Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Norddjurs. Det går en vej •Fordi I klynker og holder fast i gamle dage •Fordi problemerne kan ikke kun løses ad politisk vej. Problemer kommer af sig.
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Livets Ord November 2008.
Svend Gønge-skolens værdier...
Set i forældreperspektiv
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Ørestad Skoles værdier
Den Danske KvalitetsModel i institutionskøkkener
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Introduktion Values Interweave ™. Når virksomhedens sætter fokus på sine værdier, så er ord sjældent nok til at få værdierne forankret.
? At sige NEJ Vrede uden autopilot Integritet & Samarbejde
Velkommen til. Visionen for SEE 20:10 Nyskabende og Tidssvarende En korpslejr skal være på spejdernes præmisser og en lejr som spejderne vil tænke tilbage.
Haslebo, relationer i organisationer kap. 14/15
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
VISION FOR ORDRUPSKOLE2010 Sammenfatningsarbejde.
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Kastanjehaven - Sand Trivsels Agent Opsamlingsdagen 6. juni 2013
Præsentationen starter automatisk. Som du synes. Slå højttalerne til.
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
”Udsatte unge med Sjældne Diagnoser” Oplæg til Sjældne Diagnosers repræsentantskabsmøde d. 15.september 2006.
Festligt fællesskab med livsglæde som værdi. v25 Men den ældste søn var ude på marken. Da han var på vej hjem og nærmede sig huset, hørte han musik og.
Jeg støtter barnet ved:
Hvilke faglige basiskompetencer bør den ideelle talentudvikler besidde? Hvilke personlige egenskaber er vigtige for en talentudvikler at besidde? Hvordan.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Ledelse i fremtiden Konstruktionisme Relationelt lederskab
Verdensborgeren Skolen skal levere undervisning i verdensklasse, men hvad er verdensklasse, og hvad skal børnene bruge en sådan undervisning til?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Mestring af ADHD som voksen.
Kick-off: Hele Ledelser
Vision for Vanløse Bydel
Læring i et vejledningsperspektiv
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Sådan bruger du præsentationen
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Bæredygtighed i tjenesten Hvordan bevare passion og motivation som børneleder på den lange bane?
Børns sprogtilegnelse Hvordan arbejder vi med børns sprog i Vejen Kommune?
Isbjergmodellen. Isbjergmodellen Sociale og følelsesmæssige kompetencer: at anerkende sig selv og andre at kende følelser og forstå egne reaktioner at.
17. – 25. august Kl : Velkomst Kl – 17.00: Orientering og dialog om aktuelle forhold og politiske indsatser v/ Dorte Andreas og Claus.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Karen Sandfær Lysholm Norbøll
Team Nordahl og Skibet Skole
Udfordringer og muligheder i det tværfaglige samarbejde Tværfaglig intelligens . Tværfaglig intelligens. Sundhedskonference 2016 Eva Just.
Denne PowerPoint er til inspiration i forbindelse med at I skal planlægge og afvikle et møde, hvor I ønsker at drøfte HMUs forslag til ny strategi. I er.
Barnet og vandpytten Lyst * Ulyst Leg * Arbejde Glæde * Øbogbøv
UDVIKLINGSKATALOG - A Lavt “D” kan udvikle sig ved at:
Påklædning kommende bestyrelsesmedlemmer Generel del
Fuglevængets værdier Mangfoldighed Rumlighed Livsglæde
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Læringsuge 2017/2018 De 17 Verdensmål
Livets Ord April 2018.
“Herre, din højre hånd er mægtig i styrke” (2. Mosebog 15, 6)
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Redskaber og overvejelser
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Stråle-Simon og jagten på de sure kræftceller
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Den glade skole på bjerget.
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
Konflikthåndterende kultur på SOSU-Silkeborg
torsdag den 11. april 2019 Basen
SFO- og daginstitutionslederkursus
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Fællesskabernes Fællesskab Indledning til LØS’s efterårsseminar 2015 af Henrik og Niels

Hvad er ”fællesskab” ?

