Spiseforstyrrelse og autisme. Præsentation  Helle Vallentin  Pædagogisk leder for afdelingerne i Viborg  Jane Mark Jensen  Daglig leder i Dannebrogsgade.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Hvad er behovene i Danmark?
Børn som pårørende til alvorligt syge forældre Anbefalinger til sundhedspersonalet Udarbejdet på baggrund af: Retningslinier for god praksis ved forebyggende.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Set i forældreperspektiv
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Særlige børn på Sankt Ansgars Skole
Projektleder: Klavs Serup Rasmussen Oplæg ved Kirsten Elise Hove
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Psykoedukation til unge i OPUS
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Kommunernes tilbud til personer med spiseforstyrrelse eller selvskade
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Kognitiv Ressourcefokuseret Anerkendende Pædagogik
Eva Zeuthen Bentsen Institutleder Ledelse, Politik og Filosofi CBS
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Alle børn er alles ansvar
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Psykiatriskole for pårørende - Autisme
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
ICF Rønnegården i Gørløse i Nordsjælland.
Sårbarhed hos børn og unge
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Fremme af unges mentale sundhed
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Pædagogik & kompetenceudvikling i SPIDO-forløbene Knud Erik Jensen, konsulent og underviser på SPIDO
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Inklusion og inkluderende processer
FORÆLDREINDDRAGELSE - I DAGBEHANDLING AF BØRN OG UNGE MED SPISEFORSTYRRELSE Ved sygeplejerske John Dietz, psykolog Anne Lydolff og forælder Eva Elle.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Misbrugsgruppe på sengeafsnit S1/32 i Psykiatrien Syd Baggrund og opstart Gruppen i praksis Udsagn Effekt, udfordringer og udvikling Spørgsmål Misbrugskonsulent.
Piger og autisme – i praksis
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Psykoedukation skizofreni
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Selvforståelse Jesper Lau Guldager og Steffan Fausing.
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Borgerinddragelse Projekt Vejen til Uddannelse og Beskæftigelse Torsdag den 10.april 2014.
Spiseforstyrrelser Meike Bohn, Psykolog ved Center for Spiseforstyrrelse, Herning.
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
Projekt PaRIS Projektgruppemøde d.14.januar 2009 Præsentation af: definition af innovation de foreløbige data fra de kvalitative data Projektleder Mette.
Mødet med de unge Erfaringer med at inkludere unge med skizofreni og skizotypi på arbejdsmarkedet. Er der plads på arbejdsmarkedet til unge med psykisk.
Introduktion Nationale retningslinjer - for rehabilitering til borgere med svære spiseforstyrrelser april 2016.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Mentalisering Recovery Christian Bæk, cand.psych. Blå Kors Medarbejderkonference.
Fokus på den primære opgave Hvem er vi: Specialiseret behandlings organisation med intern skole, som arbejder med at udvikle tilbud til sårbare og psykisk.
Kognitive strukturerede samtaler. Hvem er jeg Uddannet lærer i 1995 Langagerskolen 1995 – 2009 Skolevejleder / kurator 2003/04 Bagland 2009 – Ikke psykolog!
Autisme og selvskade. Præsentation  Helle Vallentin  Pædagogisk leder for afdelingerne i Viborg  Jane Mark Jensen  Daglig leder i Dannebrogsgade og.
”Klart jeg kan” Et vejledningsforløb for ledige i Jobcenter Odsherred med fokus på motivation og kompetencer Peter Rummelhoff, områdeleder Jobcenter Odsherred.
Socialtilsyn årsmøde Faglig session: Autisme
Aftale format – Use cases
Hvordan motiverer vi de unge?
Unge i fokus - baggrund Langsigtet strategi – 3 hovedområder:
Demens Anne Mette Jensen.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Neuropædagogiske samtaler
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Spiseforstyrrelse og autisme

Præsentation  Helle Vallentin  Pædagogisk leder for afdelingerne i Viborg  Jane Mark Jensen  Daglig leder i Dannebrogsgade og med fra opstarten som pædagog  Trine Kjærhus  Pædagog

Dannebrogsgade  Afdeling under Region Midtjylland, SAU, Viborg  § 107-tilbud  Eksisteret siden Januar 2012  Autisme+ tilbud til voksne  Primær målgruppe: Unge kvinder med autisme og komorbiditet som fx selvskadende adfærd, spiseforstyrrelser, OCD og angst.  11 Pladser fordelt med 10 kvinder og 1 mand  Takstfinansieret – med høj normering

Karakteristika for de unge kvinder i DBG Vi møder 2 kategorier: Type 1: Borgere diagnosticeret med spiseforstyrrelse Type 2: Borgere, som kopierer adfærden eller har atypiske spisemønstre

Kerneproblemer for kvinderne Type 1: Diagnosticerede:  Ofte sent diagnosticeret og diagnosticeret med spiseforstyrrelsen før autismen  Kvinderne har nemmere ved at identificere sig med spiseforstyrrelsen end med autismen  Angst / depression / perfektionisme  Stresssårbarhedsgrænse  Sociale kompetencer – mangler strategier  Kender ikke sine følelser – svært ved at ændre dem  Lavt selvværd – selvusikre, forkerthedsfølelsen  Overanalyserende – det meste af tiden  Hader at blive irettesat eller korrekset. Orker ikke at høre på, at man skal gøre tingene anderledes

