Dialogmøde den 30-01-2017.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
8. december 2010 på Egegård Skole
Advertisements

ØKONOMIEN I HJEMMEDIALYSE
Folkeskole-reformen August 2014.
Arbejdspladsudvikling
Forældremøder 2010 Egeskovskolen
Workshop om inklusion DH’s sommerskole d
Analyse af organisering og struktur på skoleområdet
Budget og regnskab Stenmagle skole
Undervisningsdag 2014 Undervisningsdag den 18. juni og 3. september 2014.
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
Inklusion i folkeskolen: Vision og byggesten
Udfordringen - faglighed - fællesskab i en ikke ekskluderende folkeskole Århus d. 23. maj 2011 Flemming Olsen.
MSB Aarhus Kommune Takstberegning RAMMEAFTALE 2012.
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Århus KommuneSocialforvaltningen Resultatopgørelse +/- 5 % RAMMEAFTALE 2008.
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Velkommen til KUP-workshop. Hvad skal vi lære i dag? Hvad er aktivitetsudvikling Hvordan aktivitetsudvikler man Hvorfor aktivitetsudvikler man.
MTHSU d. 16. November 2006 Puljer i budget 2007: –Overførsler (mellem årene) –Puljer i det hele taget.
Målstyret læringsreform
Velkommen til informationsaften om overgangen til Hornbæk Skole.
Orientering om fremtidig struktur i skolen
Dialogmøde 17. januar 2011.
Valgmøde 7. april Velkomst 2.Skolebestyrelsens arbejde - Det formelle - og i praksis 3.Tidsfrister 4.Opstilling / valgliste 5.Eventuelt.
Velkommen til Klasseforældremøde i x klasse. Aftenens program 1. Status på arbejdet med ”Forventninger til elever” v. klasselærer/ forældre 2. Udvikling.
Økonometri 1: Den simple regressionsmodel Økonometri 1 Den simple regressionsmodel 7. september 2004.
Styringsaftale Oversigt over indhold 2012 Styringsaftale for 2012 Fordel for: DriftsherreBetalingskommune 2% reduktion af driftsherrens (kommune og region)
KM2: F41 Kvantitative metoder 2 Den simple regressionsmodel 14. februar 2007.
Dialogmøde – VIA University College - den 16. juni.
Inklusion og Specialviden
Lolland Kommunes udfordringer. Udfordring 1: Faldende indtægter.
Undervisningsdag 2015 Undervisningsdag den 25. august 2015.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Et fagligt.
Navn på oplæg - Navn på oplægsholder - Dato for afholdelse af oplæg Program den 3. februar Velkomst og nyt fra grupperne - Oplæg om finansiering,
Erfaringer med skolereformen Annette Ohm Furesø Idrætsråd Hareskov Værløse Tennisklub.
Forslag om påtænkt lukning af Tjørnelyskolen og overvejelser vedr. flytning af Tjørnelyklasserne Dialogmøde forældre Tjørnelyklasserne den 30. september.
2. budgetopfølgning 2015 for det specialiserede socialområde for voksne.
Borgermøde om inklusion i hverdagen og den fremtidige organisering af specialtilbud. Danske Handicaporganisationer og Børne- og Ungdomsudvalget.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen 21. Januar 2010 Budget 2010 Dagtilbud til Børn & Unge.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar om indsatsen for forsikrede ledige – kommunernes medfinansiering.
Workshop vedr. tildelingsmodel på skoleområdet
Kommunernes økonomistyring
Temadag for TR.
Lavet af Cesilie Bitsch og Viktor Aarslev
Efterskoleforeningen
Ny ressourcetildelingsmodel
Principper for ressourcefordeling for folkeskoleområdet
Velkommen til undervisning af arbejdsmiljøgrupper
Introduktion til ”Sæt kerneopgaven i spil”
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
DUBU Ledernetværk 2015 Velkommen.
Tre lags arkitektur.
Undervisningsdag den 25. august 2015
Skoleindskrivningsmøde
Børne- og Ungeudvalgets dialogmøde med Skolerådet
Velkommen Skolestruktur 2014.
Orientering omkring Budget
Introduktion til virksomhedsdelen
Tillægsprocent 2018.
Socialtilsyn Østs takster for 2017
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
Velkommen til fagligt samspil
Tids- og procesplan 8.okt 15: Drøftelse på Lederforum i forhold til modeller og proces Nedsættelse af arbejdsgruppe, der skal udfolde modeller 29.okt.
Sæt dit aftryk Undersøgelse
Tildelingsmodeller til skoleområdet
BASELINEUNDERSØGELSEN 2015 – forældre til folkeskoleelever
§ 18-teamet Socialforvaltningen Center for Socialpolitik og Udvikling
Målopfølgning – Børne- og Skoleudvalget
Budgetmodel - grundlaget
En ny bog er i gang – skrevet af addicts, for addicts
Høring af forslag til Budget
Præsentationens transcript:

