Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Advertisements

Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
IKV i den politiske kontekst
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Hvad kom der ud af TUPVAK?
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
Realkompetence i NVR - Kvalitet, status og initiativer
Arbejds- og Udviklingsgruppe Udviklingsseminar 1
EU Socialfondsprojektet
Realkompetencevurdering i Danmark
Projektets highlights ved Ivar G. Frederiksen projektleder.
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 6 26/
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Nogle udgangspunkter, begreber og principper for at anerkende realkompetencer.
Samarbejde og koordineret indsats Kompetencerådsmøde den 4. marts 2011
RKV-arbejdsgruppens rapport om anerkendelse af realkompetencer DFS’ realkompetenceforum januar 2012/RJ.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Et projekt i Beskæftigelsesafdelingen (BA) på Københavns Fængsler
Hvad er realkompetencevurdering?
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Arbejds- og Udviklingsgruppe Seminar 2
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Planlægningsmodeller
Statusmøde 16. August 2013 med Referencegruppen Fra Plan til Udvikling.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
TUP12 VEU- Center FYN VEU- Center Trekantområdet VEU- Center Vest
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Praktisk vejledning til Individuel Kompetencevurdering (IKV) i AMU Uddannelsesseminar på Koldingfjord – 26. august 2008 V. Mette Nørholm, Teknologisk Institut,
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
Velkommen til Udviklingsdag 2 TUP Maj 2013.
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
4. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 26.august 2010, Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
KVIK Kvalitet og evaluering Centre selvevaulerer Dec. inst. i gang Centre forbedrer Øget fokus på resultater og dokumentation Centre selvevaulerer.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Velkommen til konference: Samspillet om anerkendelse af realkompetencer Den 5. november 2012.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Fokus på realkompetencer.
RKV-Seminardage 2010 KOMPETENCEmidt 4. seminardag d. 26. august: institutionel struktur og organisering Hvordan er arbejdet med IKV prioriteret, forankret.
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Strategiske udfordringer på voksenuddannelsesområdet Brian Kjær Andreasen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
VEU centrenes rolle med nye reformer John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Bilag 1. Forandringsteori TUP-projekt Én fælles VEU-center tilgang til IKV i AMU 1. Problembeskrivelse VEU-center Nords udbydere mangler en tværgående.
Udviklingen i bygge- og anlægsbranchen og strategi for indsatsen på området V. Palle Christiansen Beskæftigelsesregion Midtjylland.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Bilag 1. Forandringsteori for udviklingsprojektet ‘Struktureret IKV i AMU’ 1. Problembeskrivelse Der bliver gennemført for få IKV i AMU-forløb inden for.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
Valideringsarbejdet i Norden og Europa Erfaringer og udfordringer
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Vejledning i forflytning
Præsentationens transcript:

Aktiviteter OutputResultater kt. sigt Effekt ml. sig t Virkning lg. sigt Lokalt samarbejde med private og offentlige arbejdspladser om IKV Ledige, a-kasser og jobcentre får indsigt i hvordan IKV kan bruges og de får bedre redsk. Metoder, procedurer at arbejde med VEU-centerne videndeler og netværker om førfasen og IKV på tværs af 3 regioner IKV har bidraget til at virksomhederne har fået et mere langsigtet og målrettet perspektiv på kompetenceudvikling Beskrevne koncepter og lokale manualer til førfasen og overgangen til IKV VEU-centerne får konkrete erfaringer i førfasen og IKV Konsulenter, vejledere og faglærere kan vælge velvalgte metoder, redskaber og procedurer VEU centrene får en kvalificeret tilgang førfasen for ledige og ansatte samt overgangen til IKV fasen. De får udviklet fælles gennem- skuelige strukturer procedurer. Det letter arbejdet med IKV og giver derved øget motivation, tillid, engagement i arbejdet med førfasen og IKV. Medarbejdere og ledere får blik for hvad IKV kan bruges til. De får bedre procedurer, redsk. metoder at arbejde med Virksomhederne har øget fokus på hvordan medarbejdernes langsigtede kompetenceudvikling kan kvalificeres gennem førfasen og IKV Kortlægning og analyse af nuværende praksis, modeller og metoder i førfasen i de tre VEU center Udpegning af konkrete udviklingsområder i forhold til førfasen metoder redskaber og processer, kommunikation og samarbejde VEU Centrene får internt samarbejde iog eksternt med virksomheder, erhvervsorg.og relevante arbejdsmarkeds aktører om førfasen og IKV Konsulenter, vejledere, adm. faglærere kan organisere og koordinere førfasen og overgangen til IKV Konsulenter, vejledere og faglærer adm. og ledere får faglig pædagogisk viden og kompetencer til førfasen /IKV Virksomhederne får den kvalificerede arbejdskraft de har brug for Medarbejdere og ledige får mere langsigtet kompetenceudvikling relateret til arbejds- og erhvervsudviklingen IKV har fået et øget arbejds- og erhvervsmæssigt sigte i VEU centrenes arbejde IKV ressourcepersoner i alle led af VEU-centrene For VEU centrene: Fælles redskaber og metoder til førfasen. Lokale procedurer og principper for samarbejde Fælles informations- materiale. Koncept m procedurer for uafhængig vejledning og rådgivning Resultater er spredt til ledere /medarbejdere på VEU centrenes partner- skabsinstitutioner Der er lavet lokale handlingsplaner for implementering af det videre IKV arbejde. Opbygget netværk lokalt og på tværs af VEU centrene Der er udviklet/ afprøvet For ansatte: -redskaber til førfasen - kompetenceprofiler i organisationen koblet med relevante struktur af AMU mål -dokumentations- metoder og redskaber for ansatte og organisation -Principper for sam- arbejde i førfasen - Standarder for procedurer for overgangen til IKV For ledige: -kompetenceprofiler i vækstområder -dokumentations- redskaber og metoder. -principper for samarbejde i førfasen -procedurer der letter overgang til IKV Virksomhederne får metoder og redskaber til fremadrettet selv at styre afklaring og kompetenceudvikling Konsulenter, vejledere, faglærer mv. får IKV netværk på tværs af landet som løbende kvalificerer deres IKV praksis IKV bliver en del af strategien i uddannelsesinstitutioner Lokalt samarbejde med relevante arbejds- markedspartnere og erhvervs-organisationer om IKV Øget kvalitet og ensartethed i førfasen og overgangen til IKV. Lettere kobling mellem førfasen og IKV Handlingsplaner for det videre arbejde med IKV Konsulenter, vejledere, faglærer adm., ledere handler mere ensartet, velbegrundet og koordineret i IKV arbejdet IKV har fået en bredere perspektiv og dermed øget opmærksomhed i VEU centrene Medarbejdere bliver mere motiveret for kompetence- udvikling gennem en kvalificeret og involverende førfase Konsulenter, vejledere, faglærer mv. bliver mere motiveret for brug af IKV IKV er bliver set som en gevinst i VEU-centernes arbejde Institutionerne har øget brug af førfasen fbm. kompetenceudvikling fører til øget efterspørgsel på IKV og uddannelse Identificering af regionale vækstområder. Kompetencebehov identificeres og beskrives i samarbejde med lokale og regionale aktører Udvikling af fælles koncept for førfasen med procedurer for samarbejde, fælles principper for information, vejledning og rådgivning i forbindelse med førfasen Udvikling af fælles redskaber til beskrivelse af erhvervs- kompetencer der kan kobles til AMU uddannelsesmål og sammenhængende strukturer af AMU–uddannelsesmål evt. hele FKB’er Gennemførelse af kompetence- udviklingsforløb/møder/seminarr er for centrale aktører på tværs af og lokalt i de tre VEU-center Gennemførelse af konkrete førfase,IKV og kompetence- udviklingsforløb i private og offentlige arbejdspladser Gennemførelse af konkrete førfase,IKV og kompetence udviklingsforløb i samarbejde med a-kasser og jobcentre Spredning og dokumentation af god praksis via cases. Dannelse af netværk. IKV er strategisk forankret i VEU Centerne

Formål: Uddannelse /læring (livslang læring) Arbejdsliv (job og beskæftigelse) Afklaring af beskæftigelsesønske og – jobprofil og / eller uddannelsesønske samt koblingen til uddannelsesmål Identifikation og dokumentation af realkompetencer Vurdering af realkompetencer forhold til uddannelsesmål Udbytte af anerkendelse : - Adgang - Individuel tilrettelæggelse og afkortning af uddannelse (hvis merit) - Beviser - Forbedrede job- og beskæftigelsesmuligheder - Motivation til læring Aktør: Uddannelsesinstitutionerne Aktørerne: Uddannelsesinstitutionerne Faglige organisationer A-kasserne / Jobcentrene Studievalg / e-vejledning Folkeoplysningen Aktør: Borgerne, virksomheder uddannelsesinstitutioner FASER I ANERKENDELSE AF REALKOMPETENCER I UDDANNELSER JF. RKV ARBEJDSGRUPPEN

FRA AFKLARING TIL INDIVIDUEL KOMPETENCEVURDERING IKV - ANSATTE Fremtidige arbejdsopgaver Funktionsbeskrivelser Kompetenceprofil Formel AMU uddannelser Fælles Kompetencebeskrivelse /- FKB Uddannelses mål Anden formel ikke-formel /uformel uddannelse Arbejdspladsafklaring Uddannelse IKV Beviser og uddannelsesplan Kompetencepakker /AMU strukturer Dokumentation af arbejdspladskompetencer

FRA AFKLARING TIL INDIVIDUEL KOMPETENCEVURDERING IKV - LEDIGE Arbejdsopgave og funktionsbeskrivelser i vækstområder Kompetenceprofil Formel AMU uddannelser Fælles Kompetencebeskrivelse /- FKB Uddannelses mål Anden formel/ ikke-formel /uformel uddannelse Arbejdsmarkedsafklaring Uddannelse IKV Beviser og uddannelsesplan Kompetencepakker /AMU strukturer Bred dokumentation af arbejdskompetencer