Løsningsfokuseret Ledelse

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Advertisements

Kulturforandringer i Børn og Unge Kulturforandring i hele Børn og Unge Hvad går det ud på? Kulturforandring i Område Skanderborgvej og Viby lokaldistrikt.
SPOT på dansk v/ Uddannelsesleder Helle Rasmussen Sundhed og Omsorg – Aarhus Kommune.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Mille Wilken Bengtsson 28. april 2016 Godt samarbejde med borgere.
+ Hold af dig selv - en workshop om at finde styrken I sig selv. Marie-Louise Wegener.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Arbejdsmiljø i vandløbene Problemer og løsninger v/ Tine Eggertsen, HedeDanmark Natur og Vand.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Hold balancen med et stærkt og velfungerende familieliv Workshop Balancekonference, Region Syddanmark, August 2010 Lisbeth Fruensgaard.
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Dagens program Aktiv lytning + øvelse Forumspil om aktuelle situationer.
Psykoedukation skizofreni Session 1. – introduktion til psykoedukationsforløbet Undervisere:
Udarbejdelse af spilleregler for god omgangstone og håndtering af konflikter 1. møde Anbefalet varighed: 2 – 2½ timer.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light SCHOOL OF BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES AARHUS UNIVERSITET VEJLEDER, AC-FULDMÆGTIG16. AUGUST 2016 MARIE.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
Dias om psykisk arbejdsmiljø
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Antal besvarelser: 52.
Ordenes betydning Alkoholiker
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Et godt samarbejde er en afgørende faktor for at skabe en værdiskabende byggeproces og opnå et vellykket byggeri. Dårligt samarbejde udpeges tit som årsag.
Inspiration spørgsmål og Billeder
Livets Ord November 2017.
Anerkendende pædagogik
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Fælles ledelsesgrundlag
Fang publikum og sælg dit budskab v/ Maria Vissing Bachara &
Udvalgte resultater Januar 2016
Præsentation af Region Syddanmarks ”Hvordan har du det?” – 2017
En tur i galleriet….
- Fælles forståelse af kerneopgaven
Stresshåndteringsgruppe
Walt Disneys kreativitetsmodel
”Motivation er ikke bare noget man har eller ikke har”
- Fokus på hvordan vi sammen kan styrke løsningen af kerneopgaven.
Netværksmøder - Drejebog
Kommunikation - trykstil
Styrk foreningen Fællesskab og samarbejde
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
SUMO - analyse.
Dias om Følgende dias giver et overblik over, hvad hæftet indeholder og kan bruges til. Der findes også en række dias, der beskriver, hvad.
Sådan bruger du præsentationen
Ledelsesevaluering.
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Region Midtjyllands opgave
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Hvad er meningen med dit liv?
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Sammenhængende digital brugerrejse - med anvendelse af borgerens data
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Borgermøde.
Metakognitiv behandling til børn med generaliseret angst
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Værktøj 10: Forandringer og stress - Individet
Organisatorisk Implementering af Machine Learning
Velkommen til halvårsmøder i MED maj 2019
Overvej spørgsmålet. Interview en makker.
Præsentation af fælles proces myndighed og Familiehus
Præsentationens transcript:

Løsningsfokuseret Ledelse Hvordan spiser man en elefant

Struktur 1. Præsentation 2. Kontekst Halsnæs/Gentofte LØFT i LEDELSE

Øvelse Interview hinanden 2 x 5 min : Hvad er det første du tænker på når du hører koblingen Løsningsfokuseret + Ledelse

Borgeren ”Jeg har aldrig smilet så meget af Jer som da jeg så, at 19 ud af 20 sager havde fejlet, for det bekræftede mig i, at alle de år hvor jeg har gået og tænkt, det kan simpelthen ikke være rigtigt, at min sag skal være så dårlig og mine børn skulle være hjemme for lang tid siden. På grund af sagsbehandlerskift…. Man bliver skubbet væk hele tiden. Jeg må indrømme jeg smilte, så var det ikke mig der havde tænkt forkert. Det hjalp mig faktisk rent psykisk”. (Borger)

Task Force i Halsnæs – Modløshed i Gentofte Ingen lovmedholdelighed (Afgørelser, Børnefaglige undersøgelser, handleplaner, opfølgning) Vi talte ikke med børnene Udpræget utryghed ved ledelse Gigantisk personaleomsætning Lantidssygemeldinger med stress. For mange sager. Intet håb

Vi henter en mirakelmand! ”Det var på en dag at arbejdsmiljøet ændrede sig – så kommer Steen – Vi havde stadig håbet om, at få forventningerne at vide”

Kotter Etablering af en oplevelse af nødvendighed. Oprettelse af en styrende koalition. Udvikling af en vision og en strategi. Formidling af forandringsvisionen. Styrke medarbejdernes kompetencer. Generering af kortsigtede gevinster. Konsolidering af resultater og produktion af mere forandring Forankring af nye arbejdsmåder i kulturen.

