Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
EVALUERING AF LÆREPLANER SNULLERNE Krop og bevægelse.
Advertisements

Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Henvendelse om bekymring -evt. som underretning Iværksættelse Afslutning Afklaring Undersøgelse § 50 el. psykologfaglig Handleplan udarbejdes Afgørelse.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
ERFARINGER MED AT STØTTE DET TVÆRSEKTORIELLE SAMARBEJDE MELLEM DANSKE KOMMUNER OG POLITI Oplæg NFBO 22 – 25 maj 2016 Birgitte Roth Hansen, specialkonsulent.
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Skole- og praktiksamarbejdets betydning for elevens læring - i skolen og i praktikken SUSANNE KAJBERG – TEAMLEDER SOSU FYN REILA FROST – UDDANNELSESKOORDINATOR.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
Europæiske Kulturbørn gentænk Kunst og kultur i dagligdagen med de 0-8 årige børn A developing and research project of Nordic/Baltic and European dimensions.
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
ADHD Forstyrrelse af aktivitet og opmærksomhed. Diagnostiske kriterier – Kernesymptomer Opmærksomhed Hyperaktivitet Impulsivitet.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge Rusmiddeltest
Voksenansvar for anbragte børn og unge Konflikthåndtering og forebyggelse på institutioner - håndtering Målgrupper: Alle anbringelsessteder Private opholdssteder.
Voksenansvar for anbragte børn og unge Kultur og dialog som redskab til konfliktnedtrapning Alle plejefamilier.
Løsningsfokuseret Ledelse
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Alle anbringelsessteder Plejefamilier Private opholdssteder
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Voksenansvar overfor anbragte børn og unge Afværgehjælp
Voksenansvar for anbragte børn og unge Registrering og indberetning
Antal besvarelser: 52.
- for samarbejdspartnere
Relationer på arbejdet.
Alle rettigheder forbeholdes
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Børnebakkens Indsatser
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Læring gennem registrering og indberetning
Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner
Voksenansvar for anbragte børn og unge Alarm- og pejlesystemer
Velkommen Robusthed basiskursus
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Er din klinik klar til surveyorbesøg?
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Mad og beboerinddragelse – med fokus på mennesket med demens
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Stinne Aaløkke Ballegaard Seniorprojektleder, antropolog
Inklusion i Folkeskolen
Velkommen til en times god trivsel med oplæg og samtale
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Modul M1 Konflikthåndtering og kommunikation
SUMO - analyse.
Dias om Følgende dias giver et overblik over, hvad hæftet indeholder og kan bruges til. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
Sådan bruger du præsentationen
Perspektivskifte Arbejdsmiljøloven Op
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Kursus for personer med demens og pårørende
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Alle rettigheder forbeholdes
Alle rettigheder forbeholdes
Personaletræf Brogården 2018
På tværs af region og kommune – og med borgeren i centrum
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
for sociale tilbud på psykiatri- og misbrugsområdet 13. maj 2019
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner Voksenansvar for anbragte børn og unge Risikovurdering på institutioner Målgrupper: Private opholdssteder Alle døgninstitutioner

Formål At fagpersoner får kendskab til brugen af risikovurderinger, som et redskab i forebyggelsen af konflikter og magtanvendelser At fagpersoner får inspiration til metoder til at foretage risikovurderinger Risikovurderinger

Dette modul indeholder: Indhold Dette modul indeholder: Risikovurderinger som en del af forebyggelsesarbejdet Præsentation af metoder til risikovurderinger De andre moduler indeholder blandt andet: Samtaler med børn og unge – opfølgning på magtanvendelser Konflikthåndtering Indberetninger Lovfortolkning Konflikthåndtering- og forebyggelse Risikovurderinger

Forbud mod tortur, nedværdigende, ydmygende og hånende behandling

Børn og unges rettigheder Forbud mod tortur, nedværdigende, ydmygende og hånende behandling Det afgørende er ikke altid handlingen eller ordene, men måden og oplevelsen Risikovurderinger

Film om Dan på 15 år og en presset kollega Øvelse om dilemmafilm Film om Dan på 15 år og en presset kollega Risikovurderinger

Hvordan lærer vi af magtanvendelser?

Hvordan lærer vi af magtanvendelser? Det er en forpligtelse, at anbringelsesstedet følger op på eventuelle magtanvendelser med henblik på løbende læring og forebyggelse af lignende situationer. Dette kan gøres ved at have fokus på tre temaer: Identifikation Viden om risiko, konflikter og magtanvendelser Forebyggelse Viden om forebyggende tiltag Håndtering Viden om arbejdsgange, procedurer og tilgange Risikovurderinger

Risikovurderinger som led i forebyggelsesarbejdet Identifikation Forebyggelse Håndtering For at forebygge konflikter og magtanvendelser, skal personalet blandt andet have viden om, hvornår risikoen opstår. Fælles drøftelser i personalegruppen om konflikter og magtanvendelser Systematisk opfølgning og refleksion på magtanvendelser Systematisk registrering af konflikter og magtanvendelser, så de enkelte episoder kan anvendes til læring, samt at få indsigt i de mønstre, der ses Systematisk risikovurdering af det enkelte barn eller ung, når det skønnes nødvendigt Risikovurderinger

