Læsevejledning. Hvorfor vejledning i læsning? Bjærgning af topsejl Hvis topsejlet står på luv side af storsejlet, må man vende eller løbe i vinden for.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
© Jakob Fischer Jørgensen / VUC
Advertisements

Faglig læsning – en opgave for alle fag…
En læseindsats der virker!.
Faglig læsning i naturfagene
Velkommen til workshoppen
LÆSNING på Ahlmann - Skolen
Hvordan får vi bedre læsere?
Faglig læsning Dagsorden
Elsker DU også at læse lektier?
Anvendelsesorienteret undervisning – Pædagogisk It
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Handleplan for læsning Tårnby Kommune
Mercantec NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Læsning..
Studieteknik i studievejledningen Ved Katrine Berke, decentral studievejleder på Det Samfundsvidenskabelige Basisår.
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Almen studieforberedelse
1. Individuel start 3.1 Det bør være muligt at starte på kursus, når man har behov, uden at skulle vente til næste opstart.
Evaluering.
Hvordan kan vi selv lave trylledrikken?
En læsepolitik Skolen på la Cours Vej.
Udvekslingsseminar Bedre faglig læsning og skrivning 3. februar 2014
Gymnasielektionen screening i dansk
Leise Passer Jensen Version EK Netværk Iværksætter og selvstændig - et forum for iværksætterkvinder i EK, der ønsker at imødekomme nogle.
Faglig læsning 2.
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
I forlængelse af tydeliggørelsen af talentbegrebet, hvordan kan I så udvikle en læringsplan for talenter i forhold til de resterende ikke talenter? • Udvælgelse.
En kompleks opgave for dansklæreren
Hvordan afgør vi væsentlighed? Kursus: ‘Væsentlighed’ og miljøvurdering Miljøvurderingsdag 2012.
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Gråzonesprog – hvorfor?
Læseforståelses-pædagogik i et dsa-perspektiv
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Gymnasielektionen screening i dansk
AT9 - 2g April-maj 2007 Formalia 16 moduler 4 timers elevtid Der arbejdes individuelt, i par eller i grupper (max 4 medlemmer) Individuel fremlæggelse.
Projekt ”Læsevejlederen som kamæleon” 2014
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
ved læsevejleder Dorthe Clausen
Velkommen til valgfaget: ”Kliniske retningslinjer – kvalitetsudvikling herunder implementering, sundhedsinformatik og evidens Udarbejdet af Lea D. Nielsen,
Før vi begynder: Rød tråd Affaldstema –Parallelt med erfaringer Hvad skal vores produkt være? Hvad forventer du at få ud af dette forløb? –Noget du særligt.
Jo mere man læser, jo tidligere bliver man en hurtig og sikker læser.
SkoleIntras værktøjer til arbejdet med læseforståelse
Fastholdelse i HF Strategier og erfaringer. 95%-målsætningen og HF HF-kurserne har forskellig forudsætninger HF-eleverne har forskellige forudsætninger.
Oplæg om lektier Data og overvejelser.
Sprogbaseret læring i naturfag
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
KNÆK KODEN Selvvalgt problemstilling. Tidsplan TidspunktAktivitet 25. maj (5.-8. lektion) Kursus i synopsis, knæk koden, samt vejledning efter træffetider.
Studietid på Sankt Annæ Jeppe Struve Larsen, pædagogisk leder Julie Debois, lektor (dansk, religion) Steffen Samsøe, lektor (matematik, fysik)
Flemming B. Olsen, Tornbjerg 1 Lektier - i ny didaktisk belysning.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Vejledning og undervisning i Uddannelse og Job, samt arbejdet med UPV - et samarbejde.
Dagens program Hvem er jeg Formålet med workshoppen Forskning omkring fysisk aktivitet i undervisningen Formål med fysisk aktivitet i undervisning Hvordan.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Model for læsevejledning baseret på aktionslæring Formål med modellen:
Læsning på Højen skole.. Læsemål på Højen skole. Gennemgang af LUS. Videre og faglig læsning Modeller til læsning.
Praktikvejlederuddannelsen Fjernundervisning. Hvad er fjernundervisning? ”Fjernundervisning betegnes som undervisning, der ikke som udgangspunkt forudsætter,
Workshop om multimodalitet Formål: Bedre læring for eleverne Multimodal materialebank som en del af vores projekt i udviklingen af en aktionslæringsmodel.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
National ordblindetest på tværs af uddannelser Testen skal identificere elever og studerende med ordblindhed på tværs af uddannelser fra forår 3.klasse.
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier

NU forstår jeg det! Gennem bedre faglig læring til større faglig forståelse Mercantec.
Vidensbaseret praksis i botilbud
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Eksempel på tekst 1 som skal bearbejdes
WORKSHOP 5A – KURSER FOR FAGLÆRERE I LÆSEVEJLEDNING
Velkommen til fagligt samspil
Præsentationens transcript:

Læsevejledning

Hvorfor vejledning i læsning? Bjærgning af topsejl Hvis topsejlet står på luv side af storsejlet, må man vende eller løbe i vinden for at bjerge det. Gaster står klar ved fald, skøder og halse. Der slækkes af og hales villigt ned i halsen. Flaglinen bør være anbragt på den modsatte side af, hvor topsejlet bjærges.

