Download præsentationen
1
Social kompetence (arbejdstitel)
Projekter til fremme af inklusive miljøer i folkeskoleklasser med børn, der har nedsat synsfunktion
2
Baggrund og arbejdsgruppe
Vidner til meget der ikke virker – kan vi gøre noget der virker? Projektgruppe: Synskonsulenterne (småbørn, skolebørn) Synscenter Refsnæs Instituttet for Blinde og Svagsynede Videncenter for Synshandicap
3
Projektgrupper Udvikle personlige kompetencer (Refsnæs kurser)
Fokus på gruppearbejde og projektarbejde (IBS) Best practice- dokumentation af et godt skoleforløb Filosoferende / refleksiv undervisning Udvikling af konsulentrollen (underdrejet) Nordisk projekt????
5
Rummelighed i folkeskolen - når det lykkes
Præsentation af en retrospektiv dokumentation af et 10-årigt skoleforløb for en blind elev i almindelig folkeskole
6
Metode Single-case study med: Interview af to lærere og elever
Gennemgang af rapportmateriale fra PPR og skole Videooptagelse af en struktureret samtaleform – Piben Rundt Analyser af materialet er foretaget af arbejdsgruppen omkring projektet: CVU-Syd, DPU, Synscentralen.
7
Teorigrundlag Fokus på relationerne
Selvdannelse sker gennem relationer
8
Fokuspunkter En række forhold af betydning for det gode skoleforløb trådte tydeligt frem gennem analysen af materialet: Den pædagogiske metode Lærerens rolle Støttelærerens rolle Kommunikationsformen Miljøberedskabet
9
Den pædagogiske metode
Projektorienteret undervisning Gruppedannelser Blindepædagogiske principper Grundig og forudseende planlægning
10
Lærernes roller Lærerholdningers betydning for inklusiv undervisning:
Autenticitet Rollemodel Lærernes udgangspunkt - Undervisningen i klassen er baseret på, at der er en blind, punktlæsende elev i klassen
11
Støttelærernes roller
Elevens indflydelse på beslutninger og afgørelser som forudsætning for aktiv deltagelse Vertikal og horisontal relation og støttelærerens rolle set i den sammenhæng Gate-keepers Anvendelse af støtte i projektklassen
12
Kommunikationsformen
Anerkendende relationer Projektorienteret undervisning Piben Rundt – refleksiv samtaleform Frikvarterer – forberedelse af aktiviteter
13
Beredskabet fra miljøet
Specifik uddannelse af lærerne Teknologi og hjælpemidler Anvende visse hjælpemidler til hele klassen (abacus, cctv, pc) Punktskrift for alle Fælles oplevelser – besøg på Refsnæs
14
Konklusion Fremmende for rummeligheden i klassemiljøet:
Undervisningsformer, der har fokus på alle elevers aktive deltagelse, som f.eks.: Projektorienteret undervisning, indlejret i grundig og forudseende planlægning Herunder anvendelse af støttelærerressourcer til arbejde med hele klassen og klassemiljøet Lærerengagement og lærerautencitet Strukturerede samtaleformer, der opøver sociale kompetencer og anerkendende relationer Integrerede blindepædagogiske principper Miljøberedskabet
15
Diskussion Perspektivet: relationskompetence Elevens forudsætninger
Skolens målrettede arbejde Familien Andre søskende
16
Mere information…. Udførlig projektrapport kan fås ved henvendelse til: Synscentralen, Storstrøms Amt Tlf.: , att.: Hans Nørgaard
17
Beskrivelse af delprojekt
Filosofi og refleksiv undervisning til fremme af det inklusive miljø
18
Arbejdstitel Filosofi og refleksiv undervisning
- 5 klasser med en elev med synshandicap
19
Formål med projektet Udvikle forudsætninger for at:
- Sætte fokus på det relationelle aspekt - Skabe et rummeligt miljø - Beskrive metoder og indhold
20
Metode / Indhold Proceskonsulenten underviser lærere og synskonsulenter Afprøvning af refleksiv undervisning i klasserne Supervision i klasserne Observation i klasserne evt. i videooptagelser Evaluering
21
Udkomme Erfaringsudveksling Opkvalificering Dokumentation
lærere og konsulenter Dokumentation Rapport Pjece Foredrag på skoler i forældrekredse
22
Projektets økonomi Budget Synskonsulenternes deltagelse
Ansøgninger til fonde / puljer Fordeling af bevilgede fondsmidler
23
Projektplan
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.