Stress Billedkilde: stress/?lang=da.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Advertisements

Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Struktur: ”Quiz og byt”
Læringsstile og lektier
1 Innovation i AT i 2g på Fjerritslev Gymnasium Branding (2.22) Fremtidens by ( )
Små åbne opgaver og projekter Hvordan er det hensigtsmæssigt at gribe arbejdet an?
Arbejdspladsudvikling
Arbejde i grupper med KIE-modellen
’opfundet’ af Dr. Spencer Kagan
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Karl Henrik Flyums model
Problemer eller udfordringer.
Vejlederens kommunikation
Innovation i AT/SO.
Subjektivitet, Teknologi Samfund P ROBLEMFORMULERING 2. Ø VELSESGANG.
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Brainstorm Et værktøj til ideskabelse
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 3. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Øvelse 1: First Impressions
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
QUIZ En quiz er en sjov og anderledes måde at lære om nye emner. Hvis I deler de unge op i hold, er der et ekstra konkurrence-element - hvem ved mest om.
Sådan bruger du præsentationen
Erhvervsrettet innovation - elektrikeruddannelsen Uge 26 – Aalborg Dag 2 1.
QUIZ En quiz er en sjov og anderledes måde at lære om nye emner. Hvis I deler de unge op i hold, er der et ekstra konkurrence-element - hvem ved mest om.
Skrivekursus 1.e ..
Læring i skolen. Baggrunds- viden udfordring Åbne fase Kvalificering s -fase Kvalificeri ngs- og lukkefase Åbne fase Løsning fremlæg- ges Evaluering Lokalforankret.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Fra praktik til universitetsopgave Kapitel 12. Agenda At koble teori og praksis Mål for praktikopgaven Typiske krav til praktikopgaven Hierarkiet for.
AT 3.1 Igangsættelse af tankeprocesser – at finde mulige sager til AT3.1.
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 3-5: Fase 2: Skrive udkast.
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Projektopgaven.
TEMA 1 Kortlægning: Mobilitet i hverdagen
Uge 12: Prøve på grundforløbsprøven
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Quiz Uge 2 – mandag.
TEMA 5 Realisering: Tilpas idéen
Læringsuge 2017 De 17 verdensmål
Video club – med fokus på autonomi Motivation i praksis And
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Efter Karl Henrik Flyums modeller
WORKSHOP 2, Gribskov Kommune, 2017
Skriv jeres overvejelser på en flipover og hæng den op i lokalet.
Øvelser til DREAM fasen
Innovation = nytænkende forbedring af noget i verden
Innovation.
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Analyse af arbejdsproces og faggruppernes bidrag
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Design Thinking Consultant Agnete Design Thinking Consultant
Quiz Uge 2 – mandag.
Quiz Uge 2 – mandag.
Velkommen til fagligt samspil
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Hvem bestemmer dine valg? Tobaksforebyggelse i Sønderborg Kommune
VELKOMMEN TIL ENGINEERING DAY 2018
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Idegenererings-øvelse
Trivselsmodel Et adhoc udvalg har i 2018 arbejdet med ideer til, hvordan ÆS lokalafdelinger kan fremme trivsel blandt frivillige. I foråret 2019 overdrog.
Præsentationens transcript:

Stress Billedkilde: stress/?lang=da

1

Baggrundsviden udfordring Åbne fase Kvalificering og overbliksfase Kvalificeri ng og lukkefase Åbne fase Løsning fremlægges Evaluering Lokalforankret problemstilling – tænk kreativt Anvendelse af faglig viden på problemstillingen udvalgt Evt. undersøgelse af problemstillingens udbredelse lokalt Lokalforankret løsning – tænk kreativt Begrundelse af løsning med inddragelse af faglig viden. Evt. undersøgelse af løsningens virkning lokalt Overordnet problemstilling og benspænd præsenteres Innovationsforløb

Stress – udfordring mv. Forløbet er et innovationsforløb om stress hos gymnasieelever. – først skal I identificere en lokal forandret problemstilling i forhold til stress, – herefter skal I inddrage psykologisk viden om stress i en analyse af den valgte problemstilling, – afdækningen fortsætter, ved at I undersøger udbredelsen lokal på Stenhus Gymnasium og HF. – Så skal I tænke kreativt og opstille en løsning på den valgte problemstilling – løsningen skal være innovativ (ny, til gavn for andre, anvendelig og fagligt begrundet). – Til sidst skal I med en poster fremlægge jeres arbejde i grupper.

