Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvordan arbejder Det Palliative Team – Hvad tilbydes og til hvem?
Advertisements

Indvielse af Center for Kliniske Retningslinier
1 Omsætning af viden Dokumentationskonference 2011 i Skejby v/ Sygeplejefaglig direktør Ditte Thinggaard, Region Syddanmark, Sygehus Sønderjylland Dato.
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Patientuddannelse – en medicinsk og social teknologi: udfordringer for fremtiden Lone Grøn, Dansk Sundhedsinstitut, MTV Seminar: Patientuddannelse.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Erfaringer fra Varde Kommune Anette Filtenborg Sundhedskonsulent Center for Sundhedsfremme Anledning, Dato.
Grundforløbets 2. del SSH-rettet. Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene dansk og naturfag samt valgfag.
Anvendt markedsføring Begrebet markedsføring var det første nye begreb I stødte på i faget for snart to år siden. Nu skal vi arbejde med den praktiske.
Sundheds- og Forebyggelsesudvalgets høring om sektorovergange og samarbejdet mellem regioner, kommuner og almen praksis Hvordan skaber vi sammenhængende.
Kvalitet i Sundhed Pressemøde den 11. februar 2011.
Tværfaglig tænkning i opgaveløsningen Bente Nissen, seniorkonsulent Cabi Korsør d hvordan spiller vi hinanden gode?
Bo Christensen professor praktiserende læge ph.d 2011 KVALITET I ET SAMMENHÆNGENDE SUNDHEDSVÆSEN – HVORDAN KAN DET LADE SIG GØRE?
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET HVAD ER REFLEKSIONSKOMPETENCE? AMU EPOS, 13. AUGUST, 2015 PER FIBÆK LAURSEN.
Borgerinddragelse, motivation og progression, når borgeren har en psykisk lidelse Forskningsoverlæge, ph.d. Lene Falgaard Eplov Forskningsenheden Psykiatrisk.
Konkrete erfaringer fra KVIS 22. september 2009 Henrik Jørgensen Kliniske Retningslinier.
Sundhedsaftalernes betydning for sammen- hængende forløb og sektorovergange Martin Sandberg Buch, senior projektleder, cand. scient. adm. Christina Holm-Petersen,
Rationel klinikdrift Et bud. Rationel klinikdrift Rimelig arbejdstid.
Salg og marketing ved iværksætteri AMU-kursus © Undervisningsministeriet. Marts Materialet er udviklet af Efteruddannelsesudvalget for Handel,
Vejledningsstrategier Vejledningens strategiske udgangspunkt og vejledningens faser Thomas Kjærgaard
Sygeplejeprocessen Ida Orlando
Frederikshavn, september,  Lidt om ideen med læringsmålstyret undervisning  FFM og matematiske kompetencer  FFM, læringsmålsstyring og.
Brian Bjørn, overlæge Dansk Selskab for Patientsikkerhed Mortalitetsanalyse.
Disposition for auditgennemgang  Datagrundlag og vurderingen af audit  Journalaudit  Præsentation af resultater  Summe med sidemanden om relevans og.
Målstyring. Hvordan styres virksomheden sikrest & bedst ? Lav frekvente målinger (måned, kvartal, år) Hvilke? (KTA = Kunde tilfredsheds analyse, MTU.
At føre logbog Ida Marie Rasmussen 2016.
Hvordan ved MUS? Anvend uddybende redskaber i RMUK og e. dok FØR
Program for Netværksdage onsdag d. 23.november 2016
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Dagens program Vi skal tale om: Hvornår og hvordan du træffer valg?
Modul 3.1 – Hvorfor og hvordan dokumenterer vi?
Handleplaner psykiatri
Projektgruppe – Projektroller
Hvornår er en uddannelsesplan god? Bliver den brugt?
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Efter Karl Henrik Flyums modeller
Indhentning af CPR-nummer og samtykke
Medlemsweekend FAKS Ved Fysioterapeut Maria Balslev Larsen.
FRA DIAGNOSE TIL DØD Tidlig palliation
Introduktion til kursus for erfarne sygeplejersker
Sygeplejerske Kirsten Gotfredsen Masterclass på Demensområdet
Rammer for bedre hverdagsrehabilitering
Dansk Sygepleje Selskab (dasys) 16.november 2011
TEMADAGE OM PALLIATION 2018

Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Aktivitet/Kerneelement Resultater (kort sigt) Resultater (lang sigt)
Mål med mening – mening med mål
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Walt Disneys kreativitetsmodel
Den sygeplejefaglige omsorg – og dens aktuelle udfordringer
Informationsmøde 23. april Særlige pladser
Skoleudvikling i Praksis 1
Landskonference for reumatologiske sygeplejersker
samarbejdsaftalen for traumatiserede flygtninge og krigsveteraner
Sådan bruger du præsentationen
Teoriforløbet for SSA elever 3. Skoleperiode Juni 2014
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Innovation i humanistiske fag
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Formålet med kommunikationsstrategien
Projekt supervision på sengeafdeling H1
DDKM – Den Danske Kvalitetsmodel
Mental sundhed Beskrivelse: Da Socialtilsynet var på tilsyn i august. 2017, blev begrebet ‘mental sundhed’ drøftet. Vi blev optaget af at identificere.
Velkommen Ny Studieordning fra efteråret 2019 Kort introduktion og oversigt i forhold til studieordning Princip fordeling for kliniske undervisnings.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Undervisningsplanlægning
Flerfagligt Forløb 2 Klasse: Fag:.
Hvordan anvendes data på skoleniveau?
Præsentationens transcript:

Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel Sygeplejeprocessen Sygeplejefaglig problemløsningsmodel -samarbejdsmodel

