Fra kompetenceudvikling til Hverdagsimplementering - for at handle anderledes må vi tænke anderledes!

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

Er der effekt ved sundhedsfremme projekter?
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Oplæg - Mentorskab Praksisnær ledelse.
Ledelsesakademiet, Erhvervsakademi Aarhus
Vi gennemførte en række interview ifm
Skolereform august 2014………………
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Det autentiske menneske
Implementeringsudfordringen Fra projektjungel til koodineret udvikling
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
- Hvad kan I forvente som forældre?
# DUA SEMINAR 2010 BRUGERINVOLVERING - hvordan? Ole Nielsen, COWI 5. oktober okt 2010 DUA SEMINAR 2010.
WorldIQ A/S - Technology Briefing
Kompetencegrupper i Danske Bank’s Koncernkundelinje Kompetenceudvikling i en hektisk hverdag v/Sannie Friis.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
[AFD og dato] Forsvarets vision og policy for anvendelse af fjernundervisning 1.
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Hvilke lærere vil jeg have på mit lærerværelse i morgen ?
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
1 Marianne Tewes, Hjertecentret Implementering af en klinisk retningslinje – effekt af et uddannelses- & træningsforløb for erfarne sygeplejersker Dokumentationskonference.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Undervisningsministeriet
OPERATE A/S – JESPER BROCHMANDS GADE 10 – 2200 KØBENHAVN N – TLF – Kommunikation i forandringer KL kommunikationsdøgn 2013.
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Det autentiske Team Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb For medarbejder i grupper og teams.
Dansk ledelsesstil og tillid som global konkurrencestyrke
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
Det autentiske menneske Autentisk lederskab © Udviklings & Kompetencegivende træningsforløb.
Workshop 1 på BIP seminar, d. 10 juni 2015 i Vejle
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Direktørgruppen SAMlær Odense. Hvad er der gang i? Arbejdstidsaftaler Undervisningsdifferentiering og IKT IKT Blended Learning God undervisning.
1 Vision Region Syddanmark har en HR-funktion, som via initiativ, dialog og samarbejde understøtter forretningsområdernes behov for HR ydelser HR sætter.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Kurser der virker Akademimøde 26. oktober Hjemmeopgaven: Hvad er det vi vil have ud af kurset TRANSFER.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Koncern HR, Udvikling DEFACTUM Opfølgning på TULE xxx.
Uddannelse i sygefraværshåndtering
SUF - gevinstrealisering
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
- Kom tættere på dit barns skolegang
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Fokus på kerneopgaven Kom godt i gang…. Til proceslederen:
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Bevægelse, læring og trivsel - TLY
Personalemøde – opfølgning på MTU
Sundhedspraksis - At blive bevidst om transfer
Mette Rosendal Darmer, Centerchefsygeplejerske
Inspirationsworkshop med fokus på
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR, Udvikling DEFACTUM.
Værktøj 10: Forandringer og stress - Ledelsen
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Fra kompetenceudvikling til Hverdagsimplementering - for at handle anderledes må vi tænke anderledes!

Program 1.Hvad er Hverdagsimplementering og hvorfor? 2.Effekt af kompetenceudvikling? 3.Kulturændringer i forhold til Hverdagsimplementering 4.Hverdagsimplementering i praksis.

Hverdagsimplementering - fra kursusrum til handlingsrum via… Action learning Læringsproces, hvor deltageren undersøger egne handlinger og erfaringer for at forbedre sine præstationer. Flipped learning En pædagogisk og didaktisk tilgang til undervisning og læring, hvor den direkte instruktive kontakt flyttes fra plenum til det individuelle læringsrum.

Hvorfor Hverdagsimplementering? Jeg oplever et brændende ønske om, at mennesker i organisationer gerne vil have tid og midler til at implementere færre forandringer i deres hverdag – men dybere dvs. give det mening og fylde i hverdagen. Undersøgelser og forskning viser, at succesraten kan hæves til hele 80 % hvis dem, der skal gøre noget anderledes - frontmedarbejderne - kan se formålet og er blevet involveret i udviklingen af løsningen. Tid anvendt på implementering bør være 2-3 gange tiden anvendt på udvikling.