Baggrund og formål ”Mange elever læser ikke tilstrækkeligt godt og hurtigt til at få det fulde udbytte af undervis- ningen på Køge Handelsskole. Derfor ønsker vi at iværksætte en hjælpeforan- staltning således, at eleverne bliver bedre til at læse og dermed har større chance for at få så meget ud af undervisningen at de kan fastholdes i uddannelsen. Vi ønsker også at øge kvaliteten af udbyttet for læsesvage elever.” /Maj 2009

Og læsningen – kort... Læsefærdighed afkodning sprogforståelse Faktorerne påvirker hinanden gensidigt: OrdkendskabAfkodning Aktive forståelsesprocesser under læsning af tekst (læseforståelse)

Læsevejledning Eleven Tutor Studie- vejleder Elevcoach LOP- konsulent Faglærere Læse- vejleder Fastholdelse og udvikling

Aktører Læse- vejleder LedelseFaglærere Andre aktører Elever

Faglærere Høres ved køb af undervisningsmateriale Vejlede ved udarbejdelse af eget undervisningsmateriale Vejlede i tilrettelæggelse af undervisning i forhold til elever med kompenserende hjælpemidler Sprogtjek af eksamensspørgsmål

Elever Indslusningssamtaler i samarbejde med elevcoach Generel screening Undervisning i læse- og studieteknik (eksplicit i dansk) Individuel screening og vurdering af elever med læsevanskeligheder Valgfagsundervisning i Merkantilt fagsprog Særlige vejledningsforløb for enkeltelever Coaching på casearbejdsdage

Andre aktører Studievejledere (f.eks. SSP) Elevcoach (f.eks. indslusningssamtaler) IT-afdelingen Andetsprogslærer Forældre Skolepraktik (f.eks. grammatikundervisning) Deltagelse i lands- og regionalt netværk

Ledelse Handlingsplan Økonomi Sparring Indsatsområder, f.eks. planlægning af seminar om læsning …

Tværfagligt seminar om ”Faglig læsning og gråzonesprog” August 2010 Program i hovedtræk Teori, oplæg og øvelser v. Birgitte Ingsø Michelsen, Dansk Flygtningehjælp Gruppearbejde ud fra egne tekster Introduktion til kompenserende IT Materialer, muligheder og vidensdeling på emu.dk

Merkantil voksen / forår 2010

Merkantil ungdom / efterår 2009

Definition på God funktionel læsning Læseren skal kunne … – Læse (afkode) og forstå ord og udtryk i teksten – Aktivere, hvad de ved om emnet på forhånd, og relatere dette til ny viden under læsningen – Udfylde huller i teksten (drage følgeslutninger) baseret på deres egen viden – Variere deres læsestrategier efter behov og kunne styre og regulere deres læseudbytte

Definition på Ringe funktionel læsefærdighed Hvad skyldes ringe funktionel læsefærdighed? – Ringe ordafkodning – Ringe opmærksomhed på sproglyd (dysleksi) – Ringe sprogforståelse (ordkendskab) – Utilstrækkelig viden om verden – Ringe evne til at aktivere relevante indre forestillingsbilleder – Ringe evne til at drage logiske følgeslutninger af det læste – Utilstrækkelig kendskab til teksttyper – Ringe brug af læsning i hverdagen

Gruppeopgave Det administrative personale - Gråzonecheck - Vælg en passende tekst. Udpeg fagord og gråzoneord. Lav en liste over gråzoneordene og læg teksten væk midlertidigt. Forstil jer, at I ikke kender ordene, og forsøg at gætte hvad ordet betyder, alene ud fra hvordan det lyder. Formuler derefter en definition af hvert af gråzoneordene (eller forklar hvad de betyder). Omskriv teksten (eller dele af teksten), så der er færre gråzoneord. Overvej om dele af teksten kunne erstattes af eller suppleres med en grafisk illustration – og lav i givet fald illustrationen. Gentag hele øvelsen med en anden tekst. Undervisere - Læseopgaver - Vælg en passende tekst. Udarbejd læseopgaver til brug for ”før- læsningsaktiviter” ud fra teksten. Læseopgaven skal have som mål, at alle eleverne bliver bedre funktionelle læsere. Udarbejd flere læseopgaver ud fra andre tekster. Alternativ opgave: Lav et gråzonecheck ved hjælp af opgaverne til det administrative personale.

Evaluering af seminar Havde ikke de store forventninger til emnet, men synes det gav mening og havde relevans Gode ideer til undervisningen og hvilke problemstillinger som vi står overfor. Det var en øjenåbner. Interessant emne som kan anvendes i det daglige arbejde med eleverne. Meget relevant, gode ideer til læsningen og hvad vi skal være obs på når eleverne skal læse. Godt med gruppearbejde - konkrete arbejdsopgaver Blev positiv overrasket over hvor interessant og sjovt det var. Lidt uklarhed i forhold til i hvilket omfang faglig læsning skal anvendes.

Udviklingsmuligheder Lærerne – Større forståelse for sammenhæng mellem faglighed og læsning – Større kendskab til og brug af læseteknikker hos faglærere – Cooperative Learning Elever – Implementering af IT-kompenserende hjælpemidler – Læseværksted/valgfagsundervisning Læsevejlederblog