthåndtering og forebyggelse - Identifikation

Forbud mod tortur, nedværdigende, ydmygende og hånende behandling Konflikthåndtering og forebyggelse – Identifikation Børn og unges rettigheder Forbud mod tortur, nedværdigende, ydmygende og hånende behandling Det afgørende er ikke altid handlingen eller ordene, men måden og oplevelsen Konflikthåndtering og forebyggelse - Identifikation

Film om Dan på 15 år og en presset kollega Konflikthåndtering og forebyggelse – Identifikation Øvelse om dilemmafilm Film om Dan på 15 år og en presset kollega . Konflikthåndtering og forebyggelse - Identifikation

Hvordan lærer vi af magtanvendelser?

Konflikthåndtering og forebyggelse – Identifikation Hvordan lærer vi af magtanvendelser? Det er en forpligtelse, at anbringelsesstedet følger op på eventuelle magtanvendelser med henblik på løbende læring og forebyggelse af lignende situationer. Dette kan gøres ved at have fokus på tre temaer: Identifikation Viden om risiko, konflikter og magtanvendelser Forebyggelse Viden om forebyggende tiltag Håndtering Viden om arbejdsgange, procedurer og tilgange og metoder Konflikthåndtering og forebyggelse - Identifikation

Konflikthåndtering og forebyggelse – Identifikation Identifikation For at forebygge konflikter og magtanvendelser skal personalet blandt andet have viden om, hvornår risikoen opstår. Fælles drøftelser i personalegruppen om konflikter og magtanvendelser Systematisk opfølgning og refleksion på magtanvendelser Systematisk registrering af konflikter og magtanvendelser Systematisk risikovurdering af det enkelte barn eller ung, når det skønnes nødvendigt Konflikthåndtering og forebyggelse - Identifikation

Konflikthåndtering og forebyggelse – Identifikation Fælles drøftelser i personalegruppen om konflikter og magtanvendelser Aktører: Hvem spiller en rolle, når der skal arbejdes med forebyggelse af magtanvendelser? Hvilke meninger og holdninger har fx de pårørende, og hvilken rolle spiller de ift. forebyggelsen? Kulturelle normer og værdier Hvordan er kulturen på det sociale tilbud? Hvilke selvfølgeligheder og ’vi-plejer-praksis’ er der, som har betydning for forebyggelsesarbejdet? Hvad er vold, konflikt, magt og omsorg? Fysiske rammer Fremmer eller hæmmer de fysiske rammer forebyggelsen af konflikter og magtanvendelser? Lovgivning Kender alle medarbejdere til lovgivningen, herunder indberetning og inddragelse, og kender børnene og de unge deres rettigheder? Metoder Hvilke metoder og tilgange er relevante? Hvor kan der hentes inspiration? Kan anbringelsesstedet selv iværksætte forandringsprocessen, eller er der brug for støtte udefra? Kompetencer Kræver arbejdet med forebyggelsen af konflikter og magtanvendelser en udvikling af kompetencer? Har medarbejderne den nødvendige viden og faglige kompetencer? Har børnene eller de unge kompetencerne, så de i højere grad kan udnytte deres rettigheder? Ressourcer Hvilke ressourcer er der, som kan være med til at understøtte en forandringsproces? Tid, medarbejdere, økonomi, politiske målsætninger mv. Motivation Hvilke motivationsfaktorer eller hvilken modstand kan der være hos de involverede? Konflikthåndtering og forebyggelse - Identifikation

Konflikthåndtering og forebyggelse – Identifikation At få gang i og holde liv i drøftelserne Der kan være flere måder at starte og holde liv i drøftelserne om forebyggelse af magtanvendelser: Beslutte at der med jævne mellemrum tages en generel drøftelse af magtanvendelseskulturen på stedet Beslutte at enkeltstående magtanvendelser skal være et punkt på dagsordenen på alle personalemøder. Holde fællesmøder eller oprette børneråd eller ungeråd, hvor brugerne får mulighed for at tale Holde informationsmøder med de pårørende for at involvere dem i processen og høre deres perspektiv Konflikthåndtering og forebyggelse - Identifikation

Konflikthåndtering og forebyggelse – Identifikation Redskab til systematisk opfølgning på enkeltstående magtanvendelser Refleksionshjulet Konflikthåndtering og forebyggelse - Identifikation Socialstyrelsen, 2016

