Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Mål med mening – mening med mål

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Mål med mening – mening med mål"— Præsentationens transcript:

1 Mål med mening – mening med mål
Beskæftigelsesnetværket, Middelfart den 26 november 2015. Lektor Carina Krogh, VIA , Gl. Struervej 1, 7500 Holstebro mail: telefon:

2 Hvad er meningen med mål og dokumentation ?
Der er et behov for at følge og evaluerer på den økonomi der anvendes på det sociale område Der er et behov for mere målrettet udredning og behandling af borgere Der er et behov for mere synlighed om den faglige indsats Titel på præsentationen 2. december 2018

3 Mål – hvor kommer det fra/ inspireret af ?
New Public Management (NPM) er en betegnelse for fokus på resultatorienteret ledelse og markedsstyring i den offentlige servicelevering. NPM som begreb blev lanceret af den britiske politolog, Christopher Hood, i en nu berømt artikel fra 1991 i tidsskriftet Public Administration. Hood baserede sin artikel på de observationer han havde gjort af reformer i den offentlige sektor i Storbritannien, Australien og New Zealand i løbet af 1980’erne. Baggrunden for reformerne var den tidligere økonomiske krise i 1970’erne, hvor budgetterne i den offentlige sektor voksede og voksede. Der var derfor behov for at begrænse væksten i den offentlige sektor og i stedet fokusere på omstilling og nytænkning indenfor givne økonomiske rammer Titel på præsentationen 2. december 2018

4 NPM NPM er skabt i en økonomisk krisetid fra 1970´erne og 1980’erne, hvor udfordringen var en stor og voksende offentlig sektor. NPM fordrede ledelse og markedsstyring og der kom fokus på synlige, målbare resultater. Titel på præsentationen 2. december 2018

5 NPM Konsekvensen af NPM er, at den offentlige sektor indrettes efter et incitamentssystem, hvor især synlige og målbare resultater er i fokus. Hvis lederne kan levere synlige og målbare resultater, så belønnes de. NPM-fortalerne hævder fx, at det er gennem til og fravalg af leverandører af offentlig service, at man kan vide, hvor god kvaliteten er, og hvordan borgerne reelt vurderer kvaliteten: Hævder en skole, et hospital eller et gymnasium fx at være fagligt i top, men tallene viser, at borgerne foretrækker konkurrenten på den anden side af gaden, vil tallene vise de reelle præferencer hos borgerne. Et konkurrence element som måske ikke er så synligt i den praktiske virkelighed ? Titel på præsentationen 2. december 2018

6 NPM Sat på kort formel er NPM derfor lig med: ledelse + konkurrence + resultatopfølgning = synlige og målbare resultater. Titel på præsentationen 2. december 2018

7 NPM kombineres. I dag kombineres NPM elementer med andre elementer som fx samskabelse og borgerinddragelse. I dag er NPM kombineret med andre tilgange fx NPG. New Public Governance (NPG) er en betegnelse for, at organisationer samarbejder om fælles udfordringer i netværk, partnerskaber eller fælles innovationsfora – kunne oversættes med det tværfaglige og tværsektorielle samarbejde der foregår omkring borgerne. Titel på præsentationen 2. december 2018

8 Når det er sagt, er der flere ting der er i spil med arbejdet omkring mål.
Mål kommer i en bestilling fra bestiller, og er dermed retningssættende for hvad leverandøren skal udføre. Det vi primært måler, er borgerens funktionsniveau og udvikling af denne i forhold til de stillede mål Vi kommer ikke udenom, at vi også indirekte måler på leverandørens kompetencer til, at hjælpe borgeren til målopfyldelse. Der skal være mål for indsatsen og borgerens udvikling. Titel på præsentationen 2. december 2018

9 Borgerinddragelse og SMARTE MÅL
Helt centralt i arbejdet med målene er at borgeren er inddraget i udarbejdelsen af mål både hos bestiller og leverandør. En anden måde at inddrage borgeren i mål arbejdet er, at borgeren er medscorende i forhold til eget funktionsniveau før, under og efter arbejdet med målene. Fx scoren fra Voksenudredningsmetoden eller A-B-C-D Titel på præsentationen 2. december 2018