Hverdagsimplementering To formål 1. Skabe dybde og mening i hverdagen 2. Få det lavpraktisk på plads 1. Medarbejdere oplever, at det hjælper dem i hverdagen 2. Medarbejderne kan se meningen med at gøre det 3. Medarbejderne forstår og har commitment til at gøre noget anderledes Tre effekter

Udfordring ved kompetenceforløb Effekt af læring fra kompetenceforløb  15 % anvender ikke eller prøver ikke at anvende den nye læring  70 % prøver en lille smule, men har problemer og vender hurtigt tilbage til gamle metoder og rutiner  15 % anvender den nye læring og opnåede konkrete og værdifulde resultater. Kilde: Robert O. Brinkerhoff og Timothy Mooney: Courageous Training, 2008, DPU 2014 samt Justesen et al

Design af kompetenceforløb - Hverdagsimplementering Opgaver Forventnings- afstemning. Før kompetence- forløb – 40 % Under kompetence- forløb – 20 % Træning – afprøve teori og metoder i praksis. Kilde: Robert O. Brinkerhoff og Timothy Mooney: Courageous Training, 2008, DPU 2014 samt Justesen et al Arbejde med nye færdigheder i praksis Følge op på om formål bliver realiseret Opfølgning hvert ½ år. Efter kompetence- forløb – 40 %

Kulturændringer Forskning viser, at det er muligt at ændre kulturen, hvis vi arbejder med hele virksomheden, da forandring er en kognitiv proces på gruppeniveau og ikke en rationel analytiskproces. Og ja Hverdagsimplementering er et afgørende element i forhold til en kulturændring (sundhed på arbejdspladsen). Kilde: De Witte m.fl og Justesen 2015.

Refleksionsspørgsmål med sidemanden Hvordan vil du beskrive kulturen hos dig i forhold til at implementere strategisk sundhed og sundhedsledelse på arbejdspladsen?

Implementering og forankring af sundhed på arbejdspladsen – en evidensbaseret ledelsesproces 1. Sundheds- strategi 2. Organisering: styregruppe og projektleder 3. Involvering af mellemledere 4. Kommunikere forandringen i hverdagen 5. Effektmåling

1. Sundhedsstrategi? Studier har klart dokumenteret, at enkeltstående politikker/strategier for fysisk aktivitet og sundhed på arbejdspladsen kun har en meget lille effekt Politikker/strategier er rammesætningen for at arbejde med sundhed på arbejdspladsen, hverken mere eller mindre. Lin et al., 2014 og Justesen et al

2. Organisering Projektledere Hvis Hverdagsimplementering skal skabe en varig forandring skal projektledere gennem egne holdninger og adfærd kommunikere vigtigheden af den ”nye indsats” Projektledere skal arbejde tæt sammen med medarbejdere, der skal gøre noget nyt i implementeringsperioden (1 – 2 år).

2. Organisering Forandringsagenter Mennesker lytter mere og stoler mere på nære relationer end eksperter når det kommer til at ændre holdninger og adfærd En forandringsagent med succes er en kollega, som jeg har tillid til, og som jeg kan se som frontperson for den ”nye indsats”.

3 og 4: Involvering og daglig kommunikation – Hverdagsimplementering i praksis ”Sælge” Fortælle Afprøve/teste Konsultere/rådføre Co-creating Grad af mulighed for at sætte retning Mails Udmeldinger ”Rådhusmøder” Kontrakter Nyhedsbreve Plakater Marketing- kampagner Brochurer og demoer Road shows Briefinger Undersøgelser Interviews og målinger Pilotforsøg og prøver Intranet- afstem- ninger/ blogs Træning af medarbejdere Workshops Interviews og målinger Forandrings- agenter Intranet-forum Træning med konsultation Samarbejdende organisation Dialog på alle niveauer Open Space- møder Stormøder Grad af aktiv involvering Kilde: Senge, “The Fifth Discipline Fieldbook”, 1998.