Konflikthåndtering og forebyggelse – Identifikation Øvelse Husk at tidligere handlinger kan ikke gøres om - fokus skal ikke være på medarbejderens handlinger, og om de var rigtige eller forkerte. Fokus skal være på læring og det fremadrettede arbejde. Med udgangspunkt i Refleksionshjulet gennemgå den seneste magtanvendelse på anbringelsesstedet. Konflikthåndtering og forebyggelse - Identifikation 12

Systematisk registrering

Konflikthåndtering og forebyggelse – Identifikation Systematisk registrering af konflikter og magtanvendelser Systematisk registrering af konflikter og magtanvendelser giver mulighed for, at enkelte episoder kan anvendes til læring og giver indsigt i de mønstre, der ses. Konflikthåndtering og forebyggelse - Identifikation

Der er flere fordele ved en analyse af hver enkelt konfliktsituation: Konflikthåndtering og forebyggelse – Identifikation Systematisk registrering af konflikter og magtanvendelser Registrering er vigtig i forhold til at påpege hyppigheden af konflikter og magtanvendelser, men den skal samtidig føre til organisatorisk læring. Der er flere fordele ved en analyse af hver enkelt konfliktsituation: Ved at identificere de situationer, hvor der opstår konflikter, er det muligt at udvikle forebyggende strategier  Ved at analysere de handlinger, som medarbejdergruppen og den enkelte benytter sig af, er det muligt at udvikle alternative handlinger   Ved at analysere de handlinger den enkelte gør efter en konflikt, er det muligt at udvikle nye indsatser Konflikthåndtering og forebyggelse - Identifikation

Konflikthåndtering og forebyggelse – Identifikation Systematisk registrering af konflikter og magtanvendelser For at kunne anvende registreringerne af konflikter og magtanvendelser i det forebyggende arbejde, kan det være nødvendigt at registrere:  Forekomsten, herunder antallet af konflikter og hvilke former for adfærd, der forekommer Omstændighederne, herunder hvor og hvornår konflikterne opstår, hvad der skete, før konflikterne blev til en magtanvendelse, og hvordan konflikten blev håndtereret Det er kombinationen af viden og effektivt integrerende strategier, der kan danne grobund for en effektiv forebyggelse af konflikter og magtanvendelser.  Konflikthåndtering og forebyggelse - Identifikation

Risikovurderinger

Konflikthåndtering og forebyggelse – Identifikation Risikovurdering En risikovurdering gør det muligt at målrette forebyggelsen direkte i forhold til risikoen for konflikter, vold og magtanvendelser. Med en risikovurdering får man overblik over, hvor og hvornår risikoen er til stede. Det bliver muligt at forudsige konflikter og konfrontationer mellem barnet eller den unge og personalet og dermed muligt at forebygge mere præcist og undgå, at situationerne opstår og udvikler sig. Konflikthåndtering og forebyggelse - Identifikation

Konflikthåndtering og forebyggelse – Identifikation Risikovurdering De hyppigste anvendte metoder: Trafiklysmetoden Brøset Violence Checklist (BVC) Redskaber med særligt fokus på inddragelse af barnet eller den unge Konflikthåndtering og forebyggelse - Identifikation

‘Grøn’ vil sige, at personen er i sin komfortzone Konflikthåndtering og forebyggelse – Identifikation Risikovurdering - Trafiklyset Trafiklysmetoden er en enkel metode til at læse en persons signaler og beskrive personalets handlemuligheder. Med trafiklysmetoden kan ansatte forholdsvis nemt registrere en persons signaler fx sprogbrug, stemmeføring, kropssprog og adfærd, som kan være tegn på konfliktoptrapning. Redskabet består af et eller flere skemaer, der beskriver en persons adfærd i henholdsvis ‘grøn’, ‘gul‘ eller ‘rød’ zone. ‘Grøn’ vil sige, at personen er i sin komfortzone ‘Gul’ betyder problemadfærd ‘Rød’ er konfliktzone med truende eller voldsom fysisk adfærd Konflikthåndtering og forebyggelse - Identifikation

