Boost læringsmiljøet på din arbejdsplads! Fagfestival 2013 HK Stat/Midt- & Sydjylland 11. september 2013 Bent Gringer, chefkonsulent

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvilken forskel gør spørgsmål?
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Medarbejderudviklingssamtalen
Set i forældreperspektiv
Session 1C: Strategisk kompetenceudvikling der batter!
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Hvilken forskel skaber mest værdi for brugerne?
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Arbejdspladsudvikling
En bedre proces til videndeling på afdelingsmødet
Læringsmiljø - transfer af viden og kunnen på tværs af kontekster
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Kodeks for offentlig topledelse
Vejlederens kommunikation
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Gruppeudviklingssamtaler
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Forudsætninger for en god samtale
Den lærende organisation
Ledelse i forskellige retninger
SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Oplæg v/ konsulentkoordinator Jan Bartram Kvalitet i MUS 5. netværksmøde 15. januar 2004 Kompetenceafdækning.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
organisatoriske kompetencer
Lederkonferencen 9. juni 2010
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Dialogredskab - uddannelsesparathed. Hvordan er redskabet blevet til? Samarbejdsprojekt Involvering af de unge Støtte fra region Syd.
HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,
Gode læringsmiljøer - med effekt Personalestyrelsen – 6 om året: Læring med bundlinjeeffekt Nationalmuseet onsdag d. 13. oktober 2010 v. Bent Gringer
1 Social kapital – én mulighed… Det handler om de skjulte velfærdsreserver.
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Hvad er Velfærds-LAB? 1. Leder- og medarbejderønsker til BV Medinddragelse og medindflydelse Fælles tilgang til arbejdet med borgeren Understøttelse til.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
A/S Gelsted Bygningsindustri1 1 ”Ny chance til alle – den gode historie fra en produktionsvirksomhed” Ved Lars Vigsø,Susanne Toftager A/S Gelsted Bygningsindustri.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
I mentor ordningen på elevmentor.dk
Kompetence-udvikling
MUS samtale Kære Du indkaldes til den årlige udviklingssamtale.
Sammen vil vi lære En uddannelse handler om at blive klogere og dygtige, så I bliver parate til jeres drømmejob. Forestil jer, at vores klasse er verdens.
SUF - gevinstrealisering
Kompetenceudvikling – fokus på forberedelse og effekt
Mere MOST - mindre fravær
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Del 2 - Synliggørelse af hvordan vi hver især bidrager til løsningen af kerneopgaven. Til proceslederen: Inden du gennemfører processen med medarbejderne,
Tag snakken – bryd vanerne
Meningsskabelse som relationskompetence
Vi er ‘One PPG’ Vores formål We protect and beautify the world
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Matematikvejlederrollen og opgaver
Præsentationens transcript:

Boost læringsmiljøet på din arbejdsplads! Fagfestival 2013 HK Stat/Midt- & Sydjylland 11. september 2013 Bent Gringer, chefkonsulent

MUS - Medarbejder- Udviklings- Samtale Kompetence- strategi Kurser Efteruddannelse Videreuddannelse Læring i praksis Læringsmiljø Rammer Hvordan bliver vi bedre til at løse kerneopgaven ?

Kompetencer er andet end faglig viden: Det kan godt være, at man ved og har lært noget. Men det er ikke det samme som, at man kan - eller vil - bruge det i praksis ! (Eller at man må...) videnkunnen mening og identitet

Hvor lærer vi?

Forskellige rum for læring Læring udenfor arbejdspladsen (ekstern) Læring indenfor på arbejdspladsen (intern) Intenderet /planlagt /målrettet Læring Fx uddannelse, kurser, efteruddannelse mm. Måden vi lærer af hinanden på, som vi kan sætte i system, fx mentoring, jobrotation, formaliseret videndeling mm. Spontan /emergent /uintenderet /uformel læring Fx diskussioner over middagsbordet – i hjemmet, i familien mm. Forhandling af den kompetente adfærd i dagligdagens fællesskaber med kollegerne omkring dagens arbejde: Fx hvad er arbejde? Og hvornår er det gjort godt nok?

Tag temperaturen på dit personlige læringsmiljø

Hvad er et ”læringsmiljø”?