5: Donald Kirkpatricks 4 evalueringsniveauer Niveau 4 Bruger de det? Niveau 3 Niveau 2 Niveau 1 Er de tilfredse? Lærte de noget? Gør det en forskel for forretningen (ROI)? Hovedbudskab : Stop med at evaluere kompetenceforløbet alene – evaluér, hvor godt målgruppen bruger kompetenceforløbet til at opnå resultater – dvs. Hverdagsimplementering.

Hverdagsimplementering i praksis

Refleksionsspørgsmål med sidemanden Hvor ser du de største udfordringer hos dig i forhold til at gå fra gode ideer og udviklingsprojekter til drift. Dvs. at strategisk sundhed og sundhedsledelse bliver en del af hverdagen for så mange medarbejdere som overhovedet muligt?

Sundhedskonsulenter, der rådgiver arbejdspladser om sundhed bør trænes i Hverdagsimplementering på tre niveauer (medarbejdere, mellemledere og ledelsen) Nu Vision Forståelsesproces Acceptproces Faglig proces

Refleksionsspørgsmål med sidemanden Hverdagsimplementering hjemme hos mig Hvilken støtte, rådgivning og sparring har jeg mest brug for? I forhold til at arbejde med medarbejdere, mellemledere og ledelsen på de arbejdspladser, hvor jeg arbejder med sundhed på arbejdspladsen – hvor er jeg så mest udfordret?

Design af kompetenceforløb for sundhedskonsulenter - Hverdagsimplementering i Sund By Netværket Hvert modul har et overordnet tema og transformationen fra viden i relation til hvert tema og til egentlige kompetencer sikres ved at arbejde hvert tema gennem et transformationsloop bestående af følgende elementer: Viden påfyldning Praksistræning og sparring Transformation og anvendelse i egen hverdag Refleksion og videndeling. 1 Videns- påfyldning 2 Praksis-træning og sparring 3 Trans- formation og anvendelse 4 Refleksion og videndeling

Design af kompetenceforløb - Hverdagsimplementering Opgaver Forventnings- afstemning. Før kompetence- forløb – 40 % Under kompetence- forløb – 20 % Træning – afprøve teori og metoder i praksis. Kilde: Robert O. Brinkerhoff og Timothy Mooney: Courageous Training, 2008, DPU 2014 samt Justesen et al Arbejde med nye færdigheder i praksis Følge op på om formål bliver realiseret Opfølgning hvert ½ år. Efter kompetence- forløb – 40 %

Design af kompetenceforløb - Hverdagsimplementering i Sund By Netværket En før-proces handler om at skabe mulighed for, at deltagerne kender kursets læringsmål og intention i forhold til, hvordan disse mål kan understøtte deltagerne i den daglige praksis. Før-processen understøtter, at deltagerne opnår en forståelse og motivation for læringsaktiviteten En under-proces handler om at skabe det rigtige læringsrum, der matcher deltagernes forudsætninger. samtidigt forventes, at læringsform og materiale er opdateret og relevant i forhold til den virkelighed, som deltagerne indgår i En efter-proces handler om at skabe rammer for, at den nye viden kan implementeres i praksis.

Design af kompetenceforløb for sundhedskonsulenter - Hverdagsimplementering i Sund By Netværket Hvert modul har et overordnet tema og transformationen fra viden i relation til hvert tema og til egentlige kompetencer sikres ved at arbejde hvert tema gennem et transformationsloop bestående af følgende elementer: Viden påfyldning Praksistræning og sparring Transformation og anvendelse i egen hverdag Refleksion og videndeling. 1 Videns- påfyldning 2 Praksis-træning og sparring 3 Trans- formation og anvendelse 4 Refleksion og videndeling