Morten Kvist Refskov For en markant lærerstemme i Danmarks Lærerforenings Hovedstyrelse Sammen gør vi en forskel Jeg stemte NEJ til OK15 …fordi overenskomsten.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Ledelsesnetværk, områdestruktur og selvejende institutioner Samarbejds- modeller - der har vist sig at fungere i praksis.
Advertisements

En indsats for indskolingselever 0.-3.kl.? Hvornår sættes der ind? Hvordan sættes der ind? Eksempler på it-støttede indsatser Eksempler på forældresamarbejde.
Folkeskolereformen og valg af ungdomsuddannelse Årsmøde for Danske Erhvervsskoler, 24. maj 2016 Trine Ladekarl Nellemann Rektor, Next.
Hvad skal I huske fra i dag! Viden, erfaringer, råd og redskaber.
DANNELSE DER VIRKER – efterskolens pædagogik
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
NETVÆRKSMØDE 19. MAJ 2016 BRITT JENSEN. FÆLLES SAMTALERNE ”3 DELTAGERE OG 3 VINDERE”
Folkeskolereformen en god skole skal gøres endnu bedre Velkommen til et nyt spændende skoleår på Vibenshus Skole Forældreinformation om FSR – lærernes.
Fakta om skilsmisse Ca. 1/3 af alle danske børn oplever, at deres mor og far går fra hinanden, inden de bliver 18 år Der er pt. ca delebørn i.
Hvem er jeg? Indlægsholderen præsenterer sig selv og kører bordet rundt.
Forældres opfattelse af Den Danske Folkeskole
FTF er danskere FTF er hovedorganisation for offentligt og privat ansatte. Medlemstallet er steget med i løbet af de sidste ti år.
Høje-Taastrup Kommune er kendt for sine stærke lokalsamfund, hvor det er attraktivt at være frivillig, og hvor borgerne er aktivt engagerede, har indflydelse.
Et fælles grundlag for forældresamarbejde Et godt samspil mellem forældrene og de ansatte i dagtilbud og på skolerne er en styrke i den lokale indsats.
Fra Dansk Golf Union Juniorugen Landsseminar Juniorkonsulenter
Bertel Haarder (Undervisningsminister) :
Antal besvarelser: 52.
Arbejdsmiljø og ledelse går hånd i hånd
Læseløft Syd Samarbejde mellem faglærer ved Mad til Mennesker og læsevejleder Aktionslæringsforløb Instruktionsvideoen.
Forældrenetværk Hvad – hvordan – hvilke emner
Den gode læge Yngre Lægers politik
(s. 1) De projekterende og udførende sammen med bygherren gennemgår grundigt og udfordrer projektet i overgangen fra projektering til udførelse. Ved projektoptimering.
Målet med at give nogle elever en transitmentor
Ledelse i fremtiden … Betyder ikke vi skal kaste fortiden over bord
Det gode møde i folkeskolen
Budget 2018 Overenskomst 2018 / OK 18
BØRNE- og UNGEKULTURKONSULENTER MED FAGLIGHED OG SAGLIGHED
Den fremadrettede strategi for Ishøj Skole mod 2014
Tro på dig selv - det gør vi
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Professionsidentitet og teori/praksis
FÆLLES målstyring i matematik
Fælles ledelsesgrundlag
Dit samarbejde med Center for Socialpædagogik og Psykiatri Oplysning om Tæt på Familien i CSP – udarbejdet i samråd med ForældrePanelet i CSP november.
Digital kultur og trivsel på skolen – mod et fælles værdisæt
BADMINTON.
En vision for almen praksis
VISIONSSEMINAR – PÅ VEJ MOD STRATEGI 2022
Kommunikation - trykstil
OK18 Det statslige forlig
VELKOMMEN til nye lærere på stx/hf
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
1. dag - Modul 1A Velkomst og præsentation Indflydelse og interessevaretagelse Frokost (kl ) Områdeopdeling kommunal / privat Overraskelse (kl )
Erfaringer fra virksomhedsbanken
Hvad betyder det på efterskolerne?
Nysgerrighed og indsats
Dansk Forening for Arbejdsret - Politisk nyt
Samtale om folkeskolen i
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Dialogmøde d.9.april Samarbejde om læring – folkeskolen, ungdomsskolen og folkeskolereformen.
Hvad betyder det på efterskolerne?
Skolereformen Trivsel Faglighed Læring.
Få succes med jeres næste projekt Et udviklings-forløb med DGI og DIF
Dialogspil om lærerarbejdsliv
Afdækning og forhandlinger med BUF og SKK
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Der tages udgangspunkt i trekantens 4 hovedtemaer.
BAI skolekonference 13. november 2018 Titeldias
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Elevtrivsel Gymnasier og VUC'er 2018
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
VELKOMMEN til nye lærere på erhvervsgymnasier
Lempelse af fælles mål OPSAMLING PÅ DIALOGMØDER
NÅR DIT BARN SKAL HAVE ET TILBUD OM SKOLEFLEX, TILBAGESLUSNINGSFLEX
Undervisningsplanlægning
Børne og ungepolitikken blev vedtaget i december 2015 og er byrådets fælles vision for børn og unge, som vokser op i Aarhus – og dermed også det fælles.
Børne og ungepolitikken blev vedtaget i december 2015 og er byrådets fælles vision for børn og unge, som vokser op i Aarhus – og dermed også det fælles.
Børne og ungepolitikken blev vedtaget i december 2015 og er byrådets fælles vision for børn og unge, som vokser op i Aarhus – og dermed også det fælles.
Kvindelige ledere i Dansk Politi sommeren 2018
Præsentationens transcript:

Morten Kvist Refskov For en markant lærerstemme i Danmarks Lærerforenings Hovedstyrelse Sammen gør vi en forskel Jeg stemte NEJ til OK15 …fordi overenskomsten ikke sikrer allemedlemmer rimelige arbejdsvilkår. …fordi overenskomsten ikke sikrer alle medlemmer rimelige arbejdsvilkår.

Jeg er kandidat til Hovedstyrelsen, fordi jeg er overbevist om, at jeg med kritisk tilgang, energi, mod og friske øjne kan gøre en positiv forskel for alle medlemmer i Danmarks Lærerforening.

OK15 var udslagsgivende for min beslutning om at melde mit kandidatur, og jeg er fortsat dybt ind i hjertet ærgerlig over, at vi handlede og stemte, som vi gjorde. Vi kan ikke leve med, at vi er blevet umyndiggjort, og at medlemmernes arbejdsvilkår - og dermed arbejdsmiljø - er blevet et lokalt anliggende. OK15 var udslagsgivende for min beslutning om at melde mit kandidatur, og jeg er fortsat dybt ind i hjertet ærgerlig over, at vi handlede og stemte, som vi gjorde. Vi kan ikke leve med, at vi er blevet umyndiggjort, og at medlemmernes arbejdsvilkår - og dermed arbejdsmiljø - er blevet et lokalt anliggende.

Jeg vil vedholdende kæmpe for, at Danmarks Lærerforenings indflydelse og aftaleret er landsdækkende; at vi dyrker solidariteten og fællesskabet og modsætter os øget individualisering og konkurrencestatslogik. Vi skal stå sammen og tro på, at vi med sammenhold og fælles styrke kan forandre vores og folkeskolens forhold til det bedre. Jeg vil vedholdende kæmpe for, at Danmarks Lærerforenings indflydelse og aftaleret er landsdækkende; at vi dyrker solidariteten og fællesskabet og modsætter os øget individualisering og konkurrencestatslogik. Vi skal stå sammen og tro på, at vi med sammenhold og fælles styrke kan forandre vores og folkeskolens forhold til det bedre.

Sammen gør vi en forskel !

