Biologi på Bjergsnæsskolen Undervisning om økologi

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
”Omkring en tredjedel af al verdens mad bliver produceret direkte til skraldespanden”.
Advertisements

Læringens fundamentale processer
Alternativ forside, hvis du ikke vil have alle 10 grunde med 
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Økosystemer Et økosystem bruges til at beskrive et komplet miljø i naturen med alle levende organismer. Det første grundprincip i økologi er, at hver levende.
Anerkendende refleksion
Biobact Tabs.
- Nordens reneste energiforsyning
Gavnlige mikroorganismer
Kan man gøre andre mennesker lykkelige?
Grønt flag grøn læreruddannelse
Måling af effekt af undervisningsforløb med ’Hvad er økologi?’
Arbejdspladsudvikling
Et uformelt læringsmiljø
Marianne Mollerup KBH Madhus
Grøn Kirke Kursusdag Roskilde, 3. September 2011 Ulrik Becker Nissen.
Giver økologien mening indenfor landbruget
Natur og Teknik i Voel SFO
Personlighed vs. selv´er Roller vs. positioner
Økologi.
Grøn skole. Grøn skole - nationale krav:  Undersøgelse: Undersøg Undersøg naturen omkring skolen. Find ud af hvilke planter og dyr der findes i nærheden.
Fysik/kemi – hvad er det?
SÅDAN LIGGER LANDET… - tal om landbruget 2011.
Friluftsrådet – mere natur – mere friluftsliv Alle har ret til en rig natur.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Fra sanseindtryk til fagudtryk
Vejen til en beslutning Tilbygning eller ny skole? Er det muligt at gøre gamle bygninger bæredygtige? Lokalisering i by eller på landet?
Kapitel 15 VÆKST OG/ELLER BÆREDYGTIG UDVIKLING ? – målkonflikt i den økonomiske politik?
Nitrogen kredsløbet.
Den bæredygtige landsby
Skoven Feltbiologi 8.klasse.
Afkobling og integration Tiltrædelsesforelæsning Fredag d. 7. Juni 2002 Per Christensen.
Fosfor – fagligt grundlag for VMP III
Oplæg d Ved Peter Kjøngerskov og Rune Carlsen.
løser virksomhedsproblemer
Repetition - naturfag © Tommy Rasmussen.
Hvad bringer fremtiden ?. Det er svært at spå om Skørring Å.
© 7 januar 2007 –Claus Felby 1 Biobrændsler, hvor langt er vi og hvor langt kan vi nå? Claus Felby Skov & Landskab, KU.
Michael Stoltze biolog, ph.d. og forfatter,
Økologi Florentina & Ida.
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret Hvilke rammer giver lovgivningen i dag? Tirsdag den 9. januar 2007 v/ juridisk konsulent Morten Haahr Jensen.
Økologiske grundbegreber 2
Økologiske grundbegreber
Kan økologiregler sikre dyrevelfærd?
Målsætninger for specialet
‘Bæredygtig udvikling i undervisningen’ Indlæg på Big Bang konferencen Den 11. Marts 2016 Aarhus Søren Breiting
Problemstilling hvordan? Den daglige undervisning! Prøven!
Innovative elever løser virksomhedsproblemer Brødr. Ewers A/S.
Landbruget for godt 100 år siden. Landbruget krævede meget arbejdskraft. De fleste maskiner, vi kender fra landbruget i dag, var endnu ikke opfundet.
Borgermøde 17. september Forslag til Miljø- og Klimapolitik 2014 Velkommen! – Borgermøde 17. september 2013 Program Vision Furesø – Vi skaber løsninger.
Konflikt mellem rent vand og landbrugets produktion samt afledte forurening Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet Gymnasiebesøg.
Fleksible krav ved ændret vandløbsvedligeholdelse kan reducere omkostningerne Brian H. Jacobsen, Fødevareøkonomisk Institut Københavns Universitet IDA.
Biodynamisk Landbrug Clara, Sidsel & Marie 9. c.
Bæredygtige forbrugs- og produktionsformer
Clara, Sidsel, Marie & Adam 9. c
Rensningsanlæg Brunshåb.
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
Krav til etablering af økologisk svineproduktion
Vil du have mere indflydelse på dit barns hverdag?
De fælles trinmål i naturfagsundervisningen
Ny målrettet regulering
Livet langs floden Floden skærer sig ned i landskabet
Jeopardy om verdensmålene
Kørsel på kryds og tværs i landskabet – mere end et transportproblem ?
heste Sarah Levring Møller.
Fødevareproduktion naturgrundlaget.
Jeopardy om Verdensmålene
som mennesket anvender til at genskabe / udvikle
Vistfrøði Økologi.
Organic RDD 5 Det nye økologiske forsknings-, udviklings- og demonstrationssprogram
Præsentationens transcript:

Biologi på Bjergsnæsskolen Undervisning om økologi 06.10.2017 Naturfag på Bjergsnæs Undervisning om økologi KM

Hvad er økologi Fra BIOS C Økologi er den videnskab, der beskæftiger sig med naturens balance og de mange kredsløb. For at forstå et økosystem som f.x. en sø, må man vide noget om energitilførsel til søen (fotosyntesen), fødekæderne i søen, kredsløb i søen, nedbrydning og eventuelt også noget om menneskets påvirkning af søen.

Kvælstoffets kredsløb

Problemer med udvaskning af nitrat Drikkevand Kan virker kræftfremkaldende Vandløb  Søer og hav Kan fremme algevækst i overfladen  Mindre fotosyntese ved bunden  Stor nedbrydning af død organisk materiale  ILTSVIND

Springlag gør det bare værre Vandet bliver i rolige opdelt i lag, som man kalder springlag

Forsøg

Kulstoffets kredsløb https://www.youtube.com/watch?v=KPgDjoUeiK4

Opgave

Bæredygtighed ”En bæredygtig udvikling er en udvikling, som opfylder de nuværende behov uden at bringe fremtidige generationers muligheder for at opfylde deres behov i fare” Citat fra Brundtland-rapporten Det naturen kan ”bære”, at man bruger den. Hvis man overbelaste naturen, vil den bryde sammen.

Bæredygtighed Det problematiske i forbindelse med bæredygtighed er ofte, at der er mange interessekonflikter. (konflikter mellem forskellige aktører) F.eks. mellem landmænd og miljøfolk F.eks. mellem økonomi og økologi

Økologisk produktion De økologiske principper går ud på at dyrke jorden i samspil med det omgivende miljø, så omgivelserne påvirkes mindst muligt, og levestederne for vilde planter og dyr bevares bedst muligt. Det betyder, at ideelt set skal den økologiske gård hvile i sig selv, således at der hverken afgives eller tilføres næringsstoffer. Kilde: http://www.baeredygtigmad.com/menu

Nogle af de vigtige regler indenfor økologien er følgende: Ingen brug af kunstgødning og pesticide Husdyrene har mulighed for at udøve deres naturlige adfærd Husdyrene har god plads i staldene Husdyr kommer ud i det fri – på græsmarker, i hønsegårde mv. En række indgreb på husdyr er ikke tilladt, fx klipning af haler hos grise og trimning af næb hos høns. 100 % økologisk foder til kvæg og mindst 95% til fjerkræ og grise Meget restriktive regler for brug af medicin til husdyr Genmodificerede planter og mikroorganismer (GMO) anvendes ikke. Kun 49 tilsætningsstoffer må bruges ved forarbejdning af økologiske fødevarer mod 379 i konventionelle.

