Kommunikationskursus

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykoedukation til unge i OPUS
Advertisements

Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Værktøj 3: Personlige og kollektive strategier Vi forebygger stress sammen.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Vejledning af eleven 1.
Del 2:Rammer for en professionel samtale med en patient ETABLERE EN RELATION, ANERKEND E OG SKABE TRYGHED 2 LEDE OG SKABE STRUKTUR 1 Indlede samtalen,
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Unipolar depression Patienter og pårørende 6. Session - Den sociale lovgivning – ved socialrådgiver Depression og familien.
Dagsorden Oplæg kommunikation Opgave Oplæg aktiv lytning Opgave Inder/ydercirkel – hvad har jeg lært om kommunikation?
VIRKSOMHEDSSPECIALE Why the struggle? Anne Mette Ravn Nielsen, cand. mag. i tværkulturelle studier (færdig forår 2015) - skriv.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Trivsel i hverdagen. Redskaber til positive samspil Børnestyret leg Coaching Ros Belønning Problemløsning Klare beskeder Rutiner Regler Ignorering Afledning.
Oplæg Region Sjælland. Michelle Knudsen 33 år. Har tidligere haft en spiseforstyrrelse- anoreksi. Var ”syg” fra jeg var år. Anoreksien var et tegn.
Systemisk samtaleteknik og håndslag Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen Danmarks Lærerforening Organisationsuddannelsen – modul 11.
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
Rundt om stress Et dialogværktøj til hospitalspersonale Hvidovre Hospital Ledende lægesekretær Mie Kroll Udviklingskonsulent Pernille Scheuer.
Symmetri-drager Undervisningsforløbet leder eleverne igennem en verden af symmetri, sjov med drager og svære udregninger - et undervisningsforløb i 3.a.
Brug de definerede typografier! ​ Tekst uden punktopstilling Andet niveau Tredje niveau Fjerde niveau Femte niveau Første niveau = Almindelig tekst Andet.
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Det gode interview På jagt efter ny viden – altså noget, som du IKKE ved i forvejen…
Hvordan bruger man tilfredshedsmålinger? Praktiserende læge, ph.d. Hanne Heje Konsulent ved DAK-E/DanPEP.
Randers Kommune Jalousi Temadag om menneskets følelser v. Cand. Scient og Sundhedskoordinator Mie Reihs.
Samtalen Fokus på handleplan og delmål. Indhold Indledning Nysgerrighed Positionering Styrkelse af motivation Gennem samtalen Som mål Arbejde med tro.
DGI skydning: Aktivitetsmøde 20. maj 2017 Lars Høgh , LU-skydning.
Vi hører altid “reglerne” fra kvindernes side
Modul 6: Personlig salgscoaching
Hvordan tror du kravene til ledere forandres i løbet af de næste 5 år?
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
Relationer på arbejdet.
DUBU Superbrugerrollen
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Forberedelse til eksamen
Velkommen Robusthed basiskursus
Grundlæggende intensivsygepleje - Den nyansattes udfordring
Motorvejs beskæftigelse
45. Konflikthåndtering Indhold: Man får redskaber til at tackle konflikter med forældre på kanten, i en anerkende og nedtrappende facon. Du vil lære,
Trivsel og værdier - i skoletasken
Skriv ansøgning 10 gode råd.
Til Ikast Nordre Skole og SFO
UDDANNELSE OG JOB 8. klasse
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Jobrettede samtaler På rådgiverniveau
Stresshåndteringsgruppe
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Hvordan kan Sønderskov-Skolen være anderledes?
Elevtrivselsundersøgelsen 2017 For erhvervsuddannelserne
Præsentation - ny struktur, nye vedtægter
Rum for uformel læring, 28. april 2011
Demokrati og medborgerskab
1. Relationel kommunikation
Radiokommunikation Aktiv lytning – 2 ark m/figurer
Socialpædagogiske blikke på praksis omkring en evidensbaseret manual
Videnskabeligt projekt
Innovation i praktisk-musiske fag
Om feedback til terapeutisk arbejde på SEOP
Videnskabeligt projekt
Innovation i praktisk-musiske fag
Kursus for personer med demens og pårørende
Igangsættelse af tankeprocesser – at formulere spørgsmål i forbindelse med flerfaglige projekter 7-trinsmodellen Karl Henrik Flyums model.
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Personaletræf Brogården 2018
Lederen som rammesætter og drivkraft for engagement - Fortalt fra maskinrummet fra Danmarks Bedste Offentlige Arbejdsplads 2018 Ann-Christina Matzen Andreasen,
Peer to peer - det relationelle møde båret af egne erfaringer.
Hvordan opnår vi bedre kommunikation og dermed trivsel?
Trivsel og værdier - i skoletasken
Hvordan vi taler sammen Giraf & Ulve sprog
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Værktøj 8: Supervision og sparring
En tryg start i vuggestue – samtaleværktøj til opstartsdialog
Præsentationens transcript:

Kommunikationskursus Rollespil - metode og regler Lægeforeningen

Kommunikationstræning - en bærende metode Hvordan? Udgangspunktet er en situation fra hverdagen Læringsaspektet defineres hvad skal trænes og hvad er målet? Rollespillet gennemføres i korte sekvenser Behandleren får feedback Rollespillet fortsætter til læringsmålet er nået Rollespil Lægeforeningen

Regler for rollespil Enkle situationer spilles før vanskelige Alle i gruppen forventes på skift at være aktør Ingen skal spille rolle med stor identifikationsmulighed Patientens navn må ikke være identisk med personens eget Det tilstræbes, at behandleren spiller situationen i eget speciale Lægeforeningen

Regler for rollespil Time-out: behandleren kan tage time-out når som helst underviser stopper rollespillet efter korte sekvenser for nærmere analyse Feedback: Beskrivende (og anerkendende) runde hvad sagde/gjorde behandleren, som førte samtalen i den ønskede retning Forslags runde gruppen opfordres til at komme med forslag til strategier, som rolle-indehaveren kan afprøve i samtalen (enten ved at starte forfra eller fortsætte) Lægeforeningen

Rytmen i rollespillet Lægeforeningen

Læringsmål indkredses For eksempel… Grethes øjenundersøgelse afslørede …….. Hun blev rystet og sad helt stille Eksempel på læringsmål Hvordan kan jeg få hende til udtrykke sine tanker og følelser? Behandleren fortæller om en krævende samtale Lægeforeningen

Kommunikationstræning - rollespillet gennemføres Opsplittes i korte sekvenser på 2-3 (5) minutter Lægeforeningen

Kommunikationstræning - feedback-runder Beskrivende feedback Eksempelvis: Behandleren viste interesse for, hvordan hun har det og … Behandleren holdt pause – og lod Grethe udtrykke sig Behandleren viste omsorg - holdt i hånden. Grethe ….. Forslag Eksempelvis: Spørg direkte til, hvad patienten tænker og føler Spørg, hvad patienten er optaget af Rollespil Lægeforeningen

Kommunikationstræning - en bærende metode Rollespillet fortsætter til læringsmålet er nået Rollespil Lægeforeningen