Jeg går til valg på 5 temaer Jeg går til valg på 5 temaer ❶ ❷ ❸ ❹ ❺

PROFESSIONSIDEALET ❶❷ ❹ ❺ ❸ En central arbejdstidsaftale Et opgør med lokallønstænkningen En tilbagerulning af folkeskolereformen En inkluderende folkeskole med et ordentligt arbejdsmiljø En genrejsning af lærernes og folkeskolens status og anseelse

Mine holdninger Lærerarbejde rimer ikke på ”normal” arbejdstid. En central arbejdstidsaftale ❶ Vi skal have en ordentlig central arbejdstidsaftale, der som minimum sikrer alle lærere et undervisningsmaksimum og et professionelt råderum. Vi har en legitim ret til (også) at indgå aftaler om arbejdstid for vores medlemmer. Vores arbejdsvilkår skal ikke afhænge af kommunen, man er ansat i – én for alle, alle for én.

Mine holdninger Stærk fortaler for kollektiv løn - lige løn for lige arbejde. Et opgør med lokallønstænkningen ❷ Vi ønsker en kollektiv løntænkning – ikke en individuel Individualiseringstendensen skal modarbejdes. Modstander af ‘Ny Løn’. Drømmer om centralt fastsat løn og pensionsindbetaling.

Mine holdninger Folkeskolereformen er velment, men i praksis håbløs, fordi den er eklatant underfinansieret og skabt uden inddragelse af fagprofessionelle. En tilbagerulning af folkeskolereformen ❸ Folkeskolereformen bør rulles tilbage, så vi kan starte forfra og sammen skabe noget, som reelt sætter folkeskolen i stand til at leve op til dens ansvar som landets vigtigste dannelses- og uddannelsesinstitution. Folkeskolereformens læringsmålsdiskurs indfører styringskæder og stærk individualisering, som vil indsnævre folkeskolens formål og suge dannelsen ud af uddannelsen. Folkeskolereformen har indført umulig logistik og uløselige paradokser. Sådan kan man ikke holde og udvikle skole.

Mine holdninger Det nuværende ressourceniveau gør det umuligt at inkludere stadig flere elever, samtidig med at alle elever skal have mere individuel opmærksomhed. En inkluderende folkeskole med et ordentligt arbejdsmiljø ❹ Vi kan ikke uddanne os ud af inklusionsudfordringen – det kræver flere lærere. En tidlig og forebyggende indsats har positiv indvirkning på børnenes chancelighed og fortsatte udvikling gennem skoleforløbet. Inklusion bør først og fremmest være et pædagogisk mål, som nås med pædagogiske midler. Indtil videre har der primært været tale om et middel til at nå et økonomisk mål.

Mine holdninger Lærere er ledere, og det kræver frihedsgrader og stor selvstændighed at forvalte det kvalificeret. En genrejsning af lærernes og folkeskolens status og anseelse ❺ Vi skal arbejde for en genrejsning af lærernes og folkeskolens status og anseelse med fokus på lærernes professionelle praksis og dømmekraft. En profession har et veludviklet fagsprog og er i stand til at udøve selvkritik. Vi skal generobre den didaktiske og pædagogiske dagsorden. Dialogen og kritikken skal tilbage på lærerværelserne.

❶ En central arbejdstidsaftale ❷ Et opgør med lokallønstænkningen ❸ En tilbagerulning af folkeskolereformen ❹ En inkluderende folkeskole med et ordentligt arbejdsmiljø ❺ En genrejsning af lærernes og folkeskolens status og anseelse STEM Morten Kvist Refskov ind i Hovedstyrelsen Enig ?

Vil du vide mere? Læs mit fulde valggrundlag HER HER Se folkeskolen.dk for diverse indlæg og artikler HER HER Følg mig på Facebook HER HER

TAK, fordi du tog dig tid til at nå hertil Del gerne mit kandidatur med andre, TAK