Hvad er udfordringen

Stærke værktøjer Medledelse Løsningsfokus Dreyfuss – Fra begynder til specialist Kompetenceudvikling Tydelige forventninger Struktureret udviklingsplan Pitt stopkultur Politisk velvilje

Det stærke narrativ – Den faglige superliga

At rydde op – prioritere – og overleve

Sikkerhedsplaner – Lyset i mørket

At lytte til medarbejderstemmen Beslutning tættere på borgeren Unødigt bureaukrati Vi skal Kunne handle hurtigere Behov for uddelegering af kompetence

At fange medarbejderens motivation (PSM)

Hvad er LØFT i LEDELSE Den løsningsfokuserede ramme er den samme –Det er konteksten der skrifter. Vi arbejder stadig med: Bekymrer, fungerer, vil se ske. Skalaspørgsmål Undtagelser Mirakelspørgsmål Konkrete mål

Hvorfor Løft i Ledelse Fordi vi selv skal demonstrere det vi forventer af medarbejderne Fordi vi tror på, at tillid og selvledelse skabes gennem dialoger Fordi vi tror på at det skaber en organisation med fokus på ressourcer, sejre og god konflikthåndtering. Er det svært? JA

Drømmescenariet Vi ønsker en skarpere forståelse af hvordan LØFT kommer ind i ledelsesrummet Fælles forståelse af hvordan vi overfører i en hands-on –form Hvordan kan vi sparre med hinanden Det vil vi kunne se ved at LØFT bliver taget i brug At man på alle niveauer kan se det demonstreret i f.eks mødefora Fælles sprog til at vise LØFT-processen og oversætte det f.eks i koblingen mellem ICS – SOS –LØFT

LØFT i Gentofte Hvad er dine bedste håb for Peter og hans familie? Hvad er dine tre hovedbekymringer for Peter og hans Familie? På ledermøder og ved organisationsdrøftelser anvendes SOS – således også ved en nylig evaluering af visitationsmøderne

Sparringsamtale 10 min Når nogen skal noget som du kan gennemskue bliver udfordrende for vedkommende Hvordan vil du vide at du håndterer udfordringen på måder der passer godt for dig? Hvad vil du være glad for at andre lægger mærke til, i måden du klarer udfordringen på? (kollegaer, ledere, borgere) Hvordan vil du vide at den måde at håndtere det på har været godt for ( borgere, samarbejdsparter, kolleager)

Ledelsessparring ift en medarbejder hvor I ønsker at der skal ske en forandring Bekymring/udfordring Fungerer Se ske Bekymringen er at han har rigtig svært ved at se nogen former for forandring i familien Spørgsmål Hvordan viser de sig? Hvordan kommer det til udtryk? Hvad er det han gør? Giv et eksempel Hvilken indvirkning har det på familien – sagen? Hvordan ser du det Hvor tit sker det Sker det i arbejdet med alle familier Hvis ikke der sker ændring, hvad er så konsekvensen på sigt Hvor langt sigt er det? I en periode inden din sparringssamtale med din lederkollega: Find 10 ting vedkommende gør godt som medarbejder. Undtagelser: Kan du nævne situationer hvor din(e) bekymringe(r) udebliver eller er mindre i spil Hvad gør han anderledes i de situationer? Spørgsmål: Hvad må du som minimum se ske hvor ikke mere at være bekymret? Forestil dig at han ændrede adfærd. Hvad ville du lægge mærke til? Hvad ønsker du at se og høre af demonstreret adfærd der fortæller dig at der er sket ændring Hvordan vil du formulerer din bekymring og forandring så du er sikker på at han forstår hvad du mener Hvad er dit første skridt og hvornår? Hvornår følger du op?

Øvelse Giv Jeres bud på hvad løsningsfokuseret ledelse er for noget? Hvad kendetegner løsningsfokuseret ledelse? Hvordan vil du se din leder/chef direktør udøve løsningsfokuseret ledelse?