Arbejdsopgaver : 5.Får du med jævne mellemrum nye opgaver eller mulighed for at være en del af arbejdet med opgaver, som du ikke er vant til at løse? De organisatoriske forhold : 4.Indgår du i arbejdsgrupper eller netværk på tværs i din organisation med mennesker, som du kan lære noget nyt eller noget særligt af eller sammen med? 15.Er der plads til at lave fejl, der hvor du er? 16.Understøtter dine fysiske rammer, at du bliver inspireret eller lærer noget? De eksterne omgivelser : 7.Inddrager du brugere/kunder, når du har brug for nye inputs i arbejdet? 14.Opsøger du andre lignende afdelinger eller institutioner for at hente inspiration til forbedringer? Ledelse: 3.Taler du med din leder, før og efter du har været på kursus om, hvad du kan eller skal bruge din nye viden til? 10.Er der nogen, der spørger nysgerrigt ind til dine udfordringer? 13.Hvor tit bliver der klappet af dine ideer? Det kollegiale felt : 1. Lærer du noget nyt af dem, du sidder i nærheden af? 2.Spørger du aktivt til, hvad nye medarbejdere tænker om jeres arbejdsplads og jeres arbejdsprocesser? 6.Taler du løbende med dine kollegaer om, hvordan I kan gøre tingene på nye og anderledes måder? 8.Går du til dine kollegaer, når du synes, at de har gjort noget godt, eller kan se forbedringsområder? 9.Fungerer du eller andre som mentor eller ’læringsmakker’ for medarbejdere, der er nye, eller skal oplæres inden for nye områder? 11.Taler du med dine kolleger før og efter du har været på kursus om, hvad du kan eller skal bruge din nye viden til? 12.Hvor tit får du feedback fra en kollega på en opgave?

Hvad er et ”læringsmiljø”? Når vi går på arbejde, møder vi en række arbejdsopgaver, der skal løses. Vi møder rutiner, forskrifter og samarbejdsforhold, kolleger vi arbejder sammen med og chefer som vi er i dialog og samspil med. Der er formelle og uformelle anerkendelses - og belønningsmekanismer. Arbejdspladsen har en stemning, kultur og historie med markante og vigtige fælles begivenheder og med eget sprog og særlige begreber. Vi færdes i nogle fysiske rum på mere eller mindre spredte lokaliteter (måske hjemme?). Og vi betjener os af forskellige former for systemer og teknologi. Lejlighedsvis møder vi kunder, brugere, borgere, leverandører, konkurrenter og andre eksterne interessenter. Når vi går på arbejde medbringer vi vores egen historie, sejre, nederlag, forhåbninger, drømme, værdier og opfattelser af mening og fylde. Det samme gør alle de andre. Tilsammen skaber alle disse forhold arbejdspladsens læringsmiljø

Ekstern formel /planlagt læring Intern formel /planlagt læring Intern uformel læring Forhandling af den kompetente adfærd Hvad er arbejde? Hvornår er det godt nok? Hvad er det gode følgeskab, gode kollegaskab, gode lederskab? Hvad forstår vi ved selvledelse? Den uformelle videndeling Det fysiske rum Læringskulturen, hvor man f.eks. lærer noget om åbenhed pionerånd kvalitet effektivitet konkurrence samarbejde udviklingstrang etc... Kurser etc. træning uddannelse efteruddannelse e-læring, virtuelle klasser (CAMPUS i staten) Interne leverandør kurser Netværk etc. erfa-kredse konferencer gå-hjem-møder Konsulent- projekter Kontakt med omverden Partnerskaber Forskellige rum for læring på arbejdspladsen Interne netværk Sidemandsoplæring GRUS Coaching Feedback Mentor-ordninger Reverse følordninger, lær af de nyansatte Jobbytte, besøg, udveksling Rotation Nye opgaver Projekt-/teamorganisering Specialisering Refleksion Træning Videndelingsseancer Bedre møder med mere læring Co-creation med brugere Nye samspil via sociale teknologier Teknologi Fysisk rum og placering

Når læringsmiljøet begrænser os... jeg er et fæ du er et KÆMPE fæ jeg ser dig slet ikke du skal ikke glo og du skal slet ikke kritisere mig hvis du laver noget lort, er det ikke min sag men vi snakker selvfølgelig om dig og dine fadæser, når du ikke er her

Den gode kollega gør de andre bedre det jeg laver tåler dagens lys det gør det du laver osse jeg interesserer sig for dit arbejde jeg giver min kritiske mening til kende i en konstruktiv form jeg hjælper gode ideer på vej du må godt kigge mig over skulderen og du må godt kommentere mit arbejde – jeg tager det du siger alvorligt jeg glæder mig over din succes

Den helt centrale mekanisme i forhandlingen af den kompetente adfærd

Den gode kollega gør de andre bedre den gode kollega er solidarisk = gør de andre bedre deler sin viden fortæller og refererer pointer, når han eller hun har fået inspiration udefra interesserer sig for de andres arbejde stiller spørgsmål til det, de gør giver sin kritiske mening til kende i en konstruktiv form peger på interessante folk og miljøer, som en kollega kan have glæde af lytter til de andres ideer – giver dem tid til at tale ud og tænke ideen færdig hjælper gode ideer på vej deler sit netværk tillader kollegerne at kigge over skulderen tillader kollegerne at kommen-tere sit arbejde – og tager kommentarerne alvorligt glæder sig over kollegernes succes Har lederne en mulig rolle her? Har kollegerne?

