Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afBirgit Nygaard Redigeret for ca. et år siden
1
Grøn Kirke Kursusdag Roskilde, 3. September 2011 Ulrik Becker Nissen
2
Oversigt Hvad er skabelsesteologi? Hvilket ansvar har vi for skaberværket? Hvad er teologiens og kirkens ansvar?
3
Skabelsesteologiens tvetydighed Kristendommen er medvirkende til den økologiske krise Kristendommen betoner menneskets forskellighed fra og herremandat i forhold til den øvrige del af naturen Kristendommen under- støtter antropocentrismen Radikale udgaver af kristendommen er blevet undertrykt
4
Skabelsesteologiens tvetydighed 1 Mos 1 (Herremandat) Menneskets gudsbilledlighed giver det en særlig rolle Mennesket er givet et mandat til at gøre sig til herre over jorden Mennesket skal underlægge sig (træde under fode) jorden 1 Mos 2 (Forvaltermotiv) Mennesket er sat i en have og betros et forvalteransvar som gartner Mennesket skabes af jord – det er af samme væsen som skaberværket i øvrigt (adam – adamah) Mennesket er en del af en større helhed og ikke sat over denne
5
Skabelsesteologiens tvetydighed
6
Nyere skabelsesteologi Michael Northcott (2007) Bibelske forståelse af relationen ml Gud, menneske og jorden som grundlæggende moralsk Klimaproblemer er udtryk for problemer med forholdet til Gud Menneskelig trivsel og vækst udspringer af freden ml mennesker, jorden og Gud
7
Nyere skabelsesteologi Sallie McFague (2008) Teologien er udfordret på to spørgsmål – hvem vi er og hvem Gud er Klimaforandringerne nødvendiggør en ny forståelse af forholdet til Gud Nødvendigheden af at skifte fra individ- til fællesskabstænkning Kristen tro er optaget af en retfærdig og bæredygtig eksistens for hele Guds skaberværk
8
Nyere dansk skabelsesteologi Ole Jensen (2011) Inspiration fra K. E. Løgstrup Nødvendigheden af et forandret natursyn Naturens værd i sig selv ”Universet er vores ophav” Universet bærer meningen
9
Har vi et ansvar for klimaet? Hensynet til andre mennesker Antropocentrisme Retfærdighed Fremtidige generationer Hensynet til naturen Biocentrisme Naturens rettigheder Naturens værd i sig selv Gensidige afhængighed Indbyrdes relationer Gud, menneske og skaberværk er forbundet Gudsforholdet / forholdet til skaberværket Mandat / påbud 1 Mos 2 Ét af mandaterne? Ansvar for klimaet?
10
Hvad er ’ansvar’? Terminologisk An-svar, gen-svar Tage ansvar for Blive holdt ansvarlig for Former for ansvar Agentisk. Ansvaret knyttet til enkeltindivid Dialogisk. Responsen på den anden / det andet Social. Funktioner og roller Responsen på naturen Responsen på livet som Guds gave
11
Ansvaret for skaberværket Hans Jonas Ansvarets princip (1979) Teknologien kræver en ny form for etik Menneskets magt over naturen rækker ind i fremtiden Nødvendigheden af et forsigtighedsprincip i etikken Naturens sårbarhed afkræver et særligt ansvar for fremtiden William Schweiker Responsibility and Christian Ethics (1995) Førmoralske (kropslige), sociale, refleksive goder Det etiske gode kræver en helhed af disse goder Ansvarets imperativ: Vi bør i alle handlinger og relationer respektere og fremme livets integritet foran Gud
12
Ansvaret for skaberværket Dietrich Bonhoeffer (1906-45) Guds og verdens virkelighed kan ikke skilles fra hinanden Kristusvirkeligheden omslutter begge Kristus er Kristus i midten af verden Guds ja til verden, jorden og menneskets kropslighed
13
Ansvaret for skaberværket ”Jorden forbliver vores moder, ligesom Gud forbliver vores fader, og jorden vil alene lægge dem i Faderens arme der forbliver tro mod hende. Jorden og dens lidelser – det er den kristnes højsang.” (Dietrich Bonhoeffer, ”Grundfragen einer christlichen Ethik”)
14
Klima, ansvar og kirke Hvad med kristologien? Solidariteten med den nødlidende – skaberværket Korsets og lidelsens fællesskab Opgivelsen af vores eget Villigheden til at give sig selv hen for næsten
15
Klima, ansvar og kirke Hvad med helligåndsteologien? Guds Ånd som livgivende i skaberværket Guds Ånd som livsfornyende i skaberværket Guds Ånd som fornyende i menigheden Kaldet til fredens rige – freden med skaberværket Kaldet til kærlighedens fællesskab – med nødlidende mennesker Kaldet til solidaritet med nødlidende lemmer på legemet – den hellige, almindelige kirke
16
Klima, ansvar og kirke Klimaetik – mellem ’fasting’ og ’feasting’ Vi skal anerkende klimaproblematikken Kirkerne bør udfordre vores natursyn Klimaproblematikken er en del af den kristne troværdighed Vi skal huske at udleve evangeliets frihed Alt er tilladt, men ikke alt er gavnligt Kristus – lovens fuldendelse (telos)
17
Tak til … Michael Northcott, Sallie McFague, Ole Jensen, Hans Jonas, William Schweiker, Larry L. Rasmussen, Dietrich Bonhoeffer, og mange andre gode folk
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.