Fokusgruppeinterview Dynamik: At deltagerne henvender sig til hinanden, kommenterer og spørger ind til hinanden Hvis det empiriske element er mangetydigt og sammensat, er det så ikke analytisk fornuftigt at arbejde med en sammensat tilgang? Dobbeltblik: at leve sig ind i informanternes forståelse og at kunne betragte mønstre på distancen.
Fokusgruppeinterview Kodning: Hvad taler de om Kategorisering: Udsagnene sættes i relation til hinanden (temaer, gentagelser, mønstre)-(Variationer, kontraster, brud, paradokser) Begrebsliggørelse: Udsagnene sættes i relation til temaer, teori, andre undersøgelser mm
Fokusgruppeinterview Maximum 10 personer Maximum 2 timer Spørgeguide – jo flere specifikke spørgsmål, jo mere struktureret interview Sikre at alle får sagt noget Spørger og moderator
Netflex Skoleåret 2002/2003 4 hf-fag Formål: at udvikle en pædagogisk form, der kombinerer virtuel undervisning med almindelig klasseundervisning
Netflex Spørgeskemaundersøgelse – alle kursister Fokusgruppeinterview Kursister (repræsentanter for 2 hold) Alle forsøgslærerne
Netflex Interviewanalyse Tværgående analyse -> temaer Kontakt mellem kursister Kontakt mellem lærer og kursist Organisering af undervisning Gruppedannelse Arbejdsbyrde Udbytte IT – adgang og kompetencer