Fokusgruppeinterview

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
VUE - årsmøde Vejledning i Fællesskaber
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Formålet for Refleksionsfællesskaberne
Trivselsgrupper for forældre
Læringscentret og nye vejledningsformer
RENOVERING OG UDBYGNING /03/14Christianshavns Skole.
deltagere - Styret interview - Afgrænset emne - 1 til 2 moderatorer timer - Optages på lyd eller video.
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Social kompetence (arbejdstitel)
Kulturen i forandringsprocesser
Samfundsvidenskab Tirsdag den 29. september 2009.
Opsamling på gruppearbejde på SIP2. Tema SIP 3: ”At skolerne udvikler deres undervisningspraksis, undervisningsorganisering og årsplanlægning med henblik.
Kursus i høreomsorg. Henvender sig primært til Personale på plejehjem Hjemmeplejen Andre som i forbindelse med deres jobfunktion har med hørehæmmede at.
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Mere end blot forberedelsen til en fest En intro til en temadag & en undersøgelse.
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
Kulturanalyse i teori og i praksis
Praktik i 07 læreruddannelsen Niels Grønbæk Nielsen
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra kommunale repræsentanters selvevaluering.
At gøre evaluering til videns- og erfaringsopsamling
Principper for tolkning af data og kritisk stillingtagen
Temadage i kulturområdet Studieområdet del 1: 3 områder: Det samfundsøkonomisk/samfundsfaglige - område Det erhvervsøkonomiske område Sprog- og kulturområdet.
Projekt It for alle Hanne Bjørn Susanne Kierkegaard -
Billedkunst C og B Gymnasiet og hf.
UDDANNELSER I UDVIKLING – side 1 Skolebiblioteket som læringscenter Rikke Schultz
Niels Grønbæk Nielsen Teamets planlægning af et undervisningsforløb.
Evaluering - metoder og værktøjer -
Digitale biblioteker og web 2.0
Navigationsdesign Uge 10, 2014.
”Det professionelle venskab”
En model for at arbejde med klassedynamik og øget læringsudbytte
Fra vidensdeling til produsage Kursisten som vidensproducent.
Matematik på HF. Klassens i-bog Tidsplan Projektet er opdelt i 3 perioder. Skoleåret 2013/2014. Afprøvning af forløb til i-bogen, undersøgelse af værktøjer.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004 Interview Individuelt interview Interview i en gruppe.
Udvikling i og af professionen set fra et uddannelsesmæssigt perspektiv Landskonference for udviklingssygeplejersker og kliniske oversygeplejersker 9.
VUC Nordsjælland Hvad gør vi for at kursisterne kan gennemføre? Fredericia 2.oktober 2008.
Udvid din didaktiske værktøjskasse.
Modersmålsgruppen Klassematch A, B og C Tværgående temaer Almendidaktiske vurderinger.
Grænseløs læring Virtuelle valgfag. Hvem deltager? Undervisere og elever på valgfag i to uddannelser: Pædagogisk assistent (PAU) Social- og sundhedshjælper.
MEDIER OG KOMMUNIKATION, F2004 FORMÅL FORVENTNINGER FORMALIA 6/
Bg · Udvikling af MUS 2. Netværksmøde 3. Sept
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Om at spørge.
Hovedudfordringer Fravær og frafald er en hovedpine. ”Second chance-kursister” er ofte utrænede i forhold til god skolegang, døjer med mistrivsel osv.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Øvelse 1: First Impressions
”Vi gør det allerede – det handler om at gøre det mere konsekvent” Ove Christensen, DUR Midtvejsrapport.
Svendborg Vejledning som kollektivt arrangement …
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
”Supervision og feedback” Skoletjenesten Den 10. september 2015.
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
LP på CPH WEST Læringsmiljø – og pædagogisk analyse Symposium for forskere og fagfolk Fastholdelseskaravanen Der er blandt undervisere på erhvervsskoler.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Læring og it Læringsstile og it 1. læring og it Spændvidde i undervisningen AKTIV Eksperimenterende Handlende REFLEKTERENDE Observerende Lyttende IT-læringsobjekter.
Netværksledelse For børn, personale og ledere. Vision Netværks(ledelse) til udvikling af meningsfulde sammenhænge baseret på effektive netværk, med fokus.
OPLÆG TIL PRAKTIKVEJLEDERTRÆF SOSU NORD, EFTERÅR 2016.
TILBUD TIL STÆRKE ELEVER PÅ ERHVERVSUDDANNELSERNE
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
Opfylder vi kursisternes behov?
Udkast til justering af KS
Anne Kjølhede Revald, Vejdirektoratet
Onlinemøder DES, 11. september Lluis Armangué, Københavns Kommune
Videregående kvalitative metoder
Hvad er en Feltrapportage?
Præsentationens transcript:

Fokusgruppeinterview Dynamik: At deltagerne henvender sig til hinanden, kommenterer og spørger ind til hinanden Hvis det empiriske element er mangetydigt og sammensat, er det så ikke analytisk fornuftigt at arbejde med en sammensat tilgang? Dobbeltblik: at leve sig ind i informanternes forståelse og at kunne betragte mønstre på distancen.

Fokusgruppeinterview Kodning: Hvad taler de om Kategorisering: Udsagnene sættes i relation til hinanden (temaer, gentagelser, mønstre)-(Variationer, kontraster, brud, paradokser) Begrebsliggørelse: Udsagnene sættes i relation til temaer, teori, andre undersøgelser mm

Fokusgruppeinterview Maximum 10 personer Maximum 2 timer Spørgeguide – jo flere specifikke spørgsmål, jo mere struktureret interview Sikre at alle får sagt noget Spørger og moderator

Netflex Skoleåret 2002/2003 4 hf-fag Formål: at udvikle en pædagogisk form, der kombinerer virtuel undervisning med almindelig klasseundervisning

Netflex Spørgeskemaundersøgelse – alle kursister Fokusgruppeinterview Kursister (repræsentanter for 2 hold) Alle forsøgslærerne

Netflex Interviewanalyse Tværgående analyse -> temaer Kontakt mellem kursister Kontakt mellem lærer og kursist Organisering af undervisning Gruppedannelse Arbejdsbyrde Udbytte IT – adgang og kompetencer