Video Club – med fokus på kommunikation og samspil

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
NETVÆRKSMØDE EVALUERING 3. NETVÆRKSMØDE.
Advertisements

Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
”Nye veje til at motivere og aktivere de unge på arbejds- markedet”
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Webinar 1 i fase 2 Tema: Differentiering – med særligt fokus på kortlægning af elevernes forudsætninger Indhold: 1)Hvad er et webinar? 2)Forud for selve.
Sproglærer Lone Elbjørn - lærer Sprog : engelsk, tysk, fransk - Sprogkonsulent : Internationale dimension i sprogundervisningen.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
KNÆK KODEN Opgave 4 Det erhvervsøkonomiske område.
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
1 Projektopgaven 8. årgang. 2 Projektopgavens vej 1.Overordnet emne er xxxx 2.Brainstorm over delemner. 3Gruppedannelse omkring delemner 4Problemformulering/opstilling.
Kandidatspeciale Klinisk Biomekanik Institut for Idræt & Biomekanik.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Modul 2.
Fordybelse i et projekt
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Studieretningsprojektet
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
At udfordre eleverne på deres valg, også i forbindelse med uddannelsesmessen Lektor Marianne Tolstrup, UCL
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Instruktion til mødeledere
Studieretningsprojektet
Praksiseksempel fra Teater GROB
At bringe teorierne i spil i praksis
Læring gennem registrering og indberetning
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Den gode prøve i faget dansk
Velkommen Robusthed basiskursus
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Elevernes evaluering af grundforløbet
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Værktøj 2: Kan og skal krav - fokus på kerneopgaven
Portfolio IT B.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Bestyrelsesundersøgelse 2016
Anerkendende pædagogik
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
FÆLLES målstyring i matematik
”Hvordan man kan få glæde af i engelskundervisningen”
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
- Fælles forståelse af kerneopgaven
”Motivation er ikke bare noget man har eller ikke har”
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Innovationsforløb Modul 3 ©
Personlighed og Kompetencer
Introduktion til kurset
Hvad har Matador Mix med Masterfile at gøre?
Forløb: Ligestilling mellem køn i Danmark
Karl Henrik Flyums model
Boostcamp for unge med autisme – erfaringer og refleksioner
Caseseminar Kolding 14. marts 2017
Sådan bruger du præsentationen
Demokrati og medborgerskab
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til synopsis.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til eksamensprojekt.
Innovation i humanistiske fag
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Blev udført i perioden fra den september
Skrivedag 3: Fra skriftlig opgave til mundtligt oplæg
Indsæt billede af din skole
PROCESTEKNIK – Procesrørføring med CNC-Rørbukning AMU XXXXX
for sociale tilbud på psykiatri- og misbrugsområdet 13. maj 2019
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Præsentationens transcript:

Video Club – med fokus på kommunikation og samspil Motivation i Praksis Workshop 5 Video Club – med fokus på kommunikation og samspil Afrunding og evaluering

Program for workshop 5 Introduktion af dagens program (10 minutter) Video Club i mindre grupper (1 time og 40 minutter) Kaffepause (15 min) Video clips i lyset af CARTAGO (20 min) Arbejdet fremover med motivation!? (20 minutter) Evaluering og afrunding (15 minutter)

Arbejdsopgaven til denne video-workshop (A 5.0) FORARBEJDE: - Udvælge max 2 clips på sammenlagt 2-5 minutter med fokus på elevernes mål- orientering og årsagstilskrivning Deklarere baggrunden for udvælgelsen af clip'et - Formulere 2  spørgsmål, som I gerne vil diskutere med os andre. Hvad er det I gerne vil have respons på – eller idéer og inspiration til? I VIDEOKLUBBEN: I præsenterer på skift jeres video clip ca. 25 minutter til hver præsentation Ïndledningsvist bruger fokus-personen 5 minutter på at præsentere sit motivations-mæssige fokus og sætte scenen i forhold til det valgte clip 5 min til visning af video clip 15 minutter til efterfølgende diskussion: Diskuter de to aktør-spørgsmål Første responsgiver Loyalt-kritisk & ikke dømmende respons, opklarende spørgsmål & egne erfaringer HER & NU: Vi forestiller os, at I tager en runde: 25 min til hver præsentation Ïndledningsvist bruger fokus-personen op til 5 minutter på at præsentere sit motivations-mæssige fokus og sætte scenen i forhold til det valgte clip Efterfølgende diskussion: Knyttet til de to aktør-spørgsmål Andet: loyalt-kritisk & ikke dømmende respons, opklarende spørgsmål & gode råd! Hvad står der på arbejdsarket?

