KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Metode i AT Religion.
Advertisements

Det Internationale Område Studieområde 3/
Almen studieforberedelse
HISTORIE Den mundtlige prøve
Retorik og eksamen - den mundtlige eksamen i samfundsfag
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Kvantitative metoder
DEN 3-delte prøve: Den skriftlige synopsis Den mundtlige fremlæggelse
MUNDTLIG FREMSTILLING
Videnskabsteori og faglige metoder
Samfundsvidenskabelig metode
Almen sTudieforberedelse - AT
Faglige metoder I fagene international økonomi, samtidshistorie og engelsk Kilde: hhx-håndbogen til studieområdet (Systime)
Synopsis VIP3/2012.
AT eksamen 2014 Hvordan kan opgaven løses med de humanistiske fag? HS
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Præsentation 28: Eksamen Objektorienteret Middleware.
Videnskabsteori & metode
Synopsis VIP13 HH3.
1 Afsætningsfaglig metode
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Kort demo af processen BA Leisure Management BA International Sales
OOMI Præsentation 28: Eksamen. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 6 Pensum Pensum har været noget fragmenteret (ny struktur for faget, nyt indhold og.
Objektorienteret Netværkskommunikation Præsentation 28: Eksamen.
Fællesfagligt emne: Fra Osmannerriget til det moderne Tyrkiet
Synopsis.
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
SKABELON.
KNÆK KODEN Opgave 1. Erhvervsøkonomiske område opgave 1 Med udgangspunkt i en af dig valgt virksomhed skal du udarbejde en økonomisk analyse af den valgte.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
METODE I SRP Oplæg 20/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 - Frivillighed.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
Astra* Nationalt center for læring i natur-, teknik- og sundhed Sprogbaseret læring i naturfag Del 2 Astra* v/Anette Vestergaard Nielsen.
KNÆK KODEN. Tidsplan TidspunktAktivitet 12. april Information om intern prøve i Studieområdet Del 1 Lodtrækning om område i klasserne 29 april Valg af.
Hvad er samfunds- videnskab?. Samfundsfags discipliner  Eksempel: Finanskrisen…  Kan angribes ud fra økonomi  Kan angribes ud fra politik  Kan angribes.
Hvad er samfundsfag?. Samfundsfag handler om…. demokrati, det politiske system, de politiske partier, ideologier, sociale forhold, økonomi, globalisering,
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område Opgaveformulering 4 – Danmark i en globaliseret verden.
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Danmarks økonomi.
Kronik EKSAMENSGENRE I SKRIFTLIG DANSK. Genren kronik  Læs om genren her: Se også.
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
METODE I SRP Oplæg 25/ PowerPointen findes her: Startside:
KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 2 – Topskattelettelser
Den populærvidenskabelige artikel
SRO SKRIV!.
Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 1 – Demografi og velfærd
Hvad er AT – almen studieforberedelse
KNÆK KODEN Samfundsfaglige område
KNÆK KODEN.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Sso SKRIV!.
KNÆK KODEN.
Viden kan være erfaringsbaseret eller forskningsbaseret
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Kvalitative og kvantitative undersøgelser
KNÆK KODEN.
Den naturvidenskabelige metode
ERHVERVSCASE Generelt
Velkommen til Metode i DIO.
Naturfag.
Informationssøgningskursus Studieområdet del 1
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
MUNDTLIG FREMSTILLING
KNÆK KODEN.
SRO 2018 hHx.
Metode i SRP Billede: © Colourbox.dk Oplæg 23/
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Præsentationens transcript:

KNÆK KODEN Det samfundsfaglige område Opgaveformulering 3 – Det danske arbejdsmarked

Giv en redegørelse for begrebet arbejdsløshed herunder typer af arbejdsløshed og hvorledes man måler arbejdsløshed. Foretag en analyse af udviklingen af arbejdsløsheden i Danmark fra 2010 frem til i dag og kom herunder ind på, hvilke mismatch problemer, der p.t. er på det danske arbejdsmarked. Vurder, hvem og hvordan disse mismatch problemer kan løses. N.B. Det er et krav, at matematiske metoder anvendes i besvarelsen af analysespørgsmålet, enten i selve synopsen eller ved fremlæggelsen. Husk at læse opgaveformuleringen godt igennem.

Hvad går opgaven ud på? Redegørelse: Vise at du forstår relevante fagbegreber Analyse: Her skal du ved hjælp af relevante kilder dokumentere udviklingen af arbejdsløsheden i Danmark (2010 frem til i dag) samtidig med, at du bruge begreberne, som du har redegjort for. Og så skal du også ved hjælp af relevante kilder pege på, hvor der på det danske arbejdsmarked ikke er balance mellem udbud og efterspørgsel af arbejdskraft. Diskussion: Du skal her komme med (konkrete og realistiske) forslag til, hvem der vil kunne løse mismatch problemerne og hvordan.