Dialogmøde den 30-01-2017

Program 17.30 Velkomst v/udvalgsformand Claus Clausen 17.40   17.40 Introduktion til rammen for aftenens drøftelser v/Skolechef Chris Rævsgaard Hansen 17.50 Præsentation af udvalgsbeslutning – herunder modellernes konsekvenser for de enkelte skoler v/Skolechef Chris Rævsgaard Hansen 18.10 Pause – sandwich 18.30 Gruppedrøftelser – m. kaffe ved bordene Først skolevis - modeller og konsekvenser for egen skole Så tværgående drøftelser, hvor pointerne fra samtalerne skolevis bringes i spil og udfordres 19.30 Hvad er vi blevet opmærksomme på i løbet af aftenen v/udvalget 19.50 Tak for i aften v/næstformand Eva Pinnerup

Eksisterende og ny model Den oprindelige model, som arbejdsgruppen har udarbejdet, tager i modsætning til den model, der er i dag, udgangspunkt i faktiske udgifter fordelt på følgende parametre (for illustration se appendix 2, side ?): Skole ca. 65 mio. kr. (gennemsnitsudgift til lys, vand, varme, rengøring, vedligehold, administration, repræsentation, kontorartikler etc.) Elev ca. 30 mio. kr. (Gennemsnitsudgift til vejlederfunktioner, teknisk IT-support, MED system, undervisningsmaterialer etc.) Klasse ca. 385 mio. kr. (Gennemsnitsudgift med udgangspunkt i 1 lærer/pædagog til hver klasse i henholdsvis 30,33 og 35 timer incl. forberedelse, sygefravær etc.) Inklusion ca. 20 mio. kr. (Almenskolernes restbudget fordelt pr. elev efter socioøkonomiske faktorer) Desuden er der udarbejdet en model for finansiering af specialområdet med udgangspunkt i socioøkonomiske faktorer, som indeholder følgende delelementer: Decentral finansiering af specialtilbud ca. 60 mio. kr. Den nuværende specialtakst til specialelever fordeles efter socioøkonomiske faktorer i skoledistriktet til skolerne i forhold til de børn. Skolerne betaler efterfølgende for alle elever bosiddende i skoledistriktet, der henvises til specialtilbud. Central med medfinansiering af specialtilbud ca. 50 mio. kr. Pulje til at supplere den decentrale finansiering af Rosenvænget skole, autismetilbuddet på Vestervang skole og SE- tilbuddet på Rindsholmvej samt alle 10-klassesspecialelever etc.

Variationer over ny model Vi har flyttet undervisningsmaterialer fra klasse til elev. Med udgangspunkt i tilbagemeldingerne fra workshoppen den 11-01-2017 er der udarbejdet 3 variationer af ovenstående model: En variation af den nye model, hvor der tages højde for, at socioøkonomisk udfordrede klasser koster mere at drive end en gennemsnitsklasse (Model 2). En variation af den nye model, hvor der både tages højde for, at socioøkonomisk udfordrede klasser koster mere at drive end en gennemsnitsklasse og at store klasser koster mere at drive end små (Model 3). En variation af den nye model, hvor der tages højde for, at en stor klasse koster mere at drive end en lille (Model 4).