Baggrundsviden Stress Personlighed Uddannelse og ansvarspres Coping Redegørelsesorienteret: Quizzer og klassegennemgang

Baggrundsviden udfordring Åbne fase Kvalificering og overbliksfase Kvalificeri ng og lukkefase Åbne fase Løsning fremlægges Evaluering Lokalforankret problemstilling – tænk kreativt Anvendelse af faglig viden på problemstillingen udvalgt Evt. undersøgelse af problemstillingens udbredelse lokalt Lokalforankret løsning – tænk kreativt Begrundelse af løsning med inddragelse af faglig viden. Evt. undersøgelse af løsningens virkning lokalt Overordnet problemstilling og benspænd præsenteres Innovationsforløb

Identifikation af psykologisk problemstilling 1 Individuelt – Refleksionsskrivning – hvad handler dagens artikler om? Bliv ved med at skrive i alle 5 min. Brug og hver gang, du går i stå. Forbudt at tænke kritisk!!!!

Identifikation af psykologisk problemstilling 2 I grupperne: – Læs højt for hinanden – lyttere LYTTER – Brainstorming – hvilke psykologiske spørgsmål kan I stille med udgangspunkt i jeres refleksioner? (5 min.) Forbudt at tænke kritisk!!!!

Udvælgelse af psykologisk problemstilling (10 min.) I grupper: – Udvælg den bedste psykologiske problemstilling Benspænd = bedste – Den I finder mest interessant – Den som passer til temaet: Stress! – Den skal være psykologisk, altså handle om mennesker – og være noget i relation til unge i gymnasiet/hf Afgræns gerne spørgsmålet – fx gymnasieelever i danske gymnasieskoler i dag. Tænk kritisk!!!!

Udfoldelse af problemstilling (15 min.) I Gruppen – Poster: Udfyld Psykologisk problemstilling og udfoldelse Hvad er jeres valgte problemstilling? Kom med eksempler på, hvordan denne problemstilling bliver taget op i en eller flere af de tre artikler. Hvis artiklerne ikke rigtig kommer ind herpå, så lav en søgning på nettet ud fra jeres problemstilling og find aktuelt stof herom, som I kan komme med eksempler fra.

2

QUIZ Stress – akut og kronisk ( min.)

Psykologisk problemstilling og teori 1 (15 min.) Fælles brainstorming i gruppen: Skriv den psykologiske problemstilling I i gruppen nåede frem til i midten på et papir. Brainstorm, hvordan psykologisk viden fra dagens quiz kan anvendes i forhold hertil. MEN VÆR OPMÆRKSOM PÅ AT SELEKTERE, SÅ I KUN INDDRAGER DET RELEVANTE FOR PROBLEMSTILLINGEN

Psykologisk problemstilling og teori 2 (20 min.) Teoretisk baggrund – Overfør jeres brainstorm-noter til forståelige sætninger på jeres poster. Marker fagbegreber med fed.

3

QUIZ Stress – ydre og indre faktorer ( min.)

Psykologisk problemstilling og teori 1 (15 min.) Fælles mindmap i gruppen: Skriv den psykologiske problemstilling I i gruppen nåede frem til. Brainstorm og skriv på mindmap, hvordan dagens lektie kan anvendes i forhold hertil. MEN VÆR OPMÆRKSOM PÅ AT SELEKTERE, SÅ I KUN INDDRAGER DET RELEVANTE FOR PROBLEMSTILLINGEN

Psykologisk problemstilling og teori 2 (20 min.) Teoretisk baggrund – Overfør jeres brainstorm-noter til forståelige sætninger på jeres poster. Marker fagbegreber med fed.

