Læringsuge 2017 De 17 verdensmål

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Leg og lektier Idéer til 2-4 piger Alder 4. klasse
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Ideudvikling Anni Stavnskær Pedersen & Ann-Merete Iversen.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Modul 3C Ideudvikling med anvendelse af principper som stimuli.
Åbent bord Den Kreative Platform
Struktur: ”Quiz og byt”
I dag er temaet Visualisering
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Strukturer velegnet til…
Arbejdspladsudvikling
©Jenny Bohr – Til underviserne Denne kursusgang er planlagt som den første. Den skal bruges til introduktion og præsentation. Det er meningen.
Innovation og iværksætteri
Den Kreative Platform I Skolen Uhæmmet anvendelse af viden fra børnehave til arbejdsplads Her starter slide showet efter introen og musikken stopper.
Hvordan bliver vi fri for hverdagens forstyrrelser?
Eksamen Fokus på mundtlig eksamen, men siger lidt om skriftlig også…Dagen før, eksamensdagen, roller skr. Eksamen.
Modul 3B Ideudvikling med personanalogi + billed stimuli + ord stimuli.
Fagdidaktisk kursus i religion
Modul 1 Rød løber (A). Spilleregler for dagen Ingen pauser Byrge, C. & Hansen, S. (2009). The creative platform: A new paradigm for teaching creativity,
Videreudvikling af ide 2&2
Relationer – Omgangstone
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Workshop Sund By Netværket
Dagens og ugens program - uge 6
OSO.
 Program for kurset Lektion 1 Hjemmearbejde Lektion 2
En Bæredygtighed Fremtid mobiltelefonen
Creative Platform Learning Emne: DEMOKRATI. 22. JA – Vi har lavet en fejl (med kategori og klap) 1.Find sammen to & to med en der har samme sportsinteresser.
Hvad gør vi sammen, når vi kommer hjem? DET FÆLLES BEDSTE – Næste-skridt-workshops søndag d. 24. april kl. 10 – 14 for dit lokalområde. Forslag til facilitering.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Den Sociale Højskole/ Introduktionsdag ©Visionpool Aps Spilleregler i en god gruppe Workshop, Den Sociale Højskole, 9. juni 2008.
Begrebsafklaring – fattigdom og ulighed
Nye Efterskolelærere kursus Brogården
Læringsuge 2017 De 17 Verdensmål
Modul 2.1 – Go’dag til Cura og Fælles Sprog III
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave
TEMA 6 Præsentation: Sælg idéen
Organisering af procesarbejde
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 47 & 12.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Læringsuge 47 & 12.
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/2018 De 17 Verdensmål
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Brain breaks.
Mål Viden om og inspiration Kompetencer aktiviteter Evaluering
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
1. Trin – Problemstilling
VELKOMMEN TIL B-BOX! Power Point Slides.
Innovation.
Det Kreative Gruppearbejde (Standard du kan anvende til dine elevers gruppearbejde) Jonna Langeland & Søren Hansen, Aalborg universitet Find flere materialer.
Jeopardy om verdensmålene
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Jeopardy om verdensmålene
Jeopardy om verdensmålene
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
Jeopardy om verdensmålene
Jeopardy om verdensmålene
Elevguide Innovations-brobygnings-opgave (IBO)
Junior Ranger, Tingstrup Skole den 2. maj 2018.
Jeopardy om Verdensmålene
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2019
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

Læringsuge 2017 De 17 verdensmål For bæredygtig udvikling

Mandag

Præsentation af ugen Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag   Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Præsentation af læringsmål og struktur for ugen. Introduktion med lille film og reflekterende spørgsmål. Kreative lege 1. undersøgelse Fordybelse og udvikling af produkt Forberede messe Pause Messe 3. Idé-udvikling Læreren holder oplæg til hvad en pitch er. Fordybelse og færdiggørelse af produkt 4. Arbejde med pitch 5. Vælge en ide Oprydning 6. Opsamling og præsentation af dagen i morgen evaluering

Præsentation af dagen Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag   Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Præsentation af læringsmål og struktur for ugen. Introduktion med lille film og reflekterende spørgsmål. Kreative lege 1. undersøgelse Fordybelse og udvikling af produkt Forberede messe Pause Messe 3. Idé-udvikling Læreren holder oplæg til hvad en pitch er. Fordybelse og færdiggørelse af produkt 4. Arbejde med pitch 5. Vælge en ide Oprydning 6. Opsamling og præsentation af dagen i morgen evaluering

De 17 verdensmål Læringsmål Jeg ved noget om de 17 verdensmål for bæredygtig udvikling. Jeg kan give eksempler på fattigdom og ulighed. Jeg ved noget om hvilken betydning fattigdom og ulighed har. Jeg kan udvikle på idéer.

