Fra hverdagssprog til fagsprog

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Advertisements

Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Progression i de større skriftlige opgaver:
Læring i bevægelse - hvorfor?
Faglig læsning og forudsætninger herfor. Indskoling
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Børns udvikling – et fokus på børn og sprog
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Metode i AT Religion.
Taskbaseret sprogundervisning
Fra formel til funktionel undervisning
Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
Læsning..
Folkeskole-reformen August 2014.
Sprogtilegnelse i teori og praksis
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Faglig læsning 2.
Tidlig skriftsprog i dagtilbud
Sprogtilegnelse d Ida Marie Holm.
SAMARBEJDE & KOMMUNIKATION
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Orienteringsaften børnehaveklasser 13/14
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Gråzonesprog – hvorfor?
Den teoretiske undervisning og teoriprøven
Udvikling af skole/hjemsamarbejdet på Højmeskolen
En kogebog Synopseprøven i dansk.
Kommunikativ sprogfærdighed
VISL – begrænsninger og styrker
Læs og skriv webtekster Digital formidling af offentlig borgerservice, kursusnr
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Kultur på arbejde: Kulturforståelse og merkantil kultur
Skoleparathed Sunds skole.
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Elevplaner forældreinformation. - at styrke grundlaget for undervisningens planlægning og tilrettelæggelse - at styrke den løbende evaluering af elevens.
Carl Winsløv ”Didaktiske elementer”
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
Læsning.
Læreruddannelsen i Vordingborg Fysik/kemi
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Sprogbaseret læring i naturfag
Fagdidaktik i sprogfag – lingvistisk kompetence Viden og færdigheder ift. Udtale, stavemåder, morfologi og syntaks (sætningsdannelse) samt ordforråd. Deklarativ.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Sproglig opmærksomhed & sproglig bevidsthed. Forudsætninger for at lære sprog Input - en forudsætning for at kunne finde mønstre og for at have noget.
At du kan forklare og anvende sundhedsfaglig dokumentation, formidle observationer samt anvende fagsprog i skrift og tale.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Cooperative Learning i sprogfagene  Hillerød, Vejle og Aalborg Helle Kirstine Petersen.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.
Efterskolernes mini-uddannelse i undervisning i dansk som andetsprog - En introduktion til fagområdet Tirsdag d. 28. september 2010 v/ Pædagogisk konsulent.
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
Bachelorprojektvejledning?
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
SSO - Større skriftlig opgave
SSO - Større skriftlig opgave
SMTTE-Modellen Sammenhæng Evaluering Mål Tiltag Tegn Hvad vil vi?
Rita Buhl 22. september 2018.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Hvorfor dansk på GF1?.
Velkommen til fagligt samspil
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Faglige begreber – faglige redskaber, fra hverdagssprog til fagsprog
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Fra hverdagssprog til fagsprog Kick-off dag den 23. nov. Workshop Fra hverdagssprog til fagsprog Fokuspunkter: Fra hverdagssprog – fagsprog (v. Lene Lerche, læsekonsulent) Fokus på den mundtlige dimension, da den danner grundlag for den videre sproglige udvikling.(V. Gitte Bækgaard, læsekonsulent. Se: PowerPoint: ”Fra hverdagssprog til fagsprog. Den mundtlige dimension”.)

Skolen bygger videre på barnets sproglige erfaringer fra førskolealderen Sproget kan ses som en repræsentation for de oplevelser og erfaringer barnet har gjort sig i førskolealderen, og det er skolens fornemste opgave at bygge videre på barnets erfaringer fra førskolealderen. Et velfungerende talesprog er basis – afsæt for at komme godt ind i det skriftsproglige univers. Legelæsning/legeskrivning. Tale til tekst Sprogvurdering i starten af børnehaveklassen.

Sproglig udvikling er et tværgående tema og fokusområde i Fælles Mål og er som sådan indskrevet i alle obligatoriske fag. Sproglig udvikling handler om skolens og fagenes målrettede arbejde med elevernes tilegnelse af fagenes sprog, ordforråd og tekster, så eleverne bliver dygtige til at tilegne sig det faglige indhold og kommunikere mundtligt og skriftligt i fagsprog. Man kan sige, at eleverne lærer fag gennem sprog – og sprog gennem fag. For at det kan lade sig gøre, skal der opstilles både faglige og sproglige læringsmål for eleverne. http://www.emu.dk/modul/sproglig-udvikling