Dine kolleger er vigtige for din oplevelse og skabelse af mening. Dine kolleger er afgørende vigtige for, om du lærer noget og udvikler dig. Du er afgørende vigtig for dine kollegers læring og mening. I hænger på hinanden. Get used to it. Og udnyt det !

Hvorfor er det vigtigt, at vi selv har, tager eller bevarer initiativet? Hvad er den brændende platform?

Den brændende platform der er temmelig meget knald på! som medarbejder skal man hele tiden lære og udvikle det man kan, hvis man vil sig selv det godt og f.eks. have... mere spændende jobindhold i det eksisterende job et andet mere spændende job et mere spændende eller fornuftigt arbejdsliv du er selv den eneste, der kender den rigtige vej for dig du kan derfor ikke være sikker på, at arbejdsgiveren sørger for dig på den måde, der er bedst for dig

Peter Drucker: Managing Oneself ”manage sig selv” mht. at sige nej, undgå nedslidning, håndtere krydspres mellem arbejde og de talrige andre ting i livet, f.eks. familie… at ”manage sig selv ” = at tage ansvar for sin egen situation ift. sit liv. Dvs. ansvar for at bringe sig hen i arbejdsopgaver og situationer og på en sådan måde, at man......dels får de bedste muligheder for at udvikle sig og...dels således, at ens ideer får de bedste muligheder for at blive til værdi for andre i en virksomhed / institution Peter Drucker Harvard Business Review 1999/jan. 2005

Hvordan kan vi så arbejde med dette ret flyvske og luftige lærings- begreb?

Bedre møder med mere læring flyt envejs-information ud af mødet og over i et skriftligt nyhedsbrev / eller orientering via en lommevideo bliv enige om nogle kriterier for et godt møde og lav møde- anmeldelser til mødelederen direkte efter store møder brug møde-scoringer efter små møder: Kollektiv forhandling og udfyldelse ned over nogle spørgsmål. Det interessante er ikke scoringen, men refleksionen over kriterier og eget bidrag.... arbejd med nye og bedre mødeformater og -processer

Scor mødet på en skala fra 1-5: Var eller blev der ved mødets start klarhed over dagsorden og formål med de enkelte punkter?  2. Begyndte mødet til tiden?  3. Var tidsstyringen under mødet tilfredsstillende?  4. Var deltagerne ordentligt forberedte?  5. Gav mødet mening, opfyldte mødet sit formål?  6. Var det ved mødets slutning klart, hvad der videre skulle ske, hvem der havde bolden etc.?  7. Var det et møde, som gav energi?  8. Andet, hvad?  9. Hvad synes du alt i alt om mødet? 

Læringsbuddies To kolleger teamer op, mødes i minutter og stiller spørgsmål til hin- andens læring, ideer, intentioner med deltagelse i kurser eller bare undren. De drager omsorg for hinandens ideer. Lederen interesse- rer sig for, at det sker, men deltager ikke i procesen

Skab ide-miljøer - gør dem strategiske Det handler ikke ”bare” om at få en masse ideer Det handler om at få de rigtige, kvalificere og bygge dem op, modne - og siden i øvrigt gennemføre Det kræver omsorg for ideerne Det kræver et åbent sind, nysgerrighed - og at tendensen til lynhurtigt at dømme inde/ude er suspenderet. En udfordring i et tidspresset miljø! Det kræver et ide-miljø Skab evt. særlige tidspunkter, omstændigheder eller ritualer og vaner.....

Store ide-dræbere (– der mislykkedes) I think there is a world market for maybe five computers. Thomas Watson JR, Head of IBM Who the hell wants to hear actors talk? Harry M Warner, Warner Brothers, 1927 We don't like their sound. Groups of guitars are on their way out. Decca Records rejecting The Beatles, 1962 Television won't be able to hold on to any market it captures in the first six months. People will soon get tired of staring at a plywood box every night. Daryl F Zanuck, Head of 20th Century Fox, 1946 Everything that can be invented has been invented. Charles H Duell, Commissioner of Patents, 1899 Some of history's worst ER blind spots, Sticky Wisdom

Mere videndeling ? Drop ”udbudssiden” og arbejd i stedet med at styrke efterspørgselssiden: Hvad har jeg brug for at vide? Ved andre noget om det? Hvem kan jeg spørge? Hvordan og hvornår er det smart at spørge og involvere ham/hende Selvtilstrækkelighed er et problem. Vi arbejder ofte alene i dagligdagen – og er ganske gode til ”at klare os selv”. Faktisk osse lidt stolte af det. Men det er ikke hensigtsmæssigt på den lange bane. Her skal man nok starte! Alle synes, det er vigtigt, og de fleste synes, det er træls! ofte om meget andet end deling af viden. Det handler osse om synlighed, anerkendelse og bekræftelse af identitet. Traditionelle runder, hvor alle opdaterer alle om det, de har lavet og oplevet, handler