10 SMARTE MÅL ( VUM/Socialstyrelsen)
En anerkendt tilgang til at opsætte gode målsætninger er at formulere ’SMART’e mål: SMART’e mål: Specifikt: Målet skal være specifikt og konkret, således at det er tydeligt, hvad der skal være opfyldt, for at målet er nået Målbart: Det skal være muligt at måle, om målene nås Accepteret: Målet skal være vigtigt, relevant og accepteret Realistisk: Målet skal være realistisk at opnå indenfor den angivne tidsramme Tidsbestemt: Der er fastsat en tydelig tidsramme. Evaluering: Evaluering med borger om målet er nået. Refleksionsspørgsmål: Hvordan arbejdes der i dag med målformulering i sagsbehandlingen? Hvordan kan SMART bidrage til at opstille bedre målsætninger? Evt.: Giv eksempler på målsætninger og lad os i fællesskab prøve at kvalificere dem ved hjælp af SMART 10

11 Resultater og resultat dokumentation
Hvis mål i bestillingen og delmålene hos leverandøren er SMARTE, får vi foræret en del af resultat dokumentationen evt med scoren som supplement. Det er væsentligt at have overensstemmelse mellem: Borger – Bestiller – Leverandør om hvilket resultat der ønskes. Titel på præsentationen 2. december 2018

12 Summe 15 minutter  Herefter opsamling i fællesskab
Hvordan håndterer i arbejde med mål hos jer ?. Hvilke udfordringer møder i ? Titel på præsentationen 2. december 2018

13 Dokumentation og mål Jo mere SMARTE målene er jo mere præcist kan den skriftlige dokumentation blive. Hvad dokumenteres ?. Det er borgerens målopfyldelse og dermed udvikling der dokumenteres. Det er det pædagogiske arbejde der dokumenteres - hvad er der gjort, hvordan og på hvilken baggrund ( metoder og tilgange udfra borgerens belastninger) Titel på præsentationen 2. december 2018

14 dokumentation Bestiller vælger leverandør kvalitativt i forhold til opgaveløsningen. - hvem har de rette kompetencer til at kunne løse denne opgave/hjælpe borgeren i udvikling. Leverandør skal således godtgøre, at de løser opgaven/hjælper borgeren i udvikling udfra borgerens belastninger og funktionsniveau. OG udfra den konkrete bestilling. Titel på præsentationen 2. december 2018

15 Faglig skrivning i dokumentationen
Væsentligt at have de bestilte mål for øje, da det er dem der skal følges op på og dokumenteres skriftligt. Indsatsen er retningssat af bestiller og borger på forhånd, men ikke den konkrete pædagogiske handling der udføres sammen med borgeren. Overvej hvordan og hvad der skrives, samt på hvilken måde borgeren er medinddraget i at udarbejde dokumentationen. Titel på præsentationen 2. december 2018

16 Dokumentation Dokumentation betyder - kan være med til at sikre:
Øget skriftlig faglig synlighed Faglig skrivning Øget bevidsthed om tilgange og metoder i arbejdet Sammenhæng mellem bestilte mål og pædagogisk indsats Beskyttelse af medarbejderne i eventuelle klage sager. Titel på præsentationen 2. december 2018

17 Dokumentation og SMARTE MÅL
SMARTE MÅL kan være en rigtig god hjælp til at dokumentere borgerens udvikling og det konkrete pædagogiske arbejde. Ved brug af SMARTE MÅL bliver det langt mere tydeligt hvad der er bestilt, hvilket resultat der arbejdes mod og hvad det egentlig er der skal dokumenteres. SMARTE MÅL kan øge borgerens ejerskab, motivation/deltagelse i arbejdet med målene og dermed egen udvikling. SMARTE MÅL siger ikke noget om hvordan man kan måle en indsats, men kan være en god hjælp til, at der indarbejdes målemarkører i målene , Titel på præsentationen 2. december 2018

18 Summe 15 minutter – herefter plenum med pointer i vil dele med de øvrige deltagere.
På hvilken måde dokumenteres det pædagogiske arbejde hos jer ? Hvordan dokumenteres borgerens udvikling ? Titel på præsentationen 2. december 2018

19 Mål med mening – mening med mål
Borgerinddragelse ( skal være accepteret og realistisk) Målene er retningsbestemmende for den pædagogiske indsats udfra borgerens individuelle behov, i forhold til en given opgave fx job/uddannelse Målene og opfølgning tydeliggør borgerens udvikling i funktionsniveau Meningen med mål. Meningen med målene er blandt andet, at sikre de rette indsats for borgeren Meningen er at sikre udvikling Meningen er at sikre borgerinddragelse Meningen er at effektiviserer i en økonomisk og faglig diskurs /NPM/NPG Titel på præsentationen 2. december 2018


Download ppt "Mål med mening – mening med mål"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google