Risikovurdering En risikovurdering gør det muligt at målrette forebyggelsen direkte i forhold til risikoen for konflikter, vold og magtanvendelser. Med en risikovurdering får man overblik over, hvor og hvornår risikoen er til stede. Det bliver muligt at forudsige konflikter og konfrontationer mellem barnet eller den unge og personalet, og dermed muligt at forebygge mere præcist og undgå, at situationerne opstår og udvikler sig. Risikovurderinger

De hyppigste anvendte metoder: Trafiklysmetoden Risikovurdering De hyppigste anvendte metoder: Trafiklysmetoden Brøset Violence Checklist (BVC) Redskaber med særligt fokus på inddragelse af barnet eller den unge De følgende dias giver en introduktion til metoderne. Alle metoder kræver fordybelse og erfaring for at arbejde med dem. Risikovurderinger

Trafiklysmetoden

‘Grøn’ vil sige, at personen er i sin komfortzone Trafiklysmetoden Trafiklysmetoden er en enkel metode til at læse et barn eller en ungs signaler og beskrive personalets handlemuligheder. Med trafiklysmetoden kan personalet forholdsvis nemt registrere et barn eller en ungs signaler, fx sprogbrug, stemmeføring, kropssprog og adfærd, som kan være tegn på konfliktoptrapning. Redskabet består af et eller flere skemaer, der beskriver et barn eller en ungs adfærd i henholdsvis ‘grøn’, ‘gul ‘eller ‘rød’ zone. ‘Grøn’ vil sige, at personen er i sin komfortzone ‘Gul’ betyder problematisk adfærd ‘Rød’ er konfliktzone med truende eller voldsom fysisk adfærd Risikovurderinger

Eksempel på Trafiklysmetoden GRØN – Komfortzone Tegn Pædagogiske tiltag Sociale relationer (andre beboere, personale). Lasse vil gerne være sammen med personalet og sludre med dem. Lasse opsøger også andre børn, som han kan lide for at give et kram. Lasse koncentrerer sig om aktiviteter, selv om andre er aktive omkring ham. Lasse imødekommes og anerkendes, og han støttes i at kommunikere og fortælle. GUL – Problematisk adfærd Lasse bliver følsom for lyde og bevægelser fra urolige børn og Lasse kopierer udadreagerende adfærd. Tal med Lasse og lad ham deltage i aktiviteter, så godt det kan lade sig gøre. Skærm ham, hvis det er nødvendigt. RØD – Konfliktzone Lasse kradser, niver og bider personer, som han er utryg ved. Lasse vil gerne have et kram og græde lidt, hvis han er tryg ved personalet. Nye personaler skal ikke kramme Lasse. Risikovurderinger

Brug af Trafiklysmetoden Målgruppe Trafiklys kan udfyldes for alle børn og unge. Hvem laver skemaerne Det team eller den gruppe, der er tilknyttet barnet eller den unge udarbejder skemaet. Inddrag barnet, den unge og/eller deres forældre. Dokumentation Skemaerne opbevares tilgængeligt for alle medarbejdere. Skemaerne kan også bruge som introduktion til nye medarbejdere, som hurtigt kan sætte sig ind i, hvordan de kan støtte et barn eller en ung i forhold til en given adfærd. Brug i dagligdagen Skemaerne er et brugbart pædagogisk redskab, fordi det er praksisnært. Det skaber muligheder for højnet samarbejde på tværs af fagligheder, fordi personalet får et fælles værktøj og sprog. Risikovurderinger

Brøset Violence Checklist (BVC)

BVC Brøset Violence Checklist (BVC) (Woods, P. & Almvik, R., 2002) forudsiger risikoen for vold inden for et døgn, ved at personalet registrerer borgerens adfærd ud fra 6 variabler. BVC har til formål at forudsige risikoen for vold 24 timer frem, for at personalet kan sætte tidligt ind med forebyggende tiltag, fx i form af øget kontakt, samtale og opmærksomhed. BVC bygger på antagelsen om, at aggressive og voldsomme episoder sjældent opstår, uden at der forinden har været en adfærd hos patienten eller borgeren, der indikerer, at han eller hun vil komme til at reagere aggressivt eller voldsomt i nær fremtid. Risikovurderinger

Angreb på ting eller genstande BVC I BVC er der seks områder, der er blevet identificeret som værende oftest tilstede ved vold eller aggression: Forvirring Irritabilitet Støjende adfærd Fysiske trusler Verbale trusler Angreb på ting eller genstande For hver variabel scorer personalet 1, hvis adfærden er til stede, og 0, hvis adfærden ikke er til stede. Scoringen relaterer til personens sædvanlige tilstand og sker som regel flere gange i løbet af døgnet, fx på dagvagt, aftenvagt og nattevagt, så det næste personale, der møder ind ved, kan forberede sig på situationen. Risikovurderinger