Sprog Receptivt Produktivt Mundtligt Lytte Samtale Skriftligt Læse Skrive

Tekster i begynderundervisningen Teksterne i begynderundervisningen indeholder typisk et meget begrænset vokabular (ordforråd), som er mere eller mindre præget af små lydrette ord samt hyppige gentagelser af de samme ord og de samme sætningskonstruktioner det er ikke tekster, som i særlig grad bidrager til elevernes fortsatte udvikling af sproglige og narrative kompetencer Der er brug for noget ekstra - så elevernes udvikling ikke risikerer at blive sat på ’stand by’ i dansktimerne i indskolingen Men forældre/dansklærere kan gennem nuanceret bevidsthed om området og evt. gennem anvendelse af: ”LÆS FOR” sikre, at eleverne møder tekster med den sproglige og indholdsmæssige/narrative kompleksitet, som er nødvendig for at sikre en forsat udvikling Jette Løntoft præsenterer: ”Dialogisk oplæsning – en metode til Læs For i indskolingen”, se nedenstående link: Dialogisk_oplAesning_af_billedboeger_Jette-Loentoft.pdf

Tekster i begynderundervisningen Tekster i begynderundervisningen er ofte berettende. De er hverdagsfortællinger, der tager udgangspunkt i oplevelser fra børns hjem, skole og fritid Disse tekster er et godt afsæt for at komme i gang med en læse – og skriveundervisning, da eleverne derved gives mulighed for at kunne identificere sig med indholdet i det skrevne sprog Men vær opmærksom på at understøtte dem i overgangen mod faglige tekster, som de ofte møder fra 3. klassetrin

Sprog i skole Kommende uddrag er fra : ”Sprog i skole. Læseudviklende undervisning i alle fag”, Ruth Mulvad, Alinea 2009

Lære gennem praktisk handling Dialog – sprog ledsager handling Her og nu situation

I skolekøkkenet instruerer læreren - opskriften får en central placering – sproget instruerer – eksemplarisk princip

Sprog i forskellige situationer To forskellige måder at ”vide” noget om bollebagning Far – barn situation - praksisviden bundet til konkret handling Skolekøkkenet: konkret situation med at bage boller bliver til genstand for en generalisering. = et eks. på abstrakt fænomen som fx gærdej, næringsværdi, udtrykt i tekniske termer. (Ovenstående slides var fra ”Sprog i skole. Læseudviklende undervisning i alle fag”, Mulvad,2009, s. 21)

Opbygning af sproglig viden Skelne mellem hverdagslivet (opbygges gradvist – afhængigt af den situation det anvendes i) Skolekundskaber (opbygges hurtigt og systematisk i logisk sekvens) Hvis eleverne skal have mulighed for at tilegne sig det nye sprog, må de have kendte repræsentationer at " hænge det nye sprog op på”. (Mulvad, s.300). F.eks. Pizzaslides som afsæt i brøkregning i matematik

Hverdagssprog - fagsprog Læreren planlægger sin undervisning, så der ”bygges bro” fra elevernes hverdagssprog til fagsproget. Elevernes mundtlige sprog er forskelligt om det anvendes i timer eller på egen hånd Hvert fag har sine fagudtryk og måder at skrue tekster sammen på (Mulvad, s. 20) Det man gør med faget, afspejler sig i det, man gør i klasserummet .(I biologi laver man f.eks. forsøg. I dansk tolker man en tekst).

Lærerstyring/elevdeltagelse Flyt fokus fra isbjerget til "under vandlinjen" ( fra: ”Traditionel pædagogik til - Den progressive diskurs” (Mulvad s. 304)) Overvej ikke formen elevdeltagelse/lærerstyret som et enten eller Integrer samspillet mellem lærerstyring og elevdeltagelse (Mulvad, s. 303).

Systemisk Funktionel Lingvistik SFL En metode - skab rum for, at sproget bruges dialogisk i klasserummet. Sprog i skole - ikke alene at bruge sproget som middel til at lære nyt stof At lære et fag= eleverne udvikler deres sprog Konsekvens af dette er, at der i unv. skal arbejdes synligt med selve den sproglige udformning.

SFL Vejled eleverne under deres aktive deltagelse i klasserummet, hvor fælles viden og erfaring konstrueres Lærerens rolle bliver at tilrettelægge konteksten for interaktion således, at eleverne gennem en kæde af sprogbrugssituationer i fællesskab med læreren undervejs opbygger en fælles og synlig erfaring og viden.(f.eks. Dissekere en fisk)

Sprogbrugssynsvinkel på det man gør i skolen Se det som et rum fyldt af tekster hvor: Eleverne skal bevæge sig – både mundtligt og skriftligt – ud og ind af et varieret tekstrum –både receptivt ( lytte, læse) og produktivt (samtale, skrive) Sproget gør noget andet ved os i en ”formel uddannelse” end i hverdagssammenhænge

Førfaglige ord ikke en fast gruppe af ord - ligger mellem de mest almindelige og hyppigt forekommende ord og de deciderede fagord nødvendigt ordforråd, som eleven skal kende for at kunne arbejde tilfredsstillende med fagordene ikke selv fagord, men lægger sig op ad den faglige terminologi i faget forklarer eller anvender den faglige terminologi Førfaglige udtryk = et ordforråd inden for hvert fag (mulighed for overlap) eleven skal have kendskab til førfaglige ord for at kunne arbejde med fagets fagord. ”

Førfaglige ord Førfaglige ord i 3. klasse kan fx være: ”forud for” eller ”indlagt” Disse ord hører til i de fleste danske elevers basisordforråd - ikke nødvendigvis de tosprogede elevers derfor kan de lægge sproglige forhindringer for elevernes tekstlæsning, mundtlige sprog og løsning af forskellige opgaver Førfaglige ord har ofte forskellig betydning i forskellige fag og i hverdagskontekst, fx buk og hest i idræt, formel, kant, positiv, negativ, promille i matematik.