Fællesskaber er mange ting Glæde, lyst og udfoldelse Kærlighed At lave noget sammen Relationer Identitet Tryghed og omsorg Styrke og fællesfølelse Lokalsamfund og tilhørsforhold Osv. Fællesskaber kan noget! Økosamfund er fællesskaber

4

Med humor skal fællesskab bygges Stemningen i fællesskabet er altafgørende Lav en god juleaften med nogen du ikke kan fordrage Kærlighed - i alle former - er alle fællesskabers moder Nok en moder: God kommunikation - anerkendelse, empati, hjertelighed, generøsitet Men hvor skal vi dog aflære meget af vores kultur! – fx at bliv på egen banehalvdel, acceptere forskellighed, give plads, fejre andre, og glædes sammen, droppe janteloven og nul sladder Gode relationer – rum for alle, kæmpe for andres plads og lytte til andres tanker Leg og samtaler er roden til al godt Mandegruppen i AIH – nu skal der godt nok hækles igennem Hvor blev børnene af? Mod til at være sig selv stå fast på ønsket om fællesskabet – også når det er væk Og en dag kan du holde juleaften med hvem som helst

Fællesskabet: omstilling til livsglæde

Troen på strukturer – vilde postulater fra en hofte ”Mange” tror at hvis vi bare har en bestemt struktur, - fællesmøder og fællesspisning fx - så har vi automatisk også fællesskaber at jeg vil fællesskabet - og opdager med tiden, at de måske ville det knap så meget…. at hvis jeg bare vil fællesskaber, så kan jeg det også… jeg behøver ikke lære noget… Men måske skal jeg netop være indstillet på at lære, udfordre mig selv og udvikle mig. OG tænke: det er ok at være nybegynder måske skal jeg have tålmodighed – ting tager tid have modet til at turde sige mine meninger – modets princip: der findes kun én mig lære at ’være sig selv’ i al slags vejr – ”jeg er ok, du er ok” finde de fælles visioner og udvikle fællesskabet og lysten sammen se sine fejl som - ”How fascinating” – fejl kan føre til forunderlige ting Gevindsten er stor – livskvalitet i alle størrelser

Konflikter som udvikler Det du ikke dør af, bliver du stærkere af alle fællesskaber skal plejes hele tiden – fuldstændig som et parforhold og konflikter er en naturlig del af alle fællesskaber – løbende, hele tiden vi er nødt til at håndtere konflikterne, så de ikke ødelægger fællesskaberne derfor: lad os udvikle redskaber til konflikthåndtering invitér til løsning, bed fællesskabet om hjælp til løsning, prioritér det konflikter som håndteres fører tit til et større og dybere fællesskab, giver nærhed spilleregler kan være nødvendige – som pejlemærker og konkrete retningslinier møderne er en væsentlig dynamo for fællesskabet – de kan udvikles. Til at blive noget man glæder sig til, fordi de er rare, sjove, der sker noget, tingene udvikler sig – redskaber til dét

Fællesskaber på tværs af økosamfund Måske ku vi 1. Lære og inspireres af hinanden 2. Udvikle mere bæredygtighed på alle planer sammen 3. Udvide horisonterne, undgå ”lukke-om-sig selv”-mekanismen 4. Blive stærkere, mere samlede & fælles, hjælpe hinanden & blive en synlig og handlekraftig del af et civilsamfund, der tager ansvar for samfundets udvikling 5. Lave projekter sammen 6. Inspirere hinanden, dele viden og erfaringer 7. Afholde inspirationsmøder ud i hele landet 8. Besøge hinanden, lave grupper af økosamfund som er aktive sammen

De mange fællesskaber Mange års afmonteringen af fællesskaber – historien om en bonde Civilsamfundets renæssance – tendensen til at borgerne selvtager ansvar for samfundets udvikling, her og i hele verden Fællesskaber er større end os selv – Andelsbevægelsen, Højskolebevægelsen, Kooperationen, fagforeningerne…. Dybden i fællesskaber – for den enkelte og for samfundsudviklingen – ud fra bag ligusterhækken og væk med fremmedgørelsen. Vi er mennesker på én klode Fællesskabet mellem de danske økosamfund LØS som fællesskabernes fællesskab Fællesskabet med alle de grønne foreninger i Danmark – Det Fælles Bedste Fællesskabet internationalt i GEN, GEN-Europe, BEN – osv…….

Spørgsmål til cafeborde Hvad synes du er et godt fællesskab? Hvad vil du ønske blev bedre i dit fællesskab Den største hindring for fællesskabet hos jer? Hvad giver lyst i jeres fællesskab? Vælg 1-2 handlinger, som vil styrke jeres fællesskab Hvordan er dit fællesskab om 10 år Hvad er din bedste oplevelse med jeres fællesskab? Hvad er kernen i jeres fællesskab – hvad går det ud på?

Et ord om fællesskab Skriv ét ord på et stykke træ og sæt det op Ordet kan udtrykke, hvad du synes er eller kan være fællesskabets største force Det kan også udtrykke, hvilken rolle fællesskaberne kan spille i omstillingen til bæredygtighed Det kan også udtrykke dit håb for dit økosamfund – eller for menneskeheden