4

QUIZ Personlighedstræk og forklaringer ( min.)

Psykologisk problemstilling og teori 1 (15 min.) Fælles brainstorming i gruppen: Skriv den psykologiske problemstilling I i gruppen nåede frem til. Brainstorm, hvordan dagens lektie kan anvendes i forhold hertil. MEN VÆR OPMÆRKSOM PÅ AT SELEKTERE, SÅ I KUN INDDRAGER DET RELEVANTE FOR PROBLEMSTILLINGEN

Psykologisk problemstilling og teori 2 (15 min.) Teoretisk baggrund – Overfør jeres brainstorm-noter til forståelige sætninger på jeres poster. Marker fagbegreber med fed.

QUIZ Personlighedstræk, vestens hurtige puls og uddannelse og ansvarspres ( min.)

Psykologisk problemstilling og teori 1 (20 min.) Fælles brainstorming i gruppen: Skriv den psykologiske problemstilling I i gruppen nåede frem til. Brainstorm, hvordan dagens lektie kan anvendes i forhold hertil. MEN VÆR OPMÆRKSOM PÅ AT SELEKTERE, SÅ I KUN INDDRAGER DET RELEVANTE FOR PROBLEMSTILLINGEN

Psykologisk problemstilling og teori 2 (20 min.) Teoretisk baggrund – Overfør jeres brainstorm-noter til forståelige sætninger på jeres poster. Marker fagbegreber med fed.

5-7 Feltundersøgelser

Lokalforankret problemstilling: Kvalificering – del 1 Undersøg udbredelsen af jeres problem feltundersøgelse undersøgelse. (Brug bogen Psykologiske feltundersøgelser som hjælp + instruktionspapiret)

8 Løsninger

Baggrundsviden udfordring Åbne fase Kvalificering og overbliksfase Kvalificeri ng og lukkefase Åbne fase Løsning fremlægges Evaluering Lokalforankret problemstilling – tænk kreativt Anvendelse af faglig viden på problemstillingen udvalgt Evt. undersøgelse af problemstillingens udbredelse lokalt Lokalforankret løsning – tænk kreativt Begrundelse af løsning med inddragelse af faglig viden. Evt. undersøgelse af løsningens virkning lokalt Overordnet problemstilling og benspænd præsenteres Innovationsforløb

Løsning – åbne fase Omvendt brainstorming (10 min.): – Find et papir og skriv ’hvordan kan stress hos gymnasielevers håndteres?’ i midten. – Brainstorm løsninger: benspænd find på de værste og mest håbløse forslag til løsninger.

Løsning – åbne fase Brainstorming (15 min.): – tag et nyt papir og skriv ’hvordan kan stress hos gymnasielever håndteres?’ i midten. – Skift til at trække en rolle og find ud fra rollen på en løsning. Benspænd: de andre i gruppen må ikke diskutere den løsningen, men må godt komme med positive tilkendegivelser, som ”godt”, ”alletiders” mv.

løsning – åbne fase brainstorming (15 min.): – Tag et nyt papir og ’hvordan kan stress hos gymnasielevers håndteres?’ i midten. – Skift til at trække et billede (først bunke A så bunke B) og find ud fra billedet på en copingstrategi for gymnasielever med stress. Samtidig skriver en fra gruppen copingstrategien på papiret. Benspænd: de andre i gruppen må ikke diskutere løsningen, men må godt komme med positive tilkendegivelser, som ”godt”, ”alletiders” mv.