Budget pr. elev i forhold til gennemsnit

Budget pr. klasse i forhold til gennemsnit

Budget pr. skole (Farvekoder – afvigelser fra budget 2017 )

Data til udregning af socioøkonomisk faktor Registerdata fra Danmarks Statistik og Statens Serum Institut som dækker alle 5-17-årige grundskoleelever (0.-10. klasse) og deres forældre Samlet indgår 45 forskellige forhold ved eleverne og deres forældre i beregningen af specialundervisningsbehovet Anvender oplysninger om eleven 5 år tilbage i tiden. Titel på mødet kan skrives i dette felt side 8

Om den statistiske model Den enkelte elevs sandsynlighed for at modtage specialundervisning Modellen er baseret på objektive forhold vedrørende eleverne og deres forældre Faktisk visitationspraksis ifm segregeret specialundervisning i Viborg Kommune påvirker ikke modellen Gennemsnitlig visitationspraksis på landsplan anvendes som ”objektiv” målestok Forudsigelsesmodel – ikke forklaringsmodel Modellen er på individniveau: det er egenskaber og samspil mellem egenskaber hos individerne (eleverne) som bruges til at forudsige specialundervisningsbehovet

Hvilke forhold har betydning? De 15 mest betydende variable Vær obs på at ”Eleven har ikke-vestlig oprindelse” ikke er taget med i beregningen fordi disse elever har mindre sandsynlighed for at blive henvist til et specialtilbud end danske elever. Har man mange ikke-vestlige elever vil indekset i så fald blive lavere. De øvrige faktorer der kendetegner denne gruppe er taget med.

Socioøkonomiske faktorer - Segregerede tilbud Det socioøkonomiske indeks er beregnet ud fra alle børn med bopæl i skoledistriktet – også børn bosiddende på opholdssteder. 60 mio. kr. fra den centrale pulje fordeles efter det socioøkonomiske indeks til skolerne. Når der henvises til et specialtilbud er det bopælsdistriktet, der betaler – uanset hvilken skole barnet går på. Overbygningselever hører til overbygningsskolen og tæller med i deres indeks og er dermed også deres betalingsforpligtelse. Centralt betales forskellen op til den reelle takst på eksempelvis Rosenvænget, Vestervang og Rindsholmvej svarende til 50 mio. kr. Har en skole 100 elever med 1% sandsynlighed for at blive henvist til et segregeret tilbud vil de få hvad der svarer til taksten for en elev = 135.000 kr. Har en skole 90 elever med 1% sandsynlighed for at blive henvist til et segregeret tilbud og en elev med 10 % sandsynlighed, vil de også få hvad der svarer til taksten for en elev =135.000kr. Har en skole 50 elever med 1 % sandsynlighed og 50 elever med 10% sandsynlighed vil de få hvad der svarer til taksten for 5,5 x135.000 kr. =742.500kr.

Socioøkonomiske faktorer - Segregerede elever

Socioøkonomiske faktorer - Inklusionsfremmende tiltag Det socioøkonomiske indeks ifht. inklusionsfremmende tiltag er beregnet ud fra de børn, der går på skolen – også børn bosiddende på opholdssteder. Aldersvariablen indgår ikke i denne beregning. En andel af skolernes nuværende budget omfordeles efter dette socioøkonomiske indeks. Dette beløb er forskelligt afhængig af hvilken model, der vælges.

Socioøkonomiske faktorer - Inklusionsfremmende tiltag

Konsekvens af ny fordeling af midler til specialområdet.

Budgetter inkl. medfinansiering af specialelever (Farvekoder – afvigelser fra budget 2017 )

Næste skridt Vi samler op på jeres tilbagemeldinger fra i dag 28-02-2017 præsenteres Børne- og Ungdomsudvalget for tilbagemeldingerne og tager stilling til hvilken eller hvilke modeller der skal sendes i høring. Kort høringsperiode fra 01-03-2017 til 14-03-2017 21-03-2017 endelig beslutning i Børne- og Ungdomsudvalget 05-04-2017 endelig beslutning i Økonomi- og Erhvervsudvalget 19-04-2017 endelig beslutning i Byrådet

18.10 Pause – sandwich 18.30 Gruppedrøftelser – m. kaffe ved bordene Først skolevis - modeller og konsekvenser for egen skole Så tværgående drøftelser, hvor pointerne fra samtalerne skolevis bringes i spil og udfordres 19.30 Hvad er vi blevet opmærksomme på i løbet af aftenen v/udvalget 19.50 Tak for i aften v/næstformand Eva Pinnerup

Titel på mødet kan skrives i dette felt

”Skoletildelingen” side 20