Hjælp til en god debat om forældresamarbejdet John Andersen UdviklingsForum.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Psykoedukation til unge i OPUS
Advertisements

Grænser for rummelighed
Psykoedukation for patienter med skizofreni
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
BRUGERPEJLING PÅ SOFIELUNDSKOLEN OG ELVERDAMSSKOLEN FORÆLDRE UDARBEJDET AF FOLKESUNDHED MAJ 2016.
Projekt: Fælles indsats på psykiatriområdet i Haderslev Kommune og Region Syddanmark.
Hvad laver en skolebestyrelse? Skolebestyrelsen har indflydelse på alle områder, der vedrører skolens virksomhed inden for rammerne af folkeskoleloven.
Den pædagogiske assistentuddannelse En uddannelse til fremtiden Oplæg v. Vibeke Nielsen Den 23. juni 2009.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Profil-værktøj til unge på uddannelseshjælp Kursus April 2014.
Motivation Forældregruppe 2014 Jane Christoffersen & Birgit Lykke Hansen.
Nothing about us, without us - om vigtigheden af inddragelse af børn Nordisk Forening mod Børnemishandling og Omsorgssvigt Grønland, august 2014.
1 Løsningsfokuseret tilgang Fremtidens mål Fortidens successer.
Workshop 4 Anerkendelse i praksis Psykolog Susanna de Lima Aarhus Kommune Ungdomscentret Socialforvaltningen.
Skaleringer Progressionsmåling og dialogredskab. Skaleringer som dialogværktøj
Morgendagens Børne- og Ungeliv MEDARBEJDERE Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 12:5 Powered.
Albertslund Kommune Nordmarks Allé 2620 Albertslund T F Temamøde om underretninger.
Brugertilfredshedsundersøgelse På området for Voksne med Handicap 2015 De små bofællesskaber.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Guidet egen-beslutning Usikre unge: -Der er rigtig mange muligheder -Personlig usikkerhed - lavt selvværd -Høje forventninger til sig selv - præstation.
Forebyggelse og tidlig opsporing af overgreb mod børn og unge i dagtilbud, på skoler og anbringelsessteder NFBO konferencen, Nuuk, august 2014 Merete Bonde.
Inddragelse af børn og unge med særlig fokus på det udviklingsstøttende perspektiv Work shop 2 Socialrådgiver, lektor Birthe Elholm, Institut for Socialt.
LANDSKONFERENCE 2006 Hvordan kan kommunerne hjælpe børn med særlige behov bedst muligt fra start? Børn med særlige behov - og dagplejen V/ John Andersen,
Læring og it Spørgeteknik Pædagogisk IT-kørekort - Mentorforløb 1.
Forældre er en aktiv ressource i inklusionsopgaven i børnehuse og skoler.
Børn og Unge Århus Kommune 1 Børn /unge med særlige behov Oplæg d til Projekt KRUT Alice Klinge,psykolog.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
TVÆRFAGLIGT SAMARBEJDE LIAM VERBAL OG ORALMOTORISK DYSPRAKSI.
”Hvordan undgår jeg som professionel at tage parti?” ”Jeg mangler redskaber til samtaler med forældre der har det svært” ”Kan vi forlange at både mor og.
Hvor gør du af din bekymring for dit barns skolegang?
Når hørenedsættelse begrænser menneskers deltagelse i samfundet
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Grafikrapport Unges brug af tandpleje
Forældre som en ressource i sprogarbejdet:
Ekstern resultatopsamling i 2013 af Deloitte
Antal besvarelser: 52.
- for samarbejdspartnere
Styrk forældreansvaret
Boligforeningsprojekt
Ordenes betydning Alkoholiker
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Børnehuset Peblingevej
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Unge på kanten af fællesskabet
Overvej din kommunikation
Bipolar affektiv sindslidelse Patienter og pårørende Session 10
Frivillige patientstøtter rykker ind på hospitalet
Aula: hvordan vil vi bruge det i forældresamarbejdet?
Inddragelse af udsatte børn, unge og deres forældre i sager om frivillige og tvangsmæssige foranstaltninger efter servicelovens regler v/ ankechef Henrik.
Velkommen til Brøndbyvester skole og SFO.
Centralforeningen for Stampersonel
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
Line Leth Jørgensen Dysleksivejleder og læsekonsulent
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
FSAIO ‘s Efterårs Fagdag 6 Oktober 2017
Hvilke punkter vil jeg komme ind på?
Tendenser i forældresamarbejdet
Baba – Modul X.
Implementering af den styrkede pædagogiske læreplan på PAU
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Unge med angst set fra et vejlederperspektiv
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
Jonna Jepsen Specialkonsulent, underviser og forfatter
Præsentation af 7. kl. Skoleåret 2019/20.
Indhold - Religionssociologisk viden om børnefamilier
Fra tilskuer til spiller
Sofie Kryger Jurist 28. november 2018 justitia-int.org
Borgermøde.
Skemaet er lavet som felter til indtastning af tekst
Skole-hjemsamarbejde
Præsentationens transcript:

Hjælp til en god debat om forældresamarbejdet John Andersen UdviklingsForum

Hovedtemaerne –Den store tilfredshed –Samarbejde og konflikter –Anerkendelse –Kommunikation med forældre –Hvad kan vi gøre

Forældrenes store tilfredshed med dagplejen 94 % er enten meget tilfredse eller tilfredse 6 % er utilfredse eller meget utilfredse Det er velkendte som er kendt fra utallige undersøgelser Dagplejen er en succes – og alligevel mangler der anerkendelse

Samarbejdet mellem forældre og dagplejere Samlet set er både forældre og dagplejere meget tilfredse med det indbyrdes samarbejde

Konflikter mellem dagplejere og forældre 1,3 % af forældrene har en konflikt med en dagplejer 5 % af dagplejerne har en konflikt med en forældre

Dagplejerens oplevelse af irritation og småproblemer i samarbejdet Meget ofte 0,5 % Ofte 3,0 % Af og til 37,6 % Sjældent24,9 % Meget sjældent26,4 % Aldrig 7,6 %

De gennemgående problemer i dagplejen Når forældrene vil bestemme hvornår barnet vil sove Situationer hvor forældrene henter deres barn for sent

Kommunikation om konflikter og småproblemer Forældrene vurderer at det er let at bringe ting op i dagplejen Uanset uddannelsesniveau vurderer forældrene at det er let t bringe ting op i dagplejen

Når problemerne ikke tages op (1) Årsagerne hos forældrene er: De orker det ikke De vil ikke virke utilfredse De oplever at det er et følsomt emne, som det er svært for dagplejeren at tale om

Når problemerne ikke tages op (2) Årsagerne hos dagplejerne er: De vil ikke skabe en dårlig stemning De orker det ikke

Ønsket om anerkendelse (1) Anerkendelse af hvad fra hvem? Hvad vil I anerkendes for? De længst uddannede forældre anerkender i højere grad dagplejerens kompetencer end de forældre der ikke har en lang uddannelse. Et personligt problem for dagplejeren? Et strukturelt problem for dagplejen? Ønsket om anerkendelse

Ønsket om anerkendelse (2) Forældre til børn i dagplejen vurderer i højere grad end forældre i andre dagtilbud, at deres barn udvikler sig i dagtilbuddet.

De moderne forældre og den moderne dagpleje Forældrene er væsentligt mere positivt indstillede overfor dagplejen, end dagplejen er det overfor forældrene Myter og realiteter Aben ligger primært hos dagplejen! De moderne forældre og den moderne dagpleje

Pjecen Kommunikation med forældre De moderne forældre er åbne og stiller krav Det enkle og komplicerede i kommunikationen Gode rammer for kommunikationen Det er enkelt, og det er svært

Handlemuligheder Organiser kommunikationen Bryd tabuerne Inddrag fædrene Bryd myterne Fasthold de mange perspektiver Udgangspunktet er altid barnet

John Andersen UdviklingsForum