Kerneproblemer for kvinderne Type 2 Atypiske ”spiseforstyrrede”:  Ofte diagnosticeret med autismen først, ligesom der er set andre komorbide symptomer end spiseforstyrrelsen f.eks. selvskade  En kopiadfærd  En fascination eller særinteresse, der tager overhånd  Giver en identitetsfølelse  Svært ved at være en del af det sociale fællesskab  Lavt selvværd – selvusikre, forkerthedsfølelsen  Sociale kompetencer – mangler strategier  Kender ikke sine følelser – svært ved at ændre dem  Grænseløs – svært ved at fornemme grænser (seksualitet, tale med andre, grineflip)

Syn på komorbiditet  Borgeren har en eller flere diagnoser ud over autismediagnosen  Autismen er grundliggende og kommer således før komorbiditeten  Komorbiditeten ses som det udtryk, eller som den adfærd, der er umiddelbart påfaldende  Ofte kommer borgeren til os, når behandling af komorbiditeten er fejlet  Komorbiditet kan ses som en stressbelastning

Autisme og Stress Det påvirker både overblik og eksekutive funktioner Mentalt overarbejde kræver meget energi Mindre mentalt overskud Overbelastnings -symptomer Udvikling af angst selvskade, spiseforstyrrelser, OCD

Autismesyn

Hvorfor udvikler mange kvinder med autisme spiseforstyrrelse  Mentalisering: svært ved social interaktion, private logikker om mad, forestilling om at blive en del af et fælle- skab

Hvorfor udvikler mange kvinder med autisme spiseforstyrrelse  Detaljefokus: selektivt spisende, specielle rutiner om mad/måltider, mad som særinteresse, gode muligheder for symmetri, ritualer etc.

Hvorfor udvikler mange kvinder med autisme spiseforstyrrelse  Eksekutivt: Følge planer, opskrifter, motionsprogrammer

Hvorfor udvikler mange kvinder med autisme spiseforstyrrelse  Sensorisk: Madens farve/konsistens, smag/lugte, følsomhed i maden, forstyrret sult/mæthedsfornemmelse, mave/tarm problemer

Hvorfor udvikler mange kvinder med autisme spiseforstyrrelse Personligt:  Følelsen af kontrol, at lykkedes med noget  Giver en identitet

”Når spiseforstyrrelsen bliver en diagnose” Type 1: Autisme, som ikke er mødt, der giver overbelastning og stress gennem længere tid, Spiseforstyrrelsen er det man lykkedes med, bliver hele ens eksistensgrundlag Metode: Stressreduktion, kompensation, skærmning, selvforståelse, håndteringsstrategier, manglende/dårlig energiforvaltning

Atypiske spisemønstre/forstyrrelser kan ”kureres” Type 2: Kopiadfærd, særinteresse, sansemæssige udfordringer og identitet Metoder: Autismepædagogik Afledning Tilbyde andre interesser Skærme i forhold til sanseindtryk/kompensation

Pædagogisk praksis Hvad gør vi?

Hvad ”kalder” autismen på?  Forudsigelighed og struktur – endnu højere grad i forbindelse med måltider  Borgeren har brug for at føle kontrollen – personalet har ansvaret  Kompensation  Mellemregninger  Vedholdenhed  Samtaler med tryghedspersoner  Tid og sparring  Hjælp til at sætte mål og realisere dem

Pædagogisk praksis  Anvisninger/scripts  Visuelt materiale  Grundlæggende struktur i huset  Kompensation  Ydrestyre  Ansættelse af køkkenpersonale  Teammøder hver uge  Adgang til sparring  Vedholdenhed/kun ændringer på møder  Udgangspunkt i det individulle

Brobygning + første periode  Etablering af arbejdsalliance  Udarbejdelse af forudsætningsanalyse  Etablering af grundlæggende struktur  Tydelige aftaler  Sikre ensartethed i indsatsen  Etablere samarbejde med CFS, pårørende etc.  Fokus på stressreduktion – hvor kan der kompenseres  Indramme autisme  Fokus på motivation og ressourcer

Når målet er at holde i live  Personalet har alt ansvaret og det meste af kontrollen  Fokus på samarbejdsalliancen  Kompenserende/støttende rammer for daglige dagen  Tæt samarbejde med egen læge, CFS og pårørende  Ikke et succeskriterium at undgå indlæggelser

Det lange seje træk  Vægten stabiliseres  Borgeren har kontrollen – personalet har ansvaret  Borgerens kognitive niveau forbedres  Fortsat stress reduktion på en række områder i form af kompensation  Arbejdet med selvforståelse - samtaler  Gøre ydre styring og strategier til indre

Udvikling  Borgeren får langsomt både kontrol og ansvar  Mindre kompensation  Øget krav både i forhold til mad men også andre områder  Spiseforstyrrelsen fylder ikke alt

Samarbejdet med Center for Spiseforstyrrelse (CFS)  Svært for CFS at skelne, hvad er autismen, og hvad er spiseforstyrrelsen  Samarbejdet er essentiel for borgeren  Brug for både tilgang i forhold til somatik, rammerne og pædagogikken, tid samt stressreduktion/kompensation

Udfordrende at blive i hovedet medarbejderens perspektiv  Kæmpe krydspres i den akutte fase  Svært at bevare tålmodigheden/styrken til at se bagom spiseforstyrrelsen og autismen  Svært at samarbejde med borgeren som er kognitivt udfordret på grund af lav vægt  Bevidst om at blive i hovedet – egne forforståelse, habitus og smitte effekt  Behov for tæt samarbejde i teams og personalegruppe

Hvad har vi lært  Tid er essentiel  Tag udgangspunkt i borgerens forudsætninger, motivation og ressourcer  Arbejdet er individuelt – tag udgangspunkt i den enkelte borgers forklaring  kompensation/støtte er en livslang nødvendighed  Samarbejde med andre aktører

Tak for i dag  Ved efterfølgende spørgsmål kontakt   