Opsamling i plenum Video clips i lyset af CARTAGO Kompetencedrivkræfter (Competence/self-efficacy) Oplevelse af at være kompetent og forventningen om at kunne klare en opgave Autonomi (Autonomy) Valgfrihed, selvbestemmelse og kontrol Tilhørsforhold (Relatedness) Oplevelsen af relationer og tilhørsforhold Opgave-værdi (Task Value) Interestingness , autenticitet, nytte og relevans Årsagstilskrivning (Attribution) Tilskrivning og forståelse af årsagen til succes eller fiaskeo Målorientering (Goal-Orientation), Kompetence udvikling fremfor præstationsorientering Overvejelser ift. de viste clips

Erfaringer og overvejelser ift. betydningen af Kompetence (Competence) Jeres erfaringer? Demonstration af faglig kompetence Eleverne demonstrerer et lille eksperiment med metal og syre - reaktionshastighed Eleverne virker temmelig stolte, da det lykkes dem at gennemføre det planlagte eksperiment – hvis det ikke lykkes i første omgang får de en ekstra chance… Eleverne planlægger og demonstrere et eksperiment med reaktionshastighed

Erfaringer og overvejelser ift. betydningen af Autonomi Jeres erfaringer? Valgfrihed og personlig interesse Eleverne vælger selv hvilket emne, de vil præsentere til stjerneaftenen og hvordan de vil gøre det Læreren fungerer som baggrundssupport De offentlige foredrag overværes typisk af børn (7-10 år) og deres forældre Stjerneaften. To elever er ansvarlige for et offentligt foredrag om liv i rummet

Gruppedannelse med fokus på inklusion Erfaringer og overvejelser ift. betydningen af Tilhørsforhold (Relatedness) Jeres erfaringer? Gruppedannelse med fokus på inklusion 3 nye elever i klassen pga. studieretningsvalg, disse elever skal socialiseres ind klassen Gruppesammensætning mhp. samarbejde med potentielle ”venner” og samarbejdspartnere Etablering af relationer og tilhørsforhold til fremme for elevers motivation Udarbejdelse af et begrebskort over kemiske bindinger

Væsentlighed og relevans for eleverne Erfaringer og overvejelser ift. betydningen af Opgave-værdi (Task value) Jeres erfaringer? Væsentlighed og relevans for eleverne Eleverne læser en artikel ”Radon i private hjem” og diskuterer i grupper, hvilke spørgsmål de gerne vil vide mere om Læreren laver en opsamling Klassen beslutter, hvad der skal arbejdes videre med i undervisningen Interessante spørgsmål i relation til radioaktivitet og radon i private hjem?

Invitation til deltagelse i et motivationsnetværk Motivationsnetværket mødes hvert halve år – vi skaber rammen og I udfylder den… Diskussion og refleksion ift. elevers motivation Inden mødet oploader alle deltagere 3 min. video, hvor der er noget på spil, rent motivationsmæssigt. Hvert clip skal være ledsaget af en forklarende tekst og nogle refleksioner ift. elevernes motivation Kollegial respons. Hver deltager har til opgave at være opponent på et tildelt video-clip Trends og tendenser fra motivationsforskningen

Evaluering af workshop 5 Skriv venligst jeres kommentarer og overvejelser i forhold til nedenstående punkter: Udbytte af at planlægge en lektion med fokus på elevernes målorientering og tilskrivning (attribution) Udbytte af at gennemse videoen fra jeres klasserum med fokus på interaktion og kommunikation Udbytte af at deltage i videoklubben

Elektronisk evaluering I bedes besvare evalueringsskemaet inden 1 uge En evaluering af forløbet som helhed Udbytte af de forskellige aktiviteter Forløbets struktur og indhold – workshops og hjemmearbejde Effekt af kurset som helhed Uddybende kommentarer og forbedringsforslag er meget velkomne Link til det elektroniske evalueringsskema : Som vi truede med sidst, har vi udfærdiget et web-baseret evalueringsskema, som I kan komme ind på ved blot at aktivere følgende link ind i Jeres browser:     http://www.survey-xact.dk/LinkCollector?key=C5P5X72P9JC5Linket genererer automatisk en ny respondent, så I skriver ikke oveni tidligere besvarelser m.m. (til gengæld er det lidt svært at gå ind og rette i en påbegyndt besvarelse, hvis man først er gået væk fra siden).Opbygningen er således, at I først udfylder en række afkrydsninger om Jeres oplevelse af udbytte (med mulighed for uddybende kommentarer), efterfølgende kommer en række åbne spørgsmål og svar om forløbets indhold og struktur & evt. forbedringsmuligheder. Håber, at de forskellige spørgsmål giver mening. Vi satser på, at I udfylder skemaet indenfor de næste 14 dage (senest 2.5.).

Motivation i Praksis Tak for denne gang