Kommunikationskursus Rollespil - metode og regler Lægeforeningen
Kommunikationstræning - en bærende metode Hvordan? Udgangspunktet er en situation fra hverdagen Læringsaspektet defineres hvad skal trænes og hvad er målet? Rollespillet gennemføres i korte sekvenser Behandleren får feedback Rollespillet fortsætter til læringsmålet er nået Rollespil Lægeforeningen
Regler for rollespil Enkle situationer spilles før vanskelige Alle i gruppen forventes på skift at være aktør Ingen skal spille rolle med stor identifikationsmulighed Patientens navn må ikke være identisk med personens eget Det tilstræbes, at behandleren spiller situationen i eget speciale Lægeforeningen
Regler for rollespil Time-out: behandleren kan tage time-out når som helst underviser stopper rollespillet efter korte sekvenser for nærmere analyse Feedback: Beskrivende (og anerkendende) runde hvad sagde/gjorde behandleren, som førte samtalen i den ønskede retning Forslags runde gruppen opfordres til at komme med forslag til strategier, som rolle-indehaveren kan afprøve i samtalen (enten ved at starte forfra eller fortsætte) Lægeforeningen
Rytmen i rollespillet Lægeforeningen
Læringsmål indkredses For eksempel… Grethes øjenundersøgelse afslørede …….. Hun blev rystet og sad helt stille Eksempel på læringsmål Hvordan kan jeg få hende til udtrykke sine tanker og følelser? Behandleren fortæller om en krævende samtale Lægeforeningen
Kommunikationstræning - rollespillet gennemføres Opsplittes i korte sekvenser på 2-3 (5) minutter Lægeforeningen
Kommunikationstræning - feedback-runder Beskrivende feedback Eksempelvis: Behandleren viste interesse for, hvordan hun har det og … Behandleren holdt pause – og lod Grethe udtrykke sig Behandleren viste omsorg - holdt i hånden. Grethe ….. Forslag Eksempelvis: Spørg direkte til, hvad patienten tænker og føler Spørg, hvad patienten er optaget af Rollespil Lægeforeningen
Kommunikationstræning - en bærende metode Rollespillet fortsætter til læringsmålet er nået Rollespil Lægeforeningen