Konflikthåndtering og forebyggelse – Identifikation Eksempel på brug af Trafiklyset GRØN – Komfortzone Tegn Pædagogiske tiltag Sociale relationer (andre beboere, personale) Lasse vil gerne være sammen med personalet og sludre med dem. Lasse opsøger også andre børn, som han kan lide for at give et kram. Lasse koncentrerer sig om aktiviteter, selvom andre er aktive omkring ham. Lasse imødekommes og anerkendes, og han støttes i at kommunikere og fortælle. GUL – Problematisk adfærd Lasse bliver følsom over for lyde og bevægelser fra urolige børn, og Lasse kopierer udadreagerende adfærd. Tal med Lasse, og lad ham deltage i aktiviteter, så godt det kan lade sig gøre. RØD – Konfliktzone Lasse kradser, niver og bider personer, som han er utryg ved. Lasse vil gerne have et kram og græde lidt, hvis han er tryg ved personalet. Nye personaler skal ikke kramme Lasse. Konflikthåndtering og forebyggelse - Identifikation

Konflikthåndtering og forebyggelse – Identifikation Risikovurdering - BVC Brøset Violence Checklist (BVC) (Woods, P. & Almvik, R., 2002) forudsiger risikoen for vold inden for et døgn, ved at personalet registrerer borgerens adfærd ud fra 6 variabler. BVC har til formål at forudsige risikoen for vold 24 timer frem, for at personalet kan sætte tidligt ind med forebyggende tiltag fx i form af øget kontakt, samtale og opmærksomhed. BVC bygger på antagelsen om, at aggressive og voldsomme episoder sjældent opstår uden, at der forinden har været en adfærd hos patienten eller borgeren, der indikerer, at han eller hun vil komme til at reagere aggressivt eller voldsomt i nær fremtid. Konflikthåndtering og forebyggelse - Identifikation

Konflikthåndtering og forebyggelse – Identifikation Eksempel på brug af BVC Vold som udtryksform, 2014

Redskaber med særligt fokus på inddragelse af barnet eller den unge Redskaberne tager afsæt i barnets eller den unges historie, selvindsigt og mestring – og skal tilpasses det enkelte barns eller unges funktionsniveau. Forebyggelsesplaner eller tryghedsplaner: En slags samarbejdsaftale med personale og barnet eller den unge, som skal være med til at skabe tryghed for alle Mestringsskemaer: Ved hjælp af skemaet kortlægges barnet eller den unges adfærd og årsagen til adfærden ved henholdsvis høj og lav mestring. I skemaet noteres også aftaler om personalets faglige indsatser, samt hvad barnet eller den unge selv kan gøre for at øge mestringen Selvkontrolskemaer: Barnet eller den unge svarer på eller sætter kryds ved, hvad der tidligere har hjulpet, når han eller hun har følt kaos, indre uro eller vrede. Kan kombineres med et triggerskema, hvor der krydses de ting af, der kan gøre det svært for ham eller hende at håndtere kaos, indre uro og vrede Konflikthåndtering og forebyggelse - Identifikation

Konflikthåndtering og forebyggelse – Identifikation Eksempel på brug af et redskab med fokus på inddragelse af barnet eller den unge Nogle børn og unge vil kunne reflektere over tidligere oplevelser og erfaringer, og de vil kunne sætte ord på, hvad der kan hjælpe med at undgå en lignende situation. Forældre eller andre omsorgspersoner vil også kunne bidrage. Skemaet skal udarbejdes, så det matcher anbringelsesstedets målgruppe, herunder sprogbrug, spørgsmål og opbygning. Konflikthåndtering og forebyggelse - Identifikation Vold som udtryksform, 2014

Konflikthåndtering og forebyggelse – Identifikation Øvelse

Konflikthåndtering og forebyggelse – Identifikation Summeøvelse

Konflikthåndtering og forebyggelse – Identifikation Litteratur E. Hammerich & K. Frydensberg Konflikt og Kontakt (2006), s. 113-116 Socialt Udviklingscenter SUS, 2015 ”Vi gør det sammen” Vold som Udtryksform (2014) Risikovurdering – et bidrag til voldsforebyggelse Woods, P. & Almvik, R. (2002). The Bröset Violence Checklist (BVC). Acta Psychiatrica Scandinavia, 106 (Suppl. 412): 103-105. http://www.arbejdsmiljoweb.dk/trivsel/vold_og_trusler/materialesamling_born_unge/naar-vold-og-trusler-skal-paa-dagsordenen http://voldsomudtryksform.dk Konflikthåndtering og forebyggelse - Identifikation