Workshop Fremmedsprog.  Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Progression i samfundsfag
Advertisements

Aftalen om et fagligt løft af folkeskolen
Sæt lyd og billeder på din sprogundervisning
Grundlæggende IT, niveau G
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
HHX Grundforløbet 2005 Team B Portfolioevaluering
Intervention i almen praksis
Målorienteret og differentieret undervisning
SPROGFAG – DIDAKTIK OG METODE
Spansk Hvad skal eleverne lære? Faglige mål Eleverne skal kunne: – forstå et tydeligt talt spansk – tale et klart og nogenlunde flydende spansk,
IT i undervisningen.
1 Vejlednings- opgaven Tirsdag aften v. Adjunkt Martin Finderup Andersen.
Inspiration til reformarbejdet
PRAKTIK SOM GYMNASIELÆRER MIDTVEJSMØDE
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Blogging i projektarbejde? E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” E-learning: ”Eleverne lærer mest om IT uden for skolen.” Blogging inddrager.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
9. klasse Ranum Efterskole Formål med opgaven Du skal arbejde med et tværgående emne med en problemstilling. I får et overordnet emne. Herunder.
1 Vejlednings- opgaven v. projektleder Martin Finderup Andersen.
Årsplan – en kort en lang
Værkstedsundervisning
Helhedsorientering & Tværfaglighed
Skriv titel Skriv årgang, fag og initaler Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Konference – Odense d. 11 sept Demonstrationsskoleprojekt Elevernes egenproduktion og elevinddragelse.
EKSAMEN OG PRØVER.
Lærerens opfattelse af skolefaget Lærerens opfattelse af Læring og undervisning Skoleforhold og praktiske muligheder Elevernes op- fattelse af skolefaget.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Billedanalyse 7. årgang, dansk – Vi, LN, AH, LP Synlig læring med it Agerbæk Skole og Starup Skole 2013.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" Tasks.
Doku:SENtorium Onsdag d. 27. maj Velkommen Program Siden sidst Tendenser i indsatsteorierne Succeskriterier og indsamlingsmetoder Frokost Sparring.
Studie Område 2 Eksamen Fra gymnasieelev til studerende
Sprogbaseret læring i naturfag
 Engelsk er et valgfag – det strækker sig fortrinsvis over sammenlagt 10 dage fordelt over de første to skoleperioder  Det betyder, at du har mulighed.
Læremidler til MADKAMP Kirsten Marie Pedersen UC Lillebælt/ Læreruddannelsen på Fyn.
Læremidler til MADKAMP Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Vejlederportfolio – en arbejdsform til udvikling af vejlederpraksis. Nu med praksiseksempler Efterskolernes vejledertræf 2011 Olav Nielsen, Margrethe Brunsbjerg,
Fælles Mål Landsforeningen af 10. Klasseskoler. Læringsmål.
Indsæt hjælpelinjer til placering af objekter 1. Højre klik udenfor slidet og vælg ’Gitter og hjælpelinjer’ 2. Sæt kryds ved ’Vis tegne- hjælpelinjer på.
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
Danish Teenage Entrepreneur Temadag om grundfag - Fremmedsprog/engelsk - Steen Rørvang.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Forskellen mellem objektiv og subjektiv – en Padlet-opgave
Formidling i Madkundskab Connie Greffel Frerks UC Syd/ Læreruddannelsen, Esbjerg.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
KNÆK KODEN SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 45.
Varighed og indhold 12 uger til ”det uddannelsesspecifikke fag” 8 uger til grundfagene/valgfag I alt 20 uger.
Formativ evaluering Workshop Kort repetition  Formativ evaluering  den lærende skal have indsigt i sin egen læreproces  Formativ evaluering.
Først: Uddannelsesspecifikt fag Senere: Grundforløbsprøve Kontor, Handel eller Detail.
SRP Høje-Taastrup Gymnasium 2017
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Erfaringer med brug af 7-trins-skalaen, DPU 27. august 2007
John Hattie.
SO 1 Det samfundsfaglige område Uge 50-51
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
Kompetence-, færdigheds- og vidensmål
TPACK-modellen Teknologisk viden Pædagogisk viden Fagfaglig viden
Digital præsentation som grundlag for den faglige samtale om projektarbejdet ved eksamen i dramatik.
Pædagogiske intentioner ved inspirationsforløb i erhvervsøkonomi
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Hvorfor dansk på GF1?.
Infomøde om synteseopgaven
Dansk på GF2.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Projekt: Koncept til formidling
Skrivedag 7: Resumé, konklusion og henvisninger
Læringsmål og niveaubeskrivelser
Præsentationens transcript:

Workshop Fremmedsprog

 Eleverne skal fremstille en bordgrill i det fagspecifikke fag  Eleverne skal på fremmedsproget lave en fremstillingsbeskrivelse til to forskellige målgrupper: Faglig specifik kommunikation og kommunikation om faget til ikke-faglige personer.  Målet er opnåelse af et fagligt ordforråd på såvel dansk som på fremmedsproget om materialer og arbejdsprocesser Fremstillingsbeskrivelse af bordgrill

 Tværfaglighed som metode understøtter helhedsorienteringen  Opgaven er tværfaglig, idet faget – både fremmedsproget og det fagspecifikke fag - ikke blot er målet men også midlet: Fagligt ordforråd bringes fra faget til fremmedsproget og fra fremmedsproget til faget – man kan faktisk øge sit faglige ordforråd på dansk gennem fremmedsproget!  Faglig kommunikation er målet Tværfaglighed

Undervisningen skal rette mod en helhed ved at  Tage udgangspunkt i helheder, som eleverne kender  Peger frem mod helheder, som eleverne skal lære at kende Eleverne skal altså stå på en kendt platform og udvide helheden derfra Helhedsorientering

Grillen i alle dens faser er helheden  Motivation: Opgaven giver mening for eleverne, da den tager udgangspunkt i en konkret opgave fra deres fagspecifikke fag  Mening: Det, de skal lære, peger tydeligt frem mod en opgave i deres fag = helheden  Behov for at kunne: Opgaven bibringer eleverne relevant ordforråd på såvel dansk som fremmedsproget Opgaven er helhedsorienteret

 Opgaven kvalificerer til erhverv = helhedsskabende  Opgaven bibringer kompetencer: Viden (om), færdigheder i at anvende. Dette er lærervalgte dele, som opgaven skal bringe ind i en helhed.

Opgaven har nogle klare, beskrevne mål:  Kompetencemål: F.eks. anvende et præcist og afgrænset ordforråd, klar udtale, skrive og tale så grundlæggende regler om opbygning af tekster overholdes  Videns- og færdighedsmål: Viden om, hvad der kendetegner faglig og almen sprogbrug og kan bruge denne i situationen  Eleven har viden om ITs muligheder i informationssøgnings- og formidlingsproces og kan anvende disse Mål

Efter opgaven kan eleven:  Anvende såvel faglig som almen sprogbrug til formidling mod forskellige målgrupper  Anvende en hensigtsmæssig struktur i sin formidling  Anvende IT til søgning af information, fremstilling af skriftlig opgave og præsentation af opgave Læringsmål

 Løbende evaluering: Læreren sparrer løbende i processen med eleven om ordforråd, stavning, struktur mm. Feedback og feedforward er her centrale begreber. Slutevaluering  Eleverne skal aflevere en skriftlig opgave  Eleven skal mundtligt præsentere sin opgave for to forskellige målgrupper – her kan lærer fra fagspecifikt fag være fagpersonen.  Summativ evaluering: Læreren retter elevens opgave og vurderer efter 7-trin skalaen. Her vurderes modtagerbevidsthed, fagligt og alment ordforråd Evaluering

 Eleven anvender fagligt som alment ordforråd i såvel den skriftlige som den mundtlige dokumentation  Eleven demonstrerer en logisk rækkefølge  Eleven demonstrerer viden om forskellen på fagligt og alment ordforråd  Eleven har anvendt IT til informationssøgning, skriftlig fremstilling og præsentation. Tegn på målopfyldelse

 Der kan differentieres på omfang og indhold, f.eks. antallet af nye, faglige ord kan sættes til 10 – eller kravene kan øges  Ved den mundtlige fremstilling kan læreren støtte den svage elev ved at ”forære” ord, hvor den stærke elev kan udfordres med uddybende spørgsmål  Indhold i PowerPoint præsentationen – krav om enkeltord og billeder til den svage elev – mere fagsprog og flere refleksioner fra den stærke elev Differentiering