Faglige elementer Typer af arbejdsløshed Ledighedsbegreber (fx brutto-, netto- og AKU-ledighed, arbejdsstyrken) Den danske model (herunder fx trepartsforhandlinger) Evt. økonomisk politik og politiske partier og evt. ideologier (som baggrund for forskellige politiske holdninger) Argumentation Kildeindsamling og kildeanvendelse Metode: Kvantitativ, kvalitativ og komparativ Generelt: Brug af relevante fagbegreber, når muligt.

Redegørelse Giv en redegørelse for begrebet arbejdsløshed herunder typer af arbejdsløshed og hvorledes man måler arbejdsløshed. Hint Kom ind på, hvorfor lav arbejdsløshed/ledighed er et samfundsøkonomisk mål – her kan du bl.a. komme ind på, hvilke problemer ubalance mellem udbud og efterspørgsmål kan give. (Hold evt. lidt tilbage her til den mundtlige fremlæggelse!) Forklar de forskellige typer ledighed og hvordan man i praksis måler ledigheden. Relevante kilder kan findes her: Primært I-bogens kapitel 5.1.2: De økonomiske målsætninger, ighed.aspx og evt. noter, opgaver eller andet materiale fra undervisningen. ighed.aspx

Analyse Foretag en analyse af udviklingen af arbejdsløsheden i Danmark fra 2010 frem til i dag og kom herunder ind på, hvilke mismatch problemer der p.t. er på det danske arbejdsmarked. Hint Brug godt med kilder (primært kvantitative men også kvalitative). Husk tal fortæller ikke noget selv. Du skal sætte ord på, hvad tallene viser og hvad der kan forklare den pågældende udvikling. Begreberne som du har med i redegørelsen skal anvendes mest mulig i analysen. Husk at mismatch problemer er der, hvor der er ubalance mellem udbud og efterspørgsel. Husk kravet om, at matematiske metoder skal anvendes i besvarelsen af analysespørgsmålet (i selve synopsen eller ved fremlæggelsen). Dvs. bearbejd selv nogle af dataene. Relevante kilder: Bl.a. Danmarks Statistik (se slide 8) og andre kilder, der har tal for ledigheden samt fx artikler, der siger noget om mismatch problemerne.

Vurdering Vurder, hvem og hvordan disse mismatch problemer kan løses. Hints: Fokus på, hvem der er de centrale aktører på det danske arbejdsmarked – husk den danske model. Evt. inddrag trepartsforhandlingerne (evt. også kommende gymnasiereform). Inddrag relevante økonomiske politikker (herunder arbejdsmarkedspolitik: Stramnings- og opkvalificeringsstrategi). Hvis det er relevant, inddrag så andre politiske muligheder (udover økonomiske politikker). Det kan være en fordel, hvis mulighederne, som du nævner eventuelt også er nogle, som forskellige aktører (politiske partier, interesseorganisationer m.fl.) har foreslået. Det vil kunne styrke din argumentation. Kilder: Egen informationssøgning, evt. brug af artikler for foreslåede kilder, I-bogens kap. 5.2 Økonomisk politik – særlig Strukturpolitik.

Forslag til at finde kilder Meget kan findes via Danmark Statistik – - enten under ”Find statistik” eller ”Nyt fra Danmarks Statistik” Tal vedr. beskæftigelsen/arbejdsløsheden hører til under emnet: Arbejde, løn og indkomst. Derudover kan man også prøve med: uddannelse-og-opkvalificering.pdf - her er det særlig kap. 3, der er interessant

Forslag til at finde kilder – forsat angelPaaFaglaerte_2015.ashx fagl%C3%A6rte/ _oekonomer_advarer_mod_boligjobordning.html byggebranchen?publisherId= &releaseId= mangelvare---men-akademikere-kommer-i-overskud/

Husk

Samarbejde Så længe det er individuelle synopser!

Metode Hvad er metode? De redskaber fra dine fag, som du anvender for at kunne svare på din opgaveformulering. Man snakker om tre overordnede felter af metode – Samfundsvidenskabelig – Humanistisk – (Naturvidenskabelig)

Samfundsfaglig metode – bl.a. Kvalitative data – Tekster, ekspertudtalelser, avisartikler interviews m.fl. Kvantitative data – Tal, tabeller, grafer fx fra Danmarks statistik m.fl. Komparative metode – Sammenligning

Kildekritik Forhold dig for eksempel til, hvornår kilden er fra, hvordan kilden evt. har målt/beregnet, hvordan kilden formidler sit budskab, og hvem der er afsender – og om denne evt. er et formål samt om det evt. kan påvirke kildens troværdighed. Hvis en kilde har en tendens, så er det ikke ensbetydende med, at du ikke kan bruge den. Nogle gange er det netop nødvendigt at bruge den FORDI den har denne tendens. Men du skal være bevidst om tendensen – og gøre opmærksom på, at du er bevidst om denne.

God arbejdslyst!