Animationsfilm om de 17 verdensmål http://heleverdeniskole.dk/verdenstimen/anima tionsfilm-om-verdensmalene/

Spørgsmål til filmen

Hvad skal der til for at leve? Svar: Vand, ren luft og sund mad

Hvilke problemer er der? Svar: Forurening, klimaforandringer, ulighed, fattigdom, manglende medicin, manglende uddannelse

Hvad skal der til for at løse ulighed og fattigdom? Svar: Kreative løsninger og samarbejde

Hvilke superkræfter har vi? Svar: vi kan være super kreative, udvikle gode ideer, skabe ting og løse problemer

Hvad er FN? Svar: Forenede Nationer, 193 lande, arbejder sammen for at skabe fred og har udviklet Verdensmålene

Hvad skal vi med verdensmålene? Svar: Verdensmålene skal nås inden 2030, skal beskytte jorden mod klimaforandringer, gøre verden mere sikker, bedre og mere retfærdig for alle.

Hvorfor skal vi kende verdensmålene? Svar: For at se om der er noget du kan gøre, gøre dem kendte og for at holde øje med, hvordan det går.

Hvad kan vi gøre? Svar: Bruge mindre vand og el, smide mindre affald og mad ud. Hjælpe mennesker, der ikke bliver behandlet fair og respektere hinanden.

Fattigdom og ulighed

Fattigdom Hvad ved eleverne om fattigdom?

Ulighed Hvad forstår eleverne ved ulighed?

Fattigdom Billedstimuli

Billedstimuli Vis de følgende billeder i 10-20 sekunder. Eleverne må ikke sige noget imens. Lad dem skrive alt det ned i de kommer i tanke om på en post-it pr. ide.

Ulighed

Kreativ leg Find sammen med en med samme hårlængde som dig selv. Præsenter dine bud på fattigdom og ulighed. Find sammen på det modsatte af det der står på dine post-its. Skriv det på nye post-its i en anden farve.

Hæng ”Modsatte” post-its op på væggene

Vælg en seddel hver Lad eleverne gå rundt og kigge på alle sedlerne og lad dem vælge en seddel hver.

Hvad skal der til for at vi får mere af….. Skriv dine ideer ned til, hvad der skal til, for at få mere af det, der står på din seddel. Eleverne skal arbejde selv og må ikke kommunikere.

Hvad skal der til for at få mere af…… Gå sammen med en med samme højde som dig selv. Præsenter jeres ideer for hinanden, en ad gangen og hjælp hinanden med at videreudvikle på ideerne I må kun sige ”ja og”, ikke ”nej, eller ”ja, men" Færdiggør en ide ad gangen.

Kreativ leg Stil jer op efter fødselsdato. Når eleverne står på række, deles de ind i 4-mands grupper. Præsenter din ide for gruppen. Efter præsentationen vender den, der har præsenteret sin ide, sig om og hører, hvilke ideer de andre har til videreudvikling. Der må stadig ikke siges ”nej” eller ”ja, men..” Den, der har præsenteret, er Ding-man og må sige ding, hvis der bliver sagt nej, eller ”ja, men ”

Hæng ideerne op

Gå sammen i de grupper der er planlagt Lærerne har lavet grupperne forud for ugen Udlever en logbog pr. gruppe

Gruppen skal blive enige om én idé 2 grupper kan godt tage samme ide (kopier den hvis det sker)

Afrunding af dagen De 17 verdensmål Ideudvikling Evaluering Hvad har været det bedste (skriv det på din post it)

Præsentation af dagen i morgen   Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Præsentation af læringsmål og struktur for ugen. Introduktion med lille film og reflekterende spørgsmål. Kreative lege 1. undersøgelse Fordybelse og udvikling af produkt Forberede messe Pause Messe 3. Idé-udvikling Læreren holder oplæg til hvad en pitch er. Fordybelse og færdiggørelse af produkt 4. Arbejde med pitch 5. Vælge en ide Oprydning 6. Opsamling og præsentation af dagen i morgen evaluering