MEN… Skønt disse principper og produktionsmetoder virker ideelle, er der også problemer forbundet med dem, og afhængig af hvilke miljøfaktorer man kigger på, viser regnestykket ikke nødvendigvis, at det er økologi, der er den mest miljøvenlige produktionsform. Eksempel Økologiske kyllinger beslaglægger også et langt større areal end konventionelle, idet de både kræver god plads i stalden og 4 m2 udeareal pr kylling, mens konventionelle kyllinger kan nøjes med 1 m2 indeareal til 19 kyllinger. Sat på spidsen betyder det, at vælger vi dyrevelfærd og økologi, beslaglægger vi en masse jord, der kunne være brugt til naturbevarelse og dermed livsbetingelser for vilde dyr.

Bjørn Lomborg Lomborgs Varme Verden 12:58-18:49 Det er svært at sige, hvem der har ret og hvem der ikke har…men måske skal man lytte til dialogen. Backbencher = en fra et parti i det engelske parlament, som ikke er i nærheden af regeringsmagten Nordlige hemisfære = Den nordlige halvkugle

Lomborgs påstand Det koster penge at gøre noget ved problemet, derfor bliver man upopulær Det bekymre folket, at der er problemer med klimaet, så hvis ikke man lover at handle, så bliver man ikke populær

Bjergsnæs Consensus Hvilke 3 udfordringer, synes I, er vigtigst at arbejde med, så jeres børn modtager Jorden i samme stand, som I fik? Hvilke forslag har I til at gøre noget ved dem?

Ekstra

Økologisk produktion Miljø og fødevare ministeriet - Miljøstyrelsen http://mst.dk/borger/landbruget-miljoeet/baeredygtighed-i-landbruget/%C3%B8kologisk-landbrug/ Principper for økologisk produktion Økologi bygger på 4 grundlæggende principper, som skal danne grundlag for den tilgang økologer har til deres driftspraksis. Sundhedsprincippet Økologiprincippet Retfærdighedsprincippet Forsigtighedsprincippet

Sundheds- og Økologiprincippet Sundhedsprincippet Menneskets og økosystemets sundhed er efter økologernes overbevisning afhængige af hinanden. Økologi skal i alle led af produktionen søge at tage hensyn til og forbedre levevilkårene for alle levende organismer fra bakterier til mennesker. Sundhedsprincippet indebærer bl.a., at der i dansk økologisk jordbrug ikke anvendes kunstgødning, pesticider, medicin og tilsætningsstoffer, der kan have uønskede virkninger for sundheden. Økologiprincippet Overensstemmelse og samarbejde mellem jordbrug, økosystem og naturlige kredsløb skal ifølge økologiprincippet være kendetegnende for økologi. Produktionen skal baseres på økologiske processer og recirkulering, og de naturlige lokale betingelser skal bevares. Producenten skal i videst muligt omfang benytte sig af genbrug, recirkulering og effektiv brug af materialer og energi for at begrænse indvirkningen på det lokale miljø.

Retfærdigheds- og Forsigtighedsprincippet Retfærdighedsprincippet Dette princip betoner, at økologisk jordbrug bør udføres på en måde, der sikrer retfærdighed på alle niveauer og for alle involverede parter både landmænd, forarbejdningsvirksomheder, forbrugere m.v. I retfærdighedsprincippet ligger også hensyn til de dyr, der produceres økologisk. De skal opdrættes under forhold, som stemmer overens med deres naturlige adfærd og trivsel. Ressourceudnyttelsen i økologisk landbrug bør desuden ske på en måde, som sikrer hensyn til fremtidige generationer for at være i overensstemmelse med retfærdighedsprincippet. Forsigtighedsprincippet Ansvar for at beskytte nuværende og fremtidige generationers sundhed og trivsel samt tage vare på miljøet er et kardinalpunkt i den økologiske tankegang. Baggrunden for forsigtighedsprincippet er den opfattelse, at vores forståelse af økosystemer og jordbrug er ufuldstændig. Derfor skal der handles med forsigtighed og omtanke, når man påvirker økosystemet igennem jordbrug. Teknikker og metoder, hvor der mangler viden om eventuelle negative konsekvenser bør ifølge forsigtighedsprincippet ikke anvendes i økologisk produktion.