A En række billeder, fx af en tekande, en græsmark, børn der leger, en løber

B En række billeder, fx af en stjernehimmel. En snegl, en tunnel, et mønster, en hund, et skævt hus…

9 Løsninger

Baggrundsviden udfordring Åbne fase Kvalificering og overbliksfase Kvalificeri ng og lukkefase Åbne fase Løsning fremlægges Evaluering Lokalforankret problemstilling – tænk kreativt Anvendelse af faglig viden på problemstillingen udvalgt Evt. undersøgelse af problemstillingens udbredelse lokalt Lokalforankret løsning – tænk kreativt Begrundelse af løsning med inddragelse af faglig viden. Evt. undersøgelse af løsningens virkning lokalt Overordnet problemstilling og benspænd præsenteres Innovationsforløb

Løsning – lukke og kvalificeringsfase 10 min. Lav et skema efter nedenstående model. Skriv i venstre kolonne, de 2x3 bedste løsninger fra de tidligere brainstormingøvelser. Sæt kryds ud fra, hvad I mener om løsningen. Ide til løsningGrøn: vil kunne realiseres på Stenhus Gymnasium og hf, og det er noget, vi har prøvet i før Blå: vil kunne realiseres på Stenhus Gymnasium og hf,og det er IKKE noget, som vi har prøvet før eller har hørt man har prøvet i gymnasieskolen. Rød: vil ikke kunne realiseres på Stenhus Gymnasium o g hf

Løsning – lukke og kvalificeringsfase 55 min. Udvælg en løsning, som skal konkretiseres Blå løsninger: hvis I har nogle af disse blå, så diskutér hvilken af de løsninger, som I synes er bedst og mest nytænkende i forhold til at løse jeres problem. Det nytænkende er vigtigt, for det er jo et innovationsforløb, som vi har gang i Hvis I ingen blå løsninger har, så kig på de grønne løsninger: diskutér, hvilken af de løsninger, som I synes er bedst. Kunne I gøre den lidt mere ny og anderledes i forhold til, hvad I har prøvet før/ hørt om før? Tilføj rigtig gerne et nyt element. Det nytænkende er vigtigt, for det er jo et innovationsforløb, som vi har gang i Konkretisér den valgte løsning. Gør det så konkret så muligt – måske endda, så det lige er til at bruge i morgen på Stenhus… Poster: Beskriv jeres løsning i forståelige sætninger.

Løsning – lukke og kvalificeringsfase Inddrag psykologifaglig viden (teorier og undersøgelser), som kan forsvare/begrunde jeres konkrete løsning. – Hvordan hænger jeres løsning sammen med begreber som coping og resiliens? – Kan viden om stress bruges til at forsvare/begrunde jeres konkrete løsning? Hvis, hvordan? – Kan viden om ydre faktorer bruges til at forsvare/begrunde jeres konkrete løsning? Hvis, hvordan? – Kan viden om indre faktorer bruges til at forsvare/begrunde jeres konkrete løsning? Hvis, hvordan? – Kan viden om personlighedstype bruges til at forsvare/begrunde jeres konkrete løsning? Hvis, hvordan? – Kan viden om vestens hurtige puls bruges til at forsvare/begrunde jeres konkrete løsning? Hvis, hvordan? – Kan viden om uddannelse og ansvarspres bruges til at forsvare/begrunde jeres konkrete løsning? Hvis, hvordan? Poster: Nedskriv i forståelige sætninger på jeres poster, hvordan denne viden begrunder/ forsvarer jeres løsning.

Baggrundsviden udfordring Åbne fase Kvalificering og overbliksfase Kvalificeri ng og lukkefase Åbne fase Løsning fremlægges Evaluering Lokalforankret problemstilling – tænk kreativt Anvendelse af faglig viden på problemstillingen udvalgt Evt. undersøgelse af problemstillingens udbredelse lokalt Lokalforankret løsning – tænk kreativt Begrundelse af løsning med inddragelse af faglig viden. Evt. undersøgelse af løsningens virkning lokalt Overordnet problemstilling og benspænd præsenteres Innovationsforløb

Evaluering af: Hvor godt synes du gruppen – Formidler klart og præcist? – Uddyb hvorfor – Anvender begreber og faglig viden (fx om stress, personlighed, coping og resiliens)? – Uddyb hvorfor – Anvender viden om metoder? – Uddyb hvorfor Dårligt !  1234  Godt!5 Dårligt !  1234  Godt!5 Dårligt !  1234  Godt!5