Eks. på førfaglige ord ”Spalter” og ”nedbryder” = eksempler på førfaglige udtryk ”Enzymerne spalter og nedbryder maden.” Enzym er et fagord hentet fra biologitimen ”Spalter” og ”nedbryder” er de førfaglige udtryk, der knytter sig til fagordet, forklarer og anvender det.

Fagord Fagord er ofte lange sammensatte ord fx borgerrettighedsforkæmper, levevilkårsundersøgelse og trosbekendelse Historielæreren kan fx støtte eleverne ved at give dem indsigt i, hvilken information morfemerne i ordet bidrager med til forståelsen af det samlede ord

Særlige træk ved fagtekster Nominalisering Forsvundne sætninger og forbindere Budskabet komprimeres. Man skal have megen viden, for at kunne ”folde” sætningerne ud. Historien om de forsvundne sætninger og forbindere handler om fænomenet nominalisering Nominalisering = grammatisk navn for at lave processer (verber) om til nominer (substantiver og adjektiver) Forbinderne forsvinder, fordi der ikke er brug for dem, når sætningerne laves om til nominalgrupper

Nominalisering Det betyder, at sætningen kan fjernes Ex journalisten skriver en artikel Kan blive til Journalistens artikelsamling Verbet, der almindeligvis udtrykker en handling, er blevet erstattet af et substantiv (en nominalisering). Sætningen er blevet til en ordgruppe, en nominalgruppe

Ex. Svits de flåede og hakkede tomater på panden. Nominalgrupper Fagsprog består ofte af lange nominalgrupper, hvor alle ordene er relevante oplysninger . Ex. Svits de flåede og hakkede tomater på panden. Eleven skal være opmærksom på, at der går nogle handlinger forud, inden tomaterne kan svitses, nemlig at tomaterne først skal flås og derefter hakkes Fagsprog er komprimeret sprog, som eleverne skal lære at forstå og folde ud. En af forudsætningerne for at eleverne kan forstå ”komplekse sætninger” er, At de kan pakke nominaliseringerne i nominalgrupperne ud

Undervisning i ordforråd Et nyt ord eller begreb læres ikke ved at høre det eller se det på tryk en enkelt gang eller to Det er derfor vigtigt, at eleverne møder ordene i mange forskellige sammenhænge Samt ”tvinges” til at anvende ordene i forskellige sammenhænge mundtligt og skriftligt

Skelne mellem ord - begreber eleven skal gennem forskellige øvelser og lignende arbejde med både ord og begreber, så disse bliver en aktiv del af elevens ordforråd. Ordforråd er – for alle elever, også tosprogede elever – imidlertid ikke blot et spørgsmål om, hvor mange ord en elev kender (kvantitet), men også om, hvor sikkert kendskabet er (kontrol), og om eleven kan anvende ordet i den rette sammenhæng (kvalitet). Dybdeforståelse af et ord indebærer fx kendskab til ordets stavemåde og dets udtale samt til betydningsrelationer som synonymer, antonymer, homonymer, over- og underbegreber og associationer. På vejen mod en sådan dybdeforståelse er der tale om forskellige grader af delforståelse af ord, da ordforrådstilegnelse foregår som en gradvis tilnærmelse til den præcise og nuancerede forståelse af ordet.

Mundtligt sprog Hvis eleverne skal opnå en bred sproglig kompetence, må de have rig mulighed for at anvende sproget aktivt i varierede kommunikative situationer i undervisningen. Det gælder for alle elever i alle fag, at jo mere aktive de får lov til at være i undervisningen, jo større er chancerne for, at eleverne tilegner sig et aktivt ordforråd – ikke mindst hvad angår ord og begreber relateret til fag.  Det er hensigtsmæssigt at veksle mellem forskellige samtaletyper (gruppe, klasse, elev-elev, elev-lærer) og mellem friere og mere bundne samtaleaktiviteter CL metoder kan anbefales. Når noget bliver set, hørt og gentaget, lagrer det sig. http://www.filmkompagniet.dk/den-sproglige-dimension/ (Natur og teknik. Fokus på fagsprog i 4. kl. v. Ulla Lindholm (ur:13.52 – 19.45))