Bliver let irriteret og tåler dårligt andres tilstedeværelse. De seks områder i BVC Adfærd Beskrivelse Forvirring Opfører sig åbenlyst forvirret og desorienteret for eksempel i forhold til tid, sted og personer . Irritabilitet Bliver let irriteret og tåler dårligt andres tilstedeværelse. Støjende adfærd Er åbenlyst støjende og vredladen, smækker for eksempel med døren, råber i stedet for at tale almindeligt. Fysiske trusler Har et tydeligt truende kropssprog, har en aggressiv kropsholdning, griber fat i andres tøj, truer med knytnæve og lignende. Verbale trusler Kommer med verbale udbrud, som er mere end bare at hæve stemmen og har til hensigt at ydmyge eller skræmme andre. Angreb på ting eller genstande Går direkte til angreb på ting eller genstande, slår på eller knuser en rude eller slår et møbel i stykker og lignende. Risikovurderinger

Scoring i BVC Fravær af tegn på aggressiv adfærd giver 0 score Ændring i eller tilstedeværende adfærd giver 1 score Score Risiko Tiltag 0 score Ingen eller lille risiko for vold 1-2 score Risiko for voldelig/aggressiv adfærd er moderat. Forebyggende tiltag bør iværksættes. Scores højere end 2 Risiko for voldelig/aggressiv adfærd er høj. Forebyggende tiltag skal iværksættes, og man skal planlægge, hvordan en eventuel konflikt skal håndteres. Vold som udtryksform, 2014 Risikovurderinger

Eksempel på brug af BVC Vold som udtryksform, 2014 Risikovurderinger

Opmærksomhedspunkter ved brug af BVC BVC er nem at implementere og nem at arbejde med – let tilgængelig og forståelig. Metoden er hverdagsnær og anvendelig alle. Dog er det nødvendigt, at: Personale der er fortrolige med BVC oplærer andet personale Det kræver omhyggelighed at sikre, at alle i personalegruppen kan anvende BVC og bruger det dagligt Det kræver engagerede nøglepersoner, der løbende mødes med andre, der anvender BVC for at pudse formen af En ledelse der bakker op om implementering og brug af BVC Risikovurderinger

Der er udviklet et e-læringsmodul, hvor man kan træne scoring i BVC. Der kan også hentes en app i App Store eller Google Play, der kan benyttes til de daglige registreringer. Find begge dele på: http://riskassessment.no/ Risikovurderinger

Redskaber der inddrager barnet eller den unge og deres familier

Redskab med særligt fokus på inddragelse af barnet eller den unge Redskaberne tager afsæt i barnets eller den unges historie, selvindsigt og mestring – og skal tilpasses det enkelte barn eller unges funktionsniveau. Forebyggelsesplaner eller tryghedsplaner: En slags samarbejdsaftale med personale og barnet eller den unge, som skal være med til at skabe tryghed for alle Mestringsskemaer: Ved hjælp af skemaet kortlægges barnet eller den unges adfærd og årsagen til adfærden ved henholdsvis høj og lav mestring. I skemaet noteres også aftaler om personalets faglige indsatser, samt hvad barnet eller den unge selv kan gøre for at øge mestringen Selvkontrolskemaer: Barnet eller den unge svarer på eller sætter kryds ved, hvad der tidligere har hjulpet, når han eller hun har følt kaos, indre uro eller vrede Risikovurderinger

Eksempel på brug af et redskab med fokus på inddragelse af barnet eller den unge Nogle børn og unge vil kunne reflektere over tidligere oplevelser og erfaringer, og de vil kunne sætte ord på, hvad der kan hjælpe med at undgå en lignende situation. Forældre eller andre omsorgspersoner vil også kunne bidrage. Skemaet skal udarbejdes så det matcher anbringelsesstedets målgruppe, herunder sprogbrug, spørgsmål og opbygning. Vold som udtryksform, 2014 Risikovurderinger

Hvilke tanker har oplægget skabt hos jer? Summe-øvelse Drøft i små grupper: Hvilke tanker har oplægget skabt hos jer? Bør der ændres noget i vores eksisterende praksis? Hvordan arbejder vi videre med dette område? Risikovurderinger

Relevant litteratur Branchearbejdsmiljørådet Social & Sundhed (2014) Styr uden om trusler og vold. Inspiration til ansatte i klub, SFO, daginstitution og dagpleje Socialt Udviklingscenter SUS, 2015 ”Vi gør det sammen” Vold som Udtryksform (2014) Risikovurdering – et bidrag til voldsforebyggelse Woods, P. & Almvik, R. (2002). The Bröset Violence Checklist (BVC). Acta Psychiatrica Scandinavia, 106 (Suppl. 412): 103-105. http://riskassessment.no/ www.voldsomudtryksform.dk Risikovurderinger