Tirsdag

Fattigdom og ulighed

Præsentation af dagen Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag   Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Præsentation af læringsmål og struktur for ugen. Introduktion med lille film og reflekterende spørgsmål. Kreative lege 1. undersøgelse Fordybelse og udvikling af produkt Forberede messe Pause Messe 3. Idé-udvikling Læreren holder oplæg til hvad en pitch er. Fordybelse og færdiggørelse af produkt 4. Arbejde med pitch 5. Vælge en ide Oprydning 6. Opsamling og præsentation af dagen i morgen evaluering

Fattigdom og ulighed Læringsmål Jeg ved noget om dataindsamling. Jeg kan lave en undersøgelse. Jeg kan bruge min undersøgelse til udvikling af en idé.

Kreativ leg Instruer eleverne et trin ad gangen: Rejs jer Find sammen med en med samme slags sko, som dig selv. Stil jer over for hinanden. Sig samtidigt 1,2,3. Klap i hænderne ved 1 og fortsæt med at sige 2, 3 Klap i hænderne ved 1, stamp med foden ved 2 og fortsæt med at sige 3. Klap i hænderne ved 1, stamp med foden ved 2 og knips med fingrene ved 3.

Grupperne går sammen med deres idé fra i går

Udfordringer Løsningen skal kunne bruges af alle Løsningen skal kunne bruges i varme Løsningen skal være sund Løsningen skal kunne genbruges Løsningen skal kunne tåle vand

Undersøgelse

Hvordan kan vi undersøge om ideen er god? Hvem skal vi spørge? Hvad skal vi spørge om? Hvordan skal vi spørge? Hvad er en god idé?

Data-indsamling

3 metoder Spørgeskema Interview Søg på nettet

Spørgeskema

Interview

Søg på nettet

Indsamling og brug data i udviklingen af idéen

Afrunding af dagen Skriv i jeres logbog De 17 verdensmål Udfordringer Noter ideer Manger materialer De 17 verdensmål Udfordringer undersøgelse Evaluering Hvad har været det bedste (skriv det på din post it)

Præsentation af dagen i morgen   Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Præsentation af læringsmål og struktur for ugen. Introduktion med lille film og reflekterende spørgsmål. Kreative lege 1. undersøgelse Fordybelse og udvikling af produkt Forberede messe Pause Messe 3. Idé-udvikling Læreren holder oplæg til hvad en pitch er. Fordybelse og færdiggørelse af produkt 4. Arbejde med pitch 5. Vælge en ide Oprydning 6. Opsamling og præsentation af dagen i morgen evaluering

Onsdag

Fattigdom og ulighed

Præsentation af dagen Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag   Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Præsentation af læringsmål og struktur for ugen. Introduktion med lille film og reflekterende spørgsmål. Kreative lege 1. undersøgelse Fordybelse og udvikling af produkt Forberede messe Pause Messe 3. Idé-udvikling Læreren holder oplæg til hvad en pitch er. Fordybelse og færdiggørelse af produkt 4. Arbejde med pitch 5. Vælge en ide Oprydning 6. Opsamling og præsentation af dagen i morgen evaluering

Fattigdom og ulighed Læringsmål Jeg ved hvordan man præsenterer et produkt Jeg kan samarbejde om at lave en præsentation Jeg kan bruge min præsentation til at videndele med andre

Kreativ leg Rejs Jer Find sammen 2 og 2 med den der har samme fløjtelyd som dig selv. Den med flottest håndled starter. Træk et stimuli-kort. Læs det og brug den første tanke du får til at fortælle, hvad der skal ske på jeres fælles tur til månen. I skiftes til at trække et kort og fortæl videre om jeres ferie indtil tiden er brugt. Øvelsen varer 2 min.

Grupperne arbejder videre med idéen

Kreativ leg Opvarmning til Pitch Rejs Jer Find sammen 2 og 2 med den der har samme længde ben som dig selv. Den med de største sko starter. Start med en kategori- Hvad er der i køleskabet. I skiftes til at nævne forskellige ting der kan være i køleskabet. Hver af jer har 2 sekunder til at nævne en ting. Hvis I ikke når det på 2 sekunder eller siger en ting der ikke er i køleskabet, råber I højt ”YES, vi har lavet en fejl, finder en ny kategori og starter igen. Øvelsen varer 2 min.