Ida Jean Orlando

Ida Jean Orlando 1926- Sygeplejerske, bachelor i public health, master i mental health nursing Ophavskvinde til sygeplejeprocessen (1961)

Sygeplejeprocessen som klinisk metode Metode til at afklare hvilke problemer sygeplejen tager sig af -datakvalitet , subjektive og objektive data Vise den kliniske beslutningsproces i sygepleje Samarbejdsmodel: indgå i relation og se patienten som en ligeværdig person dokumentere sygeplejen

Sygeplejeprocessen Ida Orlando

Vurderingsfasen En forudsætning at kunne vurdere patientens behov for sygepleje Forudsætter en dataindsamling: -Krav til data: skal være nøjagtige, tilstrækkelige, og relevante og systematiske. Primær, sekundære, subjektive, objektive - Kan være observationer, tale og lytte til patient og evt pårørende, måle værdier, læse dokumentation Dataindsamlingen kan være ved observationer – gennem alle vores sanser Målinger Samtale med patienten og pårørende Patienten er primær kilde Sekundære kilder kan være journaler, udskrivningsnotater, indlæggelsesamtaler osv Kan være subjektive – patientens egen oplevelse, eller objektive

Sygeplejefaglige problemområder Aktiviteter Ernæring Hud/slimhinder Kommunikation Psykosociale forhold Respiration og cirkulation Seksualitet Smerter og sanseindtryk Søvn og hvile Viden og udvikling Udskillelse af affaldsstoffer Observation af virkning/bivirkning af behandling Kan også bruge Henderson eller Orem

Tal med din sidemand Vælg et af de sygeplejefaglige problemområder og beskriv en kort dataindsamling ud fra Signe

Identifikationsfasen Analyse og fortolkning af data (resourcer og behov) Brug teoretisk viden Fremsætte hypoteser Kræver teoretisk og faglig viden om både kroppen og patienten og sygdommen, samt en viden om ressourcer Skal ende ud i en konklusion om hvad problemet er, hvilke årsager der er til det og hvilke symptomer der kan være Hypotese side 106

Sygeplejediagnoser Skelner mellem aktuel og potentiel sygeplejediagnoser Aktuel: Problem Ætiologi Symptomer Potentiel: Potentiel problem Mulige symptomer Kan være aktuelle eller kommende problemstillinger Det kan være nødvendigt at opstille flere sygeplejediagnoser Problem Ætiologien er årsagen til problemet Symptomer på problemer

Sammen med sidemand Ud fra jeres dataindsamling opstil/diskuter en sygeplejediagnose på Signe

Planlægningsfasen Prioritere problemer: Livsvigtige – opfyldes her og nu Aktuelle – opfyldes hurtigst muligt Potentielle behov – ikke opstået endnu men med afsæt i din faglige viden, ved du at de vil opstå

Planlægningsfasen Målet er den tilstand, som du i et samarbejde med patienten bestemmer, at patienten skal opnå, efter de planlagte sygeplejehandlinger er udført Professionel plan: hvad vil du gøre? Og hvorfor? Langsigtede og kortsigtede mål: handler om hvilket tilstand der ønskes for patienten på længere sigt og hvilke milepæle der er under vejs

SMARTE mål S: specifikke - tydeligt, hvad der tales om M: Målbare -muligt at vurdere om mål er nået A: acceptable, Attraktive –fagligt også for pt R: Realistiske - ligge inde for det mulige T: tidsangivne – klar tidsramme E: Evaluerbare - klart, hvornår der skal følges op S - Specifikke, således at alle er klar over, hvad der refereres til, og hvad målet vedrører M - Målbare. Målet skal formuleres i målbare termer, så der let kan følges op på, om målet er nået Man kan ligeledes løbende måle indsatsens resultater og holde det op imod målsætningen A - Attraktive. Målet skal være vigtigt, interessant og relevant for alle R - Realistiske. Målet skal være realistisk, dvs. målet skal være inden for rækkevidde T - Tidsbestemte. Det skal være klart, hvor lang tid man ønsker at arbejde på at nå dette mål E - Evaluerbare. Det skal være klart, hvornår og hvordan man ønsker at følge op på sine mål.

Med sidemand Ud fra jeres sygeplejediagnose, diskuter et eller flere mål for Signe

Handlinger Handlingerne vælges ud fra diagnoserne og rettes mod at målene indfries. Hensigten er at fjerne eller mindske årsagerne til det problem der er i diagnosen og mindske eller lindre symptomerne. Skal bygge på et fagligt grundlag ( evidens, standarder, retningslinier mm.)

Udførslen/handlinger Handlinger beskrives -Hvem gør hvad, hvornår og hvordan. Tager udgangspunkt i problemet og har til hensigt at løse det. Tage udgangspunkt i patientens fysiske, psykiske og sociale ressourcer Skal bygge på et fagligt grundlag Udfør din plan ! Beskriv hvad der skete dokumentation

Dokumenter dine handlinger Beskriv hvad der skete Skal sikre kvaliteten af dit arbejde Er med til at sikre overblik, kontinuitet, sammenhængende patientforløb, mono og tværfaglighed, genfinde relevante data Dokumenter i Sygeplejefaglig journal

Med sidemand Diskuter hvilke sygeplejefaglige handlinger i vil udføre ud fra det mål i har opstillet for Signe

Evaluering: Blev målene opfyldt? Hvordan gik det? Hvordan oplevede patienten det? Skete der noget uventet? Hvad kan du bruge din erfaring til? Evt. Revurdering af behov, resourcer, mål, handling Evaluering er en kontinuerlig proces gennem hele forløbet

En cyklisk proces…