Oplæg til Pitch

Hvad er en pitch? En KORT salgstale Må højst vare 3 minutter. Skal indeholde et navn/logo og gerne en one-liner Problemet du vil løse Løsningen (hvordan løses det i dag og hvordan vil I gøre det?) En tegning eller en model over løsningen HUSK: at vise begejstring og lad alle i gruppen sige noget.

Forbered pitch i gruppen Udlever skema til udfyldning af gruppen. Pitchen skal være klar til torsdag formiddag, hvor læreren går rundt og hører dem.

Afrunding af dagen Skriv i jeres logbog Noter ideer Manglende materialer De 17 verdensmål (er vi stadig på rette vej?) Pitch Evaluering Hvad har været det bedste (skriv det på din post it)

Præsentation af dagen i morgen   Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Præsentation af læringsmål og struktur for ugen. Introduktion med lille film og reflekterende spørgsmål. Kreative lege 1. undersøgelse Fordybelse og udvikling af produkt Forberede messe Pause Messe 3. Idé-udvikling Læreren holder oplæg til hvad en pitch er. Fordybelse og færdiggørelse af produkt 4. Arbejde med pitch 5. Vælge en ide Oprydning 6. Opsamling og præsentation af dagen i morgen evaluering

Torsdag

Fattigdom og ulighed

Præsentation af dagen Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag   Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Præsentation af læringsmål og struktur for ugen. Introduktion med lille film og reflekterende spørgsmål. Kreative lege 1. undersøgelse Fordybelse og udvikling af produkt Forberede messe Pause Messe 3. Idé-udvikling Læreren holder oplæg til hvad en pitch er. Fordybelse og færdiggørelse af produkt 4. Arbejde med pitch 5. Vælge en ide Oprydning 6. Opsamling og præsentation af dagen i morgen evaluering

Fattigdom og ulighed Læringsmål Jeg ved hvordan man udvikler på et produkt Jeg kan samarbejde om at lave et produkt Jeg kan bruge mine ideer til at udvikle noget til gavn for andre.

Kreativ leg Rejs Jer Find sammen 2 og 2 med den der har samme temperatur på håndfladerne som dig selv. Den med de lyseste øjne starter. Træk et stimuli-kort. Læs kortet og brug den første tanke du får til at fortælle, hvad der skal ændres på et par rulleskøjter. I skiftes til at trække et kort og fortælle videre om, hvordan rulleskøjterne skal udvikles. I må kun sige ”ja og” til hinandens ideer. I skiftes indtil tiden er brugt. Øvelsen varer 2 min.

Grupperne arbejder videre med idéen Imens grupperne arbejder, går lærerne rundt og hører elevernes pitch.

Kreativ leg Rejs Jer Tag en ting i posen. Find sammen 2 og 2 med den der har samme farve hår som dig selv. Forestil jer at jeres to ting skal bygges sammen og forbedre hver af tingene. Start med at forbedre den ene og derefter den anden. Øvelsen varer 2 min.

Færdiggørelse af produkt

Afrunding af dagen Skriv i jeres logbog Noter ideer Manglende materialer De 17 verdensmål (er vi stadig på rette vej?) Hvilke udfordringer har der været? Evaluering Hvad har været det bedste (skriv det på din post it)

Præsentation af dagen i morgen   Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Præsentation af læringsmål og struktur for ugen. Introduktion med lille film og reflekterende spørgsmål. Kreative lege 1. undersøgelse Fordybelse og udvikling af produkt Forberede messe Pause Messe 3. Idé-udvikling Læreren holder oplæg til hvad en pitch er. Fordybelse og færdiggørelse af produkt 4. Arbejde med pitch 5. Vælge en ide Oprydning 6. Opsamling og præsentation af dagen i morgen evaluering

Fredag

Fattigdom og ulighed

Præsentation af dagen Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag   Mandag Tirsdag Onsdag Torsdag Fredag Præsentation af læringsmål og struktur for ugen. Introduktion med lille film og reflekterende spørgsmål. Kreative lege 1. undersøgelse Fordybelse og udvikling af produkt Forberede messe Pause Messe 3. Idé-udvikling Læreren holder oplæg til hvad en pitch er. Fordybelse og færdiggørelse af produkt 4. Arbejde med pitch 5. Vælge en ide Oprydning 6. Opsamling og præsentation af dagen i morgen evaluering

Forberedelse af messe Sæt jeres plakater, tegninger, billeder op Stil jeres model frem Øv jeres pitch

Afrunding af ugen De 17 verdensmål Evaluering Udfyld evalueringsskemaet